Hlavní stránka Folková růže BLOG www.jupp.cz Kniha "S kytarou na zádech"

Rozhovor  
HOME Zpět na seznam

Na jevišti si to opravdu užíváme, říká Míša Leicht

S kapelníkem Copu o bigbíťácích a opékačích, strašlivých povolovačkách a duetu se známou zpěvandulí.

Když jsem dělal před více než čtyřmi lety rozhovor s Míšou Leichtem pro Folk & Country, právě vypukla v Copu velká revoluce: výměna dvou členů kapely. Hodně času jsme tehdy věnovali personálním otázkám, co ti staří odnesli, co ti noví přinesou, jací budou, jaké to bude s nimi. To všechno jsme mohli už tentokrát hodnotit a také jsme často hodnotili. Další revoluce, neřkuli personální zemětřesení nenastaly, nebyl důvod. Až mě překvapilo, jak často teď v našem rozhovoru padlo z úst rebela Leichta slovo ”klid”. To samozřejmě neznamená, že by se toho kolem Copu dost nedělo: ve zmíněném mezidobí vyšla bestka His Master’s Cop (2002) a první album se zcela vlastním repertoárem Jedním tahem (2003). A co hlavně: Cop získal cenu Akademie populární hudby – ”Anděla” za country (2001). Ale možná by kapela sama jako největší úspěch uvedla, že hodně hraje. A že je to baví, jak zněl jeden z “refrénů” mého rozhovoru s kapelníkem Leichtem. Vedli jsme ho v šatně po jednom z těch mnohých vystoupeních Copu, které jsem letos na jaře a v létě shlédl. Fakt nelhali: skoro se nedalo nikam jít, aby tam člověk nenarazil na Cop...
Kapelník Copu Míša Leicht je samozřejmě muž mnoha dalších rolí, takže jsme začátek rozhovoru odpíchli od nich.

Míšo, co nového v tom všem, co děláš kromě Copu?

Synka mám novýho.

Synka Alberta: říkám to dobře?

Bertík je to, Albert. Praděda byl Albert, takovej plzeňskej bonviván, takovej... opravdu světák. V Měšťanské besedě měl svůj stůl, ke kterýmu si nesměl nikdo sednout. Tak tedy Bertík… to je náš chlapík.

Je to radost, takové miminko, že?

No vždyť to víš nejlíp, spokojenost velká. Ilon je výborná máma, je to v pohodě... A lidi mi říkaj: To už určitě má kytaru, máš pro něj připravenou kytaru? Já jsem říkal: Jo, ale elektrickou. (Smích)

Tak to jsi hezky začal od synka...

To jsem chtěl, to jsem musel!

...tak pokračujme k muzice. Není to ještě tak dávno, co jsi spustil sérii pravidelných pořadů s hosty zvanou Odlehčené večery. Jak to s nimi vypadá?

No, já jsem to dělal ve Mlejně, ale potom... oni nějak nechodili lidi, víš. Tam to je nějak zakletý, nevím, nevím, čím to bylo, ale budu v tom pokračovat dál. Teď si akorát vyberu, kde to bude.

Já myslel, že jsi to původně dělal v Plzni...

V Plzni jsem to dělal asi rok, v divadle Jonáš. Zval jsem si hosty - Frantu Černého, Petra Kocmana... prostě různý lidi, který jsou tak nějak vidět v tý kapele a sólově je nikdo nezná. Tak to šlo, ale to divadlo je malý. Já jsem to nechtěl dělat jenom regionálně. Zároveň jsem už skončil s výchovnýma...

Úplně?

No. Protože už to nešlo vydržet, ty děti jsou čím dál tím rozjívenější... (Smích) V poslední době to bylo peklo. Letos jsem se vyloženě zaměřil na samostatný koncerty, absolvoval jsem jich od začátku roku už dost, takže to docela i odsejpá a lidi to možná i zajímá. Já si tam hezky hraju sám, nikdo mi do toho nekecá, je to takový veselý... (Smích) Historky z pestrého života muzikantského... a tak. Hraju věci, který lidi neslyší s Copem a ani neslyšeli s Forehandem, když jsme hrávali...

Písničky, které jsi ještě nikdy nehrál?

Hm, hm. Věci, který jsou v šuplíku a de facto jsou připravený na nějakou sólovou desku - až se rozhodnu, že ji udělám.

Sólová deska bude, druhá kapela nebude

Ale to jsi mi hezky nahrál! O té už spolu mluvíme tak dlouho, že už před těmi čtyřmi lety jsem byl tak hodný, že jsem si netroufl se na ni zeptat. Ale ty jsi sám říkal: “Až bude s Copem všechno v pořádku, tak udělám svoji sólovou desku.” Takže jak to vidíš dneska?

V tý době, kdy jsi se mě ptal, tak jsem se na to necejtil. Říkal jsem si: já na to nemám, abych si vydával sólovou desku, to nikdo nebude kupovat. Teď už po tom opravdu hlad je a lidi mě oslovujou, neustále mi píšou a říkaj, abych ji udělal. Fakt, nekecám. Materiál na ni mám a hlavní, proč jsem se nerozhodl už dřív, bylo, že jsem přemýšlel o tom, jestli to bude s bubnama, jestli to bude v rockové podobě... Spousta nějakých umělců teď udělalo takový docela rockový desky, tak jsem si říkal: Já to zase nemůžu tolik dělat do toho bigbítu, i když je mi to blízký... Jednou mně lidi znaj jako “vopejkače”, tak to dám víc akusticky. Buben tam samozřejmě někde cejtit bude, prostě to chci pojmout... Já nevím, k čemu bych to přirovnal; mně se třeba strašně líbí Mark Knopfler. Nebo Chris Rea v ranejch dobách, ale netroufnu si říct,že by to tak mělo vypadat. Pravda je, že už mám chlapíka i studio v Plzni, takže to vypadá, že koncem roku by se mělo začít něco dít.

Taky jsi říkal – v době, kdy jsi zrušil Forehand - že je to jenom pauza a že až dáš Cop do fazóny, tak se začneš poohlížet po jiných muzikantech, protože ve Forehandu je materiál - takových čtyřicet věcí...

To je, no.

...které za to stojí a že by ti bylo líto je dát k ledu. Uvažuješ ještě teď o nějaké druhé kapele nebo o něčem takovém...?

Ne. Na to prostě nemám vůbec čas. Ale ty věci, který jsme hráli s Forehandem, jsem hodně rozdal různým kapelám, dal jsem to třeba Ilon, BlueGatu... A zároveň... já je použiju taky. Hraju je trochu na těch mých sólových projektech a zároveň ještě asi pár písniček použiju do tý desky sólový. Takhle to je. Už na to nemám nějak čas, víš, abych ještě dělal další kapelu a někde se nervoval s nějakýma dalšíma lidma. Na to už nemám sílu. Já chci už mít klid a ten s Copem mám. A nebo hrát sám - tam se můžu spolehnout sám na sebe, takže mě nikdo nemůže zklamat… jako onehdy.

Aha, takže “klid” neznamená sedět doma?

Ne, to ne. Jedu na hraní a mám z toho radost, vracím se domů a prostě jsem... vysmátej. Znám spoustu kapel, kdy vím, že to dělaj jenom proto, že za to dostanou peníze. Můžou na tom jevišti metat kozelce, stejně jim to nevěřím. Dělaj to prostě jenom z takový nějaký setrvačnosti, nic jinýho neumí. My se opravdu bavíme.Je to taky tím, že už máme svoje publikum, co nám rozumí a vlastně spoluvytváří tu pohodu, o kterou jde. A když budu mluvit za sebe - já si každej koncert dost užívám.

Kolik těch vystoupení vlastně máte?

Minulej rok to bylo asi sto čtyřicet.

To je hodně zběsilé...

Mně to nevadí.

A jak to číslo interpretovat? Snažíte se co nejvíc hrát, tlačíte na pilu, nebo prostě jenom neodmítáte pozvání?

Můj sen... byl hrát si to, co chci, pro koho chci. Takový moje heslo je, že nechci dopadnout tak, abych hrál po domovech důchodců a po kasárnách. A to je něco o tom tlačení na pilu, jak říkáš. Zatím se to neděje. Znám lidi, který obtelefonovávaj každý podzim všechny pořadatele; posílaj jim letáky, dárky, upomínkový předměty… mně se to nestává. Mně volaj lidi sami... opravdu. Musím zaklepat, ale mám z toho radost, že jsme se do tohoto stadia dostali. Opravdu nemusíme tlačit na pilu.

COP si to užívá

Může mít kapela, která hraje už skoro 30 let a dosáhla snad všeho, co se dalo, ještě nějaké touhy a přání? Něco, proč funguje a chodí stočtyřicetkrát za rok na pódium?

Já jsem ti na to už odpověděl: opravdu si to na tom jevišti užívám. A myslím si, že většina z těch veteránů, který tam v tý kapele máme, taky. Když to vezmeš, tak my hrajem sice dvacet sedm let, ale až od toho devadesátýho - patnáct let - hrajeme tak nějak volně, že si můžeme zahrát, kdy chcem a kde chcem... Před tím to bylo takový undergroundový, vždyť to víš sám, hrálo se pouze na Portě, nebo na nějaký státem schválený akci, jinak si člověk nezahrál. My jsme hráli po hospodách. a to znamená, že my si tu frekvenci, to, že hrajeme hodněkrát, užíváme posledních... pět nebo sedm let. To znamená, že vlastně je to taková zamrzlá puberta... Přemýšlel jsem o tom... my jsme se dostali k lizu až pozdě...A proto jsme v pohodě. (Smích)…

Takže o smyslu a cílech zatím nepřemýšlíš, zatím si prostě užíváš...

Užíváme si to… Až mně to začne štvát, až budu otravovat lidi okolo mě v kapele a nebo i ty lidi, co na nás budou něco pokřikovat z hlediště, tak s tím šlehnu a normálně se na to vykašlu. To vím stoprocentně. Abych nějak komerčně vyhrával a říkal si: No tak ještě čtvrt hodiny, za chvilku to mám za sebou, shrábnu prachy a půjdu domů... Takhle jsem ještě nemusel přemýšlet nikdy. A fakt, není to žádný klišé, takhle to je. A smysl? Myslím si, že po mně něco zůstává. To je celý.

Jenže ošklíbat se nad vyděláváním peněz tak docela nejde: něco jíst člověk musí a něco nosit v peněžence taky. Předpokládám, že v Copu je to tak, že někteří z vás se muzikou úplně živí a někteří ne...

Než abych to musel honit za každou cenu, abysme si vydělali, tak... to bych to nedělal. A samozřejmě, tomu nasvědčujou všechny ty okolnosti, že každý z nás má nějakou aktivitu ještě vedle... Někdo má aktivitu, která je jeho hlavním výdělkem, a někdo si přivydělává k Copu. Občanské povolání v bývalém státním podniku má akorát Jára Štěrba. Ale prostě jakmile bych si musel, abych měl na knedlíky, dát nohu za krk, tak to by byl přesně signál k tomu, abych se na to vykašlal a vymyslel si něco jinýho.

Pojďme k vaší poslední desce Jedním tahem. Kolekce dvanácti původních skladeb – to je v diskografii Copu novum. Jak jsi s ní spokojen?

Mám z ní radost.

Takže další deska bude vypadat zase tak?

Jo. Je to tak.

Takže už jste definitivně skončili s nějakým pátráním po převzatých skladbách?

To by museli v Americe vymyslet něco ďábelskýho… No ne, hele: tam jsou důvody všelijaký. Povolovačky jsou strašlivý. Samozřejmě je spousta krásnejch skladeb v Americe, který se dají přetextovat, ale potom se s někým dohadovat... nebo se bát, že budeme čelit nějakým soudům nebo tak podobně... Prostě ne. My jsme si řekli,že už jsme velký kluci,tak si budeme skládat skladby sami. A to je cesta; vždyť to takhle dělá většina kapel.

To je hezké, že vlastně nařízení o autorizaci skladeb naučí české interprety skládat...

Tak ne, hele: není to až úplně takhle. Můj sen byl hrát vlastní skladby. Dělal jsem si je v bigbítu, dělal jsem je ve Forehandu. Tak jsem si říkal: teď už je jenom otázka času, kdy to začneme dělat s Copem. A jsem rád, že to takhle dopadlo.

Je něco nového na obzoru, co se dalšího nosiče týče?

Zatím ne, ale na jaře příštího roku bychom chtěli vlézt do studia a udělat něco novýho. Já už nějaký věci mám, Jirka Vopava na tom dělá a Martin Fridrich dělá instrumentálku. Instrumentálka tam bude zase samozřejmě jedna, to si myslím, že je až dost na jednu desku. A Franta Černý pro nás taky určitě zase něco složí.

Jak to vlastně vzniklo, že pro vás na desku Jedním tahem napsal Franta Černý dvě písničky?

My jsme kamarádi s Frantou. Už léta, jezdí ke mně na chatu, vymejšlíme spolu všelijak písně a... jsme si tak nějak... blízko. A tohle vzniklo tak, že něco hrál a já jsem říkal: “To je dobrý, to mi dáš.” A Franta řekl: “Jo.” Úplně obyčejná zápletka.

Širší záběr? Nikam se necpem...

Když jsme se bavili minule, měl jsi přece jen cílů a přání víc: říkal jsi třeba, že bys chtěl, aby Cop měl ještě širší záběr, než doposud. Třeba aby vás jednou pozvali na rockový festival, příští týden na bluegrassový, pak na trampský...

No, ono to už tak v podstatě je. COP hrál a může hrát s kýmkoli a s čímkoli, ale zase si nedovedu představit, abysme hráli někde... v Trutnově, na nějakým úplně nejbigbítovějším festivalu. Pravda, že tam byl Ivan Mládek, ty lidi ho tam vzali, ale to je jinačí rocker! Každá dnes čtyřicetiletá vypelichaná mánička vyrůstala s Medvědi nevědí. Hele, ty ambice tady nejsou. Nechci se někam rvát za každou cenu. Aby mě pak nějakej zběsilec zabil flaškou, že se nemůže dočkat svýho nářezu v podobě chrličů od něj ze vsi… Nikam se necpem.

Nejde ale jen o festivaly, ale třeba i o rádia. Minule jsi říkal, že zkusíte nahrát podbubnovaný singl a poslat ho do nějakých komerčních rádií, schválně jestli to pustí...

Jo, to jsem zkoušel a člověče, nějak to bylo každýmu jedno, nikdo se zbytečně nepřetrhával. Na tý poslední desce jsme měli skladbu Blues. To byla skladba, kterou jsem hrál s kapelou Galerie, s bigbítem. A ta byla zabubnovaná, tam jsem měl chlapy od kapely Seven, což je... úplně strašně špičková kapela. Jsou to hrozný řezníci, takže jsme měli živej buben ve studiu, přímo u Honzy Friedla... A to jsme dávali na nějaký rádia, Blaník a... rocková rádia, všude možně s tím Zdeněk byl... A oni: “Jo, jo, dobrý, nechte nám to ve vrátnici,” a stejně jsme to nikdy neslyšeli, takže... Prostě jakmile to má punc nějaký banjistický kapely, tak si myslím, že to až tak moc nikam ty rádia nevezmou.

Mrzí vás to?

Ani ne. Fakt, dneska už je taková doba, že příležitostí ke hraní pro naši kapelu je dost, takže se nikam, jak už jsem řekl, necpem.

O to nejde, nepokouším se ti podsunovat, že byste to měli zapotřebí. Ale někteří lidi to mají třeba tak, že musí zkoušet pořád něco překonávat, vymýšlet něco nového, zvláštního...

Jo, jo, sladkej duet s nějakou známou zpěvandulí,nebo herečkou... Ne, ne, ne, tak to ne. My jsme takoví... docela v klidu.

Nikdy mi nevymizí z mysli úžasný obrázek, jak jste si šli ve Sportovní hale pro Anděla. Hala ztichla, najednou jsem cítil ve vzduchu veliké naježení až odpor a ty jsi tam řekl z pódia něco jako “tak to máme za ty naše kovbojský písničky”...

Já když jsem tam viděl ty lidi, tak jsem si říkal: Já jim musím něco říct. Oni na nás koukali, jako když vylezeme zpod kamene. Žánrů k ocenění je opravdu hodně a tam to málokdo tušil. Navíc ten kašpárek od Tátabojs se nechal slyšet, že je to tam jako na Portě… pak začal hrát “vodu”. Opravdu peklo… Mají před sebou holt ještě dlouhou cestu.

V Rusku i na motorkách

Myslím, že každý, kdo navštívil v posledních letech některý z vašich koncertů, musel vyslechnout některou štěpnou historku vaší ruské anabáze. Nechtěl bys jim všem jednou nějak systematicky vysvětlit, kde jste se tam vlastně vzali?

To jsme hráli v Lázních Bělohrad. Zůstali jsme tam spát, tím pádem jsme šli do nějaký hospody, ... si koupit zápalky a tatranku... Já už měl asi pět tatranek a přišel ke mně nějakej chlap a říká, že jestli bysme si nechtěli zahrát někde v zahraničí. A my jsme říkali: “Jo, my už jsme se najezdili do zahraničí dost.” A on říkal: “V Rusku.” A jak už jsme tam byli dlouho, v tý hospodě, tak jsme říkali: “Kdy se jede - teď?” My jsme si mysleli, že si dělá srandu... On mi pak volal každý den a já jsem si vymýšlel takový strašný podmínky, ať už finanční nebo... Protože jsem si říkal, že od toho snad upustí, a nakonec on úplně všechno splnil a jeli jsme tam. K tomu se ještě navíc trefilo to, že Česko vstoupilo do Evropské unie a to celý se slavilo, světe div se… na Rudém náměstí...

???

No, to je na tom nejparadoxnější... a to celé v Moskvě. Takže jsme ještě šli reprezentovat českou zem naší “kaubojskou” music.

To je ta historka, jak o naší “národní reprezentaci” informoval tisk pod titulkem “Cygány i kántri”?

Cygány i kántri - to byl zase festival v Archangelsku, což je takový nějaký festival akustický muziky. A tam jeli Kale - ty už tam byli asi po sedmý - a my. To byla úplně jiná akce, ale našemu manažerovi, tomu klukovi, kterej nás tam dostal, se to hodilo do krámu, že tohleto všecko mohl dát dohromady.

Jak vlastně funguje taková kapela po sedmadvaceti letech? Myslím takové věci jako zkouší se – nezkouší? Jezdí se na společné dovolené, nebo naopak se snaží muzikanti mimo pódium příliš nevidět, aby nenastala ponorka...?

Se zkoušením to máme tak, že... zkoušíme třeba vždycky, když jsme v Luhačovicích, tam to máme rádi.

Takže vždycky se zkouškou čekáte, až bude koncert v Luhačovicích?

No, no. Tam jsme vždycky na tom Ogaru a třeba celý den zasvětíme tomu, že zkoušíme, že děláme nový skladby, nový aranže na starý skladby a podobně. Takže my se sejdeme na zkoušku tak třikrát do roka.

Takže spíš než zkoušky pořádáte taková soustředění? Jednodenní soustředění? Jednodenní. Maximálně, jinak by nás to zabilo. No a samozřejmě, vždycky po hraní nebo před hraním, podle toho, když jsme někde ve šňůře nebo když někde spíme, tak si to zase vyzkoušíme, ale většinou se zkouší buď nový skladby, nebo nějaký nový fígle, který někdo přinese, nějaký aranže nebo tak. Protože fakt se hraje hodně, takže ještě zkoušet, to už bysme se museli zbláznit. A koneckonců, my jsme toho z Copem nikdy moc nenazkoušeli.

A k té druhé otázce? Jak moc se vyhledáváte?

Se společnýma víkendama je to tak, že my jezdíme všichni na motorkách.

Úplně všichni?

Skoro všichni... kromě Jardy Štěrby, asi. Už i Zdeněk Fík si koupil motorku. A když nehrajeme, tak hodně jezdíme na těch motocyklech. Jednou za rok děláme takovej tramp, velikánskej, motocyklovej, třeba na sever. Nebo zase třeba na jih. Anebo někam úplně jinam. Takže se vidíme prostě na těch trampech, protože jsme ti motocyklisti.

Tome, to je opravdu všechno, víc nevím. Zkus to zas za pět let…

Tomáš Hrubý

zpět na seznam rozhovorů

HOME

 
 

 

 

Časopis FOLK & COUNTRY/FOLK vycházel jako měsíčník v letech 1991 - 2011.
Webový portál časopisu  FOLK & COUNTRY/FOLK vycházel jako deník v letech 1995 - 2014.
Nyní funguje již jen jako archiv článků. 

Časopis FOLK:  Michal Jupp Konečný - šéfredaktor (jupp@folkcountry.cz),  Veronika Kirschnerová (editor), Pavel Major Vorel (manažer), Hana Konečná (produkce). Grafici: Martin Janda, Lucie Koubová. Spolupracovali: Jiří Moravský Brabec,Tomáš Hrubý, Milan Tesař, Jan Hučín, Petr Sedláček, Milan Plch, Miloš Keller, + Vladimír Vlasák, Václav Müller, Vlaďka Provazníková, Kamila Střeštíková a další. 

Foto: Miloš Truhlář, Bllemby, Veronika Kirschnerová, Michal Jupp Konečný, Katka Esserová, Antonín Volf, Václav Müller  a další.