Větrné mlýny?
Na Silvestra 2009 zanikl
v České televizi pořad Na moll, poslední z řady folkových, country a etno
magazínů, které za posledních dvacet let veřejnoprávní medium zdobily.
Připomeňme si aspoň jejich jména: Aport, Zahrada - Folková setkání, Sešli
se, Country Expres Praha - Nashville, Folkomotivy, Na moll, Sólo pro…, Blues
ze Staré pekárny. Ostatní žánry na tom nejsou lépe a tak jsme se v ČT po
stránce hudební konečně dostali před Listopad 89.
Poslední likvidační událost
probudila jinak poklidnou folkovou veřejnost. Hodně se diskutovalo, ještě
víc plakalo a nadávalo. Až konečně muzikant Kuba Horák napsal
otevřený dopis a poslal ho řediteli a Radě
České televize.
Byl to krok na úrovni boje
s větrnými mlýny, ale nakonec Don Quijote je dodnes mnohem slavnější než
zalezlí příslušníci mlčící většiny. Přidalo se pár dalších folkařů svými
podpisy. Z medií – pokud vím – kromě časopisu FOLK a webu Folktime dopis
neotiskl nikdo. (Polovina médií se zabývá Pandury a druhá půlka Ivetou
Bartošovou.)
Cestu takového dopisu
budovami ČT si lze snadno představit. Paní v podatelně ví, že takovou
prkotinou nemůže zatěžovat ani generálního ředitele, ani Radu a už vůbec ne
šéfku programu. List tedy putuje do dopisového oddělení, a protože i Kuba
Horák má doma elektroměr a tudíž platí poplatky ČT, vedoucí dopisů mu pošle
zdvořilou odpověď. ČT má málo peněz a na čtyřech kanálech taky málo
časoprostoru. Aby to nebylo tak pesimistické, slibuje, že možná uvidíme Věru
Martinovou a Rangers. (Celý text odpovědi najdete na Folktime v diskusi pod
článkem.) Nic, co by překvapilo.
Co udiví, je přístup
samotných členů folkové komunity. Z diskuse se dozvídám, že ČT vlastně
k ničemu nepotřebujeme, že folk se nehodí pro vizuální prezentaci a hned
zase, že od toho tu máme You Tube, lidi, choďte na živou muziku a kapely,
proč byste se prezentovaly v televizi, když na to stačí festivaly…
Tak za prvé: televizi
potřebujeme a ne že ne. Ono totiž nejde jen o to přesvědčovat přesvědčené.
Lidé, co o folku nic nevědí, těžko pojedou na festival nebo zajdou do klubu.
Leda tak na Nohavicu. A televize je jedním z mála cest, jak naši hudbu
přiblížit „širokým masám“ a najít nové příznivce žánru. Bez nich bude
publikum postupně řídnout.
Komerční televize nám
nabídnou zase jen v uvozovkách tu Martinovou a Rangers. Ale veřejnoprávku si
platíme a ohání se prací pro menšiny (jestli se tedy dá o nás jako o menšině
mluvit).
Názor, že někteří z folkařů
na obrazovce neobstojí, mohu vyvrátit vlastní praxí. Sedm let jsem
v devadesátých letech dramaturgoval pořad Zahrada – Folková setkání.
V každém dílu vystoupila jedna hvězda, jedna formace středního doletu a
jedna kapelka na startovních blocích. Přestože se pořad točil naživo před
publikem, nikdo z těch cca 400 kapel a písničkářů. co za ta léta pořadem
prošli, nezklamal. (Kuriózní byl konec pořadu: jistý Josef Tornádo Pecl
poslal vedení ČT dehonestující a pomlouvačný dopis a ČT Folková setkání
zrušila.)
Tak nevím, Kubo Horáku.
Není třeba před útokem na obry nejdřív porazit větrné mlýny ve vlastní
zahrádce?
Michal Jupp Konečný