Hlavní stránka Folková růže BLOG www.jupp.cz Kniha "S kytarou na zádech"

Rozhovor  
HOME Zpět na seznam

Prostě Šany

Petra Šanclová je asi pro většinu posluchačů prostě Šany. Štíhlá blondýnka, která hraje na spoustu nástrojů, svého času byla základním pilířem Javůrkovy Bokomary a v poslední době vykročila na sólovou dráhu. O cestě, kterou ušla, i o té, která ji čeká, jsme si povídali.

Asi bychom měli začít od začátku, protože pokud se nepletu tvůj profil zatím FC nepřineslo. Takže vím, že jsi z Jihlavy. Jaké to tam bylo a jak jsi tam hudební rozum brala?

No krásně tam bylo. Tam jsem sedmnáct let bydlela s rodiči v paneláku. K muzice mne dostala maminka, která hrála na kytaru a měla k tomu sestru i mne. Takže jsme hráli se sestrou, akordy jsem se učila obrovskou rychlostí, takže ve čtvrté třídě jsem uměla dva, v osmičce už patnáct, s čímž šlo vystačit. Jinak maminka pro nás k hraní měla dobrou motivaci. Vždycky říkala: “Tak holky, budete hrát na kytaru nebo umývat nádobí?” No a my si vybraly pochopitelně tu kytaru, hrály jsme a zpívaly v kuchyni a maminka při tom umývala to nádobí. Do Lidušky jsem chodila rok v osmičce na kytaru, jinak nic. Mně to podle not moc nebavilo. No, pak přišla střední, tam jsem chodila do sboru a naučila se první barré a začala s partou kluků a holek jezdit na čundry a vandry. S tou partičkou jsme hrávali, byla to taková prima skupina, kde jsem se v muzice naučila moc hlavně od kluků, kteří mně táhli dopředu. Ale ani jsme se nijak nejmenovali, žádné ambice v tom nebyly.

Bylo něco před tím, než si tě objevil Javůrek?

Střepy. Jihlavská kapela, kde se vystřídalo pár velmi dobrých zpěvaček, ale když chtěli natočit desku, tak žádná nebyla, takže mi zavolali, protože mne právě znali z té partičky. Tak jsem šla a nazpívala desku Už nejsme malí. S Javůrkem to byla vlastně docela legrační metoda seznámení. Já jsem štípala dříví na Kladině. To bylo takové rekreační středisko s hospodou, kde se scházeli muzikanti. Jmenuje se to Olšany, stejně jako ta vesnice s Polívkou. Ale je to u Jihlavy.

Ano, znám, také jsem tam párkrát byl. U rybníka, klídek…

No, a tam jsem štípala dříví a Luboš přijel a nabídl mi spolupráci. Takže chcete hrát s Javůrkem, štípejte dříví.

Jenže Luboš v té době byl v Kobeřicích, zbytek kapely v Brně a okolí a ty v Jihlavě. Jak to fungovalo?

No, dojížděla jsem do Kobeřic. Někdy jsem tam zůstala a bydlela týden u Luboše a zkoušela.

On tě angažoval původně jenom jako zpěvačku?

V podstatě ano, s tím, že jsem uměla trochu na flétnu. To si pamatuji, jak jsem přijela na takový vnitřní konkurz. Prostě představit se kapele, jestli mne vezmou.

Tehdy byla Bokomara ve stádiu po desce Bokomarie, někdy v roce 1995, ty jsi vlastně nahradila Janu Radovou, což je taky výborná zpěvačka. Kdo byl v kapele ještě, když jsi tam vstupovala?

Luboš Javůrek, Michael Vašíček na kytary, Franta Linhárek na baskytaru, Petra Oleksová flétny a zpěv. Dojížděla jsem asi dva měsíce, a pak si koupila v Kobeřicích domeček. Ano, to je chalupa, o jejíž výstavnosti se vedly legendy a uzavíraly sázky, kdy na tebe spadne. Já si to koupila proto, abych měla kde bydlet, prostě opravdu jako chalupu. Teď to postupně upravuji.

Co tě tehdy živilo a jak dobře? Aneb souviselo to s tím, že jsi postupně zhubla?

No, na začátku jsem vážila asi šedesát kilo. Možná jsem opravdu zhubla prací, fyzickým a psychickým vypětím. To je asi normální, a souvisí to s tím muzikantským životem. Před vystoupením nejíš, protože to by se promítlo na výkonu, po něm nejíš, protože už nikde není otevřeno. Jinak když jsem byla ještě v Jihlavě, tak jsem byla fakt na sociálce. Po té desce se Střepy jsem si řekla, že bych mohla odejít z práce a živit se hudbou. To byla samozřejmě dost naivní představa, ale půl roku jsem byla na pracáku, a pak mne vzali do Bokomary. Teď třeba pracuji na částečný úvazek u Furcha, prodávám kytary a radím zákazníkům.

Pojďme zpět do Bokomary. Je ti jednadvacet, nastoupila jsi a zkoušela ses uživit hraním. Bylo toho dost na uživení?

Dalo se to zvládnout. I když začátečník samozřejmě vždycky dostává míň, takže to velká sláva nebyla, ale dalo se.

Tak a ty jsi začala postupně přidávat další nástroje. Jaké?

Luboš brzy chtěl, abych hrála na kytaru. Prakticky od začátku. Pak přišla mandolína, zlepšila se flétna, a pak harmonika, kterou ale do dneška nemám moc ráda. Ale zahraju na ni. Na kytaru mne učil především Michal, i když i s Lubošem jsme nad ní trávili dlouhé chvíle. Ale Michal mi to zahrál tak, že jsem to rychle pochopila.

Kolik času jsi trávila cvičením a kolik ho trávíš teď?

Dřív to bylo víc. Teď třeba dva dny nehraju, ale pak hraju třeba dva dny celé. Ráno v osm začnu, večer v deset skončím. Tehdy si myslím, že jsem v průměru cvičila tak osm hodin denně. No, někdy jen pět.

Jak?

Prostě hraješ. Vezmeš si nástroj, hraješ běhy, stupnice. Nebo si pustíš desku a hraješ k ní. Třeba kraviny, ale i to je cvičení. Učíš se harmonie, prstoklad. Jak pořád držíš ten krk a hraješ, najednou se ti tóny vážou líp k sobě, automatizuje se to.

Zdokonalovala ses nějak i v teorii?

Něco jsem se naučila, ale je toho strašně moc a mám rostoucí pocit, jak moc toho ještě neumím.

Pak se v Bokomaře začali střídat lidi. Odešla Petra a Franta Linhárek a přišel Tomáš Vunderle. Což byla asi nejsilnější sestava v historii kapely. Vašíček, Vunderle, Javůrek a ty.

Tomáš je opravdu moc dobrej. Dodneška ho ráda slyším hrát. A rozuměli jsme si.

Tak proč se ta sestava rozložila?

Michal odešel k Redlovi a do studia, já vlastně převzala hodně jeho kytarových partů, později Tomáš taky odešel za jinými projekty a najednou jsem tam zůstala s Lubošem jen já. A cítila jsem, že to už nebude ono. Nechtěla jsem v tom Luboše nechat, opravdu ne a rok jsme to táhli ve dvou. Pak jsme vzali Hynka Tecla, ten byl šikovnej, učil se rychle, už to zase nabíralo kvalitu, ale přece jen po Tomášovi se mi stýskalo. Nějak jsme si navzájem padli hudebně i lidsky.

Pak začal Luboš připravovat materiál na desku, která nakonec vyšla jako Miláček. To měla být tvoje deska.

No, měla. Já jsem si už připravovala i svůj vlastní repertoár, ale měla jsem ho málo, tak jsem ho nechtěla ještě dát, šetřila jsem si ho. Luboš chtěl desku nazvat Petra Šany Šanclová a Bokomara, ale nebyla jsem si jistá, jestli je to správně. Ty písničky, které mi Luboš přichystal, byly krásný, ale někdy se mi nezdálo, že to vypovídá o mně. Když už bych to měla zpívat a měly by mne představovat, musela bych se do nich opravdu vcítit. Prodat je i s tím ženstvím. A někdy jsem měla pocit, že jim prostě nemůžu dát, co potřebují. V tom jsme se s Lubošem neshodli.

Takže tím se dostáváme k tomu, že jsi začala dělat vlastní písničky.

V jednadvaceti jsem přišla do Bokomary. Když mi bylo čtyřiadvacet, Tomáš odešel. V pětadvaceti jsem začala dělat vlastní písničky, protože jsem prostě měla pocit, že je dělat chci. Ještě o rok později jsem si říkala: je ti šestadvacet, měla bys uvažovat i na téma vlastní rodina. Najednou jsem měla v hlavě obrovský zmatek a potřebovala jsem si dát pauzu. Najednou jsem prostě musela z Bokomary odejít, protože jsem to v tom stádiu, kde jsem byla, začala vnímat jako nesvobodu. Nebyla jsem si jistá, co chci dělat. Musela jsem odejít, udělat si pauzu a vyřešit si to v palici.

Promítlo se to nějak v písničkách, které jsi psala?

Myslím, že dost. Maminka o mně říkala, že jsem nepořádnice a já mám opravdu v hlavě chlívek. Navíc jsem ještě ve Vahách…

Ala přes to váhání přišla chvíle, kdy sis řekla, že to zkusíš sama. Kolik jsi měla v té době písniček?

Asi tak patnáct. Ale jistá jsem si nebyla. Jenže rozhodnutí padlo a nezbylo, než po té cestě jít.

Jak to funguje?

Věděla jsem, že to půjde těžko a šlo to opravdu těžko. Lidi mě často ani neznali podle jména, byla jsem ta holka z Bokomary. První koncerty jsem si domlouvala přes kamarády. Postupně přibývaly další. Jednou bych si přála mít svoji kapelu, ale teď chci ještě chvíli být na pódiu sama. Vyzkoušet si to, naučit se komunikovat s lidmi. Já nejsem ten bezprostředně komunikativní typ, co přijde a okamžitě lidi urve. Jsem stydlivá holka.

Takže když tě někdo pozve, nasedneš do svého auta…

Nenasednu, nemám, kamarád ho vyboural. Někdo z kamarádů mne vezme nebo sednu do vlaku a jedu.

Utáhneš sama celý klubový koncert?

Teď už ano, normálně bez problémů zahraju hodinu a půl.

Jak zvládáš kontakt s publikem?

No ze začátku vždycky těžko… Člověka napadají divné myšlenky jako: “Ježíšmarja, co tady dělám?” Potom, když vidím, že to nějak funguje, tak je to v pohodě. Získávám vnitřní odvahu. Když lidi reagujou, tak to je nadšení, že se člověk pomalu zblázní radostí. Příjemnej pocit.

Většina muzikantů mužů si vybere nějakou tu pověstnou “slečnu v třetí řadě”, sleduje, jestli se slečna dobře baví a to je motivuje k výkonu. Jak to máš ty? Mládenec v třetí řadě?

Já do třetí řady bez brýlí nedohlédnu, snažím se dívat do těch obličejíčků jako do celku a snažím se to sdělit opravdu spíš písněmi. Takže ne jednomu člověku, ale všem.

Co je tvé cílové publikum?

Na to se odpovídá, že člověk by rád hrál pro všechny. Ono opravdu chceš, aby si v tom každý něco našel, třeba jen verš, slůvko, pocit, že cítí něco podobně jako já. Předpokládám sice, že asi podobně jako já budou vnímat spíš ti mladší, ale člověk nikdy neví.

Kolik s sebou bereš nástrojů?

Když jedu autem a je to můj koncert, tak beru kytaru, elektrickou kytaru, mandolínu. harmoniku, flétnu, nějaké ty tamburíny… no a plánuji i klávesy, protože teď cvičím na klavír.

Tak to se asi do vlaku bere blbě. Zatím jsi vydala singl, aby se vědělo, že existuješ. Kdy bude album?

Moc bych chtěla, aby bylo ještě letos. Ale teď opravuji v Kobeřicích domek a to bere spoustu času, takže nevím. Navíc to nechci uspěchat. Dělá se na tom, mám nahrány základy, občas něco nezpívám ve studiu a zase jedu stavět. Teď se budou dohrávat další party, něco předělávat. Nespěchám. Repertoár je z větší části můj, spolupracuji s textařkou Věrkou Svobodovou a nebráním se ani tomu, kdyby mi někdo dal hezkou písničku. Zatím všechno, co je nahrané, jsem si nahrála sama, ale určitě tam budou i jiní muzikanti – Míša Vašíček na elektriku, nějaké perkuse. Ale mělo by to být spíš komornější.

Tvoje písničky jsou hodně pocitová záležitost. Píšeš napřed text nebo muziku nebo zároveň?

Jak kdy. Někdy mne napadne hezká melodie a snažím se ji nepokazit textem. V tom není čeština ideální a někdy to docela trvá. Když napíšu napřed text, tak mi přijde jednodušší najít k němu muziku. Ale nejhezčí je, když to přijde naráz. Když mě něco napadne a můžu si to zároveň i zazpívat.

Trávíš většinu času v Kobeřicích. Takže jdeš s pejskem na procházku, vesnická idyla, cvrčci vržou…

Vylezu si na strom, sedím, přemýšlím si a je mi hezky a něco mne třeba napadne. Nebo jindy jsem doma, chce se mi hrát, vezmu kytaru, brnkám a něco přijde. Nebo se mi to stane třeba v autobuse. Autobus jede, krajina se míhá, a mě něco napadne.

Tvá nejoblíbenější vlastní písnička?

Asi Nejkrásnější rým. Skládala jsem ji asi tři roky a je o hraní. Z té mám vždycky dobrý pocit, když ji hraju. Ke všem svým písničkám mám pochopitelně osobní vztah. Ale za Nejkrásnějším rýmem bych si stála, i kdyby mi všichni říkali, že je to špatně napsané. To by mne nezviklali.

Kdyby ti někdo nabídl vystupování v kapele, která má hodně koncertů a kde by ses dobře uživila, vezmeš?

Teď určitě ne. Hodně jsem o tom přemýšlela, ale teď bych to prostě nemohla vzít, protože bych to nepovažovala za správné.

A kdyby tě pozvali nahrát na desku nějakou tu písničku?

Tak to jo, bez problémů. Pokud by se mi líbila, tak okamžitě. Kdyby se mi nelíbila, taky bych nešla, protože mně vždycky zajímá, o čem to je, jestli je to dobrý, jestli to není v nějakém rozporu s mýma zásadama.

Jiří Moravský Brabec

F&C 11/04

zpět na seznam rozhovorů

HOME

 

 

 

 

 

Časopis FOLK & COUNTRY/FOLK vycházel jako měsíčník v letech 1991 - 2011.
Webový portál časopisu  FOLK & COUNTRY/FOLK vycházel jako deník v letech 1995 - 2014.
Nyní funguje již jen jako archiv článků. 

Časopis FOLK:  Michal Jupp Konečný - šéfredaktor (jupp@folkcountry.cz),  Veronika Kirschnerová (editor), Pavel Major Vorel (manažer), Hana Konečná (produkce). Grafici: Martin Janda, Lucie Koubová. Spolupracovali: Jiří Moravský Brabec,Tomáš Hrubý, Milan Tesař, Jan Hučín, Petr Sedláček, Milan Plch, Miloš Keller, + Vladimír Vlasák, Václav Müller, Vlaďka Provazníková, Kamila Střeštíková a další. 

Foto: Miloš Truhlář, Bllemby, Veronika Kirschnerová, Michal Jupp Konečný, Katka Esserová, Antonín Volf, Václav Müller  a další.