Hlavní stránka Folková růže BLOG www.jupp.cz Kniha "S kytarou na zádech"

Rozhovor  
HOME Zpět na seznam

Věřím si víc

Shoda jmen bude asi vzácná náhoda, ale shoda v hudebním projevu Pavlíny Jíšové a jejích dvou současných spoluhráčů Pavla Maliny a Pavla Peroutky nahodilá není. Po “velké” sestavě z alba V proutěném křesle přišlo trio za podpory andělů. A podle obrázku na obalu poslední desky to asi bude pravda. Zeptejme se přímo Pavlíny a nechme občas její odpovědi glosovat Pavlem Malinou.

Na obalu nejnovějšího alba Andělé jsou s námi hledíte všichni tři někam stranou. Co vidíte? Každý z vás má trochu jiný výraz ve tváři.

Pavlína: Když nás Vince fotil na obal nového cédéčka, povídali jsme si a nečekali jsme – jak se říká – na to, až vyletí ptáček. Vince fotku na obal vybral sám, nám se líbila. Ve chvíli fotografování jsme určitě nic zvláštního neviděli. Pak byl vytvořen návrh obalu i s pozadím a tehdy začaly postavy na obrázku žít vlastním životem. Postava, která představuje mě, vidí zcela určitě anděly – oba Pavlové tomu asi nechtějí moc věřit, ale v němém úžasu uvěří, protože v jednom okamžiku uvidí ty anděly taky. Vidíme je jen na malý prchavý okamžik, ale přece. Alespoň záblesk, který nám naznačí, že když budeme víc věřit, jistě se naše přání, touhy a sny splní. Tohle všechno je ale pouze můj názor, je třeba se zeptat i kolegů, co si o tom obrázku myslí oni.
Pavel: Popravdě řečeno si už nevzpomínám, vím jen, že jsme stáli v Hořovicích na terase a toho, že nás Vince vyfotil, jsem si ani nevšiml.

Tahle deska má od pohledu ještě několik dalších zvláštností: jste tam vyfocení v kompletní sestavě, zatímco na poslední jsi byla sama…

Pavlína: Na albu V proutěném křesle jsem byla sama, protože si to tak přál vydavatel. Všechny mé desky jsou ale dílem muzikantů, kteří na nich hrají. Já přinesu písničky – jen akordy, melodii a text. Pak začne aranžerská práce, kterou přinášejí právě hudebníci, s kterými písničku natáčíte. Tím, že jsme na obalu cédéčka tři, se ukazuje, že album “Andělé jsou s námi” natočili hlavně ti lidé, kteří jsou na obrázku, a tak je budou posluchači společně vídat i na koncertech. Písničky z různých alb tak budeme hrát a zpívat právě my tři. Jedna Pavla a dva Pavlové. Písničky naštěstí zůstávají, jen se třeba obléknou do jiných šatů.

Hrajete tedy v současné sestavě i nějaké staré hity, ještě z dob Nezmarů nebo i dřívějška?

Pavlína: Určitě – svoje sólový písničky si nosím sebou.

Věřím ve stálost sestav

Za dobu tvé sólové dráhy se docela měnila doprovodná kapela. Bylo to podle tebe dobře, chtěla jsi touto cestou vystřídat víc stylů a poloh?

Pavlína: Když počítám všechna svá sólová alba, to nejnovější je v pořadí šesté. Takže není překvapivé, že sestava není pořád stejná. Po odchodu od Nezmarů mě doprovázela československá kapela CS Band, která taky album V proutěném křesle natočila. Já věřím ve stálost sestav. Když často měníte své spoluhráče, není to dobré – ukazuje se tím určitá nestabilita. Sotva si posluchači na něco zvyknou a něco si třeba i oblíbí, je to pak zase jinak. Zatím se mi nikdy nepovedlo natočit alespoň dvě alba po sobě v úplně stejné sestavě.

Cítíš současnou sestavu s dvěma Pavly jako pokračování CS Bandu, anebo to je něco jiného – zvukově, stylově, lidsky?

Pavlína: Je to jiné, lidsky, stylově i zvukově.
Pavel: CS Band vlastně nikdy nesplnil mou původní představu o kapele, kterou jsem chtěl pro Pavlínu postavit. Od doby, kdy jsem na vlastní oči viděl v Praze ve sportovní hale Emmylou Harris s akustickou sestavou s bicími, jsem po ničem jiném netoužil. Základem byla rytmika s kontrabasem doplněná o další akustické nástroje. Mé úsilí
směřovalo k něčemu podobnému, ale výsledná sestava nakonec vypadala jinak. CS Band nehrál špatně, ale myslím, že to nebyla vhodná kapela pro Pavlínu. Příliš mnoho hluku a elektrických zvuků ji občas utlouklo. Teď jsem spokojený po všech stránkách, ale nejšťastnější jsem, když s námi hostuje jeden z mých bráchů. Pak je to dokonalé.

A jak jste se dali dohromady právě vy tři?

Pavlína: Pavel Malina spoluvytvářel a produkoval už tři moje alba, kromě “křesla” i cédéčko s Druhou trávou.
Pavel: A Páju Peroutku jsem chtěl do kapely od samého začátku, jenže v době, kdy jsem sháněl muzikanty pro první sestavu někdy v roce 2002, hrál s Reliéfem a byli tehdy na výsluní své slávy. Měli hodně koncertů a já jsem mu nedal lano ze solidarity k Reliéfu, nemám rád přetahování muzikantů. Zavání to tvrdým byznysem a navíc by je to velmi ohrozilo, možná zničilo. To bych si nikdy nevzal na svědomí. Po tom, co Jirka Holoubek nastoupil ke Spirituálu, Reliéf začal koncertovat výrazně méně než dřív, takže jsem už neměl zábrany nabídnout Pájovi spolupráci.

Není zmenšení sestavy a ztišení zvuku proti současnému trendu, kdy už všude fungují bubeníci a nacinkané kytary se stávají i ve folku pomalu vzácností?

Pavel: Já na trendy moc nedám, řídím se instinktem a ten mi jasně řekl, že v akustickém triu s kontrabasem je to pro Pavlínu nej.
Pavlína: Když jsem začínala zpívat, s bicími se nepočítalo. Moje barva hlasu bicí neutáhne – i když hrát s nimi je moc prima. Jsou písně v mém repertoáru, kde na bicí vůbec nepomyslíte. Naproti tomu píseň
Pravý muž zase bez bicích nefunguje.

Takže ji nebudete živě hrát?

Pavlína: Zřejmě zůstane jen zaznamenaná na albu. I když občas nastane situace, kdy k sobě přizveme i jiné hráče. Je to jako, když jde písnička na ples – vezme si šaty, které každý den nenosí. Název “… a přátelé” všechno lehce pojme, není vůbec nahodilý. Vždyť moje první EP deska se čtyřmi písněmi se jmenovala Pavlína Jíšová a přátelé.

Nic jiného mi nezbylo

Ve třech lidech se už na pomyslnou forbínu vejdete všichni. Jak se dělíte o pozornost publika, jste zcela rovnocenní, anebo se někdo přece jen radši schová za nástroj a hovoří radši pomocí tónů?

Pavlína: Myslím, že jsme rovnocenní. Mé přání je, aby kluci na pódiu víc mluvili. Tedy Pavel Malina občas něco řekne. Pavel Peroutka zatím neříká nic. Mimo pódium si s ním však skvěle popovídáte. Tak aspoň věřím, že do budoucna vezme na sebe občas břímě sólového zpěváka.

V Reliéfu sólově zpívá, a moc dobře.

Pavlína: Zřejmě jsem mu nepřinesla ještě tu správnou píseň. Když si publikum během koncertu odpočine od mého hlasu, je to ku prospěchu věci. Kluci jsou schopni zahrát instrumentální skladby bez mého přičinění, to je příjemná změna. Zatím sice není zařazena jako pravidelná samozřejmost, ale to by se mohlo v budoucnu změnit.

Upřímně řečeno, v době, kdy jsi zpívala s Nezmary, jsem si tě nedokázal představit jako tahouna kapely, “frontwoman”, abych to vyjádřil genderově korektně. Musela jsi v sobě překonávat nějaké bariéry, aby ses postavila před lidi a byla pořád středem pozornosti? Jak to zvládáš teď?

Pavlína: Musela jsem to zvládat, protože mi nic jiného nezbylo. Změna byla nevyhnutelná. Kdybych měla ambice být “frontwoman”, jak říkáš, určitě bych je dala najevo mnohem dřív. Jistě bych k Nezmarům ani nenastoupila – šla bych rovnou po odchodu od Žalmana a po mateřské zpívat na své jméno. Sólo jsem si vyzkoušela i u Michala Tučného.

Takže tě víc bavila týmová práce?

Pavlína: Týmová práce, zpívat i jiné hlasy než první. Sounáležitost kolektivu a vzájemná důvěra. Společná radost z úspěchu. Jen si představ, že ti táhne na čtyřicet a musíš opustit jistoty. Držíš kytaru jak ponocnej a vlastně ti při tom zpívání trochu překáží. Musíš taky něco říct lidem, ne jen zpívat pár sólovek a pak už jen v klídku stát a zpívat sbory. Takže, někdy to byly pěkný nervy, ovšem dnes veliká radost. Bez kytary už nevím při zpívání, co s rukama. Když mluvím, tak snad už přirozeně, ne jako úča. Říkám to, co si myslím, a ne to, co by se mělo říkat. A středem pozornosti snad úplně nejsem.

Máš tedy pocit, že jsi s “přáteli” nalezla přesně to, co potřebuješ?

Pavlína: Nalezla jsem pocit maximálního vytížení na pódiu. Vyhovuje mi, že hrajeme ve třech. I kluci si, myslím, zahrajou hodně. Není nikdo jiný, komu by dávali svůj prostor. Musíme hrát tak, aby byla muzika úplná a nic tam nechybělo. Na pódiu stojíme vedle sebe co nejblíž to jde. Potřebujeme se navzájem a věřím, že energie, která z nás jde, splývá v jedno.

Nesnažím se, jen zpívám

Na webu máš z posledního albu tři krátké ukázky, ale i z nich je leccos zajímavého poznat. Tak třeba K bráně bran – ten trojhlas se mi zdá hodně podobný Nezmarům… Pavlína: Barva vokálu pro mě byla vždy důležitá. Svůj vokál zatím využíváme míň, než bych si přála. Třeba přijdou písně, kde to bude víc třeba.

V písni Z hluboké studny hrají nástroje, které na koncertech asi moc neuvidíme. Kdo vůbec na albu hostoval?

Pavlína: Tuhle otázku bych zcela nechala pro Pavla, hosty vybíral on. Je pravda, že nápad keltské harfy vzešel ode mě. Písnička už byla napsaná v době “křesla”, ovšem musela počkat na správnou volbu. Mně se sice líbila i s kytarou, ale s harfou se z ní stalo najednou něco nadpozemského. Vše umocnila ještě Máčova (Luboš Malina) píšťala. A Seana Barryho jsem znala už od Irish Dew, ale až na koncertě Lenky Filipové mě napadlo ho využít.
Pavel: Tak když jsi tu otázku chtěla zcela nechat na mně, proč jsi na ni odpověděla (smích)?
Pavlína: Jedním hostem to přece nekončí (smích).
Pavel: Další hosté byli Miloš Dvořáček mladší na bicí, Butch Coulter na harmoniku, Andy Owens na mandolínu, Pepa Malina na housle, Ruda Jančár na tubu a Adéla Lounková zpívala s mamkou acapelovku. Přestože se zdá, že je tam hostí jako máku, tak kromě Miloše Dvořáčka, který hrál asi v šesti věcech, všichni hrají třeba jen v jedné. Chtěli jsme, aby deska měla komorn
í, co možná nejpůvodnější autentický zvuk našeho tria.

V písni Pravý muž jsi zase jiná než v ostatních. To mi připomnělo někdejší spolupráci s Druhou trávou, kdy byli recenzenti unešeni, jaké máš bohatství různých hlasových barev a výrazů. Snažíš se programově o pestrost i teď? Anebo sis našla svou kolej, ve které pojedeš?

Pavlína: Druhá tráva byla výjimečná tím, že jsem zpívala tak, jak chtěli Ivo Viktorin a Robert Křesťan. Já sama se nesnažím o nic. Jen zpívám. Jak to padne, tak to tam je. Když něco děláš, snažíš se dělat to tak, jak nejlíp dovedeš. Alespoň by to tak mělo být ve všech oblastech lidského konání. Kdo nic nedělá, není vystaven názorům. Někdy je to legrace, když kritici objeví v písničkách a jejich provedení něco, co bych tam sama nenašla a vůbec nehledala. Ale ať si pod tím každý najde to, co sám chce. Já si pak jenom nesmím brát nic osobně.

Poslední album je téměř celé jen tvé autorské. Věříš, že má smysl psát pořád nové a nové písničky, když už toho bylo tolik napsaného?

Pavlína: A věříš, že má smysl psát nové a nové knihy nebo natáčet nové a nové filmy, když už toho bylo tolik natočeno?

To je pravda, tak se zeptám jinak. Míváš chuť napsat český text k nějakému anglickému hitu, jak se ti to báječně podařilo s Růží?

Pavlína: Na originál písně Růže mě upozornil Robert Křesťan. Byla to skladba, která šla pod závěrečnými titulky filmu. Nevěděla jsem, že už jeden český text má – tuším, že ho zpívá Hana Horecká. Nevím přesně. Jistě bych jiný český text nepsala, kdybych o tom věděla. Ten text jsem psala pro Šárku Benetkovou, s myšlenkou na ni. Mám radost, že tu písničku mají lidé moc rádi. Šárka ji taky skvěle zpívá. A i když v Nezmarech už nejsem, je legrační, že se mě Šárka skrze tuto píseň hned tak nezbaví. To myslím v dobrém.

Psala jsi ten text hodně ze sebe?

Pavlína: Slova v té písni jsou pravdivá. Jako textař jsem měla moc vložit zpěvačce do úst myšlenky, kterým věřím a o kterých je třeba přemýšlet. Jak náš život plyne, s každým novým prožitkem můžete slova v písních, které zpíváte, vnímat novýma očima a s novým poznáním. Píseň je sice stejná, ale přesto vždy nová – tak nová, jako se stále mění stav naší mysli a našeho vědomí.

Už jsem velká

V jednom rozhovoru jsi říkala, že jsi po odchodu od Nezmarů chtěla spolupracovat s Tondou Hlaváčem, ale nešlo to, protože by se křížily termíny tvé a nezmarské. Dneska ovšem předpokládám, že oba Pavlové hrají a vůbec působí i jinde než jako tví hudební přátelé, takže tenhle problém se daří řešit.


Pavlína: I s Tondou opět spolupracuju, a to v rámci původní sestavy Žalmanova ...a spolu. Když se chce, tak se vymyslí něco, aby se termíny nekřížily. Oba Pavlové mají dost jiných hudebních aktivit. Těší mě, že je o ně zájem – to mi ukazuje, že jsou dobří muzikanti a že můžu být pyšná na to, že se mnou hrají. Ta
k už si můžu jenom přát, aby jim to vydrželo co nejdýl. Ale neříkám už, že až do důchodu, to už tady jednou bylo. Třeba, když to nebudu říkat, tak to zrovna klapne.

Kdo dostal nápad obnovit klasickou sestavu Žalman a spol.? Byla to jenom jednorázová záležitost, nebo zůstala otevřená dvířka i do budoucna?

Pavlína: Ten nápad dostal Žalman. Přestěhoval se z Prahy zpátky do Českých Budějovic. Dlouho jsme nechtěli znovu hrát, připadalo nám to nefér vůči Pavlově současné kapele. Pak zemřela Zuzana Navarová. To byl zlom. Žalman nám totiž říkal: “Vy než se rozhodnete, tak já do tý doby umřu”. Už není čas na hrdinství, všechno strašně rychle utíká. Už nemůžu říkat: “Až budu velká, tak…”. Už jsem velká a musím se rozhodovat. Jen já sama jsem za sebe zodpovědná. Ten někdo jiný než jsem já, který měl můj život ve svých rukou, už opravdu odešel.

U nejnovějšího alba stojí za zmínku, že vyšlo u Good Day Records, zatímco předchozí dvě u BMG. Proč ten krok od velkého k malému vydavateli?

Pavlína: Nic proti velkým vydavatelstvím nemám. Mají možnost dát vám víc peněz na studio, udělat nákladnější fotky. Na druhou stranu ve velkých vydavatelstvích je moc lidí a všichni chtějí honorář. Práce u nich je stejná jako u malého vydavatele, který ale pod sebou tolik lidí nemá. Jirku Maška z Good Day znám už dlouho – točili jsme u něj už “křeslo”. Celkem brzy jsme věděli, že i poslední album natočíme u něho. Protože víme, že jeho rodinné vydavatelství vydává hlavně náš žánr, byl už jen krok k tomu, abychom desku u Good Day i vydali.

Máš tedy dojem, že spolupráce s BMG nesplnila tvé očekávání?

Pavlína: Od BMG jsem očekávala, že moje písničky protlačí do těch rádií, kde se dosud nehrály. Jako pilotní píseň si vybrali právě skladbu V proutěném křesle. Dokonce jsme písničku upravovali pro singl, který měl jít do rádií, připsala jsem tam jednu sloku navíc, místo sóla na dobro. Od velké firmy očekáváte, že udělá reklamu vašemu jménu. Aby lidé na otázku: “Už jste někdy slyšeli jméno Pavlína Jíšová?” odpověděli, že je to nějaká zpěvačka. Není třeba, aby znali jedinou píseň, jen stačí, že budou vědět, že existuju a zpívám. To se nestalo.

Podle čeho tak soudíš?

Pavlína: Občas doprovázíme s kluky Pavla Bobka a v jeho pořadu máme svůj blok našich písniček. Nedávno v Mostě jsem se zeptala lidí, ať zvedne ruku ten, kdo mě vidí poprvé naživo. Další otázka zněla, ať zvednou ruku ti, kdo do této chvíle nevěděli, že nějaká Pavlína Jíšová existuje. Nebyl to sice les rukou, ale zvedly se. Od Good Day neočekávám, že by situaci napravilo. Ale budou pracovat určitě stejně jako velká firma BMG, ovšem v menším týmu. Možná právě proto budou mít o všem větší přehled.

Cítíš jako výhodu, že jste jen tři, takže pro pořadatele nejste tak nákladní?

Pavlína: Já mám hlavně radost, že můžu hrát svoje písničky po klubech – když přijde sto lidí, je to nádhera. Dneska jsou i velké hvězdy nuceny stěhovat se ze sportovních hal do kulturních domů a ti, co dříve hráli v oněch domech, se stěhují do klubů. Prodeje cédéček klesají, do budoucna to s nimi bude asi úplně jinak. Takže i když budete mít reklamu na billboardech, že vyšlo album, nemáte záruku, že se prodá a že budete mít na koncertech narváno.

Za všechno poděkovat

Kromě nového alba stojí za zmínku i čtvrtstoletí na hudebních pódiích. Zpívala jsi v hodně žánrech a s hodně zajímavými lidmi, máš ale ještě nějaký nesplněný sen?

Pavlína: Určitě mám, ale jeho konkrétní podoba zatím dřímá v mém podvědomí.

A jaký hudební zážitek bys ráda prožila znovu?

Pavlína: Chtěla bych si znovu zazpívat s Michalem Tučným. Chtěla bych, abychom ho doprovodili tak, jak teď právě hrajeme. Určitě by měl radost, že zpívám sama za sebe. A že už nejsem tak nedospělá jako tenkrát.
Pavel: Já říkám naivně, že bych si chtěl ještě jednou zahrát v Grand Ole Opry.

Hudební spolupráce tří lidí hodně závisí na detailech, třeba na dokonalém splynutí energie, která z vás jde, jak jsi o tom už mluvila. Poznáš, když taková chvíle přijde?

Pavlína: Alespoň občas se to povede, protože někdy mívám na pódiu mrazení, které říká, že je to tak správně. Tak to bývalo u Nezmarů, tak to bylo a v poslední době zase občas bývá i při hudebním setkávání se Žalmanem a Tondou Hlaváčem. S tím rozdílem, že s “přáteli” hrajeme hlavně moje písně. Za všechno dobré i zlé co v minulosti přišlo, můžu jen poděkovat. Protože jsem sama sebou víc než dřív. Splnila se slova z písně Někdo jiný než jsem já: “Věř sama sobě víc.”

Pavlína Jíšová (www.jisova.cz)
1962 narodila se v Českých Budějovicích
1982 získává Portu se skupinou Sem tam, vystoupením na Portě v Plzni s Pavlem Žalmanem Lohonkou a Tondou Hlaváčem vzniká sestava nazvaná později Žalman a spol.
1990 odchází na mateřskou, Žalman a spol. přerušuje činnost, Pavlína se po obnovení činnosti skupiny již nevrátí
1991 stává se členkou Nezmarů
2002 odchází od Nezmarů a zahajuje
sólovou dráhu
2005 první vystoupení v současné sestavě

Diskografie
Někdo jiný než jsem já (se skupinou Weekend), Reflex Records 1993
Druhá tráva s Pavlínou Jíšovou, Venkow 1995
Pavlína Jíšová, JI-HO MUSIC 1998
Láska je nádech, BMG 2001
V proutěném křesle,
BMG 2003

Andělé jsou s námi, Good Day Records 2007
Dále spolupracovala na 52 titulech, z toho je osm alb se skupinou Nezmaři a dvě alba
jako zakládající členka kapely Žalman a spol. Další její nahrávky jsou využity na přesně nezjištěném počtu různých samplerů, které vydávají vydavatelské firmy pod různými názvy –
např. 20 folkových písní nebo Krajina české country (vydal časopis Reader’s Digest Výběr).

Honza Hučín
Folk & Country 4/2008

zpět na seznam rozhovorů

HOME

 
 

 

 

Časopis FOLK & COUNTRY/FOLK vycházel jako měsíčník v letech 1991 - 2011.
Webový portál časopisu  FOLK & COUNTRY/FOLK vycházel jako deník v letech 1995 - 2014.
Nyní funguje již jen jako archiv článků. 

Časopis FOLK:  Michal Jupp Konečný - šéfredaktor (jupp@folkcountry.cz),  Veronika Kirschnerová (editor), Pavel Major Vorel (manažer), Hana Konečná (produkce). Grafici: Martin Janda, Lucie Koubová. Spolupracovali: Jiří Moravský Brabec,Tomáš Hrubý, Milan Tesař, Jan Hučín, Petr Sedláček, Milan Plch, Miloš Keller, + Vladimír Vlasák, Václav Müller, Vlaďka Provazníková, Kamila Střeštíková a další. 

Foto: Miloš Truhlář, Bllemby, Veronika Kirschnerová, Michal Jupp Konečný, Katka Esserová, Antonín Volf, Václav Müller  a další.