Hlavní stránka Folková růže BLOG www.jupp.cz Kniha "S kytarou na zádech"

Rozhovor  
HOME Zpět na seznam

Anatomie křehkosti Jana Buriana

Jan Burian vydal další zajímavé písničky. Po Dívčí válce, které přinášela příběhy ze světa paní a dívek to je projekt (zde bych se tohoto slova nebál) Muži jsou křehcí. Těšil jsem se, dočkal jsem se, zeptal jsem se. A bylo mi odpovězeno.

Po dvojalbu Dívčí válka jsi vydal jedno a půl album Muži jsou křehcí. Dalo se to očekávat, ale jistota nebyla. Kdy jsi ji získal ty, že materiál je dost nosný na další tématické album?

Písničky začaly vznikat spontánně jedna za druhou, až jsem cítil, že z toho to album může být. Jen jsem si říkal, že bych si měl dávat pozor a rozpoznat, aby to nepůsobilo jako nějak za každou cenu chtěné a rvané. Jenže mě samotného pak ty náměty překvapovaly, až mi to začalo připadat úplně přirozené, že se vytváří celek. Netrvalo to dlouho, tak za pár měsíců byl hrubý materiál pohromadě.

Muziku jsi zase do velké míry ponechal na synovi. Co to vlastně je za styl? Protože bez etikety neprodáš nic, jakou nálepku bys na toto dvojalbum dal sám z hudebního hlediska?

Etiketu bych ponechal na lidech, kteří mají v pracovní náplni nějak tu hudbu popsat. Já bych spíš doporučoval ji poslouchat. Jsou to prostě písničky, příběhy. Možná používáme prvky z různých stylů jako určité převleky, které by měly zvýraznit to, o čem ty texty vyprávějí. Ale možná se mi tentokrát víc dařily melodie, malé písňové formičky, je to v něčem asi tradičnější deska než byly ty dvě, možná tři předchozí.

Překvapilo mne, že jsi vlastně rockový zpěvák. Třeba ve Sváťovi jsou celé pasáže, kde jsem si říkal, ejhle rocker. A pak zas ne. Jak se díváš na množství energie, kterou je třeba vkládat do zpěvu?

Stárnu a víc si hraju. Možná jsem svobodnější ve výrazu, možná to líp umím nebo jsem jen drzejší, nevím. Každopádně jsem se při poslechu právě Sváti docela divil, co to ze mě vylezlo... S množstvím energie je to různé. Někdy stačí šeptat, jindy odcházím z jeviště skrz na skrz propocený, záleží na atmosféře, na náladě, na tom, co se ve vztahu s publikem utvoří...

U Dívčí války se jaksi neslušelo ptát, byly-li inspirací k jednotlivým písním konkrétní ženy z tvého okolí. Tady to snad jde. Takže je některý z těch křehkých mužů obrazem konkrétního chlapa z masa a kostí?

Ano. Ale bylo to tak i u těch žen. Většinou jsou to – jako tomu bývá v literatuře – různé kombinace potkaného a možného. Někdy je příběh podobnější svým vzorům ze života, jindy je v tom víc fantazie. Baví mě poslouchat různé kamarády, kteří třeba rozebírají, které postavě jsou nejvíc podobní a nejvíc mě rozesmáli ti, kteří se viděli skoro v každé písni...

Mladíka jsem nenapsal

Tvé dívčí příběhy zachycovaly ženy od prvních dospělých střevíčků až po pozdní stáří. Tví muži asi takový rozptyl nemají. Dědkové tě nezajímají?

Je tam přece Václav, který plešatí uvnitř hlavy! Ale na druhé straně je pravda, že tu chybí puberťáci, nejmladší postavě by mohlo být přes dvacet. Gregory mi říkal, když jsme byli v závěrečné fázi příprav, že by to chtělo nějakého současného mladíka, ale já jsem se do toho nějak nechtěl stylizovat, prostě jsem to tak necítil. Vlastně nevím, čím to je...Asi to nebylo pro mne tak důležité, aby tu vzniklo něco generačně spravedlivě rozvrstveného...

Přijde mi, že u tvých žen byly středem příběhů především vztahy. U tvých mužů nějak moc důležitou roli nemají. Takový Petr sice má manželku a syna, ale čeká na úspěch. A vlastně většina z nich své poslání vidí jinde. Nebo se mýlím?

Možná většina těch problémů a konfliktů či komplexů, kteří mí hoši mají, do jisté míry vzniká z jisté nezakotvenosti. Prostě nemají zázemí, o které by se mohli či chtěli opřít a tak jsou víceméně na útěku a nebo, jak říkáš, vidí své poslání jinde. Není v tom žádná koncepce, možná jen, že oni přes ty problémy nevidí nikoho jiného než sebe. Neříká se, že jsme hodně velcí sobci?

Pochopitelně jsem v písních našel i leccos, co se týká mě nebo známých. A nenaplněné sny o vlastní výjimečnosti jsou asi u mužů dost časté. Jako bychom byli ve vlastní mysli často velcí pro malý svět. Rebelové na malém městě. Pamatuješ si, kdy jsi sám rezignoval na některý velký sen?

Já jsem žádné moc velké sny nemíval, možná proto působím na některé lidi dost vyrovnaně až nebezpečně optimisticky. Optimista tedy nejsem, ale ty tak zvané malé cíle, které si v životě kladu – třeba naučit se psát nebo uchovat si svobodu a nezávislost, se lépe naplňují. Sem tam mě pak ke smutku přivádějí spíš drobné kompromisy a malé prohry, než nějaké zásadní porážky či rezignace.

Sociologové říkají, že vlastně konzumní společnost funguje na tom, že jsme nedospělí. Věční puberťáci, ochotni za rozkoš, požitek, dát dlouhodobé cíle. Pokud je to tak, tak to je asi větší nebezpečí pro muže než pro ženy. Máš dva dospělé syny a spoustu známých různých let. Máš pocit, že muži jsou opravdu ve své většině jiní, než před třiceti lety?

Nemyslím, že jsme o moc jiní, než dřív. Přestože máme dneska asi docela slušnou perspektivu věnovat se dlouhodobějším, širším cílům, to snad vyplývá z možnosti být svobodní a nezávislí, řekl bych, že jsme v zásadě titíž – rádi tyto cíle obětujeme těm prchavějším, krátkodobým a absurdnějším. Jiní jsou jen někteří – třeba fotbalisti – jsou bohatší, výkonnější, nervóznější, méně slušní a nesympatičtější... Možná by se těch povolání dalo vyjmenovat víc...

Prokrvovat společnou pokožku

Máš i dceru. Přispěla v době dospívání nějakým úžasným výrokem na téma chlapi?

Mám dvě dcery. S tou starší jsme si jednou povídali o slovech, které jsou nám nejodpornější. Ona říkala, že nesnáší slovo “prokrvovat” a já zase výraz “pokožka” – hlavně kvůli reklamám. Nakonec jsem napsal verš o kamarádech, kteří v sauně “prokrvují společnou pokožku”... Opravdu hnus, že?

Trošku jako by to vypadalo, že vlastně ženy nevědí, jakého muže by chtěly. Hezky ironicky to na tvém albu vyjádřily svým pojetím Yellow Sisters. Není i to jednou z point těch příběhů o křehkých mužích?

Napadá mě, že určitá nevyrovnanost ve vývoji a nervozita pramení z toho, že ženy jsou dnes rovnoprávnější, mají víc možností a z toho silnější pocit potřeby vyrovnat se s tím, jak se starat o rodinu a zároveň být profesionálně na výši. Někteří muži – zase naopak – cítí, že by se měli víc věnovat rodině a zároveň být i profesionálně zdatní, takže řešíme vlastně podobný problém, ale přicházíme k němu jaksi z druhé strany. Obě pohlaví tak docela nevědí, co s tím.
Jsem moc rád, že sis povšiml, že na albu se tohle objevuje ve dvou inscenacích písničky Miláček Oskar. V té ženské a v té mé mužské – nezdá se ti, jako by to byly dvě úplně odlišné písně?

Když jsem to album dostal, tak jsem si nejdřív přečetl názvy písní a představil si, o čem mohou být. Někdy jsem se hodně sekl, třeba o Viktorovi a Leošovi jsem netušil, že odešli spolu v nepřiměřené rychlosti na silnici. Jak podstatné je pro tebe ty lidi pojmenovat, aneb mohli by takto zahynout František a Jaromír?

Viktor a Leo (Vítěz a Lev?), to bylo v podstatě podvědomé pojmenování, těchto dvou dravců. Na to, že je ta souvislost jmen s jejich charaktery až takhle úzká, mě upozornil Xavier Baumaxa a já jsem se musel smát, jak to při psaní někdy samo funguje. V ostatních případech jsem jména většinou dlouho promýšlel a Jaromíra s Františkem bych na té dálnici opravdu asi zahynout nenechal. Spíš by jeli kolem jen tak na koni...

Sám autem jezdíš. Jak nejrychleji?

Jezdím rád rychle, ale ještě raději bezpečně.

Je někdo z tvých mužů na albu jednoznačně kladná postava?

Je to důležité? Třeba je lepší nenapovídat a nechat posluchače, aby si sami toho svého kladného hrdinu zkoušeli najít. Kdyby ho nenašli, nedivil bych se, ale kdo ví...

Malí kluci sní o tom, že budou kosmonauti nebo sportovci. Spousta dřiny a nebezpečí. Malé holky chtějí být princeznami. Práce žádná, život sladký. Muži si pak většinou najdou teplé místo a snaží se nepředřít, ženy kmitají v práci i doma. Jsme vážně tak odlišní?

Jsme úplně jiní. Jenže máme v sobě přece i půlku toho druhého pohlaví či přístupu. Moc mě baví to v sobě objevovat a zkoušet se dívat na svět ženskýma očima.

Předchozí otázku jsem položil proto, že si myslím, že není pravda, že člověk vždy nutně musí jako autor zastávat stejné postoje jako v osobním životě. Nebo snad ano?

Já v sobě nerozlišuji autora a pak ještě někoho jiného, já bych se toho jednotného postoje ke světu nechtěl zříkat. Ale něco jiného jsou pak literární či dramatické postavy, i třeba použití  formy v díle, když to není autobiografie, ale postava tímto způsobem vyjadřovaná. Tam je možné všechno a člověk si klidně může hrát na ďábla, anděla, hrdinu nebo na zvrhlíka...

Dostat se blíž k textu

Na Dívčí válce vyšla dvě alba se stejnými písněmi, jedno nazpívaly ženy, druhé ty. To základní bylo to ženské. Zde je základní to tvoje, bonusové obsahuje jen část písní stejných a vlastně ani nemá třicet minut, takže je to půlalbum. Jak vzniklo? Oslovoval jsi umělce, hlásili se sami?

Nebavilo by mě opakovat stejné formální principy, a navíc mám zkušenost, že každá deska se jaksi vyvine sama, jako by se sama hlásila o to, jak chce být natočena. Vycházeli jsme z toho i tentokrát. Především jsme měli 23 písní a to je na jedno CD moc, jakmile jsme začali vyhazovat písničky, objevovaly se najednou nové možnosti a začaly se dít zábavné věci – Xavier Baumaxa přepsal text k obrazu svému a možná není od věci, když si oba texty ten jeho a ten můj přečteš řádek od řádku, třeba to o něčem vypoví. Slyšel jsem v Radiu 1 Yellow Sisters, a nakonec z jedné písně o Oskarovi jako by se vylouply dvě. Lenka Dusilová zpívá o Milanovi tak, jako by s ním den předtím byla na rande a teď mu chtěla říct, co si o něm myslí. Zase dvojí pojetí – ženské a mužské interpretace, dva pohledy – proč to nevyužít? A tak dále. Já vůbec pokládám aranžmá, způsob zpěvu, obsazení “rolí” a dokonce někdy i způsob zhudebňování textu či celou tu náladu, za věc druhotnou, za jakýsi způsob jak se dostat blíž k textu a s textem blíž k tomu, na koho má zapůsobit. Prostě nejdůležitější je pro mne na písničce vždycky sdělení. To ostatní je něco jako režie. Operu můžeš inscenovat různě, literární dílo můžeš různě upravovat jako dramatizaci. Některé stránky textů se tím zdůrazní či projasní jiné jsou dvojznačnější...

Kdo z nich tě svým pojetím nejvíc překvapil?

Přiznám se, že bylo všechno hodně předem naplánováno, chtěli jsme to tak a tušili jsme, že to tak bude. Xavier Baumaxa tím přepisem textu šel ještě dál a ukázal na nějaké subtilní věci mezi poezií a hitem, tak asi v jeho případě jsme byli skutečně překvapeni. Několikrát už jsem někomu řekl, že Baumaxův text je přece o něčem jiném, ale často to ti lidé nepochopí, nuance necítí a to mi připadá taky zajímavé. Já jsem moc rád, že tahle píseň na albu skutečně je a považuji naši spolupráci za hodně zajímavou.

Osamělost písničkářů

Ty se staráš o své osamělé písničkáře. Jak se jím stát?

Starám se o ně špatně, přišli jsme teď o polovinu domluvených termínů. Protože divadlo nedostalo grant a musí se živit pronajímáním sálu. Je tu příslib, že se to na podzim snad zase zlepší. Hrajeme teď úplně zadarmo a přestože lidi začínají víc chodit, trochu se před kolegy stydím, i když mě skoro všichni i ujišťují, že to nevadí, že je baví se potkávat, seznamovat a konfrontovat. Osamělý písničkář jako termín pro mne vykrystalizoval víceméně za pochodu. Tenhle druh osamělosti neznamená, že jsi sám a osamělý jako člověk či dokonce jako umělec. Jsi osamělý hlavně proto, že při své tvorbě nepočítáš s publikem. Děláš si, co cítíš a pak jen můžeš čekat, že to bude někoho bavit poslouchat a že se třeba přidá. Když se nepřidá, tak máte všichni trochu smůlu, ale jinak to nejde. Ten, kdo v tomto smyslu osamělý nechce být, tak počítá při svém skládání s tzv. cílovými skupinami, manipuluje s posluchači, dává jim, co chtějí slyšet a vůbec - často na ně myslí a také o něm mluví. Tady je myslím jasná hranice, jako příklad může posloužit třeba srovnání Oldřicha Janoty a Jaromíra Nohavici. Jak se stát osamělým písničkářem, to myslím musí mít člověk v povaze. Oldřich je takový. Nohavica takový není, potřebuje publikum jako drogu, když dojdou folkoví příznivci, sáhne po fanoušcích Baníku. Neodsuzuji to, jen to považuji za určitý druh popu a nechtěl bych to takhle dělat. Osamělí písničkáři mají asi radši sami sebe než své publikum.

Platí i u nich, že muži jsou křehcí a ženy vedou válku po svém?

To nevím. Je fakt, že třeba Karel Plíhal mi připadá jako dost křehký osamělý písničkář, ale nevidím velkého rozdílu mezi těmi boji, které on svádí sám se sebou a tím zápasem, jenž se odehrává uvnitř Dáši Voňkové nebo Zuzky Homolové. Asi by nemělo smysl pouštět se do nějakých konstrukcí...

Kdyby měla album o mužích natočit některé naše písničkářka, u koho by tě to nejvíc zajímalo?

Myslím, že u nás jsou chlapi jako písničkáři zajímavější, chybí tu ve středním proudu tvůrčí důvěryhodné ženské osobnosti, které by v textech šly nějak příliš daleko. Ale Karolína Kamberská, Jana z Velké Ohrady, jsou určitě přísliby. Nejvýraznější mi v této oblasti připadá Ester Kočičková, ta dokáže být neuvěřitelně vtipná a nelítostná. Ale i u ní, jako u těch dvou předešlých, mám radši její ženské vidění, než nějaké případné pokusy o empatii.

Nejsem majitel receptů

Jsi cestovatel a vnímavý tazatel. Jsou čeští muži jiní než ve světě?

V něčem jsme určitě o něco odlišnější než Islanďané nebo Portugalci. A to nezkouším mluvit o Arabech nebo Japoncích, protože o nich nemám moc jasnou představu. V zásadě si ale myslím, že co do stupně civilizovanosti a úcty k hodnotám, zase na tom Češi nejsou tak špatně. Jen bych se nechtěl pouštět do nějakých zobecňování, protože to je v Elami ošidné a mohlo by to být i nakonec dost trapné. Nejsem majitel receptů...

Projel jsi kus světa. Kde ti přijde, že jsou obecně vztahy mezi mužem a ženou nejpřirozenější?

Přirozenost vzájemných mezilidských vztahů nejspíš opravdu vyvěrá z určitého stupně civilizovanosti, úrovně lidských práv jako celku a vztahu k hodnotám lidského života. Já nějak nemůžu považovat za přirozené, když má jeden dělat otroka druhému nebo, když jeden z partnerů nesmí sám ani na ulici.

V muzice teď letí všelijaké etnovlivy. A tebe, zcestovalce, jako by se to netýkalo. Vozíš si domů ze světa muziku a ovlivňuje tě?

Ovlivňuje mě radost z té muziky, která pramení z jiných než mých hor, ale neumím a necítím potřebu to tak dělat. Obdivuju Mari Boine, Hedningarnu, Madredeus, pokusy Paula Simona a Petera Gabriela s etnickými prvky v písničkách, ale i tvorbu Kimo Pohnojena a hledání Kronos Quartet, Astora Piazzollu a další a další. Ale často mi třeba právě world music připadá tak nadnárodní, že se v ní její kořeny pletou a nakonec ztrácejí. Jindy bych řekl, že se muzikanti dostali do slepé ulice a snaží se z ní pomoci nějakou poměrně povrchní cestou.

Když se dělá na tematickém albu, většinou se zároveň šuplík plní písněmi jinými. Aneb dočkáme se alba písniček tématicky různorodých?

To zatím nevím. Zrovna jsem o tom přemýšlel a rozhodl jsem se, že to nechám vyplynout, že mám dost času. Jsem ještě mladý a nadaný člověk (smích)...

Vedeš svou kulturní ozdravovnu. Koncertuješ. Je tvé publikum spíš ženské nebo mužské? V jakém poměru?

Jak kdy. Možná trochu převažují ženy, ale ne moc.

Promiň neznalému, ale zatím mi to připadá, že ty si najímáš syna. Je i opačná spolupráce, aneb, že ty bys mu třeba psal něco pro jeho Southpaw?

Až na výjimky jsme nic takového zatím nezkoušeli, oni mají svou vlastní cestu.Gregory (Jiřík) má spoustu svých různorodých projektů a Muži jsou křehcí je jeden z nich. Jinak mě myslím zase tak moc nepotřebuje...

Co tě čeká v nejbližší době?

Týdně jeden fejeton pro Pražský deník, měsíčně průměrně asi dvanáct koncertů, dva TV programy s názvem Burianův den žen (s Vítem Klusákem a Filipem Remundou – autory Českého snu), knížka poezie (Ženy, muži a jiné básně – vyjde na jaře v Galénu), na mé poměry velké turné s kapelou Křehcí muži (Jiří, Mikoláš Růžička, bubeník Jan Janečka, Lenka Dusilová jako host a sedm velkých měst počátkem dubna), a také budu provádět turisty po Portugalsku a po Islandu...

Asi tu otázku čekáš, schovával jsem si ji. Co říkala na tvou desku tvoje žena? Upozornila tě na některé rysy, že jsou tvoje, aniž by sis to připustil?

Asi tu odpověď nečekáš, ale já si ji taky schovám, protože to je tajemství...

Děkuji za odpovědi.

Jirka moravský Brabec
Folk & Country 5/2008

Jan Burian

* 26.3.1952 v Praze, písničkář, spisovatel, hudební skladatel...

Doprovází se na klavír nebo klávesy, vystupuje od roku 1970 většinou sám, ale i v dvojicích či malých kapelách (1974 - 1985 s Jiřím Dědečkem, 1986 - 1989 s Danem Fikejzem, dále i s Petrem Skoumalem, Vlastislavem Matouškem (skupina Zvláštní vydání), v triu Burian - Jeřábek - Janče, později za spolupráce různých hudebníků (žánrově od industriální rockové kapely po smyčcový kvartet)).

Alba:
první EP vyšlo v roce 1986

Hodina duchů - LP, Panton 1989, reedice na CD 1
995 s bonusy
Černý z nebe - LP, Primus 1991, reedice na CD 1997

Poesie - CD, MC, 1994
Jenom zpívám - CD, 1998

Unavený válečník - CD, 2000

Zrcadlo - CD, 2002
Drtivé jistoty – CD 2003

Blues 4. kategorie / Božskej klid 2CD, 2003
Dívčí válka – 2 CD, z toho
jedno s 19 interpretkami, 2006

Dále: Večírek rozpadlých dvojic - 2LP s Jiřím Dědečkem, Petrem Skoumalem a Janem Vodňanským - též výběr písní na MC pod názvem Písničky rozpadlých dvojic Panton 1990
Buď moje slunce CD, MC s Janem Jeřábkem a Františkem Janče
m 1992
Vypadáte opravdu dobře CD, zpěv a klavír na albu Jana Jeřábka a Františka Jančeho 1996

a další spolupráce

Knihy (výběr):
a) texty a poezie

Jaká radost, jaké štěstí (sborník mladých autorů, Mladá fronta, edice Omega, 7 písňových textů 1973)
Texty (s Jiřím Dědečkem) výbor z písňových textů, 1983
Z dílny malých scén, sborník, uspořadal V. Just, 5 písňových textů 1989
Hodina duchů sbírka poezie, Mladá fronta 1990
Tři hry (s Jiřím Dědečkem)
Na shledanou zítra (texty a články o hudbě, Folk a Coun
try) 1995
b) cestopisy - necestopisy
Cokoli o New Yorku, cestopis, 1991

Je tu nějaký zavěšený kafe? 1992

Cokoli o Dánsku, cestopis, 1992
Soukromá zpráva z Aarhusu, 1994

Sága o cestě na Island, cestopis, 1995

Chilský deník aneb Cautiverio cestopis, 1998

Ostrovy, majáky a mosty aneb Podivuhodná dobrodružství suchozemce v Baltském moři

2002

Výlet do Portugalska aneb Poetický průvodce na cestu tam a zpátky Primus 2005

c) almanachy
První almanach Burianovy kulturní ozdravovny, 1993
Druhý almanach Burianovy kulturní ozdravovny, 1994

Třetí almanach Burianovy kulturní ozdravovny 1995
Čtvrtý almanach Burianovy kulturní ozdravovny 1998

Pátý almanach Burianovy kulturní ozdravovny 2001
d) rozhovory

Zlaté časy televize (Posezení s Janem Burianem), 1996
Jitka Kulhánková: POSEZENÍ S JANEM BURIANEM aneb Třicet televizních rozhovorů s neobyčejnými lidmi a o tom, co se dělo kolem, 2006
Píše i články a fejetony pro rozhlas (BBC) či některá periodika. Měl vlastní komorní televizní talk show Posezení s Janem Burianem (pro ČT 2), více než 130 dílů. Spolupracuje na tvorbě filmových dokumentů (většinou s Pavlem Kouteckým) a dalších pořadů pro rozhlas a televizi.
Je zakladatelem Klubu islandských fanatiků a průvodcem po Islandu. Organizuje Festival osamělých písničkářů.

web: www.janburian.cz

zpět na seznam rozhovorů

HOME

 
 

 

 

Časopis FOLK & COUNTRY/FOLK vycházel jako měsíčník v letech 1991 - 2011.
Webový portál časopisu  FOLK & COUNTRY/FOLK vycházel jako deník v letech 1995 - 2014.
Nyní funguje již jen jako archiv článků. 

Časopis FOLK:  Michal Jupp Konečný - šéfredaktor (jupp@folkcountry.cz),  Veronika Kirschnerová (editor), Pavel Major Vorel (manažer), Hana Konečná (produkce). Grafici: Martin Janda, Lucie Koubová. Spolupracovali: Jiří Moravský Brabec,Tomáš Hrubý, Milan Tesař, Jan Hučín, Petr Sedláček, Milan Plch, Miloš Keller, + Vladimír Vlasák, Václav Müller, Vlaďka Provazníková, Kamila Střeštíková a další. 

Foto: Miloš Truhlář, Bllemby, Veronika Kirschnerová, Michal Jupp Konečný, Katka Esserová, Antonín Volf, Václav Müller  a další.