Hlavní stránka Folková růže BLOG www.jupp.cz Kniha "S kytarou na zádech"

Rozhovor  
HOME Zpět na seznam

“Uchvátit, nakazit, rozšířit”,

tak jednoduše se v dobrém snaží prezentovat skupina Epy de Mye.

Když jsem je v roce 2005 slyšel poprvé v pražském klubu Rybanaruby, připadalo mi, že tahle parta má před sebou ještě hodně dlouhou cestu. Ale s každým dalším koncertním setkáním bylo cítit, jak zrychlují tempo. V triu si muzikantsky velmi dobře rozumí, autorská tvorba Honzy Přesličky má také rostoucí kvalitu. Zdá se, jakoby Epy de Mye dokonale dokázala zaplnit prázdný prostor. Akustická muzika, jednoduché, rozhodně však ne primitivní folkové písničky, strhující nasazení při vystoupení. Často koncertují po celé republice. Letos na Zahradě táhli sejšny každou noc, mimochodem tu před soutěžním vystoupením, které jim vyneslo Krtka nevyjímaje. Zisk Porty 2006 v Jihlavě, Porty 2007 v Ústí nad Labem a další řádka úspěchů svědčí o tom, že by se na folkovém nebi mohla již záhy rozsvítit další hvězda. A nejedná se jen o další z řady nadějných kapel, jejich písničky se už začínají i bez natočené desky skutečně šířit a zpívat…K rozhovoru jsme si sedli v chalupě U Tygra v Hejnicích po Jizerské notě, na které skupina získala cenu poroty za písničku Ženy mužů. Do rozhovoru se občas zapojila i Pavlína Bublina Veselková, Honza Řepka z Nestíháme a Líza, kapelní fenka, kterou Lucka Cíchová (LC) s Honzou Přesličkou (HP) adoptovali, odpovídal samozřejmě i třetí člen Lukáš Kazík (LK).

Začnu právě u vaší desky, jak to vypadá s jejím natáčením?

HP: Cédéčko jsme ještě nechtěli točit, ale Samsonova nabídka po vítězství na Open scéně Muziky rozhodla. Cítíme, že je to dobře, protože nás to donutí na písničkách dál pracovat. Třeba teď na koncertech fungují, ale na CD se na to musíme podívat i jinak. A to je motor.

Máte konkrétní představu o natočení, tedy zda pozvat hosty nebo spíše ji natočit ve stejném stylu v jakém známe Epy de Myi z pódií?

HP: Prvotní záměr je, aby deska působila jako Epy de Mye na pódiu. Ale když ve studiu zjistíme, že to nejde, tak budeme hledat cestu jak desku udělat, abychom s ní byli spokojení.

LC: Kdybychom cítili potřebu dalších nástrojů, tak bychom se nebránili…

HP: Zatím nás napadlo jen violoncello a irská harfa. Ale je to jen bláznivý nápad, ke kterému třeba ani nedojde.

Honzo ty máš rozdělanou spoustu písniček, znamená to,že tvoříš nějakým zajímavým způsobem?

HP: Na mě něco zapůsobí nebo mě napadne a ten pocit si nesu dlouho. Sednu k počítači s kytarou a většinou pak něco naskočí. Ale nejdůležitější je ten pocit. Některý den už je to násilí, jak něco pořád mechanicky omílám a nejde to, tak to musím opustit a tak právě vzniká množství rozdělaných písniček.Vím, že je potřeba domyslet pointu, gradaci, poskládat to a kolikrát po pár měsících přijdu na to, že už je vlastně hotová, že vlastně stačí jen změnit úhel pohledu.

Písničku doděláš, co se s ní v kapele děje dál, když ji přineseš?

HP: Lucka je většinou snadnější, ale na lámání chleba dojde u Lukáše. Když on řekne, že se mu něco nelíbí, že to na něho nepůsobí, tak se já musím vrátit a zkoušet znova nebo ji zahodit. Několik zahozených taky mám.

LK: Většinou hodně záleží na tom, jak to Honza podá. Třeba písnička Lovci Amorů měla několik verzí, já k ní udělal seriózní doprovod a poslal Honzovi nahrávku, načež on se asi hodně pobavil, protože jsem to vzal vážně a museli jsme si vysvětlit, že tahle písnička má být úplně o něčem jiném a nakonec Lovci skončili úplně někde jinde.

Aranže dáváte dohromady kolektivně?

LC: Aranže vytváříme společně při zkoušení. Vzájemně si do toho necháváme mluvit a jsme k sobě tolerantní. Jsou ale chvíle, kdy si člověk za něčím stojí a druhý má jinou představu, pak je čas na demokracii. Když jsou dva proti jednomu, je rozhodnuto. Ale taky se stalo, že jsme s Lukášem něco vymysleli a pak nám to Honza rozmlouval protože tu písničku myslel jinak, že by měla navozovat jinou atmosféru, to člověk musí uznat.

A měli jste už někdy chvíli, kdy jste se kousli navzájem tak, že nebyla cesta dál?

LC: Většinou to vzájemně vycítíme. Hrajeme a jsme spolu spoustu času a když vidíme, že někdo není v pohodě, tak přehrajeme písničky, popovídáme a tu tvořící zkoušku si necháme v záloze na dobrou náladu.

Jak často zkoušíte?

LC: Snažíme se jednou týdně, o prázdninách bylo spoustu hraní, tak to bylo míň. My bydlíme s Honzou v Českých Budějovicích a Lukáš má práci kousek od našeho bytu, takže přijde v pět po práci a do devíti, do desíti hrajeme.

LK: A mají tam zajímavého souseda.

LC: To byla jednou zkouška, kdy jsme si po dlouhé době potřebovali pořádně zahrát a soused pořád bouchal do zdi a rušil. Tak jsme na něho chtěli zavolat policajty, že nás vlastně ruší při práci a že je to nefér. A když to pokračovalo, tak nakonec šli kluci k té stěně, řekli si raz, dva, tři a začali tlouct taky. Nejvíc se mu asi líbí písnička Nad ránem, když ji hrajeme, tak vždycky radostně tluče.

HP: Chápeme sousedy, ale někdy to prostě jinak nejde.

Pojďme k historii, jak se Epy de Mye dala dohromady?

HP: Já jsem hrál v Bonsai č. 3. Ale chtěl jsem dělat vlastní věci, i když jsem tehdy žádné neměl. Tak jsem z Bonsaje odešel. Začínali jsme tehdy s Luckou chodit…

LC: Já a Lukáš jsme hráli v bluegrassové skupině. Já na kontrabas, ale nic moc. S Honzíkem jsme doma občas hráli a říkal mi, že kdyby našel nějakého dobrého basáka a zpěváky, tak by do toho šel. Bránil se tomu být v jedné skupině. Hrozně mě tím štval a těžce jsem to nesla. Zpětně jsem si uvědomila, že jsem se mu ani nedivila, když jsem viděla jak jsem hrála.

HP: Naše první hudební setkání s Lukášem bylo před Bohunickým dřevákem u Cíchů doma, kdy se sjela velká parta, hrálo se a my jsme tam s Lukášem zůstali asi do tří do noci a hrozně jsme se shodli na Plíhalovi. Když jsme s Luckou reálně uvažovali o tom, že bychom chtěli hrát, tak nám Lukáš vycházel, že by s námi měl hrát on. Při každém nezávazném hraní s námi totiž vždy dlouho vydržel a rozuměli jsme si.

LK: Mě to hraní v hospodách bavilo a když mi to Lucka navrhla, tak jsem chtěl hrát jen doprovodnou kytaru a vůbec nezpívat, což se moc nepovedlo ...

HP: Měli jsme původně vymyšlené názvy jako Kruhový objezd a Doslov. Nakonec to skončilo u Epidemie.

LC: A někdo to tehdy napsal Epydemie. Když jsme slezli z pódia a koukli se na to, napadlo nás to “de” oddělit, aby to působilo zajímavě. Pak jsme se bavili s Vaškem Koblencem a jinými o názvu a oni nás zrazovali, že se to blbě píše, evokuje to záporné věci…Tak jsme se v tom utvrdili. A říkali jsme si, až budeme chtít hrát něco jiného než folk, až budou elektrické nástroje, tak nemusíme měnit název.

A to přijde kdy?

HP: Jestli to přijde, tak velmi pomalu. Mám rád elektrickou kytaru, docela dlouho na ni hraju, ale zatím není potřeba. I když Zahradu jsme s ní odehráli, ale nehrálo se mi tak dobře.

Přišlo krátké období s bicími…

LC: To jsme bydleli a učili na základce s Honzíkem ještě v Jihlavě a na oslavě nějakých narozenin bubnoval kamarád na bicí a zajímavě jsme si zahráli. Přišlo nám tenkrát, že ty bicí jsou potřeba.

LK: Prostě jsme poprvé slyšeli rytmus.

LC: No dovol! Říkali jsme si, že by se ten záběr mohl rozšířit pro širší publikum. Bavilo nás to, ale postupně to odplynulo. On muziku cítil dobře, ale oženil se, rodina, byt a přestal zkoušet. Pak by se i vrátil, ale my už jsme měli dílčí miniúspěchy ve třech a zjistili jsme, že to má sílu i tak, že to ty bicí nedělaly.

Objevili jste se ve správnou dobu se správnými písničkami na správných místech. Řekl bych, že jste výjimeční. Na Zahradě v soutěži o Krtka zahrát úplně novu písničku, to nebývá zvykem…

LC: Jsem s Honzou nějakou dobu, takže vím, že jít do rizika nebo vyzkoušet něco, co by jiný neudělal, prostě něco mimo lidské chápání, to je typický Honza Přeslička. Já to přijala s mlčením, ale měla jsem vnitřně strach. Lukáš protestoval, ale věděl, že už nic nezmůže. Vyplatilo se to, ale to bylo asi tím, že jsme si za tou písničkou stáli, stojíme doteď a baví nás. Ale riziko to bylo.

Současná sestava vám sedí, natočíte desku. Dovedete si představit, že byste se jednou zprofesionalizovali?

HP: Já jsem za sebe připravený do toho jít. Ale vím, že to tak vůbec být nemusí. Lukáš asi ne…

LC: Podle mě spousta lidí do toho nechce jít, protože si nedokáže představit, že opustí svoje stávající jistoty – práci, peníze. Já mám svoji práci hrozně ráda, ale odejít můžu ze dne na den. Mně ta změna a nejistota nevadí.

LK: Já na tohle mám jiný názor. Já si užívám nejistot, které mi tady Honza s Luckou přichystají a to mi stačí. Jsem rád, že to teď funguje tak jak to funguje, že nás to všechny baví.

Ještě jedna věc je na vás zajímavá. Kontakty s posluchači si vytváříte nejen z pódií, ale i na všech možných sejšnech. To je záměr?

HP: Máme rozdělené služby.

LK: A máme píchačky, aby bylo jasno, kolik kdo odehrál.

LC: To vyplývá přirozeně z toho, že rádi hrajeme a písničky, které se zpívají, známe, tak si je jdeme zahrát.

Dosavadním vrcholem pro Epy de Myi byl…

LC: Aspoň pro mě, největší zážitek bylo hrát v amfiteátru na Zahradě.

HP: To byl opravdu strašně silný zážitek. Ještě deset minut před tím jsme si říkali, že teď se teprve ukáže jestli to bude fungovat ve velkém nebo ne. Měli jsme z toho hraní vřelý pocit.

LC: I na Muzice v Hrádku.

HP: Tam se to zlomilo a začali jsme si v tom věřit.

Už se vaše písničky začínají zpívat…

LK: Ale je to drahý…. (smích)

HP: Na Muzice jsme hráli na sejšnu u brány a najednou se přiřítil Lukáš a říká pojď se mnou, to se pose…

LK: Ne, já jsem říkal “tos nežral”.

HP: Táhl mě, zastavili jsme se uprostřed amfíku, bylo ticho a opravdu někde seshora jsme slyšeli Ženy mužů od úplně cizích lidí… Mě to úplně dostalo.

Vyhráli jste, co jste mohli a jste tedy už za soutěžemi. Je tu riziko : tím jak mnohé skupiny přestaly soutěžit, sešly z očí.

LC: Toho se nebojím, protože Honza do toho jde a podle mě píše písničky lepší a lepší. Myslím, že když zaujmeme lidi a pořadatel bude vědět, že z toho něco má, když si nás pozve, tak je jedno jestli soutěžíme nebo ne. Když to nepůjde, tak budeme hrát třeba třikrát za měsíc a najdeme si jiného koníčka, budeme třeba cvičit psy.

V tuto chvíli kapelní fenka Líza de Mye viditelně značně znejistěla…

HP: Je vůbec zázrak, že tohle můžeme řešit. Taky jsme se báli, že si budeme muset o peníze za hraní říkat. Ale ono to opravdu funguje úplně přirozeně, prostě ta nabídka přijde sama. Člověk si říká, že už jsme dosáhli maxima, ale přitom jsme na začátku.

A co je pro vás to maximum?

LC: Před dvěma roky jsme si nedokázali představit, že postoupíme na Portu nebo, že ji dokonce vyhrajeme. Dnes si nedokážeme představit, že by nám někdo třeba slušně platil za to, že děláme lidem radost. Podle mě vrcholem může být to, že nás to bude bavit třeba ještě dalších deset let. Na spoustě muzikantů je vidět, že to dělají už jen jako práci. Já obdivuju Samsona, ze kterého na pódiu srší takové energie a pak si ještě sedne večer v hospodě a hraje třeba do rána. Je vidět, jak tím žije a je to takový spokojený vztah s muzikou.

HP: Na jednu stranu se člověk bojí toho jaký to je strašný mlýnek takové hraní…A to maximum? To se pořád posouvá. Člověk má takové šílené představy…Udělat Písničku s velkým P, to je pro mě vrchol. Cítím, že ještě dokážu víc, ale jsou věci, které si každý nechává pro sebe, aby nevypadal namyšleně.

Sestava Epy de Mye:
Honza Přeslička – kytara, zpěv

Lucka Cíchová – kon
trabas, zpěv
Lukáš Kazík – kytara, zpěv

 

Kontakt: Honza Přeslička tel. 605 054 544
epydemye@seznam.cz
www.epydemye.cz

Milan Belmondo Plch
Folk & Country 2/2008

zpět na seznam rozhovorů

HOME

 
 

 

 

Časopis FOLK & COUNTRY/FOLK vycházel jako měsíčník v letech 1991 - 2011.
Webový portál časopisu  FOLK & COUNTRY/FOLK vycházel jako deník v letech 1995 - 2014.
Nyní funguje již jen jako archiv článků. 

Časopis FOLK:  Michal Jupp Konečný - šéfredaktor (jupp@folkcountry.cz),  Veronika Kirschnerová (editor), Pavel Major Vorel (manažer), Hana Konečná (produkce). Grafici: Martin Janda, Lucie Koubová. Spolupracovali: Jiří Moravský Brabec,Tomáš Hrubý, Milan Tesař, Jan Hučín, Petr Sedláček, Milan Plch, Miloš Keller, + Vladimír Vlasák, Václav Müller, Vlaďka Provazníková, Kamila Střeštíková a další. 

Foto: Miloš Truhlář, Bllemby, Veronika Kirschnerová, Michal Jupp Konečný, Katka Esserová, Antonín Volf, Václav Müller  a další.