Hlavní stránka Folková růže BLOG www.jupp.cz Kniha "S kytarou na zádech"

Rozhovor  
HOME Zpět na seznam

Organizátor s banjem

S Petrem Brandejsem o festivalových licitacích, rytmu jazyka a živoření s učitelským platem

Rozhovor s Petrem Brandejsem vznikal zvolna a dlouho. Poté, co odpověděl na moje otázky v šatně po jednom z vánočních koncertů na sklonku loňského roku, byl materiál shodou různých okolností nějakou chvíli u ledu, zatímco my s Petrem jsme si vyměňovali upřesňující a doplňující e-maily.

Jedním z témat, která mě zajímala, byla bilance Petrova působení jako prvního a v době naší rozmluvy stále ještě jediného předsedy Bluegrassové asociace ČR. Volby do evropského parlamentu byly v tu dobu ještě daleko, ale Petr jako by je předjímal: už loni v květnu byl zvolen do předsednictva Evropské bluegrassové asociace, zatímco svoji funkci v národní Asociaci se rozhodl dát k dispozici, aby “byla změna a předsedu mohl dělat někdo s novými nápady a elánem.” (Tím někým se v lednu stal David Němeček, kapelník brněnského Drivu.)

“Organizování je jistě tvůj koníček,” konstatoval jsem, když jsme postupně probírali Petrův podíl na existenci festivalů Banjo Jamboree, Pohoda a Bluegrassové dílny Petr Brandejs Bandu. “Ale ne, to je všechno prostě z povinnosti,” odpovídal pokaždé Petr. Názor si jistě uděláte sami (i když odstavce o Pohodě a BG dílně se už nevešly). A samozřejmě mě zpovídaný zajímal i jako muzikant. Díky Poutníkům je jedním z mála profesionálních banjistů v této zemi. A komu ku potěše byl před lety založen Petr Brandejs Band, je zřetelné. Důležité je, že jako jedna ze špičkových bluegrassových formací této země bude pokračovat, i když má minimálně do podzimu přestávku vyplývající z mateřství kontrabasistky Jitky Baudischové.

Spolek fandů bluegrassu

Začneme tím, že jsi byl více než sedm let předsedou – taky se říkalo prezidentem – Bluegrassové asociace ČR, přímo jejím ztělesněním. S myšlenkou na založení Bluegrassové asociace jsi ale nepřišel ty, že…

Bluegrassovou asociaci založila Silence s Pavlem Díkem a Petrem Hložánkem.

Oni tři začli a vyhlásili: zakládáme Asociaci, vstupte, buďte členy. Proběhly volby a já jsem byl zvolen do předsednictva. Tenkrát tam byl Leicht, který se pak stal dost značným odpůrcem celé Asociace, Jirka Plocek, já, Rosťa Čapek a Silence. A snad Jirka Plocek - nebo tak nějak to bylo - říkal: Tak budeš dělat předsedu. Dlouhou dobu se nic nedělo. Pak jsme začali dělat Bluegrassové listy, protože mně bylo celkem jasné, že musíme začít vydávat nějaké periodikum, abychom měli spojení s členy. Pomalu se to rozbíhalo, pomalu se činnost znásobovala a mohutněla.

Jak bys lidem “zvenku” nějak stručně představil, co je a k čemu je Bluegrassová asociace?

Je to spolek lidí, kteří mají rádi bluegrass. A chtějí se o něm dozvídat a dočítat a scházet se a dostávat pozvánky na bluegrassové koncerty, kterých je hrozně málo. Asociace shání peníze na festival Banjo Jamboree, který bude teď už potřetí pořádat. Takže… všeobecně ta organizace působí pro dobro bluegrassu v Čechách.

Po dlouhých letech jsi předsedování pověsil na hřebík: angažuješ se v tuhle chvíli nějak v dění kolem bluegrassu?

Píšu granty, sháním peníze hlavně pro Banjo Jamboree a snažím se spojit český bluegrass s evropským. Píšu do evropského bluegrassového časopisu Bluegrass Europe o tom, co se děje v Čechách, a do českých Bluegrassových listů o tom, co se děje v Evropě, kde kdo co pořádá, a tak… Snažím se popularizovat český bluegrass venku. Protože tady je obrovský potenciál kapel a výborných bluegrassových muzikantů. Tak jsem si dal jako svůj úkol, aby víc kapel jezdilo sem, víc našich kapel jezdilo ven, aby se vědělo, co se kde děje, kdo vydává desky, kdy přijedou Američani.

Nebylo hlavně zpočátku kolem Asociace určité rozčarování? Neměli někteří lidé nebo kruhy pocit, že se nic neděje, že je to zbytečné, že si od toho slibovali víc?

No, bylo to tak. Ono hodně dlouho trvalo, než jsme si uvědomili, že budeme muset normálně tvrdě pracovat. To třeba ne všichni v předsednictvu úplně chápali, že to je fůra práce vlastně za nic. Zaplať pámbu, v posledních - já bych řekl tak třech, čtyřech letech – se do předsednictva dostali lidi, který jsou ochotní pracovat, mají nápady a jsou schopní je realizovat.

Největší aktivitou, kterou Asociace v tuhle chvíli má, je festival Banjo Jamboree v Čáslavi…

Dá se říct.

Neříkalo se ale kdysi: “Bluegrassová asociace žádný festival nechce a nepotřebuje, protože je tady festivalů spousta…”

Říkalo a taky to byla pravda. Ale když přišel Honza Macák za mým bráchou s nabídkou, že se nepohodl s Autoklubem v Kopidlně, ať uděláme Banjo Jamboree, slíbili jsme mu, že mu s tím pomůžeme, i kdyby to Asociace nedělala. Honza už je taky starší pán a nemá tolik elánu a sil, tak jsem si říkal - než aby to někdo zmastil… Je to důležitý festival, a je potřeba ho pozdvihnout, což se nám myslím podařilo. Jednak přesunutím do krásného letního kina v Čáslavi a jednak bráchovou dramaturgií.

Festival se v Kopidlně dlouho neohřál: vrátil se tam v druhé polovině 90. let a tento návrat do rukou Honzy Macáka byl iniciován nespokojenými kapelami – nespokojenými mimo jiné s finančními podmínkami. Tak si říkám, jak ty kapely asi reagují dnes? Uskrovnily se proto, že festival dělá Asociace, jsou na sebe bluegrassmani vzájemně “hodnější”…?

Ne, je to pořád stejný problém, my jim nemůžeme dát o moc víc peněz. Je to tak, že sháníme desítky tisíc od sponzorů, od Ministerstva kultury a jinde a vycházíme tak tak. Je to licitace. Chceš tam mít kapelu XY a oni řeknou: No, ale… my potřebujeme dvakrát tolik. Tak řekneš: Tak to ne. To vám prostě nemůžeme dát. Kapela řekne: Jéžiš, no tak nám aspoň přidej… a tak dále. Naštěstí tohle má na hrbu brácha.

Vždycky jste to zatím vylicitovali? Nestalo se vám nikdy, že byste si řekli: “Pozvem tuhle kapelu,” a ona by definitivně řekla: “Za tyhle peníze? Ne!”

Občas se to stane. Zatím ale hlavně nemůžeme pozvat Američany, je to bohužel moc peněz. Jednou k tomu snad dojde, když se našetří nějaké peníze za pár ročníků, ale zatím je to v potu tváře s mírným přebytkem.

Ani takové Američany, co zrovna jezdí po Evropě a nemusely by se jim platit letenky?

No, i ty myslím. Zatím to neklaplo.

Všechno musíš proposlouchat sám

Ví se o tobě, že jsi v 21 letech získal stipendium na Tennessee Banjo Institutu. O co vlastně šlo?

Tennessee Banjo Institut je něco jako velká dílna – nebo možná byl, já nevím. Velký park – asi tak čtyři kilometry čtvereční - a tam probíhal asi na sedmi místech program od rána do večera. V jednom místě byla výroba banja, v další budce se odpoledne učilo, jak se hraje clawhammer, ve třetí dělal dílnu Wernick s Trischkou… A tak dále – asi tři dny to takhle běželo... Organizátoři byli okouzlení naší sametovou revolucí, a protože nějak zjistili, že se tady hraje bluegrass, tak nabídli jednomu banjistovi z Československa pobyt zadarmo. Šlo to celý přes Silence, která jediná snad do Států jezdila, a ona naštěstí ještě sehnala sponzora na letenku. Jsem jí moc vděčný.

A jak se stalo, že jsi letěl zrovna ty?

Silence to vyhlásila na Banjo Jamboree a já se přihlásil. Vybírala Silence a Luboš Malina a Křesťan a myslím, že Robert Braun – naše tehdejší špička. Já nevím, kolik se jim vůbec sešlo přihlášek, možná, že jsem byl jediný. Ono se to možná přeceňuje, to byl prostě jenom výlet… A že jsem viděl naživo už tenkrát fůru lidí pěkně hrát.

A dalo ti to tedy něco? Něco jsi se tam naučil?

Tak dalo… jo, určitě. Ale že bych se něco naučil, to ani ne, spíš jsem si rozšířil obzory - protože tady tenkrát byl Trischka bůh - prostě to je nejlepší banjista a šmytec. A tam o něm celkem nikdo moc nemluvil. Všechno byl Scruggs. Byly tam akce - třeba “Scruggs Time”: tam sedělo – já nevím - osm špičkových banjistů na pódiu: Bill Keith, Carl Jackson, John Hickman, Tom Adams, Don Stover, Jack Hatfield a další a hráli hodinu jenom Scruggsovy věci a povídali si o nich, jakože co kde slyšeli a proč to hrajou takhle… to bylo moc fajn. A druhý den zase jiných osm banjistů. Mluvilo se vlastně pořád jenom o Scruggsovi, trošku o Donu Renovi, o jeho singlestringu, ale že by se někdo ptal Trischky, jak co hraje - ani omylem. Tak to třeba bylo pro mě hodně poučný, protože já byl úplný Trischkův fanatik.

Nasměrovalo tě to ke klasickému bluegrassu?

To bych zas nepřeceňoval: nakonec si to stejně musíš všechno proposlouchat, vypátrat a osvojit sám. Ale bylo to poučný, začal jsem o tom víc přemýšlet.

V té době jsi hrál s BG Cwrkotem?

Hrál a asi už jsme zpívali anglicky. Původně jsme hráli bluegrass s českými texty, protože nikdo neuměl anglicky. Pak jsme začali hrát s Milanem Leppeltem, který k nám přišel jako kytarista, a s ním se hrálo anglicky, protože to uměl. Postupně jsme se učili anglicky a taky jsme od něj získali spousty materiálu a tak jsme se jako ochytřili. Milan nás naštěstí hodně ovlivnil.

Petr Brandejs Band už hraje zásadně jenom anglicky. Je tedy jasné, jaký máš názor na klasickou otázku “Zpívat bluegrass česky nebo anglicky?” Zkus svůj názor prezentovat.

Já proti zpívání v češtině nic nemám. Čeština je moc prima jazyk, jenže když se bluegrass předělá do češtiny, tak je to jiná muzika. Rytmus angličtiny je úplně jiný, než je rytmus češtiny, a když zpíváš česky, tak nemůžeš zpívat, jako bys mohl zpívat anglicky. Ze stejného důvodu se zpívají opery v italštině: zase kvůli jazyku, jak zní a jaký má rytmus, jak se může frázovat, co se kde dá protahovat a tak podobně. Když to zazpíváš česky, tak je to… jiná muzika, prostě. Možná, že laikům se zdá, že to je jedno, ale… myslím, že to tak není. Veď mě dál, cesto má, je moc hezký text, ale Country Road Take Me Home je jiná písnička. V principu.

Hrát bluegrass pro lidi

Máš kapelu, která nese tvé jméno. Znamená to, že jsi ji nějak dlouhodobě plánoval, nanečisto vymýšlel a připravoval, jaká bude?

V podstatě to byla náhoda, způsobená hlavně tím, že jsem skončil s Nuggetem a současně jsem se seznámil s Honzou Mácou a s Martinem Ledvinou a hrozně se mi líbilo, jak hrají a zpívají. S nikým tak dobrým, s kým bych chtěl a mohl hrát, jsem se tady nesetkal, tak mi přišlo, že to je prostě… super příležitost udělat kapelu. Vlastně to ani neměla být původně moje kapela. Ale když jsme probírali ten název, tak protože jsem z nich byl - v té době – nejznámější, řekli jsme, že se to bude jmenovat po mně a o to snáz se to bude prostrkávat na veřejnost.

Seznam muzikantů, kteří prošli Petr Brandejs Bandem, je už značně dlouhý. Je to náhoda nebo záměr?

To přináší vývoj: někdo chce hrát s jinou kapelou a nemá tolik času nebo ho to přestane bavit… Tak to prostě bývá. Že bych každý dva roky měnil kapelu, aby byla nějaká zábava - tak to není.

Tímhle způsobem se vám taky několikrát obměnil post, který zpravidla tvoří poznávací znamení kapely: hlavní zpěvák, frontman. Nepřijde ti, že tady jsou ty výměny dost choulostivé?

Je to choulostivé, samozřejmě. Kdybych zpíval já, tak by to bylo vyřešené, takhle se s tím nedá nic dělat.

A jak hodnotíš momentální situaci? Nechybí vám teď trochu zpěvák takové kvality, jako byl třeba Petr Vacek?

Samozřejmě, zpěvák formátu Petra Vacka by byl fajn, i když Ondra Plucha zpívá bezvadně. Ale neznám nikoho takového - který by ještě třeba hrál na housle. Mohl by přistoupit, hráli bysme v pěti a bylo by.

Když vaši tvář primárně neurčuje ani zpěvák, ani autor – většina věcí, co hrajete, je převzatá – co tedy vlastně?

Já jsem měl celkem jasno v tom, co jsem chtěl dělat. V zásadě to, co jsme dělali s Nuggetem. To znamená hrát bluegrass, ale hrát ho tak, aby i pro lidi, který tomu nerozuměj nebo nejsou fanoušci, to bylo příjemné. To znamená udělat co nejpestřejší program, aby to bylo stravitelné, nehrát moc ortodoxně, protože když na to lidi nejsou zvyklí, tak jim to začne připadat všechno na jedno brdo, hrát i swingovky, věci známější, tu a tam nějaký ten evergreen… Takhle se to snažím dodnes držet. Samozřejmě to vždycky odvisí od toho, kdo tam hraje a i co si o tom myslí. Když je tam basistka, která může hrát sóla, tak se hrajou takové skladby, když není, tak se hrajou zase jiný.

Jsi za tu dobu, co tahle kapela hraje, spokojený s tím, jak to běží? Myslím co děláte, jak to děláte, jak často hrajete…?

Dřív jsme hráli i zkoušeli víc, teď hrajeme tak… jednou, dvakrát za měsíc. Což je na bluegrassovou kapelu, jak to tak v Čechách znám, docela normální. Omezené je to v zásadě tím, že se živíme s Honzou Mácou hraním u Poutníků. Tím je to bržděný, což mě mrzí, ale vždycky je to něco za něco. Máme míň času na hraní s PBB a o zkoušení už vůbec nemluvím, ale na druhou stranu je pro mě moc prima živit se hraním.

Takže chápu to dobře: Poutníky jsi vzal jako možnost živit se hudbou, což byla věc, po které jsi toužil nebo k ní nějak směřoval?

No, dá se říct. I když… když jsem nastupoval, tak to ani nevypadalo, že by to tak mohlo být. Protože ještě všichni chodili do práce, akorát já s Honzou Mácou jsme si řekli, jako že nám to bude stačit, to málo peněz. Dneska to není na hýření, ale dá se žít celkem pohodlně.

Směřoval jsi k dráze profesionálního banjisty nějak dlouho a promyšleně?

To bych ani neřekl. Jen mi bylo jasné, že prostě musím hrát. Že to dopadlo s Poutníky - to byla jen náhoda. I když… bylo takový období, že jsem se po civilce přestěhoval do Prahy a začal jsem tam shánět práci, že budu dělat v realitce a já nevím kde. Měl jsem nějaký nabídky, perspektivní a celkem i za dost peněz, ale pak jsem si to nějak rozmyslel a říkal jsem si: Když budeš dělat stavebního konzultanta pro britskou firmu, tak se s nějakým intenzivním hraním můžeš rozloučit... Když chceš hrát, tak si musíš najít zaměstnání jakoby doplněk ke hraní. Něco, co tě uživí, ale nemůže tě to brzdit v hraní. A to bylo to učení angličtiny. Tak to byl jeden ze zlomových momentů, kdy jsem si řekl: žádný náročný povolání za moc peněz, pěkně si živořit s učitelským platem v Praze.

A neříkal sis nikdy něco v tom duchu, jestli máš zapotřebí ty, příznivec echtovního anglicky zpívaného bluegrassu hrát kvůli prachům s Poutníky ty jejich Panenky…?

jsem byl svého času naprosto fanatický fanoušek Poutníků. Když tam hrál Křesťan, tak jsem chodil na všechny koncerty, k Lubošovi Malinovi jsem chodil na hodiny, právě Luboš mě nasměroval na Trischku. Poutníky jsem hrozně žral. Pak, když jsme začali hrát s bráchou, tak jsem se zanořil do tradičního bluegrassu. Když za mnou Karas přišel, tak jsem si říkal - proč to nezkusit. A myslím, že mi hraní s Poutníky hodně dalo. Pro banjistu je to většinou tak, že když hraješ tradiční bluegrass, tak to, co máš hrát, je už hodně dané. Můžeš si tam přidat něco svého a můžeš to zahrát bezvadně. Provedení - to je základ, o to tam hodně běží. Kdežto u kapely jako jsou Poutníci musíš mnohem víc přemýšlet, co tam vlastně hrát. V tomhle ohledu mě to hodně posunulo jinam.

Tomáš Hrubý

Petr Brandejs (*1969)

banjista, několikanásobně oceněn jako Banjista roku, absolvent Tennessee Banjo Institutu (1990). Hrál se skupinami Bukanýři (1983-90), BG Cwrkot (1990-93), Nugget (1993-95), Petr Brandejs Band (1995-dosud) a Poutníci (1997-dosud). Byl dlouholetým (1995-2003) předsedou Bluegrassové asociace ČR, nyní je členem jejího předsednictva a současně členem předsednictva Evropské bluegrassové asociace (EBMA). Spolu s Bluegrassovou asociací organizuje festival Banjo Jamboree v Čáslavi, dále folkový festival Pohoda v Novém Městě nad Metují a podílí se na každoročním chodu podzimní Bluegrassové dílny Petr Brandejs Bandu v Červeném Kostelci (od letošního roku v Malých Svatoňovicích). Je autorem Školy hry na pětistrunné banjo. Vystudoval stavební fakultu v Brně, pracoval jako učitel angličtiny, od roku 1997 je na volné noze. Žije v Bludovicích u Nového Jičína.

F&C 10/04

zpět na seznam rozhovorů

HOME

 

 

 

 

Časopis FOLK & COUNTRY/FOLK vycházel jako měsíčník v letech 1991 - 2011.
Webový portál časopisu  FOLK & COUNTRY/FOLK vycházel jako deník v letech 1995 - 2014.
Nyní funguje již jen jako archiv článků. 

Časopis FOLK:  Michal Jupp Konečný - šéfredaktor (jupp@folkcountry.cz),  Veronika Kirschnerová (editor), Pavel Major Vorel (manažer), Hana Konečná (produkce). Grafici: Martin Janda, Lucie Koubová. Spolupracovali: Jiří Moravský Brabec,Tomáš Hrubý, Milan Tesař, Jan Hučín, Petr Sedláček, Milan Plch, Miloš Keller, + Vladimír Vlasák, Václav Müller, Vlaďka Provazníková, Kamila Střeštíková a další. 

Foto: Miloš Truhlář, Bllemby, Veronika Kirschnerová, Michal Jupp Konečný, Katka Esserová, Antonín Volf, Václav Müller  a další.