Udavač z Těšína a emigrant od Rýna.
Kdybych
si liboval v symbolech, mohl bych napsat, že první půlku normalizační
dvacetiletky jsem prožil (nebo snad přežil) s Jardou Hutkou, kdežto druhou půlku
s Jarkem Nohavicou. Oběma jsem v těch dobách organizoval koncerty a oba dodnes
považuji za své přátele.
Byla to komunistická moc, která písničkáře
s důslednou nedůsledností pronásledovala. I to pomohlo k tomu, že se
z typicky menšinového žánru stal folk záležitostí masové obliby. Zatímco
v sedmdesátých letech písničkáři plnili kluby, v další dekádě už plnili
amfiteátry.
Jaroslava Hutku StB nutila v rámci projektu
„Asanace“ k vystěhování z republiky. Podlehl a emigroval. Jaká alternativa
by ho čekala, kdyby odmítl? Nekonečná šikana, absolutní zákaz vystupování a
kdyby ho porušil, zřejmě i kriminál.
Jaromíra Nohavicu StB nutila ke spolupráci.
(To už jsme byli o pár let dál a vystěhovávat všechny „nepřátele“ režimu
mohlo taky skončit populární instrukcí Poslední zhasne!) Podlehl a
podepsal. Jaká alternativa by ho čekala, kdyby odmítl? Nekonečná šikana,
absolutní zákaz vystupování a kdyby ho porušil, zřejmě i kriminál.
Dnes osmnáct let Po Jarek Nohavica za pár
dní vyprodá sedmnáct velkých sálů v Praze a Jarda Hutka zrušil svá
vystoupení v malém klubíku v Salmovské pro nedostatek diváků. Proč to tak
je, netuším a pochybuji, že by to dokázal vysvětlit nějaký expert na
sociologii kultury. Snad je to tím, že všichni (celý národ krom pár
jednotlivců) tak nějak tiše spolupracovali, žili v tom morálním a jiném
marasmu. A podle jejich představ emigranti žili na svobodné straně hranic
jako na Havaji.
Mrzí mne, že ta Hutkova písnička vznikla.
Protože ty dva pro mne byli a jsou dodnes na jedné lodi.
Napadlo mne jak by to dopadlo, kdyby StB
v nějakém rozmaru Nohavicu vyemigrovala a Hutku donutila k podpisu.
(Možnosti a metody k tomu samozřejmě měla.) Copak by se asi dnes objevovalo
v mediích a na diskusních webech?
Michal Jupp Konečný