Hlavní stránka Folková růže BLOG www.jupp.cz Kniha "S kytarou na zádech"

Rozhovor  
HOME Zpět na seznam

Ztracený podzim (a diktafon)

Bylo to pro mne velmi milé setkání. Setkání s člověkem, k jehož hudbě jsem musel dospět, abych si ji o to více zamiloval. Setkání tak milé, že okouzlen jím zapomněl jsem v kavárně, v níž jsme se na pražské Letné sešli, diktafon s nahrávkou našeho rozhovoru. Vše se díky Vladimírovi v dobré obrátilo a já se shledal jak s přístrojem, tak hlavně s jeho obsahem. Povídání nejen o desce Ztracený podzim tak mohlo skončit neslavně kvůli zapomenutému diktafonu.

Máme před sebou Vaše poslední CD “Ztracený podzim”. Není příliš časté vytvořit tak výpravný obal, jaký má právě tato nahrávka. Co Vás spojuje s panem Jiránkem, autorem obalu?

Jsme kamarádi už dlouhá léta. Jestli si pamatujete naše desky, už obal dvojky (Etc…2, vydal Supraphon v roce 1980, pozn. aut.) navrhl právě Míra Jiránek. Tehdy měl jako absolventskou práci plakát s houslemi a zamlženou dlažbou. Právě tenhle obrázek byl hlavním motivem pro obal dvojky. Nedávno jsem se na jedné vernisáži s Mírou po dlouhé době znovu viděl. Věnoval mi svou novou monografii. Byl jsem úplně nadšený. Původně jsme chtěli použít jeden z jeho obrazů, ale nakonec jsme jich tam dali všech pět.

Takže důvodem pro obal formátu DVD bylo umělecké okouzlením Jiránkem?

Nejen. Už jsme taky starší pánové a formát CD se pro nás stal hůře čitelným (směje se). Taky to je kvůli vypalování. Chtěli jsme vytvořit artefakt, který si člověk vezme do ruky. Však si pamatujeme, jak jsme dostávali za bolševika ze zahraničí velká elpíčka, některá z nich měla několik stránek obalu a my jsme z toho byli užaslí. S hudbou jsme si prohlíželi její výtvarné doprovody. Naší myšlenkou bylo vytvořit něco podobného.

Je to cesta, jak bojovat proti vypalování?

To si nemyslím. My nejsme kapela, kterou by si kupovali lidi, kteří nás neznají. Nejsme “in” kapela, která to válcuje přes obrovské sály. Chtěli jsme hlavně udělat radost sami sobě. Generaci dnešních čtyřicátníků, což je většina našeho publika, jsme chtěli připravit něco pěkného, co by si mohli odnést domů. Obal, který souzní s hudbou, jim snad přinese pěkné chvíle.

Čím to, že zrovna dnešní čtyřicátníci?

Nevím. Věk asi nehraje roli. Muzikanti, kteří se mnou hrají, jsou padesátníci. To je v podstatě stejná generace. Lidi z mojí generace asi na koncert už večer nevyrazí – alespoň většina z nich ne. Většinu tvoří ti čtyřicátníci a pak mladí. Je to taky klub od klubu jiné.

Já jsem třeba k Vaší hudbě musel dorůst – ve dvaceti mě míjela…

Asi taky záleží na vkusu, ne všichni chtějí heavy metal. My hrajeme v klubech pro dvě až tři stovky lidí, kam si najdou cestu i mladí. Mimochodem – většinou holky než kluci. A zpívají s námi – asi jsou “poeziechtiví”. Navíc nabídka je dnes obrovská, takže si každý najde přesně to, co ho baví. O to větší je pro nás senzace, že máme pořád plno.

Když mluvíme o poezii, vraťme se do časů Flamenga a Kuřete v hodinkách. Co Vás k takovým textům přivedlo? V bigbítu není úplně zvykem zpívat náročnější texty…

Dlouho jsem byl zastáncem angličtiny. Na desce Meditace (Panton, 1970, pozn. aut.), kterou jsme nahráli s Blue Effectem, byla čeština s angličtinou ještě půl na půl. Jenže pak přišel zákaz točit v angličtině. Začali jsme tedy hledat někoho, kdo by psal dobré texty. Hynek Žalčík (publicista a dramaturg, … 2005, pozn. aut.) tehdy přišel s geniálním nápadem oslovit Josefa Kainara. Ten už měl v té době za sebou textařskou práci pro Michala Prokopa (album Město Er, Supraphon, 1971, pozn. aut.). Kainar, jak jsem musel uznat, byl geniální básník, odhlédnu-li od jeho politicky tendenční tvorby. Jeho přebásnění některých amerických hitu jsou úžasná. Tak jsme se sebrali a jeli za ním na Dobříš. Kainar byl naší muzikou nadšený – konec konců sám byl skvělý muzikant, kytarista inklinující k jazzu.

Trvalo dlouho, než jste od něj dostali první texty?

Právě že vůbec ne. Napsal si vždycky zpěvovou linku a k ní psal rovnou text. Většinou z první, bez škrtanců. U druhé várky textů jsem ho podezříval, že ji napsal v noci před naším setkáním, protože na něm vypadal vážně příšerně. A nebylo to alkoholem, ten tehdy nesměl (směje se). Pak už jsem v tomto trendu pokračoval. Vybíral jsem si zajímavé texty nebo básně, třeba od Vládi Merty, Jirky Dědečka nebo Honzy Buriana. Byl jsem infikovaný folkovým sdružením Šafrán – nevím, jestli si na něj pamatujete…

Nepamatuju, ale znám.

Šafrán pro mě byl úplným zjevením. Byl jsem vyvedený z míry, že mě mohlo něco tolik oslovit i v češtině. Díky inspiraci Šafránbem a Kainarem jsem si říkal – proč bych zpíval blbosti, když můžu zpívat dobré texty od srdce. Z té cesty jsem pak už neuhnul.

Není to ale na úkor přístupnosti Vaší hudby většímu množství posluchačů?

Ty masové věci… Mě odrazovaly už první máje (směje se)! Ale my jsme přece měli velké návštěvy. Nicméně – já jsem takhle nikdy nepřemýšlel. Udělal jsem velkou životní zkušenost, když jsem jezdil s orchestrem Karla Duby. To byli výborní muzikanti. Byla to ale estráda, kdy se hrálo za každou cenu “to, co se bude líbit”. Nebylo mi to po srsti, já chtěl dělat to, co mě baví. A myslím, že je to dobrá cesta.

Ale člověk se musí nějak živit, ne?

Já vím, že se spousta věcí dělá kvůli penězům. Jsou i muzikanti, kteří takovou hudbu dělají skvěle – Michael Jackson nebo u nás Karel Gott. To je líbivá hudba. Uznávám je jako profíky, ale doma jejich hudbu nemám. Nepotřebuji ji k životu.

Kde se vzala myšlenka vzniku akustického tria s Radimem Hladíkem a Honzou Hrubým?

Tomu říkáme ČDG – Čunderground. Vznikl s Vláďou Mertou, Honzou Hrubým a s Padrůňkem (Vladimír Padrůněk, 1991, baskytarista, působil mimo jiné v Etc.., Jazz Q a dalších skupinách, pozn. aut.) v době, kdy Etc… nemělo dost hraní. Šafrán nás přivinul na svou hruď a umožnil nám několik koncertů v klubu v Čáslavské. Pak jsme začali jezdit i sami. Obsazení se časem smrsklo na trio – Vláďa Merta, Honza Hrubý a já. Odskakovali jsme si od bigbítu k improvizovanému hraní písniček. Když mě pak po mém zákazu zase povolili, směl jsem jezdit jen s malou partou. To bylo s Vaškem Veselým a Olinem Nejezchlebou. Obsazení se pak různě měnilo a dnešní podoba “Čuďáku” je volná. Někdy jezdíme jen s Radimem, někdy s Olinem a s Pavlem Skálou, někdy s naším kytaristou Petrem Pokorným… Teď budeme zase hrát s Radimem a s Honzou Hrubým. Je to pro mě hudebně barevná záležitost.

Jaká pro Vás byla doba, když jste nesměl hrát?

Blbá. Bylo to docela drama. Dozvěděl jsem se, že můj zákaz má trvat až do úplného zapomenutí. Nakonec to byly dva roky. Finančně jsem sice nestrádal – díky tomu, že jsme před tím natočili nějaké desky. Až na konci druhého roku to bylo horší. Jenže jsem nic nedělal, muzika se do šuplíku moc dělat nedá. Měl jsem tedy takové dekadentnější období.

Nepřemýšlel jste o emigraci?

To v té době už nebylo tak jednoduché. Ale nepřemýšlel. Pořád jsem si říkal – ať jdou oni. Nakonec se to stalo, ale tehdy to bylo jen zbožné přání, v jehož uskutečnění jsme snad ani nedoufali. Byl tu tehdy takový pracovní tábor.

Co se ve vás děje, když jste s kapelou na pódiu a zpíváte?

Ze začátku se překonávám, protože na tom zdravotně nejsem tak, jak by bylo pro zpěváka dobré. Po prvních dvou, třech písních “naskočím” a pak už je to prožitek a adrenalin. Když se pak s publikem naladíme na stejnou vlnu, je to senzace a euforie. Pak říkám, že má smysl, abych to svoje zdraví přemlouval.

Podle čeho si vybíráte muzikanty?

Základ kapely je víceméně stejný. Občas se jako v každé rodině vztahy trochu napnou. V jednu chvíli jsme hrávali až dvacet koncertů měsíčně, což s sebou přinášelo některá malá dramata. Nicméně když jsme třeba hledali náhradu za Honzu Hrubého, přišel s tipem náš manažer Šimon Kotek, sám výborný muzikant. Tak k nám přišel houslista Vláďa Pavlíček.

Které z Vašich desek si nejvíc ceníte? Asi to nebude úplně originální otázka.

To teda není (směje se). Já to takhle nemám. Každou desku prožívám, když se tvoří. Třeba Umlkly stroje jsme točili dva roky – samozřejmě ne v kuse. Chtěli jsme nahrávat v nejúžasnějším psychickém i fyzickém rozpoložení, což se nám ne vždy dařilo. Ale nemám nejoblíbenější desku – třeba i proto, že naše desky zpětně neposlouchám. Nejoblíbenější moje deska je vždycky ta aktuální, takže teď je to ztracený podzim.

Proč ten název “Ztracený podzim”?

Podle jedné písně, její text napsal neznámý básník Emil Bok. Jeden redaktor z Brna mi poslal jeho sbírku, z níž jsem byl nadšený. V březnu mi bude 64 let, a jako čerstvému důchodci se mi ten text líbil. Text pro stárnoucího chlapa.

Jaká ta deska vlastně je?

Od začátku jsem ji chtěl točit tak trochu folkově. Nakonec jsem ale stejně požádal Jirku Veselého a Pavla Skálu, aby mi pomohli s produkcí. Nakonec jsme přizvali i zbytek Etc… - a za jedno odpoledne jsme měli základ desky nazkoušený.

Neuvažoval jste někdy o tom, že byste vystupoval sám s kytarou?

Mě to nenapadlo, protože hraju na kytaru docela blbě, jednoduše. Ale párkrát se mi to přihodilo. Jednou jsem musel jet sám do Kutné Hory, protože zrovna nikdo nemohl jet se mnou. Hrál jsem hodinu na náměstí. Běhal mi mráz po zádech – nejsem zrovna bavič. Tak jsem zpíval a sketoval melodie “důa, důa” a lidi mi docela dost tleskali. Jenže mě to takhle nebaví – mám rád tu instrumentaci okolo. Proto nerad jezdím sám – vlastně skoro vůbec.

Takže umíte být vlastně folkovým písničkářem.

Spíš folk-rockovým. Ale tyhle styly – co to vlastně je? Mně je to trošku jedno.

Nenapadlo Vás vytvořit kapelu ETC junior? Něco jako má Radim Hladík se současným Blue Effectem?

To ne (směje se). My jsme spolu už dlouho, ať už s Jirkou Veselým, Pavlem Skálou nebo Olinem. Teď se k nám vrátil Kulich – Petr Pokorný, s nímž jsme začínali. Jsou to vyzrálí muzikanti a mě nenapadá, proč bych měl měnit sestavu. Zrovna Jirka Veselý má heslo, že muzikant má sloužit písni – ukažte mi muzikanta, který to opravdu dělá. Kluci se dokáží přesně trefit do nálady našich písní, což je úžasné. Není tedy sebemenší důvod pro změnu. Vítězná sestava se nemění!

Děkuji Vám za rozhovor!

Petr Sedláček
foto: Ivan Prokop
Folk 4/2011

 

Slíbil jsem Vladimírovi, že napíšu svůj dojem z poslední desky “Poslední podzim”. Jenže… Jak ji tak poslouchám, dokážu napsat jediné: Je skvělá. A nejlepším způsobem, jak zjistit podrobnosti, je její koupě. Získáte krásnou desku v krásném obalu. Já ji rozhodně doporučuji.

 

zpět na seznam rozhovorů

HOME

 
 

 

 

Časopis FOLK & COUNTRY/FOLK vycházel jako měsíčník v letech 1991 - 2011.
Webový portál časopisu  FOLK & COUNTRY/FOLK vycházel jako deník v letech 1995 - 2014.
Nyní funguje již jen jako archiv článků. 

Časopis FOLK:  Michal Jupp Konečný - šéfredaktor (jupp@folkcountry.cz),  Veronika Kirschnerová (editor), Pavel Major Vorel (manažer), Hana Konečná (produkce). Grafici: Martin Janda, Lucie Koubová. Spolupracovali: Jiří Moravský Brabec,Tomáš Hrubý, Milan Tesař, Jan Hučín, Petr Sedláček, Milan Plch, Miloš Keller, + Vladimír Vlasák, Václav Müller, Vlaďka Provazníková, Kamila Střeštíková a další. 

Foto: Miloš Truhlář, Bllemby, Veronika Kirschnerová, Michal Jupp Konečný, Katka Esserová, Antonín Volf, Václav Müller  a další.