Hlavní stránka Folková růže BLOG www.jupp.cz Kniha "S kytarou na zádech"

HOME

zpět na seznam

Lichý pátek Vaška Müllera


Autoři říkají: vypalujte!
aneb jde hudební průmysl do háje? A obavy Dana Bárty.

Vím, že stránky http://www.ifpicr.cz/ - mezinárodní federace hudebního průmyslu - národní skupiny ČR, neslibují žádnou velkou zábavu. Sám bych vám byl schopen nabídnout několik webů, na nichž se pobavíte mnohem víc (a a ni u toho nebudete muset přemýšlet). Přesto vám však jejich návštěvu doporučím.

Zajímavá je sekce Hudební průmysl v číslech (najdete v levé liště). Jak je u hudebního průmyslu zvykem, konkrétními čísly se všude šetří, přesto však zde pozoruhodné informace najdeme.

Celoroční výsledky prodejů hudebních nosičů v Česku jsou ve srovnání s loňským rokem nižší o 13,0% (v počtu kusů). Obrat firem podílejících se na trhu však pokles o 16,5%. Tento pokles prodejů fyzických nosičů je částečně kompenzován nárůstem digitálních prodejů, které v letošním roce činí necelá 2% celkových prodejů.

Sice netuším, který rok mají autoři stránek na mysli, jestli loňským rokem nazývají 2006 (je možné, že přesná čísla ještě nemusí být k dispozici) nebo rok 2005, je to ovšem celkem jedno. Pokles je to opravdu tragický, zvláště když se nad poklesem prodeje hudebních nosiců lamentuje každý rok, nejméně od konce devadesátých let.

Čísla vyznívají ještě hrozivěji, když si uvědomíme, že kdykoli otevřeme noviny dozvíme se jak jde ekonomika nahoru a hlavně tržby a zisky obchodníků. A je to pravda, my všichni, co nás aspoň zčásti živí maloobchod, cítíme, že nejen ve firmách, ale i mezi lidmi je stále více peněz. Bylo by tedy logické, kdyby se ty peníze, které mají lidé navíc (jídlo, bydlení, benzín do auta, mobil apod. vždycky zaplatíte přednostně, před útratou za zábavu, tedy i za hudbu) projevily i v počtu peněz vydaných za muziku. Jenže hudební průmysl jde místo očekávaného (a logického) nárustu spíš do háje. A podle onoho hudebního průmyslu, za to může vypalování.

JAK SE BOJUJE PROTI VYPALOVÁNÍ? A CO SI O TOM MYSLÍ DAN BÁRTA (KOMICKÁ VSUVKA)

S vypalováním je opravdu těžké něco udělat. Protipirátské opatření typu, že vám CD za které jste dali pár stovek nejde přehrát třeba v starších přehrávačích nebo na PC, je úplný nesmysl. Poslouchat hudbu z počítače je naprosto běžné a když si nebudu moci cédéčko poslechnout v práci, tak si ho sice asi nevypálím, ale zcela jistě si ho ani nekoupím. Takže penízky zase nepoputují na konto našich milých prodejců, vydavatelů a muzikantů. Nehledě na to, že prodávat takový zvláštní produkt je dost divná věc.

Proti vypalování se tedy bojuje výzvami apelujícími na naše svědomí (které jsou asi přinejmenším náctiletým dost k smíchu), jenže bohužel se nikdy z této otázky nedokázal ve společnosti vytvořit PROBLÉM. Prostě - málokoho tohle zajímá.

Upřímně řečeno, přesvědčila vás třeba kampaň Kopírování zabíjí hudbu? V jednom z prvních inzerátů této kampaně sděloval svůj pozoruhodný názor na ilegální kopírování Dan Bárta:

Nejspíš není daleko doba, kdy bude možné okopírovat i jiné věci, než obyčejné CD. Možná jednou někdo opráskne vaše myšlenky a pod rukou je střelí dřív, než je stačíte vyslovit. A možná dokonce někdo okopíruje vaši holku, když se mu bude líbit, a pořádně si to s ní užije. Nebo vás samé, když mu padnete do oka víc. To asi nebudete tak docela ve své kůži. Proto by se kopírování mělo zarazit, dokud jde jenom o ty cédéčka...

No, když řekně někdo něco tak hlubokého, hned člověk vymontuje z počítače vypalovačku a vyhodí ji z okna.

JAK SI NEVYBUDOVAT DOBRÉ JMÉNO

Neznám výsledky téhle kampaně, ale neodhadoval bych to na nějaký velký úspěch. Navíc se od té doby hudebnímu průmyslu podařilo si ještě podstatně zhoršit jméno. Což je pro jakýkoli byznys velmi špatné. Populární hudba a lidé s ní obchodující by prostě potřebovali nějakého profesionála, který by zlepšil jejich obraz na veřejnosti.

Však posuďte sami, když Jarek Nohavica dal k volnému stažení Pražskou pálenou, neodpustila si OSA nesmyslně se rozčílit, že si někdo něco dovolí dát zadarmo. To už chce mít opravdu talent pro sebezhazování v očích lidí zajímajících se o muziku (tedy potencionálních zákazníků).

Citát z článku Jaromír Nohavica versus autorské právo? (http://www.radio.cz/cz/clanek/75643):

Podle Romana Strejčka (OSA) je svět moderních technologií prostoupen hudbou a za hudbou v kavárně, v obchodě, ve výtahu je třeba vidět práva autora:

"Za tou hudbou někdo stojí, někdo tu hudbu vymyslel a je to pro něj práce, je to jeho zaměstnání, živobytí a měl by být odměněn za to, že se nám jeho hudba líbí. A samozřejmě má taky nárok na mzdu."

A když se vrátíme k panu Nohavicovi: pokud se umělec rozhodne, že navzdory tomu všemu nepotřebuje další příjem a rád dá hudbu zdarma, proč by mu to nemělo být umožněno?

"On v podstatě má možnost takto postupovat, jednou z možností, což je velmi krajní řešení a my bychom samozřejmě byli neradi, on se může vzdát svého členství a poté tedy nakládat se svými hudebními díly, jak jemu bude nejlépe vyhovovat. My samozřejmě chceme znát motivy, proč se pan Nohavica rozhodl k tomuto kroku a rádi bychom našli v tomto ohledu nějaké společné řešení, které by tuto celou záležitost vyřešilo."

JAK SI POKAZIT DOBRÉ JMÉNO

Mám firmu zabývající se mimo jiné i prodejem kopírek a tiskáren. Zmíněných zařízení prodáme tak kolem stovky za rok a od té doby, co se k nim připočítává položka nazvaná autorské odměny (vypisuji ji na faktury), jsem již snad stokrát odpovídal, co to teda vlastně je. Věřte tomu, že třeba ve velké firmě provozující autodopravu, kde je šest, sedm výkonných kopírek se velmi diví, proč by měli odvádět tak nesmyslný poplatek někomu, s nímž nemají vůbec nic společného. Nad druhým fakturovaným poplatkem - na likvidaci elektroodpadu se dosud nikdo nepozastavil.

JAK SI DEFINITVNĚ POKAZIT DOBRÉ JMÉNO

V MF Dnes vyšel nedávno článek jistého matematika, který se rozčiloval, proč by měl nějaké "zpěvuli" odvádět poplatek z každého čistého nosiče (CD, DVD atd.). Vždyť podle této logiky by se měl z každého zařízení na kterém se hudba nahrává nebo prodává odvádět autorský poplatek i jemu, bez matematiků a techniků by přece nikdy nevznikly. Ale o tomto nesmyslu zde již podrobněji psal Jupp v zamyšlení s příhodným názvem Presumpce viny.

Zmiňuju to zde proto, že po přečtení mnoha internetových diskusí se domnívám, že teď už lidem nelegálnost kopírování pomocí morálních výzev nevysvětlí vůbec nikdo. Třeba si na Aktualne.cz můžete projít diskusi pod tímto článkem: http://aktualne.centrum.cz/ekonomika/cesko-a-ekonomika/clanek.phtml?id=349270

Vybírám několik typických příspěvků:

Titulek: Konečně!
Je to výborné, když platím poplatek, tak logicky smím naprosto legálně kopírovat vše co mi přijde pod ruku.

Titulek: Re: Konečně!
A nejen po jednom kuse, protože mám předplaceno u všech kousků které koupím

Titulek: Re: chi
Pánové, tu vyhlášk incializovali naši milovaní umělci né úředníci, ti z toho mají malé prebendy. Wánger, Janda a třeba i ten úředníček složí báseň či text, vydá ho předepsaným způsobem, přihlásí se do OSA a hned má zdroj příjmů. je jasné, že výše jmenovaní na něj nezapomenou, jmenovaní a jejich neplodní kolegové zůstávají však v konečné fázi největšími spotřebiteli těch poplatků.

Titulek: Re: Eu...Bobík
Samozřejmě že to prosadili UMĚLCI, kteří mi můžou být čím dál víc UKRADENÍ.

Titulek: Jsou to svině když mám platit za nic !
Používám CD / DVD na zálohu vlastních fotek a svý práce a ty k...y chtějí vydělat na všem !!! Nechodil bych na žádné koncerty, nekupujte žádné DVD a CD ať si to z....í umělci všechno sežerou.

ZTRÁTY Z VYPALOVÁNÍ. NEVODÍ NÁS TAK TROCHU ZA NOS?

Ano, opravdu asi kdekdo po zjištění, že má kopírování poplatkem tak trochu předplaceno, bude ještě více imunní ke slovům o odpornosti kopírování.

Ale ještě jednu obavu bych rád zmínil, jsou ztráty za kopírování opravdu tak velké, jak se často dozvídáme? Tyto astronomické částky jsou opravdu zajímavé, protože jinak se třeba v tuzemsku ani nedozvíte kolik prodaných cédéček znamená které místo na žebříčku nejprodávanějších alb. Čísla se přísně tají, to asi z obavy, že by nepůsobily moc impozantně.

Jak jsem z mnohých nářků pochopil, zmíněné výpočty vznikají přibližně tak, že se bere v potaz hlavně odhad vypálených cédéček. Jenže to má jeden háček, a to ve skutečnosti, že když si někdo cédéčko za pár korun přepálí, ještě to zdaleka neznamená, že pokud by si ho neokopíroval, skutečně by si ono CD koupil. To je přeci naprosto mylná představa.

NEVÝHODA HUDEBNÍHO PRŮMYSLU

Ano, jedno vypálené cédéčko se ani zdaleka nerovná jednomu nově prodanému nahranému. I proto, že hudební průmysl je zaměřen na skupinu lidí, která má nejhlouběji do kapsy. Přeci jen zájem o hudbu je největší u mladých. A pro ty jsou ušetřené peníze za zkopírovanou desku ještě podstatnější. Tím pádem je ještě méně pravděpodobné, že se dá z jednoho okopírovaného cédéčka počítat ztrátu za jedno neprodané.

VYHLÍDKY

Podle všeho výše řečeného a s přihlédnutím ke skutečnosti, že mladí hudební fandové se zřejmě čím dál více orientují na "nové hudební formáty" a hudbu získanou z Internetu, nevidím vyhlídky hudebního průmyslu nijak zvlášť v růžově. A vy?

Vašek Müller

Váš názor? 

zpět na seznam

HOME

Ligatury Honzy Hučína Juppův zápisník Ve středu dění

 

 

Časopis FOLK & COUNTRY/FOLK vycházel jako měsíčník v letech 1991 - 2011.
Webový portál časopisu  FOLK & COUNTRY/FOLK vycházel jako deník v letech 1995 - 2014.
Nyní funguje již jen jako archiv článků. 

Časopis FOLK:  Michal Jupp Konečný - šéfredaktor (jupp@folkcountry.cz),  Veronika Kirschnerová (editor), Pavel Major Vorel (manažer), Hana Konečná (produkce). Grafici: Martin Janda, Lucie Koubová. Spolupracovali: Jiří Moravský Brabec,Tomáš Hrubý, Milan Tesař, Jan Hučín, Petr Sedláček, Milan Plch, Miloš Keller, + Vladimír Vlasák, Václav Müller, Vlaďka Provazníková, Kamila Střeštíková a další. 

Foto: Miloš Truhlář, Bllemby, Veronika Kirschnerová, Michal Jupp Konečný, Katka Esserová, Antonín Volf, Václav Müller  a další.