| |
Krásný
ztráty Jirky Veissera Jirko, naposledy o tobě
bylo nahlas slyšet, když jsi vydal svoje první a zatím poslední sólové
album. Od té doby uplynulo něco vody a
určitě se ve Tvém muzikantském životě stalo hodně zajímavých věcí...
V
období po natočení desky jsem jezdil s
mladou kapelou, která si říkala Drobky. Ten
název jim postupem času i vzhledem ke spolupráci se mnou začal
připadat mírně pitoreskní, takže se
přejmenovali na Novou generaci. Ta kapela byla - a vlastně
stále je - opravdu skvělá, jsou to mladí a vynikající muzikanti, nicméně
právě v těchto týdnech jsou tam určité personální problémy, které se snad
časem vyřeší. S Novou generací jsme měli
řadu velmi úspěšných tuzemských
vystoupení, ale hráli jsme společně i
v Německu. Vrcholem naší spolupráce byl
zatím Silvestr v Česko-slovenském klubu
v Londýně... A já doufám, že až se vše vyřeší,
ještě spolu odehrajeme pár pěkných koncertů.
V poslední době jsem začal
spolupracovat s další vynikající kapelou. Je jí jihočeská
Šance, kterou jsem objevil jako porotce na Portě
ve Strakonicích. Vyhráli tam a postoupili do Plzně, kde bohužel neuspěli,
možná proto, že pro některé ze členů poroty byli málo avantgardní. Všiml
jsem si, že mnozí z porotců chtějí, aby všechno bylo originální, výjimečné,
právě až avantgardní. Já k tomu
přistupuji i z té druhé strany, z hlediska toho, že mám agenturu a když
pořádám nějaký koncert, musím vybírat kapely takové, aby se lidi bavili.
Lidé chtějí přijít na muziku, která se jim líbí. A kapely nebo písničkáři,
které vyzdvihují zmínění porotci, většinu lidí
nezaujmou.
Nejsi sice žádný stařík, ale přece jen: jak pookřeje
takový zkušený country matador vedle muzikantského mládí?
Šance už je přece jen kapela vyzrálých muzikantů, která
na těch našich písnič kách vyrůstala a
dokáže se do nich vcítit bez problémů.
Nová generace, to byli hodně mladí
muzikanti, kteří se snažili do písniček,
které jsme dělali z klasického
rangersáckého materiálu - a ten chtějí lidé
stále slyšet - vnášet takového novějšího,
moderního ducha. Ale efekt nakonec nebyl
takový, takže jsme se postupně vrátili ke klasickému přístupu. Každopádně
myslím, že mě spolupráce s Novou generací i Šancí velmi obohatila a dodala
mi chuť do další práce.
Nabízí se otázka, jestli připravuješ další
sólový projekt.
Nerad bych chrlil desky v době,
kdy nejsou ty moje písničky mezi lidmi. A to zatím moc nejsou. Zjistil jsem,
že u nás je spousta všelijakých interpretů, kteří neustále vydávají různá
cédéčka, ale většina z nich jde cestou
nejmenšího odporu. Vezme osvědčený hit, ten znovu nahraje a nazpívá a jde s
tím do rádií... Když se vrátím ke svému poslednímu albu, setkal jsem se
konkrétně v rádiu Blaník s názorem, že je tam šestnáct hezkejch písniček,
ale ani jeden hit. Přitom všichni vědí, že hit
se stává z písničky právě tím, že se hraje v rádiích. I z té nejhorší
odrhovačky, pokud se bude hrát několikrát denně, se nakonec ten hit stane.
Jestliže je ale v našich rádiích praxe taková, že s cédéčkem tam musí přijít
patřičný úplatek, aby ty vaše písničky
někdo pustil do éteru, a já touhle cestou odmítl a odmítám jít, tak se ty
moje věci v rádiích zatím moc nehrají. Naštěstí alespoň na countryových
rádiích, tedy Eldorádiu v Českých
Budějovicích, nebo na Karolině v Plzni
je to jiné, tam se pouštějí poměrně často a vedou si dobře... To ovšem
neplatí pro pražské Country radio, kde se zřejmě jistí nejmenovaní,
nám však velmi dobře známí lidé postarali o to,
že se hrát jaksi “nesmí“. Je to s podivem, ale už jsem se setkal na mnoha
místech s tím, že fungují zákazy. Prostě
někdo přijde, v tom rádiu zaplatí s tím, že “budete hrát tohle a tohle a
tohle ne“. Chápu, ta rádia musejí z něčeho žít, ale až příliš se tímto
způsobem ovlivňuje jejich dramaturgie,
potažmo vkus posluchačů. Takže, abych se
vrátil k tvé otázce - ano, připravuji
album, ale rozhodně ho nebudu točit v letošním
roce, nejdřív tak za rok.
Půjdeš stejnou cestou jako u
prvního alba, tedy seskupením vynikajících muzikantů ve studiu, nebo se
přikloníš spíš k úspěšné spolupráci s mladými kapelami?
To je zatím ve hvězdách.
Není vyloučené, že bych to tentokrát nahrál už s konkrétní kapelou, ale ať
už to bude jakkoli, rozhodně bych se opět spojil s Petrem Kocmanem. To je
skutečně vynikající muzikant, má naposlouchanou
country muziku a společně bychom pak
řešili tu hudební dramaturgii.
Asi se nevyhneme alespoň
zmínce o tvém odchodu od Rangers, nebo spíš tvému vztahu k ostatním členům
kapely. Stýkáte se?
S Radkem Tomáškem se poměrně
často vídám na různých akcích, s Honzou
Vančurou se vídám občas a jsme v
pohodě. Nedávno jsme si spolu i zazpívali na
jevišti při jedné akci. Bohužel, pánové Dufek a Řihošek - pokud se někde
potkáme, tak dělají, že neexistuju. Já bych je i pozdravil, ale ono nejde
pozdravit, když se člověk člověku vyhne očima. Letos je to právě
čtyřicet let od založení kapely Rangers, u
jejíhož zrodu jsem byl a rád na to celé období vzpomínám, bylo velice krásné
- a jsem šťastný, že jsem ho mohl prožít. Nedávno jsem byl osloven
agenturou Best I.A., zda se zúčastním
připravovaného koncertu “40 let Rangers“ a neměl
jsem proč říkat ne, vždyť život s Rangers, to bylo pětatřicet let mýho
života. Účast jsem přislíbil, samozřejmě ale za předpokladu, že by pánové
Dufek a Řihošek konečně připustili, že existuju. A nakonec slyším na
Frekvenci 1 v rozhovoru s Milanem Dufkem, že jsem byl pozván, ale
odmítl jsem...
To je určitě
škoda, že se ani při takovéto příležitosti nedokážete dát dohromady, byť na
jediný koncert - byly i drastičtější
rozchody kapel a rozbité muzikantské vztahy, a člověk
by čekal, že se k tomu všechny strany postaví profesionálně...
Jednak náš rozchod nebyl nijak drastický, protože jsem
byl prostě a jednoduše z kapely vyhozen, resp. pět
členů kapely rozvázalo uměleckou spolupráci s agenturou Rangers,
kterou jsem na jaře 1990 založil, aby se výhradně
starala o kapelu Rangers. Protože jsem však odmítl změnit název agentury,
stalo se, co se stalo. Po třiceti pěti
letech to přijde trošku líto, ale jak se říká, je všechno zlý pro něco
dobrý. Určitě bych se jako člen kapely nedokopal k samostatnému albu,
nedokopal bych se k dalším věcem, které s tím
souvisejí. Tady bych mohl použít citát Michala Prokopa a jeho pořadu Krásný
ztráty. Tady ta ztráta svým způsobem byla krásná. Já si žiju velmi
spokojeně, veškerý čas věnuji muzice, své agentuře
a jejím aktivitám. V kompletním agenturním obsazení,
čítajícím celkem dva lidi, připravujeme
různé akce...
Milan Jablonský |
Reakce
V zářijovém čísle časopisu Folk & Country jste si mohli přečíst rozhovor
s Jiřím Veisserem. Mimo jiné se v něm, v souvislosti se svým sólovým albem,
vyjadřuje k nezařazení svých písní do vysílání pražského Country rádia.
Jeho slova o “dobře známých lidech”, kteří se “postarali
o to, že se hrát jaksi nesmí” a výroky jako “Prostě někdo přijde, v tom
rádiu zaplatí s tím, že “ budete hrát tohle a tohle ne,”
jsou nesmyslné, nezakládají se na pravdě a pramení jen a pouze
z myšlenkových pochodů pana Veissera. Nemluvě o zcestném názoru umělce, že
v rádiích “se tímto způsobem ovlivňuje jejich dramaturgie, potažmo vkus
posluchačů.”
Nepochybujeme o tom, že Jiří Veisser za svou dlouhou
kariéru narazil i na takovéto praktiky. Přeci jen, různé doby byly. Ovšem
jeho slova v souvislosti s Country rádiem jsou nepravdivá, nepodložitelná a
nás poškozující.
On je totiž základní problém jinde. Fakt, že se deska
líbí Jiřímu Veisserovi (konečně je to jeho deska, tak tento pocit
nepřekvapí) a je s ní spokojený, ještě neznamená, že jde o album kvalitní,
v konkurenci ostatní produkce přijatelné. Jsou prostě věci, které penězi
nezaplatíš a to je invence a kvalita. O tyto věci jde nám.
O co jde Jiřímu Veisserovi, není jasné vůbec.
S díky časopisu Folk & Country za poskytnutý prostor
za Country rádio
Jiří Holoubek
programový ředitel |
O co jde Jiřímu Veissereovi? Jasná odpověď!
Vážení a milí čtenáři, fandové dobré muziky!
V minulém čísle reagoval na rozhovor, který jsem poskytl
tomuto milému časopisu programový ředitel Country radia, hudebník a myslím
si, že i skvělý člověk – Jirka Holoubek. Jsem rád, že mi šéfredaktor,
kamarád a donedávna žižkovský soused poskytl možnost se k celé věci ještě na
závěr vyjádřit. Tak tedy milý Jirko:
“Někdo přijde a zaplatí” bohužel platí i ve Vašem rádiu.
V době, kdy mé album vyšlo jsem se osobně setkal s Vaším panem ředitelem
Zilvarem, který mi před svědkem řekl, že by bylo dobré, aby majitel
vydavatelství, který má i jiné aktivity, ve Vašem rádiu objednal pro svoji
firmu reklamu, a že vše bude průchodnější. Na to si již dnes pan Zilvar
nevzpomíná, al e již pan Werich tvrdil,
že:” Nepamatovat si, to je nejlépe placené!”
Existuje celá řada lidí, kteří mají zájem na tom, aby se
mé album nehrálo. Není to můj scestný názor. Jak jinak vysvětlíte, že píseň,
která řádně vyhrála Vaši Bonanzu se v závěrečném účtování objevila až na
druhém místě? Ale budiž! V konkurenci Wabiho Daňka a Karla Černocha to i tak
bylo pěkné umístění. Proč se však tyto dvě písně hrají a moje ne?
Scestným názorem není ani fakt, že to, co vysíláte velmi
značně ovlivňuje vkus posluchačů. Velmi souhlasím i s konstatováním, že
různé doby byly, byly i doby hrůzné, ale nejen to! Různé doby stále jsou,
ale ve všech těch dobách zcela jednoznačně platí, že média silně ovlivňují
nejen vkus, ale i myšlení celé populace. To je nezvratná skutečnost.
Zcela jednoznačně však musím odmítnout fakt, že se jedná
o nekvalitní album. Podobné výpady jsem předem očekával, i když úplně z jiné
strany. Právě proto jsem se už při dramaturgické přípravě obrátil na člověka
nadmíru povolaného, který v této branži skut ečně
mnoho dokázal a ve spolupráci s renomovaným spisovatelem a autorem mnohých
textů moje album vzniklo. Zpochybňovat kvality Mirka Hoffmanna a Jardy
Kratěny Ti opravdu nepřísluší. Totéž platí i o hudebnících, kteří se na
nahrávání podíleli. Nechci zde citovat
všechna jména, ale co jméno, to pojem. Vyjádřit se o těchto lidech, že pod
vedením dalšího skvělého muzikanta, kterým byl Petr Kocman, podali
nekvalitní výkon, to je opravdu “silná káva”. Můžeš mít pochopitelně výhrady
k mé sólové interpretaci, ale myslím si,
že čtyřicet let na hudební scéně také něco znamená.
Závěrem píšeš, že Vám jde především o invenci a kvalitu.
Doporučil bych Ti někdy, aby sis udělal čas a souvisle poslouchal, co a jak
Vámi “nabouchaný” selektor do éteru vypouští. Velmi často se mi zasteskne po
skvělých autorských pořad ech, které dokázali vyprodukovat
Vaši bývalí moderátoři, jako např. Pavel Fiedler nebo Láďa Pelc. To byla
skutečně kvalita! Dnes a denně přicházím do styku s lidmi, kteří měli Vaše
rádio skutečně rádi a neposlouchali nic jiného. Ty časy jsou však již zcela
nenávratně pryč. Přiznám se k tomu, že mě to docela mrzí.
Takže o co mi vlastně jde? Aby to Country radio bylo zase
tím, čím bývalo v dobách svého vzniku, a aby ve své dramaturgii dalo na
názor širší posluchačské obce, ne pouze na subjektivní pocit několika málo
neúplatných redaktorů.
Country Ranger – Jiří Veisser |
(Dopis je adresován šéfredaktorovi tohoto listu.
Nenechte se tím zmýlit.)
Ahoj Juppe,
musím se bohužel nejen Tobě, ale i čtenářům časopisu omluvit za to, že vůbec
vedeme tuto debatu. S Jiřím Veisserem je jedna potíž. Z útržků různých
informací konstruuje příběhy, kterým bohužel sám věří a které se čím dál víc
vzdalují realitě. O to intenzivněji je nahlas sděluje a publikuje. Tedy :
-
základní paranoia je, že si J.V. myslí, že nám tu někdo
platí prachy za to, abychom ho nehráli. V aktuální reakci toto tvrzení
ještě rozšířil o to, že jmenovitě já chci prachy, abychom ho hráli. Možná
se Jiří Veisser v takové společnosti pohybuje, možná by si ve svých
úvahách měl ujasnit, kdo, komu, za co a proč vlastně podle něj platí.
Nevím, to není náš svět. Tady u nás to možné není, nebylo a nebude. Tečka.
-
V Country rádiu nám jde v podstatě o 2 věci: o to, aby
se písničky, které hrajeme, posluchačům líbily a ti měli důvod si nás
příště zase naladit. A za druhé, aby to, co jim hrajeme, mělo úroveň.
Z toho důvodu jsou některé písničky v centru našeho programu, některé na
jeho okraji a jiné se do něj prostě nevejdou. To, že je na desce plno
hvězd, ještě neznamená, že výsledek bude také skvělý. Někdy se to prostě
nepovede a zlobit se na sebe může pouze autor. To je bohužel případ i této
desky, o které je tu řeč. Mimochodem jsem hledal nějakou, jakoukoliv,
informaci, recenzi a nenašel jsem nic. Tak nevím, možná v tom nejsme sami.
J
-
Taky mi přijde laciné zatahovat do této debaty další
jména. Navíc s Mirkem Hoffmannem máme dobré vztahy. Stejně jako s Petrem
Kocmanem, se kterým, jak posluchači vědí, chystáme mimo jiné koncert
v divadle ABC. Tak nevím, kde hledá J.V. nějaký problém.
Podstatou celé věci je fakt, že Jiří Veisser ve svých
zatím dvou písemných projevech nemluví pravdu a jediné nad čím můžeme vést
polemiku je, jestli vědomě nebo nevědomě. Před časem jsme si spolu
zatelefonovali a celkem v holých větách jsem mu sdělil, co má udělat proto,
aby se z této vlastní slepé uličky dostal ven. Blokuje to totiž naší další
spolupráci. Stejně tak, jako si neumím představit, že bychom obchodovali
s písničkami, si ani neumím představit, že by člověk, který nás veřejně
pomlouvá, účinkoval na námi pořádaných koncertech. To je přece nesmysl a
protimluv. Ještě bychom museli čelit podezření, že si J.V. u nás něco
koupil. Píšu už zbytečně dlouho, přitom cesta ven je hrozně jednoduchá :
“Milý Jiří, napište v některém z příštích číslech F&C
pravdu, tedy že jste zmýlil, že se omlouváte a že už si nikdy takhle blbě
vymýšlet nebudete a všechno bude v pořádku.”
Jan Zilvar, generální ředitel Country Radia |
Váš názor:
komentare(43) ?>
|
| |
|