5. - 10.9.2003
Krtek, Rak a tak..
Stalo se už
tradicí, že na konci prázdnin se po internetu převaluje hyperkauza, jejímž
původcem je Jan Matěj Rak. Loni zaútočil na Nohavicu a pak se mu dlouze
předklonu omlouval. Letos se pustil do Zahrady velmi zhurta a jeho přešlapy
pokračují dva měsíce stejně jako zuřívá
diskuse na všech možných živých webech, co jich v téhle zemi o folku je.
Vypadalo to, že já a on se
o něco přeme. Ve skutečnosti jsem s Janem Matějem
Rakem žádný spor neměl, nemám a nechci mít. Vladimír Šaolin Konopas spor
dokonce označil za žabomyší. Není-li spor, nemůže
být ani žabomyší. Jan Matěj Rak vedl spor sám se sebou za pomoci internetové
veřejnosti. Mně nezbývá o celém “případu” než vypsat fakta.
-
Jan Matěj Rak získal společně se Šárkou Burešovou na
Zahradě 2002 cenu Krtečka od redakce časopisu FOLK & COUNTRY. Jan Matěj Rak
získal také na Zahradě 2001 cenu Krtečka od redakce časopisu FOLK & COUNTRY
jako člen skupiny Chesed.
-
Skupiny a sólisté, kteří obdrželi cenu na předchozím
ročníku Zahrady, jsou tradičně automaticky zváni na následující ročník
a dostanou tam vytvářen co největší dramaturgický
prostor pro jejich prezentaci. Je asi
jasné, že v této roli jde především o jejich popularizaci a nemohou počítat
s honoráři na úrovni hlavních titulů festivalu. O tom byl ovšem Jan Matěj Rak
předem ústně informován. Navíc byla obecně známa ekonomická situace festivalu
po nečekaném odstoupení dlouholetého generálního sponzora.
Jan Matěj Rak (předpokládejme, že měl právo jednat i za
Šárku Burešovou) nepřistoupil na podmínky smlouvy o vystoupení (ubytování na
celý festival, příspěvek na dopravu) a smlouvu vrátil. Na to má samozřejmě
nezadatelné právo (a děje se tak v celé řadě případů, kdy interpret má
neúměrně vysoké nároky nebo naopak pořadatel jeho nároky není schopen
uspokojit). Moje mailová reakce zněla: nebudeme
se na sebe kvůli tomu mračit a budeme dále v budoucnu spolupracovat.
Smlouva o vystoupení na Zahradě však má jeden bod, který
pohled na celý problém mění: účinkující nebude v době festivalu a těsně
před a po něm koncertovat bez souhlasu pořadatele na místě festivalu a v nejbližším
okruhu x kilometrů.
Jan Matěj Rak nám oznámil, že se po odstoupení od
smlouvy necítí být vázán tímto bodem a
zorganizoval si (společně se Šárkou Burešovou) koncert v kostele sv. Kunhuty
v Náměšti na Hané v době festivalu. Vybíralo se tam vstupné (ať
ty peníze budeme nazývat jakkoliv). Zkušenost praví, že koncert v kostele musí
být schválen olomouckým arcibiskupstvím a že jeho schválení trvá i několik
týdnů. Tudíž se naskýtá otázka, zda Jan Matěj Rak nenaplánoval tento koncert
už dávno předtím, než obdržel pro něj “nepřijatelnou smlouvu”? Představte
si situaci: umělci jsou pozváni na festival, mají
zajištěné ubytování a částečně hrazenou dopravu. Proč si tedy neudělat koncert
navíc? Náklady nula, tržba ano. To vše za
situace, kdy diváky na místo přivezli pořadatelé Zahrady, postarali se (a
zaplatili) o jejich táboření, stravování, vyměšování, zdravotní službu, úklid,
technické služby a vůbec ledacos včetně masivní propagace.
Mohlo se i stát, že se
koncert na žádném arcibiskupství nekonzultoval (zvláště byl-li vymyšlen na
poslední chvíli) a až se to provalí, třeba už si ani my ostatní
žádný zahradní koncert v náměšťském kostele
neuděláme.
Jan Matěj Rak mi na festivalu (ačkoliv jsme se několikrát
potkali) nikdy neřekl, že pořádá nějaký koncert a ani to, že by chtěl utržené
peníze na něco věnovat. Nekomunikoval se mnou a s nikým z FOLK & COUNTRY nikdy
ani později po festivalu až do dnešního dne.
Dá se předpokládat, že si později uvědomil, že udělal něco
nepatřičného a chtěl se vydělaných peněz vzdát. Není pravda, že by mne v tomto
směru oslovil. Je pravda, že na adresu FOLK & COUNTRY přišla složenka od JMR
s určitou částkou. Bez jakéhokoliv pokusu o vysvětlení osobně, telefonem,
mailem nebo dopisem. Zdá se vám, že tímto
způsobem vydělané peníze bychom měli od kohokoliv přijmout? Navíc by tu byl
precedens: v Náměšti je jen kostel, kde se dají vybírat prachy. Ale v takové
Telči by mohl podle tohoto vzorce kdokoliv
parazitovat na Medvědovi třeba týdenním festivalem na opačném konci náměstí.
Trochu to všechno pak už připomínalo člověka, který šlápl
do exkrementu, a roztírá ho botami po koberci, předstíraje, že tančí .
Nastalo další jednání: když už vydělaných 1212 Kč
a 40 haleřů začalo trochu pálit v ruce, avízoval na InternetFolku že “Tak jako
InternetFOLK udělil na Zahradě svou cenu Disneybandu, tak i já tímto uděluji
svého druhu cenu Žambochům a to na festivalu Folkomín”. Pořadatelé Folkomínu
se od jeho prohlášení nedistancovali, což mě poněkud zmátlo a přimělo k vůbec
první nepatrné reakci, ale on se Jan Matěj Rak totiž neobtěžoval ty pořadatele
o tom vůbec informovat, natož se jich dovolit.
Pokračovalo to známým Šaolinovým otevřeným dopisem
ovlivněným nepravdivými informacemi Jana Matěje Raka, omlouvání se Jana Matěje
Raka Šaolinovi a všem okolo (že se neomluvil pořadatelům Zahrady mne tolik
netrápí jako to, že se neomluvil lidem, od kterých vybral peníze a nepokusil
se jim je vrátit.
Na Jana Matěje Raka se nezlobím, myslím, že mnohé už si
uvědomil, řadě lidí se omluvil. Ostatně už toho schytal od jiných dost. Určitě
někdy v budoucnu budeme spolu spolupracovat. Vlastně jsem se ani – po těch
přívalech na internet ových diskusích – už
k tomu ani nechtěl vyjadřovat. Ale představa, že by tohle někdo převzal jako
model chování a napřesrok v Telči na opačném konci náměstí…
Michal Jupp Konečný |