Hlavní stránka Folková růže BLOG www.jupp.cz Kniha "S kytarou na zádech"

Rozhovor  
HOME Zpět na seznam

Základem je písnička

Olda Dolejš a Pavel Hurt si před třiceti lety těžko dokázali představit, že jimi založená Sekvoj bude jednou slavit třicet let. A že oslavy na samém začátku trochu zhořknou úmrtím v kapele. Sešli jsme se to všechno probrat u dobrých nápojů.

Kdybych měl popsat jedním slovem svůj dojem z celé doby činnosti Sekvoje, asi by to bylo “stabilita”. Sekvoj tu prostě pořád je, sice neční ve špičce, ovšem neměla nikdy ani žádné propady.

O: Děkuju, to mě těší. My jsme vyrůstali z trampských kořenů, ale pro trampy jsme byli příliš folkoví a pro folkaře příliš trampští, pořád jsme tak nějak proplouvali.

P: Hlavně jsme se stylově neměnili a nic nám neříkaly všelijaké vynálezy, které se za tu celou dobu objevovaly.

Vyvíjela se Sekvoj těch třicet let evolučně, postupně, nebo spíš procházela zásadními změnami?

P: Ty změny nebyly nijak cílené. Asi nejvýraznější bylo přibrání kláves a bicích někdy kolem roku 1992, to byl z naší strany krok do neznáma.

O: Ovšem každý člověk, který k nám přišel, přinesl něco nového a začala s ním nová etapa.

Proč jste do kláves a bicích šli?

O: To máš stejné, jako když jsi kuchař. Něco připravuješ a pořád si říkáš, co bys do toho ještě mohl přidat, jaké koření. U nás byla vždycky základem písnička a ta se obalovala muzikanty.

P: Byla to doba hledání a zkoušení, po čase jsme se zase vrátili k tomu, co bylo dřív.

O: Můj pan profesor na hudební nauku nás kdysi vedl k tomu, abychom při poslechu hudby psali sloh. Já si ve velké sestavě uvědomil, že pro hlučnější kapelu začínám automaticky dělat hřmotnější písničky. I to byl důvod, proč jsme tuhle cestu opustili. Ale každá taková věc tě posune kousek dál a ukáže ti něco dalšího.

Zrovna v té době jsem vás slyšel na Trampské Portě v Ústí a Karviná ve vaší verzi je nezapomenutelná, hrozně moc lidí na pódiu a helmičky na hlavách.

O: To jsme možná tehdy donutili hrát Karolínu na ságo (smích).

P: Karviná vznikla původně jako scénka pro některý náš koncert, snažili jsme se lidi bavit. Pak se nám zdálo, že bychom to mohli párkrát zopakovat, když jsme se to už naučili. Zrovna nedávno jsme ji znovu hráli, i když samozřejmě ne v tak velké sestavě.

Určitě dalo práci se to naučit, Karviná je dost dlouhá.

O: To ví nejlíp Milan Jablonský, který do původního textu o životě horníků dosadil trampy, jak házejí uzdu do trávy tam v Karviné.

P: Co si pamatuju já, měli jsme z toho takovou legraci, že to šlo samo.

Sestavu jste rozšířili nedlouho po revoluci, kdy se otevíraly nové možnosti a každý zkoušel leccos nového. Nesouviselo to tedy i s atmosférou doby?

P: Já si z té doby spíš pamatuju, že jsme dvakrát zvítězili na Portě – vlastně poprvé na Interportě a podruhé na Trampské Portě, vydali první desku a čekali, co se stane a kdo se nás ujme. Jenže tehdy se všichni vrhali do podnikání, muzikanti vedli restaurace, posluchači mizeli ze sálů, nebyl na nic čas. Kdybychom uspěli kdykoliv předtím, hrnuly by se nabídky, měli bychom svého zřizovatele a ten by se nás snažil prosadit. My se ale trefili zrovna do roku, kdy se nabídky přestaly hrnout, protože se kluby rozpadaly a nikdo nevěděl, co bude. Do Ústí tehdy přijelo hrozně málo lidí.

O: Nastal hudební kapitalismus (smích).

Báli jste se, že komerce, ten zmiňovaný hudební kapitalismus, všechno převálcuje a amatéři budou mít smůlu?

O: My jsme o tom nepřemýšleli. Jediné obavy jsme měli o písničkáře, kteří najednou neměli o čem psát.

P: Kapel jako my se to ale netýkalo.

O: Na nás chodili lidi pořád dál, na našich písničkách o životě a přírodě se nic nezměnilo.

A co v dalších letech, pozorovali jste a pozorujete, že se publikum nějak mění?

O: Lidí chodí míň, to dneska i na hvězdné sestavy. A několikrát jsme zažili, že posluchači dokážou být krutě upřímní – když si jsi jistý, že něco zabere, zafunguje, bude to bomba, a oni ti tu iluzi rychle seberou. Taky jsme měli období, kdy pro nás reakce publika nebyla tak důležitá, protože jsme písničky a hraní prožívali spíš vnitřně. Postupně jsme ale zjistili, že lidi jsou důležití a je potřeba, aby mezi námi přeskočila jiskra.

P: Mám pocit, že lidi spolu dnes tolik nedrží, zmizela pospolitost. Akcí je moc, je obrovský výběr, ale svým způsobem je to zase spravedlivější.

O: Možná zmizela i spontánnost. Dřív diváci na koncertě hvízdali, křičeli, dneska čekají, kdo začne tleskat první.

P: To já bych tě vypískal hned, příště si řekni (smích).

 

Cizí textaři a záplata

Zažili jste, že by vám v průběhu existence kapely mizela nějaká témata?

O: My jsme je naopak postupně rozšiřovali, protože jsme v době té velké sestavy začali spolupracovat s dalšími textaři.

To se projevilo na desce Třináctá komnata, kde jsou skoro všechny texty od autorů mimo kapelu. Přišlo vám tehdy tolik nabídek textů, nebo jsi cítil, že ses textově sám vyčerpal?

O: Co člověk, to jiný pohled, takže jsme si řekli, že desku zkvalitníme cizími textaři. Já sám jsem nikdy textař nebyl, vždycky mi vyhovovalo dělat muziku na texty. Bavilo mě přečíst si text, přemýšlet o něm, jak frázovat, jestli má veselou, nebo smutnou náladu…

P: Třináctá komnata vyšla v době, kdy jsme hodně razantně spolupracovali s Milanem Jablonským, ten na ní měl hodně textů.

Asi jste měli dost věcí na výběr, že?

O: To jo. Vždycky jsme se s textařem sešli a probírali jsme, co nám přinesl.

Jeden “nový” autor vám přibyl i nedávno. Na posledním albu máš, Pavle, hned sedm zcela vlastních písniček, to je víc, než na všech předchozích dohromady. Přesvědčil jsi konečně Oldu, že taky umíš psát?

P: To je souhra náhod.

O: Ne, nebuď zbytečně skromný. Měl jsem rodinné trable a jak říkává Tonda Linhart, člověku vyschne pero. Najednou nemáš na nic chuť. A trvalo to dost roků. Naštěstí Pavel řekl: “Teď jsem tady já...”

P: ...záplata (smích)...

O: ...výborná záplata!

P: Určitě bychom vystačili i se zásobou písniček z minulosti, ale chceme psát nové. Na Zemi na obzoru byly jak hodně nové, tak i docela staré věci, které hrajeme třeba už deset let. Vždyť nám taky předposlední deska vyšla v roce 2000, to je dost velký časový prostor.

Kolik písniček dohromady prošlo repertoárem Sekvoje?

O: Tuhle jsem to počítal a vyšlo mi kolem 250.

P: Fakt tolik? To jsi mě překvapil.

O: Během třiceti let přicházeli noví diváci a staré písničky samozřejmě neznali, takže se vracíme i k těm hodně starým, které mají lidem co říct.

P: Někdy ale po nás chtějí ty, které už neumíme. Nebo lovíme dlouho v paměti, jestli je to vůbec od nás, kdo to napsal a jak to bylo.

To pak musí být boj, vybírat patnáct písniček na cédéčko.

O: Pro nás je větší boj vymyslet k některým písničkám název (smích). To pak máš z jedné písničky hned osm, protože každý jí říká jinak. Na poslední desce jsme demokraticky hlasovali a co mělo nejvíc hlasů, to se tam dostalo.

 

Kamarád od věrtelů

Jak jste se přitom shodli vy dva mezi sebou?

P: My se třicet let shodujeme úžasně. I když se utkáváme ve všech možných bitvách a šarvátkách a někdy se může zdát, že se nesnášíme.

O: Při představení do sebe někdy šťoucháme tak, že jsou někteří zmatení a ptají se nás, co jsme si udělali.

A pohádali jste se někdy tak, že jste uvažovali o rozchodu?

P: To nikdy. Samozřejmě jsme jeden po druhém mockrát vyjeli, to je dáno i tím, že život jde po sinusoidě nahoru dolů. Hádáme se pracovně, nad písničkami, osobně nikdy.

Jak jste se vlastně seznámili?

O: Jeď na chmel, tam se nech sprdnout spolu s někým dalším, že jsi nenasbíral dost věrtelů, a máš kamaráda na celý život.

P: Už tenkrát jsme měli jasno (smích).

Začínali jste jako dva, ale velmi brzo jste přibrali Hanku Řeháčkovou. Proč?

P: To je krásný příběh. V podmínkách tehdejší Porty bylo, že skupina musí mít aspoň tři členy.

O: Nebo nám to aspoň Hanka takhle tvrdila.

P: Tak jsme se snadno a rychle stali regulérní kapelou.

Přiznejme si ale, že ženský element v kapele pány motivuje a snaží se o hodně víc.

O: Na trumfování nebyl čas, když přišla takhle brzo.

P: V písničkách to mohlo zafungovat, to máš pravdu, že určité pnutí nastává. Ale byli jsme hlavně kamarádský tým. Nejsilnější vzpomínky, takové ty pod kůží, máš vždycky na první sestavu. To je jako s první láskou.

Hanka pro vás psala texty, dokonce i na poslední desce Země na obzoru má jeden. To všechno jsou písničky ze začátků kapely, nebo pro vás píše průběžně?

O: To jsou opravdu písničky z prvních let, ke kterým jsme se postupně dobrali. Hanka byla vždycky výborná, nám to ohromně vyhovovalo.

P: A taky toho psala nejvíc, takže textů bylo hodně.

Je obdivuhodné, že se její texty můžou vytáhnout třeba po dvaceti letech a pořád mají co říct.

P: Určitě bychom mezi našimi písničkami našli takové, na kterých je doba vzniku znát, ale plno textů se udrželo dlouho, i proto, že je diváci pořád chtějí.

Jak jste přišli ke kontrabasu?

O: Když Hanka poprvé otěhotněla, zůstali jsme zase jen dva a chtěli jsme někoho k sobě. Tak jsme sehnali Přemu Vágnera a zůstal u nás i po Hančině návratu z mateřské.

Kdo z dalších členů vám byl hodně blízký?

O: Každý člověk přinesl něco nového, čím nás obohatil. Kdybych to vzal za sebe, tak mně hudebně dala nejvíc Dáša Pařízková, která má výborný smysl pro rytmus, a já si teprv s ní začal uvědomovat, co je v beglajtu potřeba. A náš benjamínek Pinďa, Emil, je pro mě obrovský zdroj energie, s radostí ho vysávám.

P: Ale musím říct, že nikdo z těch, kdo kapelou prošli, v ní nezanechal špatnou stopu.

V době, kdy si povídáme, uplynulo jen pár týdnů od náhlé smrti Mirka Buriana. Je to asi ještě čerstvé, ale začali jste přemýšlet o tom, zda vezmete někoho na jeho místo?

P: (po váhání) To je správná otázka, ale ve špatnou dobu. Ještě jsme to moc neprobírali, necháváme si pořád čas, abychom se s tím srovnali. Hrajeme dál a uvidíme.

O: Přemýšlel jsem o tom a uvědomil jsem si, že jsme teď dokončili takový třicetiletý kruh. Jako na samotném začátku je pro nás základní písnička a není důležité, kdo a kolik lidí ji hraje, jestli jediná kytara, nebo varhany, bicí a tak. Důležité je, jestli jí věříš, jestli jí věří i ti ostatní.

Notování nad Frýdlantem

Jste zakladatelé už dost významné soutěže pro začínající muzikanty – Notování. Odkud přišel tenhle nápad?

O: My jsme v Trojické, která byla většinu doby naší domovskou scénou, dostali nabídku vystupovat místo jednou hned dvakrát měsíčně. Tak jsme si řekli, že jeden z těch večerů bude náš koncert bez hostů, jak to chtěla jedna půlka našeho publika, a druhý večer budeme zvát hosty, jak to chtěla ta druhů půlka. Upekli jsme to s Cimburou nad Frýdlantem, cestou na oslavy čtyřicítky Pavla Déčka Vinkláta. Možná to byl pro Cimburu impuls, aby si rozmyslel svůj odchod ze scény, ke kterému se tehdy chystal.

Byly ty večery s hosty od začátku soutěžní?

To až později, už ani nevím, kdy nás to napadlo. Má původní představa byla obdoba někdejších Písní dlouhejch cest, šance pro mladé kapely. Pak jsme to nazvali Notování pod Vyšehradem, oslovili jsme Belmonda, Bublinu, začal se o to starat tým lidí, vymyslel pravidla pro účastníky... a tak jsme se dostali ke dnešnímu Notování.

P: Vždycky nás těší, když vítěz Notování později vyhraje Portu nebo získá Krtečka. Pár takových odchovanců už máme.

Takže jste založili tradici, která vás možná přežije.

O: To ne, nás to přežít nemůže (oba se smějí).

P: Ale padesátý ročník Notování bude určitě hezký.

Notování se momentálně přesunulo do Music City, a co vy? Máte už novou stálou scénu?

P: Pořád hledáme. Konec Trojické zasáhl silně nejen nás, ale všechny kapely, které tam účinkovaly. Dáváme se teď dohromady z víc věcí, máme několik tipů, ale radši nebudeme žádný říkat, dokud nebude jasno.

O: Strahov mají bourat, tak ten asi nestihnem.

To jo, Strahov zůstane asi nesplněným snem.

P: Pro nás byla nejvyšší metou Porta a to máme dávno splněno. Dnes chceme, aby se lidem na koncertu líbilo a bylo jim příjemně. A aby nám pivo chutnalo. Do Nashvillu se asi nepodíváme.

www.sekvojmusic.cz

1981 založení skupiny, nejprve jako dua, brzy rozšířeného o zpěvačku
1986 rozšíření sestavy o kontrabas
1991 vítězství na Interportě v Ústí nad Labem a vydání prvního alba
1992 obhajoba vítězství v Ústí nad Labem (nový název Trampská Porta), rozšíření o klávesy a bicí
1996 druhé studiové album a návrat k menší akustické sestavě
2001 příchod současné zpěvačky Karolíny Skalníkové
2011 náhlé úmrtí Mirka Buriana, v tu dobu působícího v Sekvoji již šest let

Diskografie:
Sekvoj – LP, Briami 1991
Vandr do padesátejch – účast na LP, MC a CD, Venkow 1991
Sekvoj live – MC, Briami 1993
Třináctá komnata – CD a MC, Mirdovo hudební studio 1996
“4” – CD, GZ 1998
Tiché přátelství – CD, Good Day Records 2000
Sekvoj 2005 demo – CD, vlastním nákladem 2005
Země na obzoru – CD, Sekvojmusic 2009

Honza Hučín
Folk 3/2011
foto:  archiv redakce

 

zpět na seznam rozhovorů

HOME

 
 

 

 

Časopis FOLK & COUNTRY/FOLK vycházel jako měsíčník v letech 1991 - 2011.
Webový portál časopisu  FOLK & COUNTRY/FOLK vycházel jako deník v letech 1995 - 2014.
Nyní funguje již jen jako archiv článků. 

Časopis FOLK:  Michal Jupp Konečný - šéfredaktor (jupp@folkcountry.cz),  Veronika Kirschnerová (editor), Pavel Major Vorel (manažer), Hana Konečná (produkce). Grafici: Martin Janda, Lucie Koubová. Spolupracovali: Jiří Moravský Brabec,Tomáš Hrubý, Milan Tesař, Jan Hučín, Petr Sedláček, Milan Plch, Miloš Keller, + Vladimír Vlasák, Václav Müller, Vlaďka Provazníková, Kamila Střeštíková a další. 

Foto: Miloš Truhlář, Bllemby, Veronika Kirschnerová, Michal Jupp Konečný, Katka Esserová, Antonín Volf, Václav Müller  a další.