Hlavní stránka Folková růže BLOG www.jupp.cz Kniha "S kytarou na zádech"

Rozhovor  
HOME Zpět na seznam

Načas – sázíme na internet

Honza Komín, kapelník skupiny Načas, která letos na Zahradě ulovila již dospělého Krtka, je příkladem spolehlivosti a stálosti nejen hudební. Místo střídání kapel neúnavně budoval tu svou, stále bydlí na opačné straně Nuslí než já a stále učí ve stejné základní škole. Jenom jsme se tentokrát sešli na území sousedních Vinohrad.

Naposled jsme si povídali před rokem. To se u některé kapely nezmění skoro nic a u jiné skoro všechno. Jak je to u Načasu?

Během toho roku jsme získali druhého Krtečka, tedy vlastně teď už Krtka, bubeník Matouš se už v kapele otrkal, kapelu pojal za svou a začíná se angažovat i organizačně. A vychází nám třetí deska. Personálně se nezměnilo nic.

Z téhle trojice novinek mi jako nejpozoruhodnější připadá, jak mezi vás zapadl bubeník, protože vím, že jste v minulosti dlouho váhali, zda hrát s bicími, nebo ne.

Výhoda bicích je, že udrží kapelu krásně v rytmu, nemusím se o to starat já s doprovodnou kytarou. A Matouš hraje kultivovaně, je pro nás určitě přínosem.

Když si kapela na bicí zvykne a bubeník musí nějaké vystoupení vynechat, může se pak bez rytmiky cítit nesvá a zní nevýrazně. Nebojíte se, že se to stane i vám?

Nebojíme, jsme schopni zahrát regulérně i bez bicích. To se nám stalo například na konkurzu Zahrady, kdy měl Matouš zlomenou nohu. Koncerty bychom ale museli postavit spíše na starších písničkách. Ty nové už opravdu bez bicích zní poněkud nevýrazně.

Od Krtečka ke Krtkovi

Kolik let dělí oba dva Krtečky?

Prvního jsme získali v roce 1998, takže devět let.

Co oba dva úspěchy spojuje i přes tak dlouhou dobu?

Stejné bylo napětí při očekávání výsledků, stejná byla radost, stejná byla i oslava. My oslavujeme všechna ocenění, ať jsou jakákoliv.

Cítili jste letos větší nadhled, když už jste soutěžemi protřelí?

Prožívali jsme to stejně jako dřív. Ale v budoucnu už soutěžit nechceme. V internetových diskusích o folku zaznívá, že kapela by měla vědět, kdy má uvolnit soutěže jiným. S tím souhlasíme.

Byl mezi konkurenty na Zahradě někdo, u koho jste byli přesvědčeni, že Krtka získá?

Já osobně jsem počítal s kapelou My3.avi, která se mi moc líbí. Skončili nakonec čtvrtí.

A naopak nějaké překvapení?

Burana Orffchestr. Do té doby jsem je neznal a tudíž ani neměl zařazené v seznamu svých favoritů. Když jsem je pak slyšel, bylo mi jasné, že jejich nadupaná hudba diváky zaujme.

Líbilo se vám na Zahradě víc hraní v amfiteátru před velkým hledištěm, anebo u kontaktnější kapličky?

Na obou scénách se nám hrálo skvěle, ale úplně nejraději hrajeme – alespoň já – unplugged, třeba v parku nebo u vstupní brány. Kdysi před lety jsme s tím přišli, hráváme tam pokaždé a vždycky si to užívám.

Je to pořád koníček

Začínáte se cítit jako zavedená kapela, které jsou konkursy a open scény málo a kterou zajímá především hlavní program?

Hrajeme už deset let, proto je na čase se přestat cítit jako začínající kapela. Ve folku se už cítíme jako zavedená kapela. Ale nečekám, že by nás kvůli Portám a Krtkům pořadatelé někam přehnaně zvali. Jsme amatérskou kapelou a bereme hudbu jako koníček, nevadí nám, když nám akce nepřinese finanční efekt, ale dotovat mimopražské akce se nám už nechce. Takže do budoucna sázíme na samostatně organizované koncerty v Praze.

Pokryjí vám honoráře z koncertů aspoň náklady? Přece jenom šestičlenná kapela s bicími, elektrické nástroje, náklady asi nemáte úplně mizivé.

Po celou dobu existence kapely to bylo tak, že jsme si pokryli náklady a občas něco zbylo. Poslední rok jsme mírně v mínusu, to je pravda, ale díky několika sponzorům a jejich darům jsme to dorovnali.

A mínus obrátit do plusu zvýšením honorářů, ať je na víc než jen na struny?

Je třeba žít v realitě. Vše je otázka nabídky a poptávky. Řekl bych, že jsme někde na vrcholku amatérských možností, co můžeme pro kapelu udělat a dál už je jen profesionální přístup, kdy je třeba obětovat hudbě mnohem víc, víc se starat, spolupracovat s jinými lidmi, k mnoha věcem přistupovat jinak než jak to děláme teď. A to většina z kapely nechce. Cestu bych viděl spíš v minimalizaci nákladů.

Ale dá se s amatérským přístupem dostat tam, kde bys byl spokojen?

Myslím, že dá. Co se týče tvorby, baví mě spolupracovat s textaři, jejichž texty mě oslovují, ale hlavně, kteří jsou ochotni spolupracovat na bázi, co se společně vytvoří, můžou volně použít oni i já. Celý proces vzniku písní, kdy si po mailu posíláme jednotlivé verze mě nesmírně baví. Co se kapely týče, musím mít pocit, že to šlape a že je to ono a cítit z kapely, že tu hudbu lidi v kapele dělat chtějí. Co se peněz týče, nesmí naše muzicírování být moc prodělečné a co se naší hudby týče, mít pocit, že je naše kapela v našem žánru respektovaná.

Už před rokem jsem začal sledovat, jak pomalu připravujete novou desku. V jaké fázi je to teď?

Cédéčko je hotové, teď se právě lisuje, 22. listopadu ho pokřtíme v Praze v KC Novodvorská na ojedinělém koncertu, kde zároveň spojíme křest s oslavou deseti let kapely. Album se bude jmenovat podle jedné z našich písniček Tmavana.

V době, kdy klesá prodej desek a vypalování je zcela běžné, si každý rozmyslí, zda něco vydá. Nemáte obavu, že se Tmavany moc neprodá?

O to se nebojím. Vše máme spočteno. Desek necháváme vylisovat přiměřené množství, cena 150 korun je lidová a věřím, že naši věrní posluchači si ji pořídí. Navíc prvních sto desek vlastnoručně podepíšeme a na křtu bude možné za dvě stovky pořídit dohromady Tmavanu i Tanečnici.

Měl by psát i brácha

Amatérská skupina, byť už desetiletá, může mít problém nasbírat dostatek kvalitních písniček na třetí desku. Na první dvě jste jich vystříleli celkem třicet, jak se dařilo shromáždit další?

Poměrně snadno. Něco přinesl Michal z Kmotra, něco já z  Načasu 3 a zbytek jsme s Michalem společně dopsali. Písničky vznikaly po dobu tří let. Na začátku jsme měli vybraných šestnáct písní a nakonec jsme je i všechny nahráli. Do budoucna bych byl rád, aby začal psát i Tomáš, má dost dobrých hudebních nápadů a já se poslední dobou cítím vyčpělý, znavený, vysátý...

Kde jste nahrávali?

Basu a bicí jsme nahráli v ústeckém studiu Českého rozhlasu Sever, využili jsme volné hodiny, které jsme dostali jako cenu za zisk Porty. Zbytek jsme téměř celý dotočili ve studiu D na Bílé Hoře, některé kytarové stopy a některé harmoniky jsme nahráli doma do počítače.

V jaké podobě vás lidé na desce uslyší? Máte nějaké hosty?

Hrajeme v běžné sestavě, pouze ve třech písních jsme zvuk obohatili o perkuse, ale jinak je to Načas, jak ho lidi znají. Byli jsme v tom v kapele při přípravě desky v podstatě za jedno.

Co dál po třetí desce? Máte už něco nového?

Ve svém archivu mám asi čtyřicet písniček, ale kapela je hrát nejspíš nebude. Rádi bychom v nejbližší době s bráchou písničky nahráli doma do počítače. Netuším, jestli to někdy vydáme, možná to jenom dáme volně na internet. Cítím to jako dluh k minulosti. Co se kapely týče, tak po křtu si sedneme a vytyčíme nové cíle. V příštím roce se určitě objevíme na Zahradě a Mohelnickém dostavníku. Co se vize týče, tak další cestu bych viděl ve tvorbě nových písní, koncertování v Praze, nahrávání písniček do počítače a propagaci přes internet.

http://www.nacas.cz

1995 poprvé se objevuje název Načas, označujeme to jako prenatální období
1997 založení skupiny a převzetí názvu Načas. V této sestavě hrají dodnes 4 členové z původních 5.
1998 zisk autorské a interpretační Trampské Porty, zisk Krtečka na Zahradě
2000 vydání prvního CD Housenka
2001 první vystoupení s bicími

2003 vydání druhého CD Tanečnice, rozdělení tehdejší sestavy, vznik akustické sestavy Načas 3 a rockového Kmotra
2005 ukončení činnosti Načasu 3 a obnovení sestavy z let 1997–2003
2006 zisk v pořadí třetí Porty
2007 zisk Krtka a vydání třetího CD Tmavana

Diskografie:
Housenka – CD, vlastním nákladem 2000
Tanečnice – CD
, Good Day Records 2003
Tmavana – CD, vlastním nákladem 2007

Honza Hučín
Folk & Country 2/2008

zpět na seznam rozhovorů

HOME

 
 

 

 

Časopis FOLK & COUNTRY/FOLK vycházel jako měsíčník v letech 1991 - 2011.
Webový portál časopisu  FOLK & COUNTRY/FOLK vycházel jako deník v letech 1995 - 2014.
Nyní funguje již jen jako archiv článků. 

Časopis FOLK:  Michal Jupp Konečný - šéfredaktor (jupp@folkcountry.cz),  Veronika Kirschnerová (editor), Pavel Major Vorel (manažer), Hana Konečná (produkce). Grafici: Martin Janda, Lucie Koubová. Spolupracovali: Jiří Moravský Brabec,Tomáš Hrubý, Milan Tesař, Jan Hučín, Petr Sedláček, Milan Plch, Miloš Keller, + Vladimír Vlasák, Václav Müller, Vlaďka Provazníková, Kamila Střeštíková a další. 

Foto: Miloš Truhlář, Bllemby, Veronika Kirschnerová, Michal Jupp Konečný, Katka Esserová, Antonín Volf, Václav Müller  a další.