Hlavní stránka Folková růže BLOG www.jupp.cz Kniha "S kytarou na zádech"

Rozhovory

HOME

zpět na seznam rozhovorů


Jeroným Lešner: Šest let jsem chodil na housle

Je velmi těžké tě jako muzikanta někam zařadit – jsi písničkář, kapelník Husí kůže, kytarista Kvokálu, člen sdružení Krychle... nepřipadáš si někdy tak trochu jako schizofrenik?

Pepa Štross říká: ”se schizofrenií nejsi nikdy sám.” Čím jsem tedy nejvíc? Nejvíc budu asi člověkem jako takovým. Hlavně v poslední době mi to začíná docházet a snažím se víc věnovat kdejakým dobrodružným zábavám, zatímco třeba ty mě vnímáš výhradně jako muzikanta. Pokud bychom zůstali u schizofrenie hudební, tak momentálně je asi pro mě klíčová otázka soužití mých písničkářských ambicí s ambicemi Kvokálu. Loni, když jsme jezdili s Husinou, hrálo se tam, kde bych jinak nejspíš hrál sám, takže jsem jakoby ”o nic nepřišel”. Kvokál je ale zaběhnutý po svém a má svůj pravidelný okruh akcí, do kterých se musím, nebo teda spíš chci než musím, nějak vmezeřit. Dost se činím, aby vycházely termíny. Pak jsi zmínil Krychli, to je jednou za měsíc taková pohodička, veselý úlet, někdy přijď.

Cožpak o to, já jsem jednou přišel, ale to jsi měl zrovna áčko. I když, jak jsem pochopil, není to v Krychli nic neobvyklého, jednou hraje ten, podruhé zas jiný, podle toho, kdo se dostaví. Jak ses vlastně ke Krychli dostal, věkem do ní napohled nezapadáš.

Předloni na podzim začínal Milan Jablonský znovu pořádat svoje literární Ptákoviny a hledal nějaké písničkáře. Souhrou šťastných náhod dostal od Cimbury na mě telefon a pak už se to se mnou vezlo... Pokud jde o zapadání věkem, jeden ze stěžejních členů Krychle - imitátor Petr Jablonský - je jen o rok starší, takže v tom zas tak sám nejsem.

Máš pověst jednoho z nejzdatnějších kytaristů mezi folkaři, kde ses tomu naučil?

Nejzdatnějších? No, to teda fakt nevím… Je však pravdou, že jsem šest let chodil na housle. Pak, někdy v jedenácti, mi došlo, že houslemi se na letním táboře moc nevytáhnu, a začal jsem pižlat na kytaru. Následovalo pár let samoučení. K živému folku jsem přičichl ve Svojšicích 1993, to mi bylo dvanáct. O pár let později jsem se osmělil přihlásit na Žalmanovu Oasu Musu. Z mnoha lektorů bych, když jsme u té kytary, jmenoval Samsona a Matěje Raka, kteří tam učili různá vybrnkávání, akordy apod. Přibližně od dob Oasy se s řadou muzikantů znám osobně, takže když mě zaujme, jak něco hrají, zeptám se jich. A většinou mám na festivalu připravený dalekohled první pomoci.

Už poměrně dlouho je tvé jméno spjato s hudebním soutěžením – můžeš shrnout své dosavadní úspěchy a ocenění?

Teď nevím, jestli to myslíš v dobrém nebo špatném, že už soutěžím dlouho? Uklidním tě, do Ústí a do Plzně se hlásím letos naposledy. Chtěl bych tím nějak uzavřít jednu etapu svého snažení. Úspěchy pochopitelně jsou, jinak bych toho už dávno nechal… Ty chceš, abych se styděl, viď? Díky Folkovému kvítku 1997 jsem začal vystupovat. Pak přišly Brány a Dětské Porty. Víš, ony ty dětské soutěže nejsou zas tak výhradně dětské, jak se tváří - třeba na Dětské Portě jsem, vzhledem k věku, mohl soutěžit teoreticky ještě v druháku na vysoké. Ale to už by bylo i na mě moc. Mezitím jsem absolvoval tři plzeňské Porty a loni Trampskou Portu v Ústí. Budeš se možná divit, že na Zahradě jsem hrál loni oficiálně vlastně poprvé. Ještě zmíním zajímavou akci jménem Orlovský špagát, a pak už mě napadá snad jenom soutěž ve Svojšicích 1996, kdy se na pódiu zkoušelo, kdo zná víc písniček. Ani se neptej, jak to dopadlo.

Takhle by neměla odpověď končit. Jak to dopadlo?

Když to potřebuješ vědět... Dostal jsem od Honzy Dobiáše zpěvník Brontosaurů.

Přijde mi docela zvláštní, jak často tě hudební osud připlétá do cesty Žofce Kabelkové. Na Folkovém kvítku jste oba nejdříve soutěžili a později i porotovali, když Žofie hrála na Slunovratu coby Objev roku, objevil ses tam zničehonic i ty coby vítěz Trampské Porty, vloni jste spolu soupeřili o písničkářského Krtečka. Jaké mezi vámi panují vztahy?

Se Žofkou se známe od jara 1998, kdy hrála na Kvítku a nikdo o ní ještě nevěděl. Troufám si tvrdit, že jsme docela dobří přátelé. Také jsem jí 3x porotoval. V těch dobách jsem míval výhrady k jejímu repertoáru, jenže dnes už hraje něco jiného, takže čert to vem. Na loňském Slunovratu, a pak i na Zahradě, si přidala Žofka do sbírky další významné trofeje, takže momentálně vede už přesvědčivě 5:2. Co se týká našeho společného porotování na loňském Folkovém kvítku, rád bych tě poopravil – Žofku jsem poprosil, jestli by mi nepomohla, v čem dělá která z mladých zpěvaček chyby, abych pak mohl při konzultacích zasvěceně machrovat. Neporadila mi vůbec nic, řekla, že jsou všechny zpěvačky moc zajímavé a že je to každého věc, jak chce zpívat. Takže mě v tom pěkně nechala. Ahoj, Žofko.

V současnosti jsi studentem geologie, ale čas ”bezstarostných” studií se ti pomalu chýlí. Jaké máš plány do budoucna, chceš se živit spíš jako geolog nebo muzikant?

Hlavně se chci živit tak, abych se uživil, abych vydělal na byt a utáhnul rodinu. Z toho vyplývá celkem jednoznačně, že hudbou ne. Jestli geologií, to ti teď také nepovím. Jistě, že se hudby nevzdám, ale jsem pragmatik, a tak se držím s představami trochu zpátky. Dovedu si představit, že bych pracoval v nějakém velkoobchodním řetězci.

Kam si jako autor písní chodíš pro inspiraci? Zajímalo by mne třeba jak vznikla píseň Rozbíjení džbánů.

Drtivá většina mých písní vychází z reálných základů. Teď třeba píšu o tom, jak jsem v jižních Čechách kopal v noci na poli v jámě vltavíny (a nechytli mě). Nebo mám rozepsáno o dálničních stopařích, romských pěstitelích kopřiv v prosluněných školkách našich hvozdů apod.

Rozbíjení džbánů je vzpomínkou na dva měsíce strávené před lety v Uzbekistánu a Tádžikistánu. Nějak se mi vybavila, když jsem se rozcházel s jednou orientalistkou. Důležitou roli při vzniku písně hrála i karlovarská čajovna, i když je ale spíš ve stylu Tunisu... Rozbíjení džbánů mě tehdy vytáhlo z krize a dodnes ho mám rád. Víc než rok jsem pak nic nenapsal. Doufám, že podobných kousků ještě pár vytvořím.

Jsi taky poměrně aktivní pisatel, ať už ve folkových magazínech, e-mailových konferencích či webových diskusních fórech. Už několikrát si takhle na veřejnosti nakousl téma ”zcizení” tvých textů, nechtěl bys to uvést na pravou míru?

I ty ostříži! Jednou jsem takhle seděl v amfiteátru na Muzice v Hrádku a hrála moje oblíbená profesionální kapela. Ohlásili, že dají úplně novou píseň. Byl jsem zvědav. Po prvním řádku textu jsem ale zkoprněl; vždyť je tam slovní spojení, co jsem už někde napsal já! Pokračovali dál – a pic ho - další tři slova z jiné mé písně. Do konce skladby jsem pak našel ještě čtyři úryvky, vždy šlo o jednu nebo tu druhou původní skladbu. Uvážím-li, o jaká exotická slova a spojení se jednalo, nejspíš nešlo o náhodu. Je mi to úplně jedno, mám opravdu jiné starosti, než řešit podobné věci, spíš z toho mám legraci, přijde mi to od nich neskonale trapné. Vlastně se ani nejedná o porušení autorského zákona, spíš jen autorské slušnosti… V každém případě mi alespoň zůstal zvláštní zážitek, cítit tu bezmoc, když to v amfiteátru slyšíš poprvé a vidíš, jak jim to lidi kolem tebe baští a nejradši bys zavolal: "To je moje, mně tleskejte, ne kapele na pódiu...". Jen mě tak napadá – není důvodem, že se ta skladba příliš neujala, snad můj špatný výchozí text?

Přijde mi až neuvěřitelné, že dosud nemáš webové stránky. Proč nerozsíváš mezi folkové surfaře termíny svých vystoupení, pikantní aktualitky ze života a sem tam nějaké ty písničky ve formátu MP3?

Já nějaké stránky mám, ale ne o folku, jsou v němčině a jsou o zakázkových kytarách. Své stránky české, folkové, jistě někdy vytvořím, ale není čas. Pokud jde o webové rozsévání, asi bych byl na rozpacích, jestli s tím někoho neobtěžuji. Poslední dobou jsem se začal na internetu nějak stydět… Ostatně, vzpomeň si, kolikrát jsem posílal nějaké pozvánky. Z loňských devadesáti vystoupení tak pětkrát, naposledy v září.

Říkáš devadesát vystoupení za rok? To už by se na tobě skoro uživil manager...

Tvé ideály tě šlechtí, Davide, ale na mně by se tedy určitě neuživil. Nicméně patřím k těm šťastným amatérům, kdo v celoročním účtování skončí plus mínus nula. Na písničkáře, myslím, solidní bilance.

Vloni jsi mlhavě mluvil o svém prvním CD, má dnes tato myšlenka už ostřejší kontury?

Naopak. Když jsem viděl na podzim všechnu tu únavu, kterou intenzivní hudba se školou a životem dohromady nese, uvědomil jsem si, že pokud vůbec budu chtít natočit CD, tak asi co nejpozději. Možná mi nebudeš věřit, ale také čím dál víc váhám nad svojí tvorbou. Možná i proto pouštím ”do světa” jen několik písní za rok. Žádná cena poroty nemá na autorův pocit z písně větší vliv, než autorova upřímná vnitřní jistota, že je píseň dobrá. V těchto věcech jsem na sebe přísný a myslím, že se mi to vrchovatě vyplácí - třeba i v té Autorské Portě, jejímž nejmladším držitelem v historii vůbec jsem se v Ústí loni stal. Nejde jen o to, jestli jsou jednotlivé písně dobré, ale aby i celek držel pohromadě. Na CD bych proto rád viděl asi něco jiného než čekáš. Po loňsku mě třeba řada lidí vnímá jako provokatéra. Fakt, že kromě boření také něco jiného přináším, myslím, musím ještě chvilku dokazovat. A CD bych rád pojal právě jako sbírku toho, co přináším. Věřím, že i letošek již budu hrát v tomto duchu a doplním si tak svůj pódiový profil.

Na závěr jedna podčasová otázka (antonymum od slova ”nadčasová”). Kam se letos v létě nejvíc těšíš?

Snad nezklamu pořadatele, kteří doufali, že je teď zmíním. Nejvíc se těším na několikatýdenní cyklotrek národními parky jižního Bulharska a na potápění a pohodaření v Řecku. Snad to vyjde.

David Jirků

Od léta, kdy se odehrál tento rozhovor se u Jeronýma odehrálo dost věcí. Podrobnosti hledejte v rubrice Co nového u...

 


zpět na seznam rozhovorů

HOME

Časopis

 

 

Časopis FOLK & COUNTRY/FOLK vycházel jako měsíčník v letech 1991 - 2011.
Webový portál časopisu  FOLK & COUNTRY/FOLK vycházel jako deník v letech 1995 - 2014.
Nyní funguje již jen jako archiv článků. 

Časopis FOLK:  Michal Jupp Konečný - šéfredaktor (jupp@folkcountry.cz),  Veronika Kirschnerová (editor), Pavel Major Vorel (manažer), Hana Konečná (produkce). Grafici: Martin Janda, Lucie Koubová. Spolupracovali: Jiří Moravský Brabec,Tomáš Hrubý, Milan Tesař, Jan Hučín, Petr Sedláček, Milan Plch, Miloš Keller, + Vladimír Vlasák, Václav Müller, Vlaďka Provazníková, Kamila Střeštíková a další. 

Foto: Miloš Truhlář, Bllemby, Veronika Kirschnerová, Michal Jupp Konečný, Katka Esserová, Antonín Volf, Václav Müller  a další.