Vy nemáte u vás ve vsi festival?
Spirituál kvintet existuje přes padesát let
a stále má takovou sílu příznivců, že dokáže vyprodat Lucernu nebo hradní
nádvoří.
Folkové dění se všemi žánrovými a stylovými
odnožemi je tu s námi přes čtyřicet let. Proti první dvacetiletce je možná
kapel o trochu míň, ale jejich kvalita pro všech stránkách nesrovnatelně
vzrostla.
Folkového publika neubylo. Jen už není
festivalů pět jako za minulého režimu, ale doslova stovky. Časy, kdy jsme
každoročně vítali na Portě 30 000 lidí a na Svojšickém Slunovratu 12 000, se
už nemohou vrátit. Folkový festival je v každé druhé vesnici. Lidé už
nedojíždějí za muzikou přes celou republiku, času je míň, jsme pohodlnější a
benzín i České dráhy podražily. No a nakonec z většiny plakátů na nás
vykukují pořád stejná jména. Pak se nedivme, že některá folková hlediště
zejí. Přiznám se, že mít za sucha v amfíku čtyřicet diváků, hanba by mne
nutila chodit kanály. Někteří pořadatelé to ovšem považují za úspěch.
Co ale žánru šlape na krk je jiná věc: za
poslední dvě desítky let vznikla obrovská síla výborných kapel a písničkářů.
Hrají skvěle, hrají už dlouho, ale mají mizerný prostor k uplatnění. Kluby
buď nejsou, nebo je nikdo nepodporuje. Před nedávnem otcové měst dávali
prachy spíš na zadarmová na náměstí, teď úporně šetří.
Dámy dramaturgyně kulturních domů zase znají
jen pár jmen z nejvyššího a nejstaršího patra folku, jména dalších výborných
kapel jim nic neříkají.
A pořadatelé menších festivalů taky nasadí
jednu hvězdu (která zahraje ve třináct nula nula, protože musí stihnout
ještě další dva festivaly) a pak několik kapel z okolí, protože a) jsou to
kámoši, b) byli tam už v minulých letech, c) na muzikanty z větší dálky
pořadatel prostě nemá.
Udeřila krize (ano, milánkové, krize
v kultuře teprve teď naplno začala a potrvá ještě dlouho). Některé festivaly
už zanikly, jiné právě zanikají, další zkracují počet dní, přeskupují
program a s omluvami ruší smlouvy nejdražších těles. A i ty největší a
nejvěhlasnější akce už se začínají viklat.
A se zánikem festivalů je zase míň
příležitostí pro formace středního doletu. Ale možná právě krize je
platformou pro zamyšlení pořadatelů, jak využít obrovského potenciálu
písničkářů a kapel a přitom s festivalem nepřijít na buben.
Jenže ouha! Diváctvo rozdělené půl na půl na
ty, co chtějí slyšet nové a na ty, co naopak nic nového nepřipouští, bude
pro hledajícího pořadatele pořádný oříšek. Znám to z vlastní zkušenosti:
vedle spousty pochvalných a nadšených ohlasů po každé Zahradě přicházejí i
kritické. Půlka, že to nebylo víc žánrově pestřejší a půlka, že by se tam
to, co není folk, nemělo vůbec objevovat.
A tím se dostáváme k vůbec
nejfrekventovanější otázce, která je tu s námi už přes čtyřicet let. Co je
to folk?
Michal Jupp Konečný