Zvýšení teplot na folkových webech
Tvrdil mi nedávno jeden expert na
informační technologie (česky Ítí), že folkáči jsou připojeni k internetu
jen sporadicky. Oponoval jsem mu a letošní začátek léta mi dal za pravdu.
Nevím, jak je to možné, snad máme všichni na pupíku modem a připojujeme se
na festivalu, na vodě i v restaurantu (Trampové na Brdech mají přípojku na
každé desáté borovici už dávno a po instalaci radaru tam budou moci dokonce
chytat i íránskou televizi.) Všichni, s kterými jsem se v druhé červencovém
týdnu potkával, věděli, o co jde, kdo čerstvě zasáhl do diskusí, eventuelně
kdo je úplný blb.
Přesto, že se toho na konci jara a na
začátku léta uděje ve folku hodně, pravý rozruch nastává po prvním
červencovém prodlouženém víkendu.
My, co pracovně přejíždíme ze Zahrady na
Folkovou růži, stačíme vybalit, zabalit, vzít si jiné prádlo a jiné papíry a
jen tak letmo skouknout před odjezdem do Jindřichova Hradce internetové
stránky, které se tématem zabývají.
To odpočatí kolegové ze spřáteleného webu
jako každoročně vyvěsí první články. Jako každoročně to rozvíří diskusní
uragán, počet příspěvků je trojciferný a po serverech putují emoce, fakta,
omyly, argumenty i urážky.
Jako každoročně dominují dvě témata:
I. S Portou v Jihlavě je
to rok od roku horší a měla by to asi zabalit.
II. Fakt, že určité skupiny letos dostaly od diváků Krtka, autora diskusního
příspěvku příšerně nadzvedl.
Portě každoročně všichni vytýkají malý zájem
diváků (údajných 47 platících opravdu amfiteátr nenaplní). Což by se podle
některých dalo ještě změnit lepší dramaturgií, lepší organizací a lepší
propagací. Jiní si myslí opak.
Hodně diskutujících se ptá, proč Porta stále
vede sebezničující boj o termín se Zahradou.
Přibývají zklamání: po odchodu Tornádo Pecla
mělo být líp. Po spojení obou Port mělo být líp. Bylo hůř.
Další se ptají, proč (Trampská) Porta
usazená v Ústí po léta usazená v tradičním a slunném červnovém termínu páchá
harakiri přesunem do poloviny září s nejistým počasím a dobou, kdy už úplně
všichni všechno za léto viděli a slyšeli.
Jo, a dost lidí se ptá, proč kapela My3.avi
nemohla na Portě vystoupit, když se dostavila v dohodnutém termínu.
Diskuse o Zahradě jsou taky každý rok
stejné. U festivalu který je od počátku otevřen, který není jen Horní Jelení
nebo jen alterna, musí být pohledy návštěvníků (a taky muzikantů a
publicistů) hodně rozmanité.
Prosté sdělení, že to či ono se mi líbilo a
to druhé zase vůbec, se zřejmě do internetových diskusí nehodí. Dozvídáme
se, že to druhé je hudebně i textově zoufale špatné, prvoplánové,
populistické, bez hlubšího obsahu, prostě, že to na Zahradu nepatří. Čím
menší erudice hodnotitele, tím ostřejší a kategoričtější soudy. (Kategorie
patří – nepatří je tady s námi už od počátků Porty v šedesátých letech – viz
bigbítovost bratří Ryvolů, demonstrativní odchody trampských sborů z Porty,
heslo Folk Portu spolk!, vypískání Redla a dalších na Lochotíně a tak.)
Tak se kolem Zahrady, tedy festivalu, který
má s dávnou Portou společné už jen snad osoby v hlavních rolích, shlukují
dva tábory: jedni hlídají tradici a čistost a povlovnost vývoje, druzí
chtějí novátorství, pokrok, nové postupy a nové tváře. A všichni společně
nadávají dramaturgovi, že nadbíhá experimentátorům, je opatrnický vůči
starofolkařům, a dává do primatime věci, které by měly na festivalu znít,
když už, tak na Zámku v půl osmé ráno.
Spory a šarvátky odezní zpravidla do konce
prázdnin, a šéfové webů si mnou prstíky za obrovskou naklikanost. Ale na
podzim už se zase všichni začnou těšit na začátek léta, na Zahradu i na to,
jak to těm svým odpůrcům zase nandaj.
Michal Jupp Konečný
|