Hlavní stránka Folková růže BLOG www.jupp.cz Kniha "S kytarou na zádech"

Rozhovor  
HOME Zpět na seznam

Malý rytíř přijíždí s Trabandem

Rozhovor s Jardou Svobodou

Jejich koncert, kvůli kterému jsem odjel předčasně z Folkové růže patřil k mým nejlepším zážitkům letošního léta. Protože jsem od pánů z Indies věděl, že letos na podzim vyjde nová trabandí deska, moc jsem se na ni těšil. Dostal jsem ji na stůl v předběžné, vypálené podobě z mastru, a už tu byl důvod pro rozhovor s kapelníkem Trabandu Jardou Svobodou.

Od doby, kdy jsme se poprvé potkali na pódiu, už uplynulo víc než patnáct let. Tehdy jsi byl členem kapely Otcovy děti. Pamatuješ?

Jak by ne, to byla moje první “pořádná” kapela. V jednu dobu, i když poměrně krátkou, to bylo taky nejšťastnější období mýho života – lidsky i muzikantsky. Tehdy jsme fungovali nejen jako parta muzikantů, ale i jako komunita lidí, spojenejch stejným záměrem, stejnou cestou i cílem. Taky s oblibou říkávám, že Otcovy děti, to byla esence lidstva – učitel, farář, hrobník a obecní blázen v jedné kapele. No nekup to. Škoda, že ta kapela tak brzo skončila, myslím, že ani s Trabandem jsem nikdy neudělal lepší desku než je “Noc & den” z roku 1993.  (Podrobnosti na www.traband.net/otcovydeti.htm)

Byla to tvá první kapela?

První opravdická kapela. Ale v různých příležitostných nebo krátkodobých uskupeních (anebo sám s kytarou) jsem hrál už od roku 1982.

V polovině devadesátých let jsme se potkávali na Beltine. Aneb, hrál jsi s takovou partičkou “keltskou muziku”. Jaké to bylo, co z toho zbylo?

No, já to takhle nechci rozlišovat, co je “keltské”, co “židovské”, co “balkánské” atd. Mě prostě vždycky bavilo spojovat lidovou muziku s bigbítem (což je vlastně pravý význam slova folk-rock, že?). Tak jsem to dělal v Otcových dětech a tak to dělám i s Trabandem - jinak to asi neumím. Kapela, na kterou se ptáš, se jmenovala Naholou 25. Zakládali jsme ji s houslistou Jakubem Sejkorou hned po rozpadu Otcových dětí a zpočátku nebyl její repertoár vůbec čistě “keltský”. Hráli jsme lidové písničky nejen z Irska, ale i z Moravy, taky staropražské a židovské lidovky. Já jsem se pak trhnul, založil Traband, ale kapela Naholou funguje dodnes, nedávno v Malostranské besedě oslavila 10 let existence. Jenom je to teď opravdu programová “keltská” kapela, což je trochu škoda. Nicméně Jakub Sejkora je geniální a nedoceněnej muzikant, kterej mě ovlivnil jako nikdo jinej. On a celá kapela Naholou hostují na naší nový desce – v písničce Vraťte mi mou hlavu.

Trabandí historie

Traband vznikl v roce 1995, oslaví tedy brzy kulatiny. V současné době je to kapela originální už svým obsazením, ale nebylo to tak od začátku. Nepletu-li se, začínali jste ve třech a v sestavě kytara, basa, bicí, aneb vlastně jednoduché rockové obsazení. Jak to bylo, jaký byl repertoár, a jaké byly plány?

V roce 1995 jsem se přihlásil do autorské soutěže Porty. Ale protože mě model “sám se svou kytarou” moc nebaví, požádal jsem dva kamarády z folkové kapely Hall, bubeníka a basistu, aby se mnou nacvičili pár kousků a společně jsme pak vyrazili do Plzně. To byl ten “památný” ročník Porty, na který nepřišlo žádné publikum. Vzpomínám si, že při finálovém koncertu jsme hráli pro prázdný amfiteátr.

Nicméně tohle hraní ve třech se nám tak zalíbilo, že jsme spolu zůstali a začali si říkat Traband neboli trojbend. Žádné plány jsme si nedělali, chtěli jsme prostě hrát, dělat si radost, vyblbnout se. Moc jsem tehdy nepřemýšlel o hudbě, o aranžích, o kompozici atd. Spíš jsem to bral tak, že písnička, to jsou slova a rytmus. Víc netřeba. Hraj jak umíš. Do našeho repertoáru přešlo pár písniček Otcových dětí (například Jak to všechno pěkně roste nebo Nezdárný syn), ale hlavně jsme začali zkoušet nové věci. Úplně první trabandí písnička byla ta, která je dodnes na koncertech nejžádanější: Sára.

V roce 1996 jste přibrali banjo a publicisté vytáhli termín country punk. Nebo jste ho vytáhli vy?

Jeden publicista použil termín “odvrácená strana country”. To mi připadá mnohem originálnější. Termín “country punk” už tehdy myslím existoval, pár kapel se takhle titulovalo. V našem případě to slovo “country” znamenalo lásku k písničkám, které vyprávějí příběhy - třeba k Johnny Cashovi nebo ke Greenhornům - a slovo “punk” neakademický až neuctivý přístup k výše zmíněným.

V roce 1997 jste vydali první oficiální album “O čem mluví muži?” Takže o čem mluví?

To je jednoduchý: sex, bible & rock’n’roll.

K pořádnému zemětřesení asi došlo v kapele až v roce 1999, kdy se objevily dechy. Od tohoto okamžiku se Traband stal zvukově nezaměnitelný. Jak k tomu došlo? Byla na začátku zvuková představa, nebo prostě přišli muzikanti s nástroji a zkoušelo se, jak to bude znít dohromady?

Pochopitelně dříve či později muselo dojít k tomu, že základní obsazení kytara-basa-bicí přestane vyhovovat. Já jsem sice už od začátku střídal kytaru s mandolínou a používal jsem i foukací harmoniku, ale ani to, ani příchod banjisty Evžena ještě nedal vzniknout zvuku, po kterém jsem toužil: v hlavě jsem neustále slyšel takovou kombinaci bigbítu, hospodskýho šramlu a prvorepublikovýho kabaretu. To bylo okolo roku 1998, procházeli jsme takovým obdobím tápání, zkoušeli jsme nový cesty, kudy se ubírat, nový muzikanty, kteří by nějak obohatili a posunuli ten primitivní trabandí “dvojtakt” k něčemu náročnějšímu – kontrabasistu, harmonikáře, kytaristu, saxofonistu atd… Teprve s příchodem tubisty Roberta a trumpetistky Janinky mi bylo jasný, že tohle je přesně to, co chci.

Trabandí současno

Teď bych tě požádal o delší souvislý projev. O tobě vím, že hraješ na kytaru, mandolínu, akordeon, klarinet, foukací harmoniku… O Janě zase, že kromě toho, že u vás hraje na trubku, hraje jinde na bicí. Můžeš nějak přehledně vyjmenovat obsazení kapely, na co kdo hraje u vás, a na co s kým hraje jinde?

Nejpestřejší minulost i přítomnost má asi Jana Modráčková - dříve Zuby nehty (bicí),  dnes Traband (trubka, zpěv), Klec (bicí), Původní Bureš (bicí, trubka), Pláče kočka (bicí). Mimochodem, Pláčekočku založil Jakub Sejkora, ten houslista z Otcových dětí a z Naholou, takže takhle jsme i po letech zase propletení.

Robert Škarda hraje na tubu kromě Trabandu ještě v Kamilu Jasmínu a v tubovém kvartetu Síla.

Vašek Pohl bubnuje v Trabandu a v Mrakoplaši, před tím také v Hallu a v Echolamě.

Jakub Schmid u nás hraje na baskřídlovku a kytaru. Dříve hrál taky v kapele Klec, ale jeho domovská kapela jsou Jarabáci, kde troubí na trubku, brnká na kytaru a pinká na klávesy.

Jediný Evžen Kredenc nehraje na banjo ani na nic jiného nikde jinde.

Ještě bych měl zmínit jednoho důležitého – i když v současnosti nehrajícího - člena Trabandu. Bubeník Petr Vizina se mnou zakládal Otcovy děti, potom jsme se opět sešli v Trabandu. Výrazně ovlivnil zvuk kapely okolo CD Kolotoč. Před tím hrál s písničkářkou Katkou Šarközi.

(Další podrobnosti o tom, kde kdo s kým a kolikrát na www.traband.net/jinde.htm)

V roce 2000 jste vydali album Kolotoč a v roce 2002 album Road Movie. Zvlášť to druhé je podařený vtípek, protože název sugeruje, že jde o muziku k filmu, který ovšem neexistuje. Jaký měla ta alba ohlas?

Kdybych měl soudit podle recenzí v tisku a na internetu, tak Kolotoč byl pro mnohý lidi zjevení, Road Movie zase zklamání. Kolotoč se hodně šťastně potkal s tehdy právě vycházejícím zájmem o “balkánskou” dechovku a mnozí si nás takhle zaškatulkovali. Proto pak někteří naši posluchači nemohli strávit ty studiový legrácky, který jsme použili na Road Movie, samply a elektroniku atd. Na druhou stranu, na koncertech si teď lidi častěji přejí zahrát písničky právě z Road Movie – Holuby, Pejska, Utopence a další.

Publicisté se většinou spokojí s tou fintou, že napíší, že vaše muzika je těžko zařaditelná a mají jistě pravdu. Je v ní leccos od rocku až po balkánskou dechovku. Vy sami si občas vypomáháte jazykovými novotvary, ale přece jen, co řeknete tomu, kdo kapelu nezná, a chtěl by vědět, co to vlastně hrajete? Tedy kromě toho, ať přijde na koncert a poslechne si vás.

Já bych řek, že jsou to úplně obyčejný folkový nebo rockový písničky, jen jsou hraný na poněkud netradiční nástroje. Možná je to pokračování tradiční český dechovky směrem k modernímu vyjádření, možná je to jen profláknutý folkrockový schéma obohacený o dechový nástroje, nevím… Pro mě je písnička dobrá tehdy, když se dá zahrát s kytarou u táboráku. Všechno ostatní je jen doplněk k tomuhle základu. Žádnej styl, aranžmá nebo instrumentální výkon z blbý písničky dobrou písničku neudělá.

Traband na cestách

Vy jste už zcestovali kus světa. Francie, Polsko, Německo, Rakousko, Švýcarsko, Řecko, Japonsko, Maďarsko, Slovensko a možná ještě něco navíc. Jak vás berou ve vzdálené i blízké cizině, řekl vám tam někdy někdo, že se podobáte nějaké jejich kapele?

Jo, hlavně ve Francii je takových podivných kapel jako máku. Tetes Raides, La Tordue, Rageous Gratoons, La Varda (s La Vardou budeme hrát v říjnu v pražským Rock Café). Tam je hodně silná tradice cirkusových a kabaretních kapel, který už dávno dávno před vynálezem tzv.”world music” do sebe začaly vstřebávat vlivy jiných kultur – podle toho jak se tam ty národy míchaly mezi sebou. Hodně silně je tohle znát hlavně na jihu a ve velkých městech, kde se tradiční francouzskej šanson mísí s vlivy Orientu, Španělska, Afriky, Balkánu… Pak se není co divit, že si tam s Trabandem připadáme jako doma. Ti Francouzi jsou zkrátka připravený nás přijímat a přijímají nás jako něco, co je obohacuje.

Hodně podobnou zkušenost máme i z Japonska, kde jsme hráli letos na jaře a kde jsme potkali pár japonských kapel, který bravurně zvládaly třeba židovskej klezmer nebo balkánskou dechovku – aniž by jen kopírovaly nebo pietně se dotýkaly ikon.

Z jisté hudební nezařaditelnosti plyne, že člověk vlastně neví, na jakých přehlídkách vás u nás má hledat. Rozhodně jsem vaše jméno našel dost vysoko na seznamu kapel rockových festivalů, byli jste na festivalech nadžánrových, ale i třeba loni na Zahradě. Nevyhýbáte se ani všelijakým benefičním, alternativním a jiným akcím. To ale je ostatně tak trochu trend, i takový písničkář Karel Plíhal si letos zahrál na festivalech různých žánrů. Přesto si myslím, že jakkoliv se dramaturgie otvírá, je poznat dost často už na první pohled, jakému žánru původně festival patřil. Čím hrníček načichne, tím pak dlouho voní. Jaký je váš dojem z festivalové scény u nás i ve světě? (Musím říci, že mi nejeden věhlasný folkový umělec přiznal, že folkové publikum patří k nejhoršímu u nás.)

Mě festivaly moc nebaví, ani jako muzikanta, ani jako posluchače – obzvlášť ty monstr akce typu Českýho Brodu nebo Malé Skály. Dávám přednost samostatným koncertům. Festivaly, to je jen stres, špatný zvuk, dohady s pořadatelem a spousta dalších věcí, který člověku berou chuť hrát. Nebýt čistě zištných důvodů, nejezdím na festivaly vůbec – s výjimkou Litoměřického kořene, jimramovského Otevřena a několika dalších, spíš malých rodinných festiválků, kde je všechno jinak.

Velmi často hrajete v klubech. Jaký je váš pohled na klubovou scénu? Máte nějaký domovský klub a nějaké kluby, kde hrajete pravidelně?

Domovem mým je putyka ztichlá… ne, teď vážně: v Praze je to klub Dobeška. Tam jsme doma. Jinde hrajeme spíš nepravidelně. Ideální by bylo mít svoje šapitó a s tím jezdit po zemi, nebýt odkázaný na žádný klub nebo kulturák. Pěkně po vzoru starých cirkusáků vyhlásit “velevááááženéééé publikuuuum, na vědomost se dááávááá, že do vašééééhoo ctěnéééhoooo městaaaaa zavítalaaaa skupiiiiina umělcůůů z Prahiiiiiiiii!” a pak to rozbalit.

Ty jsi loni udělal desku s texty Michala Horáčka Tak to chodí. Chceš to nějak komentovat?

Ano. Jsem na ni hrdej a mám z ní radost. I když z ní nevzešel žádnej hit, pro mě to byla krásná zkušenost a potěšení spolupracovat s lidmi jako je Michal Horáček, František Segrado, Věra Nerušilová, Sidi Tobiasz, Milan Vyskočko, Ester Kočičková nebo Jan Spálený. Co jméno, to ryzec pravý.

Hyjééé!

Pojďme ale k tomu, co mám na stole úplně nového a co udělalo opravdu radost mně. Váš nový nosič se jmenuje Hyjééé! a vydává ho brněnské vydavatelství Indies. Pochopitelně, že jsem většinu těch písniček slyšel letos v létě na vašem koncertě, ale pustit si je z alba a vychutnat si je, to byla opravdu paráda. A musím říci, že mi přišlo, že jsi o dost lepší textař než Horáček, i když každý pochopitelně děláte jiný žánr. Co ty na to?

To je tvůj názor, ne můj. Já jsem ještě nenapsal tak krásný verš jako “když na nebi se zlatě blýská, Bůh si fotí anděly”. Ovšem jestli se ti naše nová deska líbila, tak to mě opravdu těší.

Tvoje písně jsou v naprosté většině příběhové, napsané s velkým citem pro různé jazykové vrstvy, ale za příběhy s příchutí pohádek, bájí, exotiky se vždy skrývá jakýsi jinotaj, podobnost, která odkazuje k současnosti v prostoru i čase a navíc i něco, co jde nad prostor a čas. Třeba Lano co k nebi nás poutá je vlastně jednoduchá skoro námořnická písnička a zároveň vyznání víry. Nemám rád trpaslíky je i o občanství v nás. Černej pasažér o životním ztroskotání ve svobodě. A mohl bych pokračovat. Jak je pro tebe důležitý text, co vzniká napřed, co potom, nakolik ti do toho, o čem zpíváte zasahuje zbytek kapely?

Jak to říct, aby to neznělo namyšleně… Při vší úctě a při veškerém potěšení, které mám z mých spoluhráčů - u kormidla se můžeme střídat všichni, ale jen kapitán má mapu a vizi, kam plout. Jinými slovy, můžeme diskutovat a hádat se o aranžích, jestli to či ono zahrát tak nebo jinak, ale nenechávám nikoho, aby mi mluvil do textů – na to je mi příliš drahá moje možnost svobodně se vyjadřovat.

Nemám žádnou jednoznačnou metodu psaní písniček. Někdy mě napadne nejdřív text, ale častěji je nejdřív melodie. A ještě častěji je nejdřív nápad, myšlenka nebo slogan, pak kus melodie, pak kus textu, pak celá melodie, pak celý text. A někdy si písničky vznikají jak se jim zachce a já jen zapisuju. “Lano” mělo být původně milostný vyznání: naše láska bude tak silná jak silný bude lano, který nás poutá k nebi. Ale nakonec z toho vznikla taková parafráze biblickýho příběhu o povolání celníka Matouše. “Černej pasažér” zase vznikal asi dva roky a měl 4 různý verze. Chtěl jsem napsat “refugee song”, písničku o uprchlících, o ztrátě země a domova, ale nechtěl jsem zabřednout do popisnosnýho patosu, takže výsledek je mnohoznačnej, spíš jakoby fňukání opuštěnýho manžela nad pomačkanou fotkou.

V písni Ve zlatém kočáře se moc hezky definuje, jak s námi zacházejí ti, co rozhodují o našich daních: Milostpán rozhazuje mince do všech stran, ale “Co je pár šesťáků proti plnejm truhlám prachů, který z chudáků vytahal na daních?”. Nepozval vás někdo hrát v nadcházející volební kampani? Ne, vážně… Takový Springsteen a další oficiálně hrají v americké volební kampani proti Bushovi, jaký je váš názor na to, jak moc se má muzikant angažovat?

Myslím, že umělec má být v první řadě tvůrčím člověkem, ne politikem. Můžu vstřebávat různý podněty ze světa okolo sebe, zpívat o věcech, který mi vadí, ale nedám svoje písničky do služby žádné straně, ideologii, politikovi. V Americe je teď ale asi taková situace, že to jinak nejde, a jakejkoliv způsob kterým bude odstraněnej Bush bude správnej způsob. Ale…ti zpěváci a herci ve službách politiky, to je vůbec zvláštní fenomén, že? Proč zrovna oni? Proč ne třeba malíři a sochaři? Už někoho napadlo tančit proti prezidentství Václava Klause?

Mimochodem, ta písnička Ve zlatém kočáře není ani tak o těch mocných, jako o těch bezmocných. O tom, co se děje, když se chudákovi vezme jeho důstojnost. Z lidu se stane lůza, a ta má tendenci sahat k radikálním řešením – tak vznikají komunistický revoluce a fašistický puče. (To jsou ti loupežníci za městem ve staré aleji). Současné volební preference KSČ jsou toho důkazem a silným varováním.

Asi nejsilněji a nejpřímočařeji vypovídáš o osobních pocitech v písni Vraťte mi mou hlavu. Když jsem to slyšel poprvé na koncertě, tak mne až zamrazilo. To je ovšem dvojjaký signál. Někdy to může být způsobeno jen přímočarostí výpovědi, a když to pak člověk slyší znovu, s odstupem, už se to neprojeví. V tomhle případě to ale na mne funguje pořád. Až mne napadlo, že vlastně paradoxně jste jedni z mála, kdo dokáží mluvit k současné době a současným jazykem, zatímco většina slavných folkových písničkářů už nechce svou tvorbou vstupovat do veřejného prostoru. Mohl bys uvést kapely, autory, kteří podle tvého názoru v současné době zpívají kromě jiného repertoáru i něco, čemu se v šedesátých letech říkalo protestsongy?

Bohužel, od té doby, co umřel Karel Kryl, chodíme kolem tzv.společenské angažovanosti jako okolo horké kaše a nikdo z nás nedokázal ještě důstojně navázat tam, kde Kryl přestal. Nám totiž chybí vlastní názor a odvaha ho sdělit na veřejnosti – bojíme se, abychom se neztrapnili. A tak raději fantazírujeme. Anebo v opačném případě se prostituujeme jako služebníčci toho či onoho politického vůdce, fascinováni mírou arogance a drzosti, s jakou nám dokáže vnutit svoje ego - viz různé koncerty a akce na podporu politika, strany, volebního programu... V tomhle se umělci od roku 1989 moc nezměnili, vždycky budou zobat z dlaně mocných. Poslední dobou ale sleduju nástup muziky, která vyšla z undergroundu a v který já cítím velkou souvislost s protestsongem, s městským folkem, s talking-blues atd. Mluvím o rapu a hip-hopu. Tihle mladí kluci si neberou žádný servítky, dívají se na věci okolo sebe a není jim jedno, jak svět vypadá. Jejich texty jsou místy naivní a neumělý, ale v dobrým slova smyslu angažovaný a aktuální.

Deska znamená dávat o sobě vědět. Takže bude turné? Kde vás mohou lidi slyšet? Jak často hrajete a kdo na vás chodí?

My jsme pořád na turné. 12 měsíců v roce. Vystupujeme pravidelně 1x za měsíc v Praze a pak objíždíme kluby a festivaly po republice. Loni jsme odehráli asi 120 koncertů a bylo to docela náročný, letos trochu šetříme síly.

(Více na www.traband.net/2003.htm, 2002.htm, 2001.htm atd…)

Tipuju si, že naše publikum tvoří spíš mládenci a dívky než ctihodní starší pánové a dámy, a spíš ti nezávislí, ale duchovní lidi, než ti ke světu lhostejní, hmotně založení. Jo, a nesmím zapomenout na anděly.

Máte celkem kvalitní, dobře udržované a pravidelně aktualizované stránky http://www.traband.net. Kdo se vám o ně stará?

To prosím vymýšlím, vyrábím a udržuju já.

Dovol mi na závěr, abych citoval z vaší písně O malém rytíři na posledním albu: “Tak jede malý rytíř svojí cestou dál/Hlavu hrdě vzhůru - on svou bitvu neprohrál/ I když král ho nechal vypráskat a drak mu sežral boty/ A děvka z ulice mu plivla na kalhoty/ Ve světě kde jsou lidi na lidi jak vlci/ Zůstává rytířem - ve svém srdci.” To se mi líbí, ale… Potřebuje lidstvo malé rytíře?

Potřebuje velké rytíře, velké blázny s velkými ideály.

Děkuji za odpovědi.

Jiří moravský Brabec

zpět na seznam rozhovorů

HOME

 

 

 

 

Časopis FOLK & COUNTRY/FOLK vycházel jako měsíčník v letech 1991 - 2011.
Webový portál časopisu  FOLK & COUNTRY/FOLK vycházel jako deník v letech 1995 - 2014.
Nyní funguje již jen jako archiv článků. 

Časopis FOLK:  Michal Jupp Konečný - šéfredaktor (jupp@folkcountry.cz),  Veronika Kirschnerová (editor), Pavel Major Vorel (manažer), Hana Konečná (produkce). Grafici: Martin Janda, Lucie Koubová. Spolupracovali: Jiří Moravský Brabec,Tomáš Hrubý, Milan Tesař, Jan Hučín, Petr Sedláček, Milan Plch, Miloš Keller, + Vladimír Vlasák, Václav Müller, Vlaďka Provazníková, Kamila Střeštíková a další. 

Foto: Miloš Truhlář, Bllemby, Veronika Kirschnerová, Michal Jupp Konečný, Katka Esserová, Antonín Volf, Václav Müller  a další.