Ženy, dorost a vývoj kapely.
No to sou věci! Bavili jsem se o tom u piva s mým
přítelem Vladimírem. Popisoval jsem mu, jak to vypadalo loni v Kuřimi:
zatímco v minulých desetiletích mezi písničkáři vždycky výrazně dominovali
muži, tentokrát už ženy jemně převažovaly.
Od začátku tohoto tisíciletí mají také písničkáři svého
Krtečka. A bilance: započítáme-li i vítězné smíšené dvojice, má Krtka na
skříni šest žen a jen dva muži. Sólový písničkář žádný.
Bojím se toho, že budeme s Jirkou Brabcem za pár let
dobírat do finálové sestavy nějaké muže, abychom nebyli považováni za
feministy.
Nemám žádnou odpověď na otázku, čím to je. Chlapi se zase
víc obalují kapelami, děl moudrý Vladimír.
*
Fotbalisté to mají jednoduché: mají žáky, dorost a potom
několik dospělých lig. My folkaři to máme složitější. Máme tři dorostové
soutěže: Dětskou Portu, Bránu a Folkový kvítek. K čemu máme tři, je záhadou,
ale oponent má okamžitě v záloze repliku: k čemu máme Portu, Trampskou Portu
a Zahradu? Víc soutěží je víc příležitostí, praví liberál, když někde sedí
v porotě tuponi, jinde mohou jiskřičku talentu objevit. (Skeptik řekne,
vždyť skoro všude pořád vyhrávají ti samí.)
Trápí mne jiná věc. Co když těm hýčkaným favoritům
mladistvých soutěží vyprší věkový limit? Najednou jim nikdo neklepe na
ramena, jak jsou nejlepší. Jsou vrženi do dospělého světa mezi dospělé
kapely. Hudební průprava takřka od plínkových časů je určitě plus. Ale
dospělost prosycená životními zkušenostmi a hloubkou hudebního zrcadlení jim
ještě chybí. Politujme ty, co bývaly hvězdičkami, a teď si myslí, že už jsou
hvězdami, a držme palce těm, co hledají svou novou, obtížnou a teď už
samostatnou cestu. Ti druzí mají šanci, že nezůstanou dětmi.
*
Čtyři dilemata v životě kapely: 1. Kdy už poprvé veřejně
vystoupit, 2. Kdy už přestat soutěžit, 3. Kdy přestat jezdit na festivaly,
4. Kdy důstojně skončit.
Michal Jupp Konečný |