Dokud
neumře romantikaRozhovor s Miki Ryvolou nejen o
desce Hobousárny
18. září vyšlo dvojcédéčko Hobousárny, které
obsahuje 55 Vašich a Wabiho písní. Co Vás přesvědčilo k jeho vydání?
Ozval se Pavel Víšek ze Supraphonu s tím, že by bylo
dobré udělat z těch mnoha nahrávek z posledních let velkou kompilaci.
Nakonec jde o písničky z třinácti singlů. Nejdřív jsem se toho lekl –
mám pocit, že písničky Hoboes jsou už trochu “převydané”. Jeden příklad
za všechny – existuje 27 verzí Bedny od whisky. Už před tím
trochu utíkám. Ale nakonec mě to bavilo - prohledal jsem svůj veliký
archív a začal pracovat.
Možná by si Bedna od whisky zasloužila vlastní
cédéčko.
(Směje se) To jste uhodil hřebíček na
hlavičku. Když jsme totiž s Pavlem skončili práci na Hobousárnách,
povídali jsme si o Bedně a o všech kuriozitách, které se kolem této
písně za čtyřicet let její existence nashromáždily. To by bylo na
knížku. Jednu verzi nahrály Wanastovi Vjecy, další Bambini di Praga,
Kolínský symfonický orchestr ji předvedl ve swingové úpravě. Bednu bez
mého vědomí zaranžovali i Maxim Turbulenc. Nevím, jestli by o takové CD
byl zájem, ale dost o tom uvažuji. Patnáct nahrávek bych určitě dal
dohromady – některé jsou vážně kuriózní: Pes Filipes a jeho Country
Disco Team nebo třeba Hurvínek zpívá country. Možná by to pro labužníky
vážně stálo za to.
Přitom když jste ji prvně přinesl do kapely, tak jste
o ní nebyl úplně přesvědčený…
Napadla mě cestou z práce z Prahy domů do Kladna. U
Buštehradu. Doma jsem jí už jen zapsal. Když ji slyšel poprvé brácha,
řekl… Když to řeknu slušně, řekl “Nic moc”. Pak jsme točili v Českých
Budějovicích s panem Vaverkou, zvukařem tamějšího rádia, SP desku. Na
konci natáčení se pan Vaverka zeptal, jestli nemáme nějaký hudební
zákusek. Tak jsme zkusili Bednu. Nijak zvlášť se nám to nelíbilo. Brácha
na konci vydával zvuk škrceného člověka a ani to se nám nelíbilo.
Vaverka nás nechal odpočinout a bráchův výkřik “nahaloval” – a nám běhal
mráz po zádech. To bylo ono. Bedna se pak začala lavinovitě šířit,
dostalo se jí mimo jiné překladu do Hantecu, což zpívá Bokomara. A
nedávno, to jsem se nachechtal, jsem ji dostal v Esperantu. Existuje i
verze pro počítačové šílence nebo jako zpověď estébáka. Baví mě to.
Možná to cédéčko vážně nechám jako dárek k Vánocům udělat.
Co musí vlastně písnička splňovat, aby se z ní stal
takový hit?
Jéžišmarjá, na to kdyby byl nějaký recept… Nevěřím
tomu, že někdo dopíše text, podívá se na něj a řekne: “To je ono”. To
asi nefunguje. Mně se to u pár věcí povedlo, měl jsem takový ten pocit
uspokojení. Ale hit pak většinou vznikl až po několikerém opakování, a
ještě k tomu z úplně jiných písniček. A naopak písničky, kterým jsme
věnovali veškerou péči, se kolikrát lidem tolik nelíbily. To je
nevyzpytatelné.
Jezdíte ještě pořád na Fort Hazard (statek
v jižních Čechách, který Miki s přáteli koupili v roce 1967 a přeměnili
na trampskou základnu, pozn. aut.)…
Tam už dožijeme…
Fascinuje mne, jací lidé se před čtyřiceti lety
museli sejít, že ta komunita pořád funguje.
Nechci použít klišé, ale prostě se sešli správní lidé
ve správnou dobu na správném místě. Přišli jsme do školy do Bechyně
(keramická škola, pozn. aut.), v té době to bylo nejkrásnější město
na světě. Bylo nám čtrnáct. Měli jsme štěstí, jak jsme se v ročníku
sešli – ale i v ostatních ročnících byli dobří lidé. O dva roky níž
studoval Kája Kryl, o tři Viktor Sodoma. Tak jsme na internátě začali
hrát. Já jsem tehdy už byl kladenský tramp, protože osada (Zlatý
klíč, pozn. aut.) už existovala, a tak jsem přišel s myšlenkou
trampingu, o němž tam tehdy nikdo nic nevěděl. Pak jsme jednou strávili
společné prázdniny na Sázavě – kamarádi z Kladna s mými spolužáky
z Bechyně. Tam vykřesla ta první jiskra a vznikla z toho komuna, která
při sobě drží dodnes.
Existuje i dnes vůbec nějaká pravděpodobnost, že by
se dokázala domluvit skupina lidí, vybudovala podobné setkávací místo a
vydrželo jim to dalších čtyřicet let?
K tomu bych byl trochu skeptický. My jsme se tehdy
nedomluvili, měli jsme rádi stejnou literaturu, poezii, měli jsme rádi
přírodu. A toulavý boty. Tím, že jsme byli v kleci, za drátama, mohla ta
komuna vzniknout. Paradoxně ji vlastně svým způsobem vytvořili
komunisti. Kdybychom žili v normálních poměrech, naše toulavý boty by se
prostě rozeběhly do všech stran. Jenže to nešlo. Proto jsme si vytvořili
republiku v republice. Šli jsme až do takových absurdností, jako byla
vlastní mateřská školka nebo banka (směje se). Hlavně jsme ale
chtěli být pohromadě i v zimě, kdy už to pod stanem moc nešlo. Proto
jsme koupili tu zbořeninu na hranici s Rakouskem.
Jak je možné, že si vás nevšimli?
Ale oni si nás dost všímali. Až po letech jsme se
dozvěděli, že jsme měli jeden čas napíchnuté v oknech špendlíkové
vysílačky. Shodou okolností jsem na vojně sloužil jako radista – spojař.
Jednou jsme o těch špendlících měli školení. Když jsem se vrátil, tak
jsem je ve Fort Hazardu objevil. Odposlouchávali nás z louky. Měli jsme
pak potíže, ale dalo se to vydržet. Oni nás chtěli mít pod kontrolou,
ale nebáli se nás. Trampové byli docela apolitičtí.
Trampování se čím dál míň nosí. Myslíte si, že
přežije tohle století?
Dokud úplně neumře romantika, vždycky tady budou
mladí (a nejenom mladí), kteří se budou družit. Možná tomu dají formu
indiánů nebo trampů nebo hoboes nebo já nevím… Ale ubývá to. Otevřely se
hranice, lidi vypadli ven a tramping, který dával lidi v Čechách
dohromady, ztrácí smysl. Trampové ale zatím pořád jsou. I my máme “Old
Boys Expedition”. Příští rok budeme mít třicáté výročí. Třicet let chodí
asi čtyřicet kluků – zbytky trampských osad. Dali jsme se dohromady a
chodíme pravidelně v září na desetidenní puťáky.
To jsou jenom kamarádi ze Zlatého klíče?
Ne. Kluci ze Zlatého klíče tam jsou taky, ale jsou
tam i další z jiných trampských osad. Některé se rozpadly, jiné fungují
dál. Mimochodem – Plzeň měla v 60. letech 45 trampských osad, Budějovice
přes 60. No a kluci, kteří zbyli, spolu chodíme puťák. Tam se potkáváme
u ohňů s trampy o generaci nebo dvě mladšími. Těší mě to. Slýchávám tam
Wabiho a svoje písničky, a přitom ti kluci kolikrát netuší, že s nimi
sedím u ohně. To je krásný pocit.
A prozradíte se?
Někdy jo, někdy mě prozradí vlastní. Ale já už kluky
prosím, ať jsou zticha. Pro mě je to prostě krásný zážitek, když ti
mladí vezmou naše písničky za své. I proto jsem se rozhodl, že vydáme
Hobousárny. Mladí kluci a holky to budou moci použít i jako takovou
učebnici a budou si moci ověřit, co hrají správně a co nikoli. Nešlo nám
s bráchou nikdy o popularitu. Ta nás doběhla a nakonec předběhla – my
jsme si s ní vlastně moc nevěděli rady. Hobousárny jsou pro mě
především vzpomínka na Wabiho, měl by z nich asi radost. A taky pro
partu našich vrstevníků, aby měli písničky pohromadě – původní desky buď
rozdali, nebo jim přestaly hrát gramofony. A pro mladé trampy. Dostávám
velkou hromadu dopisů, jejichž pisatelé se mě ptají na správné akordy a
texty. Odpovídám rád, ale přecejen to zabere spoustu času.
Vraťme se k té romantice – není už dneska trochu
nemoderní?
Dneska je tvrdý svět s úplně jinými hodnotami. Za nás
letěly holky na romantického kluka, který uměl hrát na kytaru a uměl
skládat básničky. Obávám se, že dneska kluk–romantik u holek a lidí
obecně nezabere, protože se dneska romantika obecně považuje za projev
slabosti.
Mám příklad. Na našich “Old Boys Expeditions” si
povídáme u ohňů. Kluk, který dělá vedoucího na skautských táborech, si
jeden večer dělal průzkum a poslouchal u podsad, o čem si děti
vyprávějí. Víte, o čem si malí kluci v krásném táboře v přírodě za
úplňku povídali? O počítačových hrách. Ve stejném věku, kdy my jsme byli
foglarovci a měli v uších Píseň úplňku.
Tahle doba romantice nepřeje. Romantika je sice
trochu komická, ale já a moje generace jí nepřestaneme fandit. Myslím si
totiž, že lidé, kteří se nechají vnitřně romantikou zasáhnout, jsou
vnitřně čistí a slušní. Jenže slušnost se z mezilidských vztahů vytrácí.
Čím to je?
Posunuly se hodnoty. Výchova k tomu dnes spěje. Mladí
lidé mají být nesentimentální a průrazní. Navíc romantika je vlastně
snění. My jsme byli romantičtí v tom smyslu, že jsme ve čtrnácti letech
seděli pod Medníkem u hospody “U starců”, dělali si ohýnek z rákosí,
koukali na půlmetrové peřeje a zpívali si Niagaru. Měli jsme pocit, že
jsme tisíce kilometrů od domova a prožívali jsme to. Dneska je spousta
čtrnáctiletých dětí, které Niagaru na vlastní oči viděly. Romantik je
většinou skromný a chudý. Přežranost a nenasytnost, což jsou dnešní
trendy, se s romantikou nesnášejí. Romantika je toužení po něčem, co je
těžko dosažitelné. Dneska je dosažitelné téměř cokoli. Buď se “na to
má”, nebo se to opatří nějakým ošklivým způsobem. Ale asi jsem příliš
moralistický…
Mně přijde důležité o tom mluvit. Jedno židovské
přísloví praví, že když jste jediný na světě, kdo může něco udělat, pak
to musíte udělat.
To se mi líbí. Už jsem si to poznamenal.
Přeji Vám, ať se Vám daří, a děkuji za rozhovor.
Sedláček Petr
Folk & Country 11/2009
Miki Ryvola (*1942), vl. jm. Mirko
Ryvola, je společně se svým o sedm let starším bratrem Wabim (…
1995) legendou české trampské hudby. Napsal zhruba stovku písní, z nichž
mnohé zlidověly – Bedna od whisky, Jarní kurýr, Bál v lapáku, Mrtvej
vlak a další. Společně s Wabim působil v legendárních Hoboes. V současné
době vystupuje buď sám, nebo s jihočeskými Nezmary.