7. - 23.9.2003
Dvacet devět Trapsavců
Vždycky, když slyším, že něco se koná po devětadvacáté,
mám náběh na kopřivku: představuji si zasloužilé kmety, kteří každý rok beze
změny a bez nového nápadu opakují to, co před třemi desítkami let vymysleli.
To je to, co dost hroz í i mnoha legendárním a zavedeným trampským
akcím.
Trapsavci bylo letos taky devětadvacet a na
vyrážku to rozhodně nevypadalo. Soutěžilo asi pětasedmdesát autorů (přesná
čísla i to, kdo vyhrál, si přečtete v Belmondově článku ve FOLK & COUNTRY) a
tradiční výroční oheň s vyhlašováním výsledků se odehrál v sobotu 20. září
2004. Místo děje: půvabná trampská louka v lese nedaleko Příbrami;
trampských literátů se sjelo dost, těch, co letos soutěžili, i těch,
zasloužilých, z nichž mnozí už sahají po důchodu. A aby
zastoupení všech generací bylo úplné popelila se tu ještě spousta dětí těch
starších psavců.
To, že soutěž Trapsavce nepostihlo zkostnatění, kterého se tak děsím
v prvním odstavci, je dílem šťastné náhody. Vynálezkyně a první
organizátorka Trapsavce Briggi po čase nestíhala, předala pádlo dalším a
z předávání organizace novým lidem se pak postupně stala tradice. Teď zrovna
to mají na triku Tony a Draculea, pružní a energičtí organizátoři. Navíc se
má tím pádem soutěž Trapsavce jako v bavlnce, protože Tony je zároveň
majitelem, ředitelem i zaměstnancem vydavatelství Avalon, jehož cedníkem
prochází takřka všechna trampská literatura současnosti i nedávné minulosti.
Letos jsem byl v porotě i na ohni Trapsavce poprvé po deseti letech.
Chvílemi bylo obtížné některé spřízněné tváře
vůbec rozpoznat (zvláště při mé roztomilé slepotě). Zajímavější ale bylo
sledovat mladé básnířky a poety a odhadovat, kdo z nich začal nejprve
trampovat a teprv potom “trampsky” psát a koho naopak literatura možná
přivede ke spaní pod širákem.
Co se vlastní literatury týče, nečekejte
zázraky. Odjakživa mi připadalo, že spíš než básně a povídky je důležitější
ono souznění a potkávání stejně naladěných lidí. (O to příjemnější, že dnes
už napříč generacemi.) Po deseti letech absence jsem měl pocit, že úroveň
zůstala stejná, nebo dokonce lehce poklesla a nevynořil se žádný výrazný
objev. Až na jednu výjimku: osmnáctiletá autorka
Kateřina Rysová, jejíž věci se mně osobně
líbily z celé soutěže nejvíc, utrhla hned tři ceny.
Jako by trampským autorům chybělo téma, příběh. Zážitky s velkým Z, které by
přímo křičely po zpracování. Cestou od nádraží na kemp a zpět se toho moc
výjimečného zažít nedá. Čekal jsem událost na vrcholku právě probuzené sopky
nebo veselé příběhy sněhuláků postavených trampy na Aljašce.
Věci o kterých jsme kdysi za bolševika snili, že je zažijeme a popíšeme.
České trampstvo se ale po Listopadu nikam nezvedlo, zůstalo na Brdech a dál
opěvá modré dálky s trochu ustrašenou představou, že by se mohlo dostat až
k nim.
Stejně jako v minulosti je v poezii věnována významná pozornost ročním
obdobím. Jen se mění priority: zima byla opěvována 9x, kdysi vedoucí podzim
jen 8x, jaro obsadilo bronzovou příčku s šesti básněmi a na chvostu zůstalo
léto zmíněné jen jednou.
V próze je už pouze nepatrně zastoupeno
oblíbené výchozí téma “motoráček nás vyklopil na opuštěném nádražíčku” (snad
proto, že vlakem jezdí na vandry už jen zavilí ortodoxové), v řadě případů
ho nahradilo invenční “ráno jsem otevřel oko a škvírkou ve spacáku koukal
na…”. Nicméně boty zůstávají tam, kam
patří, tedy pod hlavou a uhlíky slouží především k rozfoukávání. Slogan,
který mistrně uvedli do života trampští publicisté při popisu kdejakého
festivalu a countrybálu “vládla ta pravá kamarádská atmosféra”, trapsavečtí
autoři ke své škodě vůbec nevyužívají.
V Trapsavci mi odjakživa chyběly fejetony, sloupky, reportáže, cestopisy,
prostě něco, co je taky ještě literatura a bohatě by to napájelo rozmanité
trampské časopisy. Jenže to je asi v soutěži zakázáno nebo o to psavci
nemají zájem. Místo toho se prý chystá rozšíření soutěžních kategorií o
další: vedle začínajících, pokročilých a oldpsavců má být ještě kategorie
zlatých psavců. Což – jak tvrdí zákulisní klepy –
se děje proto, aby ti nejzasloužilejší (a stále chtiví vyhrávat), přestali
zaclánět těm opravdu dobrým.
Jupp
P.S. Mobil měli na tom
vandru úplně všichni. A všichni mi
složitě s omluvami vysvětlovali,
proč že ho tam vlastně mají.
Generální ředitel soutěže Michael Tony Antony (vlevo) přináší
recitátorský pult. |