Hlavní stránka Folková růže BLOG www.jupp.cz Kniha "S kytarou na zádech"

Rozhovor  
HOME Zpět na seznam

Přišel jsem od jazzu

S úderem jedné se ve dveřích pražské kavárny Louvre objevil Michal Prokop. Možná se za dobu členství v Radě Českého rozhlasu seřídil na časové znamení, možná za to může zažitá rytmická přesnost muzikanta. Rozhovor jsme však začali odjinud.

Máte rád kavárny?

Ale ano, dokonce se chystáme v dohledné době otevřít vlastní kavárnu a bar Krásný ztráty. I když nejsem vysloveně hospodský typ.

To jsou ovšem různé věci – hospody jsou česká národní tradice, ale kultura vzniká spíš v kavárnách.

To jo. My jsme taky leccos vymýšleli v kavárnách takového typu, jako je třeba Slávie.

A hrál jste někdy v kavárně jako “live music”?

Ne, nikdy. Ani mě to nelákalo.

Ale na konci 80. let jste jezdili do zahraničí ve stejném triu jako dnes, tedy s Honzou Hrubým a Lubošem Andrštem. Kde jste tam hráli? To nebyly hospody nebo kavárny?

To byly jazzové kluby typu Reduty, anebo hudební hospody jako dnes u nás. Lidé tam už byli zvyklí, že se dvakrát třikrát týdně hraje muzika buď vysloveně jazzová, nebo aspoň jazzu blízká. To tady tenkrát neexistovalo.

Jak to fungovalo s honoráři?

Většinou ta hospoda na hudební produkci spoluvydělávala, tedy ne že by muzikanti dostali jen to, co se vybralo. Dneska to je u nás taky tak, aspoň ve větších městech.

Máte v poslední době čas si u nás do nějakého klubu zajít?

Přiznám se, že strašně málo. Od doby, co jsem se vystěhoval z Prahy, začínám lenivět. Naposled jsem byl na koncertech v létě, na Paulu McCartneym a na Peteru Gabrielovi. Chuck Berry mi utekl, toho dost lituju. Do klubu chodím zřídka, vybavuju si třeba Petra Lipu ve Vagonu.

Jak se vám, zvyklému teď asi víc na klubové prostředí, hrálo na Zahradě před deseti tisíci lidmi?

Dobře. Hráváme s triem i na větších scénách a navíc mám i jiný projekt s velkou kapelou. Ta má jedenáct lidí, takže musí vystupovat na větším jevišti, a tím pádem před větším publikem. Líbí se mi kluby i velká pódia.

Nevadí vám, že na velkých festivalech zahrajete čtyři pět největších hitů a už musíte uvolnit místo dalším?

Tak to je pochopitelné, že člověk musí vybrat něco, co osloví rychle. Naše výhoda je v tom, že i známé věci vysílané dvacet let v rádiích hrajeme pokaždé jinak. Takže si i na velkém festivalu naplníme základní touhu zahrát si, když je dobrý poslech na jevišti a kontakt s posluchači.

Jiný vztah k rádiu

Jaký máte pocit, když slyšíte sám sebe v rádiu?

Teď určitě dobrý, protože si říkám, že když se to hraje i po dvaceti letech, asi jsme to nenatáčeli nadarmo. Samozřejmě úplně jiné pocity máte, když se slyšíte poprvé v životě. Přiznám se ale na druhou stranu, že jsem občas sám k sobě dost kritický, hlavně když slyším poprvé novou nahrávku. To pak na ní nacházím především chyby. Teprve časem se to obrousí a člověk už to poslouchá jako celek.

Je vám líto, že se hraje hlavně Kolej Yesterday a Bitva o Karlův most, a ne i jiné písničky?

To asi ano, to je líto každému. Způsobuje to současný systém dramaturgie snad všech rádií, kdy se vyberou dvě tři písničky ze všeho, co interpret nahrál, a ty se pak omílají do nekonečna. Ne že bych si myslel, že ty moje, co se vysílají, by byly špatné, ale přece jen, všechno se oposlouchá. K tomu si myslím, že jsem nahrál i jiné, přinejmenším stejně dobré. Proč se nehrají, to se musíte zeptat hudebních dramaturgů.

 

Jste předseda Rady Českého rozhlasu, takže k rádiím máte určitě jiný vztah než běžný posluchač.

Ani ne tak předsednictvím, ale už samotným členstvím v Radě. Najednou mám dojem, že přijímám aspoň kousek zodpovědnosti za to, co rozhlas jako celek vysílá. Musím se zabývat i stanicemi, které často neposlouchám, včetně regionálních. My jako Rada tam sice nejsme proto, abychom přímo zasahovali do vysílání, ale jeho celkový charakter, koncepční půdorys jednotlivých stanic, s tím už přicházíme do styku. Pochopitelně také například schvalujeme rozpočet. Už jenom to nám dává k radiu jiný vztah, než může mít posluchač.

Jak vnímáte tendenci Radiožurnálu konkurovat soukromým rádiím i stylem výběrem hudby? Naplňuje vaši představu?

Radiožurnál chce být zpravodajsko-informační stanicí, ale snaží se suplovat i stanici hudební. To se mi moc nelíbí. Chápu, že hudba tam být musí, ryze zpravodajské stanice se dočkáme až s digitálním vysíláním. Jsem rád, že ta zpravodajsko-informační a publicistická tvář Radiožurnálu je v zásadě v pořádku. Ovšem pokud jde o výběr hudby, tam jsme s vedením Radiožurnálu v rozporu a řešíme to už roky. Radiožurnál a zřejmě i vedení rozhlasu se obává, že kdyby výběr hudby zaostřil a udělal čitelnější, ztratil by některé posluchače. Můj názor je jiný, myslím, že Radiožurnál lidi neposlouchají kvůli hudbě, tudíž by nějaký zásadní úbytek nenastal. Chybí mi u něho jasná hudební charakteristika – aby posluchač už podle hudby poznal, že poslouchá Radiožurnál.

Jste spokojenější s ostatními stanicemi Českého rozhlasu?

V tomhle ano, naštěstí má Český rozhlas i stanice, kde lze slyšet něco jiného. Co je problém, o kterém se dlouho hovoří, je absence stanice pro mládež. Ale to je taky problém spíše technický, vyřeší ho budoucí digitalizace vysílání, která umožní rozjet v éteru další stanice. Zatím je tu takový první nesmělý pokus právě na Radiožurnálu – večerní pořad Alternativa jako předobraz nové stanice.

Jedním z motivů sporů kolem České televize před čtyřmi lety byly obavy z možné privatizace kanálu ČT 2. Nedostal někdo podobný nápad i u Českého rozhlasu?

O ničem takovém nevím. Mezi rozhlasem a televizí je ale v tomhle jasný rozdíl. Celoplošných televizních kmitočtů je velmi omezený počet, rozhlasových frekvencí a tudíž i možnosti konkurence je u nás mnohem víc, a tak nikdo neměl touhu sahat na frekvence Českého rozhlasu. I když nepopírám, že některé komerční stanice mají na obsah a cenu vysílání veřejnoprávního rozhlasu svůj kritický názor.

Členství v Radě ČRo není vaše jediná veřejná funkce, v 90. letech jste byl náměstkem ministra kultury. Je podle vás česká kultura v dobrém stavu?

Budete se divit, ale v tomto směru souhlasím s výroky Pavla Dostála v rozhovoru pro MF Dnes – rozhodně není katastrofální. Je tu spousta výborných věcí. Přes značný tlak na peníze, který byl, je a vždycky bude, a přes dlouhodobé podfinancování některých kulturních institucí na tom české umění na tom není vůbec špatně. Třeba vzniká hodně dobrých filmů, ačkoliv každý rok slyšíme od producentů varování, že to je naposled a že končí se zdroji. Na trhu najdeme vedle braku i dobré knížky. A dobré muziky je taky dost.

Má ovšem běžný posluchač šanci se o všech dobrých věcech dozvědět?

V tom vidím nejen náš, ale vůbec celosvětový problém. To, co je dobré, se ne vždy dostane do rádií a obecně do médií. Samozřejmě se mi to nelíbí.

Pohonem menšinových žánrů, kam folk a country náleží, je nadšení amatérských muzikantů. Ti si často stěžují, že nemají kde hrát a že by se měly víc podporovat festivaly a přehlídky. Zasluhují podle vás menšinové žánry speciální pozornost státu? Anebo by se měly spolehnout samy na sebe a na přízeň sponzorů?

Za prvé – dělat menšinový žánr je svobodná volba. Kdo se do toho pustí, chtě nechtě musí souhlasit s tím, že pojede po jiných kolejích než Karel Gott. Za druhé – nějakou pozornost veřejné moci, ať je to stát, obce nebo kraje, i menšinové žánry zasluhují. A nějaké peníze do jejich podpory jdou už dnes. Ovšem podle mě by nebylo pro takové žánry příliš zdravé, kdyby vyrůstaly vysloveně za státní peníze. Ta muzika stojí a padá s iniciativou zdola, s radostí a amatérskostí v dobrém slova smyslu. Stát by tedy jistě měl občas podpořit akce, kde se muzika prezentuje většímu publiku. Ale, a možná spíš, by měly jít veřejné peníze do uměleckého školství a vůbec do projektů, kde se lidé učí, seznamují, zdokonalují.

Host musí mít příběh

V posledních letech vás lidé znali nejvíc z Primy a ČT, kde jste uváděl a uvádíte vlastní talk-show Krásný ztráty, předtím to bylo Nic ve zlým.

To je teď má hlavní činnost.

Seznam hostů, kteří prošli pořady, je hodně dlouhý. Zbývá vůbec ještě někdo, kdo ve vašem pořadu nebyl?

To víte, že ano. Čím to děláme déle, tím zajímavější je hledat vhodné osobnosti, které něco nabízejí a umějí o tom i mluvit.

Podle čeho hosty vybíráte?

Nemáme přesně daná striktní pravidla. Hledáme lidi, kteří jsou zajímaví především tím, co umějí. K tomu chceme, aby nějak přesahovali svůj obor – nestačí být například jen dobrým hercem. Ale především hledáme ty, kteří mají za sebou nějaký životní příběh, i když jim přinesl šrámy. To jsou ty Krásný ztráty.

Dáváte přednost známým jménům, o kterých víte něco předem?

Když jsme začínali, většinu hostů jsem znal osobně. I teď občas zveme hodně známé tváře, protože se snažíme ukázat šířku a pestrost společenského života u nás. A mezi fenomény dneška, které chceme představit, patří i popularita jako taková. Tudíž k nám občas také chodí celebrity, které potkáte i v jiných pořadech – ne všechny, zajímají nás jen ty, za nimiž kromě popularity stojí i něco víc, s nimiž si můžeme povídat o i tom, jak se celebritami staly, co to pro ně znamenalo, jak to na ně působí. Pokaždé se je ovšem snažíme postavit do protikladu s druhým hostem, který vždycky ukazuje jiný svět, jiný úhel pohledu, jiný typ hodnot.

A co hvězdy posledního roku, například Aneta Langerová nebo Sámer Issa?

To zatím nejsou hosté pro mě. Že prošli soutěží, je určitě zajímavá věc a životní zkušenost, ale to ještě nemohou být “krásný ztráty”.

Jak se vám točí díly s obávanými hosty, třeba s Václavem Klausem?

Speciálně Václava Klause léta znám, pracoval jsem vedle něho, a tak jsem žádný problém s ním neměl. Nevím, jestli je to nějakou zvláštní schopností (smích), ale kontroverzní typy se u mě většinou chovají jinak. Já tomu pomáhám, neženu je do konfliktů, na to jsou jiné pořady. Metodou Krásných ztrát je dostat hosta do takové pohody, aby na sebe řekl věci, které by pod tlakem nikdy neřekl.

Vracíte se někdy ke starším dílům?

Teď jsme určitou retrospektivu udělali v knížce Krásný ztráty, která vyšla před Vánocemi. Obsahuje výběr 21 rozhovorů z pořadů. Byla to zajímavá práce, zejména znovu číst rozhovory, které vznikaly před delším časem, třeba v roce 2000. S některými lidmi se od té doby leccos stalo. A s některými lidmi už nikdo rozhovor neudělá, například s Mejlou Hlavsou nebo Júliem Satinským.

V České televizi vám konkurovalo Posezení s Janem Burianem, také seriál rozhovorů s hosty. Bylo pro vás v něčem inspirativní?

Tak to je poněkud jiný pořad, jiná metoda, je to vlastně televizní dokument s jedním hostem. Bližší je nám pořad Marka Ebena Na plovárně. Když pracujete s jedním hostem, máte pro něj víc prostoru, ale zase přijdete o tu interakci, když jsou hosté dva. Já se snažím sledovat všechny zajímavé pořady, určitě jsou zdrojem inspirace. Dokonce se občas dívám i na některé zábavné talk-show, abych zjistil, jak to ti lidi dělají.

Je potřeba mít tým

Vždycky jste tíhl k přemýšlivé, intelektuální hudbě, nikdy jste neměl ambice hrnout do lidí chytlavé písničky jako Olympic. Proč jste se k tomu rozhodl?

Já jsem k bigbítu přišel z jiné parkety než většina ostatních, hodně jsem poslouchal jazz. To bylo moje podhoubí. Sice sám jsem opravdový jazz nikdy nehrál, ale znal jsem a hrál se spoustu jazzmanů a moc se mi to líbilo. I moje vzory, třeba Ray Charles, z jazzu vycházely. V prvních letech jsem dělal hlavně soul a rhythm’n’blues, to byla emocionální hudba, žádná intelektuálština. Já jsem vycházel z americké hudby, zatímco tehdejší český bigbít většinou z britské tradice. To byl první moment, kdy jsme se odlišovali.

Projevil se nějak přechod od převzaté tvorby k vlastní?

Jakmile jsme začali skládat vlastní věci, muzika chytala jiné dimenze. To, co nazýváte intelektuální hudba, vzniklo asi tím, že jsem četl určité knížky a pohyboval se v určitém prostředí. I když jsme všichni v bigbítu začínali především tím, abychom se líbili holkám, měli jsme pak cíle vyšší. Takže jsme směřovali od “hospodské” hudby k “velkému umění, k syntéze s vážnou hudbou, k větším formám. Byla to tehdy taková móda. Smyčka se pak po letech ovšem uzavřela, když jsme se do té “hospody” v klidu vrátili s obyčejnou písničkovou formou. Dneska si myslím, že to je tak správně. Rozhodně už nemám ambice skládat opery.

Na konci 60. let vyšlo vám, tedy přesněji Framusu Five, první elpíčko. Pomohlo tomu vaše ocenění na 1. československém beatovém festivalu?

Určitě. Ten festival mi pomohl mezi špičku. V lednu roku 1967 jsem se poprvé postavil před mikrofon a v prosinci jsem najednou byl mezi těmi, na které jsem koukal jak na bohy – Petr Janda, Olympic, Matadors. Teď jsem stál vedle nich a někdo ještě řekl, že jsem nejlepší. I tak by ale úspěch na festivalu byl málo, k natočení desky nám nepřímo pomohl Olympic.

To znamená, že vás doporučil?

Kdepak, to byla spíš náhodná shoda okolností. Oni se chystali točit své druhé album, ale protože v té době byli ve “cvičné emigraci” ve Francii a od Supraphonu byly připravené nahrávací frekvence a vůbec všechno, obrátil se na mě producent Jaromír Tůma a nabídl to nám.

Vy jste se nechystali zůstat v zahraničí?

My jsme se v té době naopak vrátili ze Západního Německa, kde jsme také nesměle zkoušeli, zda bychom na tamní scéně mohli nějak obstát.

Jak se vám podařilo se po změně poměrů v roce 1968 udržet, navíc nahrát brzy druhou desku?

To bylo v roce 1970, tehdy to ještě šlo. Ale už se začala objevovat omezení. Deska nesměla být anglicky, z ideologických důvodů. Kapela byla v té době na vrcholu své první kariéry.

Město Er bylo ovšem velmi zvláštní.

Měli jsme ideu, že celá jedna strana desky bude jedna skladba, něco jako suita. Napsat k tomu text nebylo vůbec jednoduché, chtěli jsme, aby to napsal někdo, kdo umí zacházet se slovem. A zase zapracovala náhoda. Hynek Žalčík, tehdejší producent se znal osobně s Josefem Kainarem a podařilo se mu přesvědčit ho, aby napsal text na Město Er. To byl Kainarův první vstup do českého bigbítu, pak napsal ještě Kuře v hodinkách.

Jeden text jste na druhé desce napsal i sám.

V mém případě byly větší problémy s češtinou ve zpěvu než v textu. Dva singly, které jsem česky nahrál ještě před druhou deskou, byly hrozné. Zjistil jsem, že mi to česky nezní, že se do toho nemůžu opřít. Až na Městu Er jsem se to naučil. A pokud jde o píseň Tys kámen, to byl můj první a zatím taky poslední publikovaný text v životě. Neumím psát texty.

Po Městu Er přišel nečekaný zvrat. Začínáte účinkovat v Semaforu, tedy v žánru, který vám byl dost vzdálený.

Je to logicky podivné pro mladší generaci, která nepamatuje poměry v 70. letech. My jsme se museli najednou uchylovat, kam to šlo. A to ještě účinkování v semaforské Kytici patří k tomu málu, na co z té doby vzpomínám rád. Jinak jsem se pokoušel o standardní pop-music, a to velmi neúspěšně. Ani jsem se nedivil, já tomu nikdy nevěřil a nikdy jsem to nedělal s láskou. Pozvání do Semaforu sice vedlo k žánru, který nebyl mým šálkem čaje, ale sama o sobě byla Kytice, kde jsem hrál skvělá věc. Jsem moc rád, že jsem tam mohl být, s pány Suchým, Havlíkem, protože jinak bych se z toho zbláznil. Kromě tohoto projektu celá 70. léta byla pro mě dobou totálního úpadku a trvalo mi strašně dlouho, než jsem se z toho vyhrabal. Bez té zkušenosti bych ale dneska asi nebyl, co jsem.

Jak moc vás režim omezoval?

Nepatřil jsem mezi vyloženě zakazované, občas jsem sice nesměl do nějakého kraje jet, ale v zásadě jsem se pořád držel na hraně. Žádné opravdu “policejní” potíže ve stylu Plastic People nebyly. Hůř byl na tom Vláďa Mišík nebo Pražský výběr a další kapely v 80. letech. Ale rozhodně jsem nepatřil mezi miláčky režimu .

Své nejslavnější desky jste nahrál v druhé polovině normalizace. Začal režim tát, nebo jste už nabral dostatek sil?

Určitě obojí. Hlavní bylo mé odhodlání, říkal jsem si, že je nutné postavit se znovu na vlastní nohy. Začalo to deskou Holubí Dante, která předcházela Koleji Yesterday. Ukázalo se, že nemůžu jenom spoléhat na své jméno a jakoby navázat na Město Er, po deseti letech na to nebyl nikdo zvědavý, byla tu už jiná posluchačská generace. Napsal a zaranžoval jsem ji celou sám a zřejmě to nebylo dobré rozhodnutí. Pomohla mi k poznání, že je potřeba hledat lidi do týmu. Tak jsem začal dělat s Láďou Kantorem a on mě nasměroval na lidi typu Skoumal, Šrut anebo Hrubý, se kterými vlastně spolupracuji dodnes. Poznal jsem taky, že v jistém věku nemá cenu se stále hlídat, jestli jsem dost stylový, ale že je třeba zpívat všechno, co se mi líbí – Ray Charles to vlastně dělal taky tak. Začal jsem dělat muziku na texty, předtím to bylo obráceně. A tak vznikla Kolej Yesterday, od ní byl směr cesty jasný a už se jen naplňoval.

 

Comeback završí deska

Přesto jste po několika letech překvapil dalším zvratem. I když jste v letech 1988 a 1989 dostal dvě významná ocenění, po revoluci jste s muzikou přestal – vlastně na vrcholu. Proč?

Najednou se objevily nové možnosti a já měl pocit, že v muzice jsem dospěl k určité hranici, kdy všechno, co jsem měl a mohl, už jsem udělal, a věděl jsem, že teď už půjdu jenom dolů. Tak jsem odešel do politiky, kde jsem vydržel osm let.

Jak se do vašeho života konkrétně promítla revoluce?

Tak já byl na to trochu připravený. V roce 1989 jsem už podepsal nějaké petice, sbíral jsem odvahu, v nějakém kontaktu s disentem jsem byl, spíš přes mé spolupracovníky. A tak když to v listopadu přišlo, moc jsem neváhal a začali jsme organizovat stávku muzikantů a tak už to šlo…

Vydržel jste bez muziky dlouho?

Původně jsem si myslel, že se k ní nikdy nevrátím. Dva roky od vstupu do Federálního shromáždění jsem skutečně vůbec nehrál, poprvé jsem začal znovu v roce 1992 v rámci volební kampaně ODA. Vystupovali jsme s Vláďou Mišíkem na několika větších akcích, a protože v tehdejší Mišíkově kapele hráli moji bývalí spoluhráči, nebylo těžké se repertoár doučit. Tak jsem zjistil, že mi to chybělo a že lidi to stále poslouchají rádi.

Sestavil jste po comebacku kapelu?

To nebyl žádný comeback. Spíš jsem “parazitoval” na Mišíkově Etc., celkem osm let, celou dobu mé politické kariéry. Dávali mi prostor na koncertech, byli úžasní.

Přestaly pochyby, zda oslovíte mladé? Jakou generaci chcete vlastně oslovit dneska?

Úplně nejlepší je oslovit všechny, to je velký sen. V mnoha směrech se mi to povedlo, vídám na koncertech vysloveně mladé lidi i své vrstevníky. Je ohromně důležité nezapomenout na kořeny, ze kterých vyrostla která generace, proto jsem tenkrát pochyboval. Ale naše generace v muzice pořád úspěšně přežívá, tak jsem zvědavý, jak dlouho nám to půjde.

Od návratu uplynulo dost času, abyste uvažoval i nové desce.

Dlouho mi trvalo najít odvahu. Ale letos by měly vyjít dokonce hned dvě. První je už natočená, vyjde u Indies na jaře a obsahuje živou nahrávku našeho tria s Lubošem a Honzou z brněnských koncertů ve Staré pekárně. Na konec roku pak chystáme druhou, studiovou. Bude autorská a v kapelovém aranžmá. Pavel Šrut napsal velkou sadu textů, kterou nám dal, a my na to děláme hudbu. Petr Skoumal dodal muziku k pěti písničkám, Luboš Andršt zatím dvě, Honza Hrubý taky, já sám jsem vytvořil tři. To bylo pro mě nejtěžší – po osmnácti letech začít, myslel jsem si, že už nikdy nic nenapíšu.

Bude deska hodně sólová, anebo společný projekt několika lidí jako Černý ovce?

Černý ovce byl původně taky sólový projekt, a to Honzy Hrubého. Kolektivní dílo se z toho stalo poté, co mě Honza oslovil a já proti původní představě nazpíval místo jedné písně šest. Přispěl k tomu i vstup Petra Skoumala, který kromě se textů ujal i produkce. Ale zpátky k té mé nové desce. Budu na ní zpívat texty Pavla Šruta, hudebně to bude kolektivní dílo. Jen na rozdíl od framusáckých desek, jako byla třeba Kolej Yesterday, aranžmá nevznikne společným dotvářením na zkouškách. Vlastně ještě nevím, jestli se budeme snažit o jednotící charakter ve zvuku, spíš asi ne – půjde nám o rozmanitost.

Nejen muzikanti, ale i písničky vašich vrstevníků jsou pořád v oblibě. Považujete svou generaci za zvlášť šťastnou?

Myslím, že ano, patřím ke generaci šedesátých let. Byla to vzácná doba. Nejenom v hudbě, i ve společnosti. Doba nadějí a idealismu, možná trochu naivního, ale krásného pohledu na svět. A to se muselo nutně odrazit do celé kultury. Přišla nová vlna ve filmu, rokenrol dospěl. Nevím, jak často se takové vlny opakují. Asi jsme měli štěstí, že nás zasáhla ve správnou životní dobu.

Honza Hučín

zpět na seznam rozhovorů

HOME

 

 

 

 

Časopis FOLK & COUNTRY/FOLK vycházel jako měsíčník v letech 1991 - 2011.
Webový portál časopisu  FOLK & COUNTRY/FOLK vycházel jako deník v letech 1995 - 2014.
Nyní funguje již jen jako archiv článků. 

Časopis FOLK:  Michal Jupp Konečný - šéfredaktor (jupp@folkcountry.cz),  Veronika Kirschnerová (editor), Pavel Major Vorel (manažer), Hana Konečná (produkce). Grafici: Martin Janda, Lucie Koubová. Spolupracovali: Jiří Moravský Brabec,Tomáš Hrubý, Milan Tesař, Jan Hučín, Petr Sedláček, Milan Plch, Miloš Keller, + Vladimír Vlasák, Václav Müller, Vlaďka Provazníková, Kamila Střeštíková a další. 

Foto: Miloš Truhlář, Bllemby, Veronika Kirschnerová, Michal Jupp Konečný, Katka Esserová, Antonín Volf, Václav Müller  a další.