Hlavní stránka Folková růže BLOG www.jupp.cz Kniha "S kytarou na zádech"

Rozhovor  
HOME Zpět na seznam

“Aby nám fanynky daly pokoj…”

Rozhovor s Ivanem Gajdošem, kapelníkem skupin Poslední výstřel a Bratři Orffové

Ivan Gajdoš se narodil v Bruntále v roce 1973. Vystudoval Střední pedagogickou školu v Krnově, obor vychovatel, a dále navazující dvouleté pomaturitní studium v oboru pedagog volného času se zaměřením na hudební výchovu. Od roku 1994 do současnosti vyučuje na ZUŠ Krnov obor kytara. Vedle toho však stojí v čele dvou pozoruhodných skupin: Bratrů Orffů a Posledního výstřelu. Ta druhá, energičtější, právě vydává nové CD s názvem Rozhodně nečekejte sex.

My jsme se, Ivane, spolu poprvé letmo setkali na začátku roku 2006. S Posledním výstřelem jste tehdy koncertovali ve Staré Pekárně v Brně, vaše vystoupení natáčela televize a vy jste si těsně předtím odskočil k nám do rádia. Měli jsme asi půlhodinu, během které jsme museli bez přípravy zvládnout dva rozhovory – o Bratrech Orffech a o Posledním výstřelu. A já vlastně ani nevím, jestli obě kapely stále fungují…

Ano, fungují, ale koncertujeme teď spíše sporadicky. S Bratry Orffy jsme měli poslední koncert loni v září v krnovské synagoze a potom jsme si dali dlouhou pauzu. Momentálně Orffové čekají na druhou desku. A rozhodli jsme se, že dokud album nevyjde, nebudeme ani moc vystupoval. A tak jsme znovu oživili Poslední výstřel, který momentálně hraje asi čtyřikrát do roka.

Co mají tyto dvě kapely společného a čím se liší? Váš vydavatel například o Posledním výstřelu píše jako o “paralelním nebo relaxačním projektu skupiny Bratři Orffové”. Souhlasíte?

Základní shoda je v tom, že já a baskytarista hrajeme v obou kapelách. Ostatní členové jsou různí. Při nahrávání desky jsme se ale sešli taky společně s Matoušem Godíkem a Lukášem Novotným, kteří do nahrávání vstoupili jako “producentský tandem”, stejně to bylo také u Bratří Orffů. Pokud jde o charakter hudby, těžko se to porovnává. Ale Bratři Orffové hrají klidnější hudbu spíše k zamyšlení, zatímco Poslední výstřel je veselý, radostný. Jde o dvě zcela odlišné kapely, i když já jsem v obou většinovým autorem.

Když skládáte, víte dopředu, pro kterou ze skupin píseň bude?

Dříve jsem skládal a teprve potom jsem se rozmýšlel, které z kapel píseň věnuji. Teď už musím trochu víc “nuceně” přemýšlet. Například Orffové teď čekají na tu druhou desku.

Kdo Poslední výstřel vedle vás tvoří?

Já zpívám a hraju na kytaru. Napravo ode mě většinou stojí druhý kytarista Simon Pilát, který mimochodem přinesl už pět nebo šest svých autorských skladeb. Neskládám tedy už jen já. Pak je v kapele baskytarista Břetislav Koláček, který hraje i v Bratrech Orffech. Na bicí hraje Petr Odstrčil a občas s námi vystupuje akordeonista Tomáš Damec. Teď je ale v Anglii, a tak nehrál ani na novém albu.

Před téměř čtyřmi lety jsme si spolu povídali o albu Posledního výstřelu Ken bere Ben. Teď vydáváte novinku Rozhodně nečekejte sex, kterou však považujete za svůj debut. Jak to tedy je?

To první album byl samizdat, takže Rozhodně nečekejte sex je skutečně naše první oficiální deska.

Však se na ní také objevují i některé písně z onoho “samizdatu”. Předpokládám ale, že jste je natočili znovu…?


Ano, ta první nahrávka, to byl vlastně jen odraz toho, jak kapela zní na koncertech. Teď se o nás postaral náš manažer Lukáš Novotný, díky němuž se nám podařilo natočit jednak úplně nové písničky, jednak starší skladby v novém kabátě.

Nový kabát asi znamená, že jsou po aranžérské stránce barevnější. Na desce už tedy nezníte jako na koncertech?

To cédéčko je hodně barevné, je na něm hodně nástrojů. Rozmáchli jsme se podobně jako na prvním albu Bratrů Orffů. A teď se budeme muset sejít, udělat nějaké soustředění a nacvičit nové koncertní verze písní. Výsledkem by mělo být něco mezi tím, jak hrajeme teď, a zvukem z cédéčka.

Přizvali jste si na album hosty?

Co šlo, to jsme si zahráli sami. Dokonce na desce hrajeme na nástroje, jako jsou mandolína nebo banjo. Ale hosty jsme také pozvali: na saxofon Pavla Nálepu, na tubu do písně Letí kulka letí Petra Dulu, jinak klávesistu z Bratří Orffů, a další kamarády z Krnova.

Album se jmenuje Rozhodně nečekejte sex. Co tedy máme čekat?

Rozhodně nečekejte sex je pilotní píseň, na cédéčku je druhá v pořadí. Kdysi jsem viděl Richarda Krajča, jak má po koncertě kolem sebe spoustu fanynek, nezastaví se a pořád musí něco podepisovat. Prostě si vůbec neodpočine. Aby nám fanynky “daly pokoj”, složil jsem tuto píseň.

Dobře. A co tedy máme na albu čekat za témata?

Je to různé. Deskou se například prolíná téma postaviček Kena a Barbie, které jsem oživil ve svých příbězích. Jsou tam také lechtivější písničky jako ten Sex, ale všechno je v mezích slušnosti, žádné vulgarismy tam nenajdete. A pak zpíváme taky takové skoro dětské písničky jako například Letí kulka, letí.

Proč písničky o Kenovi? Souvisí to s vaším dětstvím?

Vůbec ne. Ty figurky v mém dětství asi už existovaly, ale já jsem je nezažil. Prostě se mi to téma líbilo. Na desce mimochodem máme také Barta Simpsona, což je další mediálně známá postava.

Já bych k nim klidně přidal Vinnetoua, který se na albu objeví minimálně dvakrát. A také je tam Krtek. Jak se na album dostal on?

Kdysi jsem učil literárně dramatický obor a tam jsem se dostal k textům od Emanuela Frynty a pár jeho básniček jsem zhudebnil. Krtek je jedna z nich. Mimochodem kapela má Krtka hodně ráda a můj syn Karel taky.

Zpíváte nebo pouštíte své písničky synovi?

Já jsem si to musel doma pouštět mnohokrát, a on teď nechce slyšet nic jiného. Je to zajímavé, protože má 3,5 roku a nejraději má Krtka. A to je zvukem jednoznačně nejtvrdší písnička na albu.

Jak pracuje Poslední výstřel na aranžích písní?

Poslední výstřel je živelná kapela. Doteď to fungovalo tak, že jsem něco přinesl na zkoušku, kluci to začali nějak hrát a tak to zůstalo. Takto jsme to dělali 15 let a některé písně jsme celou tu dobu hráli pořád stejně. Ale aranže na nové desce ovlivnila šestice lidí kolem Bratří Orffů, především pak producentská dvojice Lukáš Novotný a Matouš Godík. Sedli jsme si na půdu a tam jsme nahrávali. Přemýšleli jsme, zkoušeli, vymýšleli nové aranže.

Jaké má takové domácké nahrávání na půdě výhody oproti profesionálnímu studiu?

Hlavní výhoda je, že vás nic netlačí – čas ani peníze. Hodiny v nahrávacím studiu jsou drahé a navíc se tam na vás projeví stres a nervozita. Nahráváte-li doma a něco se nepovede, tak se to prostě zkusí podruhé, potřetí a ono to nějak dopadne. Ve studiu jste tlačeni časem a omezeni penězi.

Přizvali jste si k nahrávání nějakého producenta?

Producentem byl právě Lukáš Novotný, který nám do toho mluvil “zvenku”. Koneckonců jsme nahrávali na jeho půdě. Druhým důležitým člověkem byl už zmíněný Matouš Godík, který nahrávku zaznamenával a pak ji doma v Praze míchal a dál šperkoval. Ten při nahrávání také ovlivňoval naše názory.

Ta půda, kde jste natáčeli, je v Krnově. Vy jste všichni z Krnova?

Původně jsme, ale teď jsou všichni rozeseti po republice podle toho, kde pracují.

Zvětšil se vám díky tomu akční rádius, nebo koncertuje především v Krnově a okolí?

Asi před čtyřmi lety hrál Poslední výstřel často například v Brně nebo v Praze. Pak byla pauza kvůli Orffům a já doufám, že po vydání nové desky zase začneme jezdit. Protože náš cíl je hlavně hrát a deska to má jen podpořit. Jinak vystupujeme hlavně v Krnově a okolí, kde máme velkou fanouškovskou základnu. Jinde v republice o nás ještě skoro nikdo neví.

Je v Krnově kde hrát?

Tam se nachází Kofola Music Club, jeden z  asi 10 největších klubů v republice. Jezdí tam všechny tuzemské kapely, na které si člověk vzpomene, i zahraniční hosté. Provozovatel klubu Martin Hradečný je náš velký kamarád a v minulosti například vozil Bratry Orffy a Výstřel na koncerty svým autem.

Podívejme se teď do blízké budoucnosti. Bratři Orffové mají příští rok vydat nové album. Znamená to, že potom se do ústraní stáhne opět Poslední výstřel?

Ne, já si myslím, že teď už budeme zvládat obojí. Já jsem Výstřel zablokoval před narozením syna. Koncertů v té době přibývalo, z čehož jsme měli radost, ale já jsem měl zároveň mladou rodinu. Teď ale vidím, že to skloubit půjde.

Posunou se někam Bratři Orffové?

Snažíme se zachovat náš zvuk a celkovou náladu z první desky. Ale příští album bude temnější a jeho pracovní název zatím zní Šero. Bude možná i smutnější a snad i vyzrálejší v textové rovině, protože je nám přece jen víc let.

Ivane, jakou hudbu si vy sám nejraději poslechnete?

Já pracuji v hudební škole, a tak toho jinak už moc neposlouchám. Učím na kytaru to, co se v hudebkách běžně učí, tedy tu takzvanou klasiku. Ale učím děti hrát klasicky i skladby od Ježka nebo od Beatles. Johanna Sebastiana Bacha sice znají taky, ale ta hudba je pro ně už vzdálenější. A tak vyučuju především zinstrumentované písně. Hlavně u malých dětí jsou písničky důležité. Nechci jim vzít dětství.

A písničky Posledního výstřelu je neučíte?

Ne, to by bylo moc troufalé.

Milan Tesař
Folk & Country 10/2009

zpět na seznam rozhovorů

HOME

 
 

 

 

Časopis FOLK & COUNTRY/FOLK vycházel jako měsíčník v letech 1991 - 2011.
Webový portál časopisu  FOLK & COUNTRY/FOLK vycházel jako deník v letech 1995 - 2014.
Nyní funguje již jen jako archiv článků. 

Časopis FOLK:  Michal Jupp Konečný - šéfredaktor (jupp@folkcountry.cz),  Veronika Kirschnerová (editor), Pavel Major Vorel (manažer), Hana Konečná (produkce). Grafici: Martin Janda, Lucie Koubová. Spolupracovali: Jiří Moravský Brabec,Tomáš Hrubý, Milan Tesař, Jan Hučín, Petr Sedláček, Milan Plch, Miloš Keller, + Vladimír Vlasák, Václav Müller, Vlaďka Provazníková, Kamila Střeštíková a další. 

Foto: Miloš Truhlář, Bllemby, Veronika Kirschnerová, Michal Jupp Konečný, Katka Esserová, Antonín Volf, Václav Müller  a další.