Žánrové Halelujá!
Tak
máme zase jedny Anděly za sebou, odezní pár debat, vyjdou rozhovory s vítězi
(na vítěze žánrových kategorií se ve společenských týdenících skoro jistě
nikdo nevzpomene) a na rok bude zase klid.
Jsem už hodně let šéfem žánrové komise pro kategorii Folk
a country. Docela mě to baví, spolupracovat s lidmi, kteří žánr soustavně
sledují, nenesou zřetelné stopy vedlejších zájmů, nejsou nekriticky
zamilovaní do nějaké zpěvačky a taky nejsou na něčí výplatní listině.
Také jsem členem té “velké” Akademie, ale nehlasuji tam.
Řídím se heslem, že člověk má rozhodovat jen o tom, čemu rozumí. Vzhledem
k tomu, že nestíhám (a taky nemám potřebu) sledovat, co která popová
hvězdička provedla, chystá nebo vydala, se na hlasování necítím dost zralý.
Mám za to, že křesla v Akademii právem patří spíš redaktorům bulvárních
listů a moderátorům hitových radií; ti rozumí z popmusic všemu.
Nerad bych ale o členství v hlavní akademii přišel. Těším
se na balíčky, které mi vždycky na začátku roku přijdou z velkých
vydavatelských domů se samplery jejich aktuální hlasovatelné produkce. To
abych si mohl ujasnit, jak mám správně volit.
Nemyslete si ale, že mám k velkým Andělům nějaká zásadní
proti. Taková věc k popkultuře patří a má pochopitelně i nějaké šmouhy jako
všechny věci, kde jde o byznys a prachy až v první řadě. Poslaneckou
sněmovnu přece taky nezrušíme. A že se to dá dělat mnohem hůř než dnes, se
pamatuji z prvních deseti ročníků, kdy se to ještě jmenovalo jinak.
Na sesterském webu FolkTime už přes týden zuří diskuse,
která instituci hlavních Andělů jednomyslně spláchla do kanálu a věnuje se,
jak jinak, kategorii Folk a country. Bohužel se diskutující zaměřili hlavně
na to (jsme přece Češi, ne?), kdo má a nemá právo v té komisi sedět,
kdo a jak má její členy vybírat, že by v ní mělo být zastoupeno více žen
(o Jihočeších a cyklistech se zatím nikdo nezmínil). Členy jsem vybíral,
jak nejlépe jsem dovedl, podle zadaných i vlastních kriterií a to by bylo na
samostatný článek.
Trápí mne u té žánrové ceny hodně jiných věcí:
1.Že se každoročně žánrové ceny předávají někde bokem, “za rohem u
záchodků” stranou pozornosti medií a všech. Letos dokonce ani nebyly
přečteny v hlavním programu.
2.S tím souvisí minimální pozornost českých medií žánrovým cenám, ale to
je spíš celospolečenská bolest. Naše media nevyhledávají hodnoty ale
vzruchy. Čest budiž výjimkám.
3.Že se míchají jablka s hruškami. Folk a country by se měly oddělit,
logičtější by bylo spojení folk a world music a kategorie country a
bluegrass. V tom jednom jediném pytlíčku jsou country kapely logicky, i
když neúmyslně utlačovány. (I když za spojení slov folk a country mohu
jako dramaturg i já osobně, pořádal jsem kdysi FOLK & COUNTRY festival,
založil FOLK & COUNTRY klub, později spustil časopis FOLK & COUNTRY,
prostě tolik FOLK & COUNTRY věcí, až se z toho stal pojem pro celý hudební
proud a pospolitost lidí kolem ní.)
4.Interval, ve kterém mohou být vydána alba, o nichž se hlasuje.
(Nenechte se mýlit, nehlasuje se o interpretech, ale o deskách!) To je
například od 1. září 2004 do 31.prosince 2005. Některá alba jsou tedy
hlasovatelná dva roky po sobě, jiná nikoliv. Smůla.
Našla by se ještě řada možných vylepšení a věcí do
diskuse, ale to už by tenhle sloupek příliš nakynul.
A jedna nakonec: Co by nastalo, kdyby desku roku v hlavní
kategorii vyhrála napřesrok Nohavicova Pražská pálená? Kolik manažerů
gramobyznysu by asi bylo hospitalizováno s náhlou srdeční příhodou?
Michal Jupp Konečný |