Hlavní stránka Folková růže BLOG www.jupp.cz Kniha "S kytarou na zádech"

Rozhovor  
HOME Zpět na seznam

Těším se na lidi, kteří poslouchají hudbu

S Oskarem Petrem o soudržnosti na velkém těžišti, zápase v chladnu a hnacích motorech kapel

“To vy nemůžete znát! Jak můžete pohlížet tak zpátky? Jako teoreticky?” usazoval mne Oskar Petr, kdykoli jsem během našeho příjemného kavárenského rozhovoru zahájil větu vzletnou formulí: “Pohlédneme-li k počátkům Marsyas v 70. letech…” Jenže já jsem praotce našeho folkrocku skutečně v těch 70. stihnul zažít. Dokonce pamatuji na jejich společný projekt s Kocábovým Pražským výběrem (tehdy jazzrockovým), který vnesl řádný zmatek do mé tehdejší ortodoxní folkové (nebo možná spíš countryové) duše. (Docela by mě zajímalo, jak bych to slyšel dneska: tehdy mně připadalo, že pouhý brum – ještě než začali hrát - z výběrovských kláves a baskytary definitivně přehlušoval vznosné vokály Marsyasu.) Když odešel Oskar Petr zpívat k Jazz Q, měl jsem aspoň jasno, kdo byl ten zrádce a vyvrhel zavlékající Marsyas do močálu. Když se o pár měsíců později emigrant Oskar Petr stal vyvrhelem pro naše socialistické zřízení, stal se tím naopak mně znovu sympatickým. Problém byl jen v tom, že na reparát setkání Oskarovy hudby s mými slechy jsem si musel více než 20 let počkat. V letech 2002 – 2004 jsem ho naživo slyšel čtyřikrát – pokud si správně pamatuji (zážitky ze 70. let si vybavuji mnohem ostřeji, ale to asi mnozí z vás znáte…). Dvakrát to nebyl zrovna nejšpičkovější výkon; přes písničkářovo sténání “jakou ránu zas na mě chystáte? Já to teda odnáším!” jsem nechtěl tyto momenty mlčky pominout. Ne z nějakých bulvárních pohnutek, ale jako velice sympatické svědectví o tom, že ani legenda nemá nic zadarmo a že pevná vůle přes různé krachy k světlým zítřkům vede. Tím “zítřkem” je pro mě únorová premiéra sestavy Fabrika Akustika (Oskar Petr – Jiří Vopava) v Balbínově poetické hospůdce (její geniální guvernér Jiří Hrdina tento projekt inspiroval): neuvěřitelná spousta muziky ve dvou lidech, skvělý zpěv, zajímavé písničky, velký hudební zážitek.

Vzhledem k poskytnutému prostoru jsem se nesnažil o vše shrnující životní bilanci, ale přeskakovali jsme si v rozhovoru sem – tam, kam nás neposedná myšlenka vedla. P.T. čtenářstvu jsem si dovolil posléze materiál chronologicky utřídit.

Jak si Marsyas zmámen Stillsem věří

Někde jste řekl, že největší síla Marsyas byla v trojhlasém zpívání. Naprosto souhlasím a ptám se: kde jste se naučili, jak ten trojhlas stavět? Přijde mně, že jste nikoho nekopírovali, ani Crosby, Stills, Nash & Young, kteří jsou pochopitelně v souvislosti s vámi často zmiňováni: už jen použitím ženského hlasu jste se od nich dost vzdálili

Já jsem inklinoval k Neil Youngovi i k Steve Stillsovi a Petr Kalandra říkal, že se Stillsem hrál…

Prosím? Jakože s ním hrál?

Prý s ním jakoby někde hrál… Nevím: Petr měl různý průpovídky, takže bůh suď. Prostě mně po tom Woodstocku, když jsem později tady ten koncert slyšel a něco viděl, připadlo úplně fantastický, jak může někdo se španělkama a čtyřma hlasama takhle ovlivnit scénu, hrozně se mně to líbilo. Petrovi se to líbilo taky, Zuzana - ta tím byla hodně ovlivněná, takže to bylo jednoduchý… My jsme některý jejich písničky hráli, přetextoval jsem Love The One You With jako Větrem nech se vést, pak jsme nahráli Zní, což je Teach Your Children… Našli jsme si v té době jejich písničky, které nám seděly. A kdybychom nezačali skládat svoje, bylo by jich víc.

Takže tím chcete říct, že i ve stavbě vokálů bylo ovlivnění velké?

No jasně. Byla to náhoda, že jsme se sešli tou barvou, že to tak připomínalo Crosby, Stills, Nash & Young. Hlas Zuzany byl zase zakotven ve Fairport Convention – hlas Zuzany a hlas Sandy Denny byly skoro totožné… Přetextoval jsem od nich Madonu ulice. Petr byl hodně ovlivněn Dylanem a blues. Já jsem to nijak neškatulkoval, mně se tehdy hodně líbil Donovan a Cat Stevens: ten mi připadal hodně nedostižný. Tam byl obsažen folk, španělka, úžasný hlas a krásný písničkářský kompozice… To se mi hodně líbilo. My jsme byli všichni asi tak podobně ovlivněný.

Opravdu? Mně připadá, že později jste vlastně šel každý hodně jinudy. Když pro tuto chvíli pominu Zuzanu Michnovou: vy jste v podstatě hudební všežravec, který sledoval všechno možné a zajímalo ho, kam se hýbe populární hudba v celém širokém řečišti. Petr Kalandra byl příklad muzikanta maximálně celoživotně věrného svému žánru, ten měl prostě pár oblíbenců, se kterými si vystačil, a za “svou hudbu” tak ručil celým životem, což rozhodně přináší nemalé hodnoty. V Marsyas 70. let jste se přesto na všem shodli, měli jste stejné “koně”?

No… asi ne úplně, ale shodli jsme se skoro ve všem. Myslím, že to byla taková soudržnost na velkým těžišti a samozřejmě každý měl svoje jiné zázemí.. Petr hudbu nestudoval, byl přirozený muzikant a… tak jsme se taky hodně doplňovali.

Dobré kalifornské světlo

V Americe jste se věnoval hlavně výtvarnému umění, fotografii. Teď jste zase zpátky v Česku a věnujete se hlavně muzice…

No, jenom. I když, včera jsem byl osloven ohledně zásadní fotografické výstavy.

Takže mám dvě otázky. Za prvé: jestli jste věděl, když jste do té Ameriky jel, že tam chcete být za výtvarníka. A za druhé: čím to vzniklo, že Amerika je výtvarná a Česko hudební?

Já jsem chodil na Žižkov do Lidové školy umění, od šesté třídy jsem maloval. Pak jsem chtěl studovat architekturu, chodil jsem se dívat na AVU na Letnou, ale hudba zvítězila. Po Pražačce jsem studoval na nynější Konzervatoři Jaroslava Ježka zpěv, hrál jsem a psal písničky. Lidi se ptaj, jak jsem se v emigraci vypořádal s tím, že jsem najednou nebyl “slavnej”. Zbavil jsem se toho jha během pěti vteřin už v Německu. Nepočítal jsem s tím, že bych se s hudbou někam zásadně prosazoval. Utekli jsme taky celá rodina. Kalifornie je vizuálně opravdu hodně zajímavá. Hory, oceán, downtown, palmy, slunce, industriální čtvrtě, barvy… Prostě mě to ovlivnilo, začal jsem fotografovat a zase znovu kreslit a malovat, pracovat s neonem. Samozřejmě jsem si doma hrál a měli jsme kapely, zkoušeli jsme v garáži a hráli jsme hlavně pro sebe. Skládal jsem ve vlastním Apple studiu. Vzniklo spoustu písniček, ale myslel jsem si, že se uplatním ve výtvarným umění.

A pak jste se vrátil do Česka a najednou jste si to už nemyslel?

Ne. Skoro jsem přestal fotografovat, i když jsem tehdy ještě točil vše na videokameru. Praha mě ale už vizuálně nenadchla. Pastelový barvy a stíny subtropického slunce Los Angeles zmizely a přišly jiné zájmy. Já budu z Ameriky čerpat asi až do konce života, ještě se tam chystám.Velkoměsta jsou jen část celku, jsou tam obrovský fláky netknutý přírody plný magnetismu, i ta mě hodně ovlivnila.

Nemám asi přesnou představu, jak se tehdy daly přenášet informace přes železnou oponu, ale sledoval jste, mohl jste sledovat své následovníky? To, co dělali Marsyas se Skálou a s Nejezchlebou?

Já jsem znal album Jen tak, ty ostatní jsem slyšel víceméně až potom, takže… jsem toho moc neslyšel, abych se přiznal. Občas jsem dostával Melodii, tak jsem si přečetl, co se děje, ale… že by mně někdo posílal moc informací… Nějak jsem to ani nežádal, byl jsem zavalen americkou hudbou a artem. Když jsem se vrátil, tak jsem říkal: Zuzano, já nemám žádný kontakty, tady se všechno v osmdesátých letech pokamarádilo a změnilo - a ona na to: O nic jsi nepřišel. (Smích)

Comeback nevyšel

V roce 2002 jsem přijel na festival Okolo Třeboně a těšil jsem se na plakátovaný comeback Marsyas…

To jsem doufal, že jste tam nebyl… (smích)

Bylo to celkem sympatické vystoupení, i když se mi zdálo, že jste víc bojoval, než hrál. Věděl jste to už dopředu, že Zuzana Michnová a Jan Hrubý nepřijedou a budete hrát sám, nebo to bylo překvapení na místě?

Dozvěděl jsem se to krátce předtím a chtěl jsem to zrušit, oni mi řekli, že to nejde, ať to zvážím a tak… Takový vážný slova byly. Já jsem věděl, že to není dobrý, ale dohodli jsme se, oni mi nabídli nějaký peníze, ať přijedu… (smích) Přijel jsem a stalo se: bojoval jsem s mou starou kytarou Ibanez v nastávajícím chladnu a vlhku, zápasil jsem, bojoval, až jsem to dobojoval… Ondřej Hejma mi tehdy řekl, že bych měl dostat medaili za statečnost, že on by to v polovině vzdal. Ale já jsem si říkal: Když už jseš tady, tak to musíš dobojovat, nedá se nic dělat, zase se tím něco naučíš, byť už bys to všechno měl vědět. Vzal jsem si z toho ponaučení, že už nechci hrát hodinu sám. To teď ale budu občas porušovat, od té doby jsem postoupil dál.

A můžu se zeptat, co se vlastně tehdy dělo, proč to takhle dopadlo? To byl od Zuzany Michnové takový osobitý způsob odmítnutí spolupráce?

To se musíte zeptat jí… (smích) Já opravdu do dneška oficiálně nevím, co se stalo. Nebyla měsíce k mání. My jsme rok před tím hráli takhle ve třech v Pezinoku a byli jsme připravený takhle hrát dál, protože se nám to zdálo dost dobrý… Ale… tak se nestalo.A jestli s ní ještě budu hrát - nevím, teď není vůbec čas o tom přemýšlet, tak o tom ani nepřemýšlím.

Od té doby jste s ní nemluvil?

Mluvil jsem s ní několikrát, ale nějak… ne o hudbě. Jen tak jako… krátce.

A před tím Pezinokem? Za života Petra Kalandry jste se nikdy nebavili, že byste obnovili původní trio Marsyas, ať už jednorázově nebo natrvalo?

To jo, samozřejmě; když ještě Petr žil, tak jsme se o tom bavili, ale on na tom nebyl dobře… Já jsem ho navštívil v nemocnici Pod Petřínem, měl v žíle tu cestovní kapačku, vždycky si tam trošku přidal… Říkal, že až se vyléčí, že něco uděláme. On byl ale už takovej malinko zesláblej, tak prý přitakával každýmu… Měj se dobře, Petře…

Sestava pro Suzanne

Viděl jsem vás loni předskakovat na Suzanne Vega…

Ježiš, tam jste taky byl? Panebože… (Smích)

Budu fabulovat, ale přišlo mi to, jako by za vámi někdo přišel tak dva dny před koncertem a řekl: “Je tady šance,” a vy jste během pár hodin postavil kapelu, honem jste něco nazkoušeli a šli tam hrát. Bylo to tak nebo ne?

No, zavolali nám asi čtyři nebo pět dnů předtím, a všichni říkali: “Taková nabídka se neodmítá”. Dokonce i na Sony Music, kde se to okamžitě dozvěděli, si mysleli, že se tím hned podpoří prodej alba. Já jsem jim říkal: Heleďte, je to risk. S Jirkou Bílým jsme sice hráli, ale omezeně a jenom pár věcí. Zkoušku jsme měli den před tím, ráno jsme vystoupili živě na Dobrém ránu na ČT 1, tam jsme se to vždycky o té přestávce učili, no a večer jsme to horem pádem zahráli… Na to konto jsem alespoň pochopil, že si musím koupit novou kytaru, což jsem udělal. Úžasný Furch S.23.SF.

A co ti ostatní muzikanti? Kde jste je vzali?

No, to byl Pavel Plánka, co hraje s každým na perkuse, vokalistka a tam už byl Jirka Vopava. On byl v pohodě, akorát jsme nikdo nevěděl, kdo co bude hrát a kdy to bude končit a jak to bude začínat… (smích) Když na to člověk není připravený, tak má zůstat doma. Navíc Jirkovi praskla struna, málo odposlechu, zmatek. Opravdu to bylo šitý horkou jehlou, už jsem to párkrát v životě zažil a už to dělat nechci. Udrželi jsme to jen tak tak na vlásku, že to neprasklo...

Takže byste nesouhlasil s klasickým tvrzením, že to byla šance, která se nepouští?

Už jsem si to vyřešil, nevzpomínám na to. (Smích) Jednou už se jen napíše: “Hrál jako předskokan před Suzanne Vega,” jako se to dodává k Radůze. Takže tak.

Pak jsem vás slyšel asi o dva měsíce později na Folkové noci na Frýdštejně, měl jsem pocit, že tam jsou zhruba ti samí muzikanti i repertoár, akorát už to bylo usazené. Říkal jsem si: Tak se asi na Suzanne Vega našli a pokračují spolu…

My jsme v téhle sestavě zahráli asi jenom pětkrát… Jo já už vím! Úžasný místo! Malá Skála...

No, kousek nad Malou Skálou, Frýdštejn.

To je ono! Tam už jsme přibrali bicí, bratra Jiřího Bílého Jaroslava. To už se mi líbilo. Úžasnej Honza Gregar na bezpražcovou a zpěvačka Alena Průchová. Cítil jsem ale strop hudební invence a já rád hledám. Tuhle spolupráci jsme prozatím ukončili.

Ještě v jedné sestavě jste se v poslední době vyskytl. Myslím trio Petr – Bílý – Vřešťál: přiznávám, že než jsem se stačil zvednout a zajít na vás, tak jste ukončili spolupráci. Tím víc by mě zajímalo, co to vlastně bylo, jak jste se našli…

Já jsem je našel. Neměl jsem kde hrát, dotáčel jsem v Sonu s Cimfem album a čtu v novinách, že oni hrajou spolu. Říkal jsem si: Hrajou dva, to by mohli hrát i tři a udělali bysme něco vokálního. Zavolal jsem je a oni mi řekli, že to je možný a za měsíc jsme už hráli. Ne moc často, ale… byl jsem rád, že jsem si mohl zahrát… Zdeněk Vřešťál má různé aktivity, takže vždycky: “Hele, zítra hrajeme tam!” “Za čtrnáct dní hrajeme tam a tam.” To se mi líbilo a mockrát jim za tu zkušenost děkuju: muzikant musí hrát. Motor, kterej se netočí, tak… zarezne. Zjistil jsem ale, že jsme všichni tak různé povahy – hlavně hudebně, ale i lidsky - že si zazpíváme takhle jednu, dvě věci a tím to asi skončí. Nezaložili jsme kapelu, byli jsme prostě tři jednotlivci. Každej jsme hrál to svoje a pak jsme se naučili tomu druhýmu trochu notovat do jeho věcí, ale nijak jsme to potom nedotáhli. Já jsem původně myslel, že by to mohlo pracovat dohromady, ale to by za tím muselo být něco… Většinou jsou hnacími motory takových kapel peníze nebo kamarádství. Nebo třeba stejný hudební zájem, to hodně pomáhá…

Akustická fabrika

Před premiérou Fabriky Akustiky jsem všude četl, že se jedná o trio, a nakonec jste hráli dva. Nijak jste to v podstatě nekomentovali: víte už v tuto chvíli, jak to bude pokračovat dál?

Kája Mařík, který teď hraje na klávesy s Lucií a točí a hraje s Landou - jinak je to juniorský mistr světa v hraní na tahací harmoniku – byl tak “zaneprázdněn”, že… že už s náma vlastně nehraje a my zůstaneme teďko s  Jirkou Vopavou dva až do té doby, než zjistíme, že bychom si mohli dovolit hrát s kontrabasem a bicíma. To mě opravdu láká - kontrabas plus bicí. Bicí spíš takový malý, zvláštní, nekonvenční, obohacený perkusema… Ale to ještě nevím, možná se stane něco jinýho, protože my jsme očividně tou harmonikou směřovali… Já jsem si totiž udělal takovou překážku, protože s tou harmonikou vlastně… lidi říkali: Jak to spojíš? No právě, že jsme chtěli spojit to nespojitelné, aby to přineslo trošku jiný zvuk a mě to strašně lákalo, i když tu harmoniku zas tak moc rád nemám. Na zkouškách to ale znělo hodně slibně… Ale to už je historie, půjdeme zatím dál ve dvojici, chceme to hudebně zdokonalovat, nikoho nehledáme.

Jirka Vopava je výborný muzikant, který už hrál a umí zahrát kdeco, ale řekl bych, že duší je hlavně bluegrassista, člen Copu. Což je muzika, která - si myslím – k vám má dost daleko. Jak jste se mohli vůbec potkat, proč jste si vybral zrovna jeho?

Jednou mi byl při nahrávání demo snímku u Maříka doporučen jako houslista a mandolinista v jedné osobě a mně se to hrozně líbilo. Takže po třech letech, když jsem začal dělat kapelu, jsem ho do tý rockový party pozval na zkoušku a chtěl jsem zjistit, jaké budou reakce muzikantů. A ty byly výborný, každý muzikant pozná muzikanta hned… podle duše a Jirka je tenhleten “muzikální muzikant”. On mi pak sdělil, že vlastně na rockové hudbě vyrůstal, takže k ní má blízko, k folkové taky, tak se nám to velice osvědčilo.

Co vlastně máte v plánu hrát? Název ukazuje na akustické verze skladeb z alba Fabrica Atomica, ale kromě nich jsem slyšel i leccos jiného…

V první polovině hrajeme věci z raného mládí. Folkové písničky, který se dotýkaj na jedný straně asi tak Nohavici a na druhý straně… bych řekl možná v dobrém slova smyslu i Nedvěda… a na třetí straně trojúhelníku dotyk různých vlivů, od Nicka Drakea až po Beatles, mluvil jsem už o Cat Stevensovi. Vlivy písničkářů byly v mládí velice silný, ale my jsme si i potom tvořili podle svého, protože mediální přístup skoro neexistoval, a kdo měl před třiceti roky americký alba, byl král. Při přípravě na CD Fabrica Atomica jsem si nějaký reedice pořídil, ty písničky jsou opravdu hodně silný. Ověřili jsme si teď, že i ty moje starý písně folkového nebo písničkářského rázu můžou stát samy o sobě, když píšu teď nový věci, mám při tom v hlavě akustickej sound. Mám jich okolo dvaceti, z toho deset otextovaných. Hrajeme taky anglicky Medvídka, Chci zas v tobě spát a od Marsyas Zmrzlináře a Paletu… No, a druhá část koncertu je akustická verze alba Fabrica Atomica… také kvůli tomu, že Jirka hraje v kapele, kde ty věci hrajeme, takže jsme je nemuseli znova moc zkoušet.

Co se týče těch dávných písniček: to si je prostě pamatujete nebo máte nějaký šuplík, kde byly třicet let uložené? Předpokládám, že jste je celé ty roky asi nikde moc nehrál, ne?

Já mám pár pásků z tý doby. A… hodně věcí nemám, pamatuju si z nich jen torza. Sháním záznamy mých písniček z různých folkových festivalů, z Malostranský besedy a tak. Takže je taky vyhrabeme a budeme je hrát.

Fabrika Akustika mě oslnila několika různými momenty, takže si vyberu jeden: váš zpěv. Vybavil se mi Vladimír Merta v nejlepší formě. A to nemyslím, jako nějaké kopírování, ale myslím tím, že on jako jeden z mála našich folkařů nepoužívá hlas jenom jako médium předávající melodii a text, ale pracuje – nebo pracoval - s ním jako se svého druhu nástrojem. Stejně tak jsem si připadal u vás. Zajímalo vás někdy, jakým způsobem Merta zpívá?

No, naposlouchal jsem se ho hodně, protože jsme s ním častokrát hráli, před ním, po něm… Merta byl jeden z mých nedostižných vzorů, protože jeho hraní na kytaru bylo a je fantastický: já jsem ho považoval hlavně za úžasnýho kytaristu, potom za úžasnýho skladatele… Samozřejmě lyricistu a zpěváka taky. Já si uvědomuju, co říkáte, a strašně rád bych si poslechl všechny jeho alba, který samozřejmě nemám. Současně jsem byl taky trochu ovlivněný v tý době Třešňákem a vlastně každým, kdo něco znamenal. Už méně Hutkou a lidmi, který spíš dělali takovou tu lidovější část hudby, protože já jsem v tý době studoval Ježkárnu, zpěv, a chtě nechtě jsem se musel učit zpívat, tak jsem spíš inklinoval k lidem, kteří to uměli, než kteří jako spíš… recitovali svůj zpěv. A ten Vláďa Merta tam určitě patří, to byl velkej vliv. I Mišík.

Chystáte s Fabrikou Akustikou nějakou šňůru po letních festivalech?

To bych velice rád, ale zatím nevím. Bylo by hezký zahrát někde na pořádným folkovým festivalu, protože tohle obecenstvo je hodně vnímavý, je tý hudbě blízko. Rockový publikum není tak soustředěný a žádá od tebe něco živočišnějšího. Těším se na lidi, kteří poslouchaj, kteří poslouchaj tuhle hudbu. To mě láká.

Tomáš Hrubý

Oskar Petr (*1952)
Začínal v školních bigbítových kapelách Two Men Band, The Fenders, Catkins, Boston Tea Party a Name. Na počátku 70. let vystupoval jako folkový písničkář, v roce 1973 se stal zakládajícím členem skupiny Marsyas (nepočítáme-li její “prenatální” období s Jiřím Jeřábkem), podílel se jako skladatel, textař, zpěvák a kytarista na nejzásadnějším období Marsyas první sestavy (se Zuzanou Michnovou a Petrem Kalandrou). Vystudoval Konzervatoř Jaroslava Ježka (tehdy Lidovou konzervatoř). V roce 1978 odešel jako zpěvák a textař do souboru Jazz Q Martina Kratochvíla a rok na to emigroval do USA. Usadil se v Los Angeles, kde studoval malbu, neon a fotografii, kterou se potom zabýval. Při návratech do Prahy (v roce 1993 na trvalo) se věnoval zejména skládání písniček, navázal spolupráci s Lucií, pro kterou složil hudbu k hitu Medvídek (v anketě o nejlepší českou píseň všech dob skončil druhý za Vejvodovou Škoda lásky) a Chci zas v Tobě spát, Kengi a Rouháš se bohům. Psal pro Dana Bártu, Annu K. B.S.P., Kamila Střihavku, atd. Jako interpret se v 90. letech na pódiích pouze mihl; v roce 2003 se objevil v sestavě tria Oskar Petr – Jiří Bílý – Zdeněk Vřešťál. Po nahrání druhého sólového autorského alba Fabrica Atomica sestavil stejnojmennou rockovou kapelu, začátkem roku 2004 měla premiéru folková sestava Fabrika Akustika.

Diskografie:
Marsyas, Supraphon, 1978, reedice Sony Music/Bonton, 2000.
Krev, bláto, slzy, Popron, 1994.
Fabrica Atomica, Columbia/Sony Music/Bonton, 2003.

F&C 6/04

zpět na seznam rozhovorů

HOME

 

 

 

 

Časopis FOLK & COUNTRY/FOLK vycházel jako měsíčník v letech 1991 - 2011.
Webový portál časopisu  FOLK & COUNTRY/FOLK vycházel jako deník v letech 1995 - 2014.
Nyní funguje již jen jako archiv článků. 

Časopis FOLK:  Michal Jupp Konečný - šéfredaktor (jupp@folkcountry.cz),  Veronika Kirschnerová (editor), Pavel Major Vorel (manažer), Hana Konečná (produkce). Grafici: Martin Janda, Lucie Koubová. Spolupracovali: Jiří Moravský Brabec,Tomáš Hrubý, Milan Tesař, Jan Hučín, Petr Sedláček, Milan Plch, Miloš Keller, + Vladimír Vlasák, Václav Müller, Vlaďka Provazníková, Kamila Střeštíková a další. 

Foto: Miloš Truhlář, Bllemby, Veronika Kirschnerová, Michal Jupp Konečný, Katka Esserová, Antonín Volf, Václav Müller  a další.