Hlavní stránka Folková růže BLOG www.jupp.cz Kniha "S kytarou na zádech"

Rozhovor  
HOME Zpět na seznam

Acoustic Impact: V karavanu máme plno

Táborská skupina Acoustic Impact se může chlubit ziskem Krtečka ze Zahrady 2002. V diváckém hlasování tehdy tato čistě akustická formace skončila na třetím místě za Tempem di vlak a vokální Exfantou. Nyní Acoustic Impact vydává své první oficiální album s názvem For John. Ve studiu Radia Proglas jsem o něm hovořil s Jirkou Blafkou (kytara) a Martinem Mácou (perkuse). Chyběli druhý kytarista David Juráň a služebně nemladší člen kapely, klavírista Josef Čechtický.

Co vlastně Acoustic Impact hraje? Na internetu se myslím prezentujete jako “jazz-flamenco”.

J: Máme tam “latin-jazz-flamenco”, protože je to taková fúze především latinskoamerické hudby a jako koření je tam jazz a flamenco.

Jak se to vůbec přihodilo, že kapela z jižních Čech začala hrát španělskou nebo latinskoamerickou muziku?

J: Ve školním roce 1999/2000 jsem studoval kytarovou flamencovou školu ve španělské Seville. Po návratu jsem měl sen založit takovouto kapelu. A tak jsem dal s Davidem Juráněm dohromady Acoustic Impact. Základ kapely je stále stejný – David Juráň, Martin a já. Na klavír jsme přibrali nejprve Karla Juráně, kterého 17. listopadu 2004 vystřídal Pepa Čechtický.

Proč vůbec došlo k té změně obsazení, tedy k přibrání klavíristy?

J: V rámci jednoho z raných turné Acoustic Impact jsme s sebou vzali Karla Juráně, který se chtěl podívat, co to ten jeho mladší brácha zase vyvádí. Náhodou s sebou měl piáno a hudba se mu tak líbila, že si s námi zajamoval. Tato nová poloha v naší hudbě nás hodně zaujala, tak tak jsme ho vzali do kapely.

Posunul se zařazením piana do sestavy zvuk skupiny ještě víc směrem k jazzu?

M: To rozhodně a je vůbec o hodně barevnější a nápaditější.

Právě vám vychází první cédéčko For John. Podle názvu jde o poctu Johnu McLaughlinovi. Proč právě jemu?

J: Ta skladba je vlastně jedna z prvních a Johny McLaughlin byl u toho, zkrátka nás dost ovlivnil což trvá dodnes.
M: To jsi řekl pěkně, Jiří, s tím naprosto souhlasím.

Najdeme na albu skladby autorské, nebo převzaté?

J: Všechny skladby na albu jsou autorské. Jsou tam některé skladby od Karla Juráně, ale jednu už složil také náš nový klavírista Pepa Čechtický. V podstatě jsme se na tom albu snažili shrnout ty čtyři roky, co hrajeme a uzavřít jednu kapitolu.

Jak tedy skladby Acoustic Impactu vznikají? Kdo z vás je píše, jak pracujete na aranžích?

J: Na aranžích pracujeme společně a hudbu skládám s Davidem a Pepou.
M: Nechtějí mě mezi sebe vzít, prý jsou moje nápady moc úchylné. Ale mám slíbeno, že jubilejní desáté album bude moje autorské.

Mají vaše skladby pevnou strukturu, nebo na koncertech improvizujete?

J: Máme na albu jednu nebo dvě skladby, které se hrají vždycky “stejně”, jen v nich občas měníme dynamiku. Ale u ostatních skladeb je to jako v jazzu. Máš téma a potom jsou tam sóla, ve kterých se interpret – občas marně – snaží téma rozvinout ve své improvizaci. Nicméně naprostá improvizace v podstatě na koncertním pódiu neexistuje.

Neměli jste chuť natočit rovnou koncertní cédéčko?

M: Napadlo nás to, ale zatím je ještě čas. CD z koncertu by asi bylo skvělé, protože by na něm byl zachycený ten život. Ale my jsme se o to snažili i na té studiové nahrávce, která je vlastně natočená částečně live.

Kde jste natáčeli?

J: Místo, kde budeme nahrávat, jsme dlouho hledali. Nakonec jsme si vzpomněli na jeden koncert v sále kulturního domu v Bechyni, kde byla dobrá akustika. Tam jsme také nakonec album tři týdny točili, a to pod taktovkou Luboše Kocourka a jeho mobilního nahrávacího studia

Vystačili jste si při nahrávání ve čtyřech, nebo jste si přizvali nějaké hosty?

M: Hostů je tam dost, i když nic nedělají. Oni totiž za námi jen jezdili pít pivo. Máme tam ale hosta na trubku a v jedné skladbě na činely. A potom každý, kdo přijel, nám musel zazpívat jeden vokál. Ve skladbě Los medos uslyšíte jedenáct vokalistů, kteří zakřičí jedno slovo. A zní to jako Alexandrovci na Rudém náměstí.
J: Kromě těch všech hostů se na cédečku podílela spousta šikovných lidí. Především chceme pochválit našeho dvorního výtvarníka Radka Pechera, pod jehož štětcem vznikl základ obalu CD, který potom ve spolupráci s virtuózním počítačovým grafikem Pepou Šonkou dotvořili do finální podoby.

Kdo CD vydává?

J: Celé album jsme produkovali sami v rámci našeho občanského sdružení Baboon music production.

Oba jste dříve hráli také v kapele Telegraf. Jak a proč Telegraf zanikl?

M: Telegraf jsme nadobro pohřbili v listopadu 2003. Prostě zanikl a už nevznikl.
J: Hlavní příčina byla, že ta kapela už nevěděla, co dál A taky bylo hodně práce s Acoustic Impactem.

Jak se s odstupem díváte na hudbu, kterou hrál Telegraf?

M: Nedíváme, nezkoumáme, neřešíme a nevzkřísíme.

S Telegrafem i s Acoustic Impactem jste získali Krtečka na Zahradě. Co vám (a teď myslím hlavně Acoustic Impactu) ta cena přinesla?

J: Určitě povědomí lidí. Začalo se o nás víc vědět. Hodně nás potěšilo, že se lidem líbila i muzika, která je složitější než klasický folk, a že pro nás hlasovali.

M: Ale David Juráň nám tu cenu vzal a teď mu visí na poličce. Takže od té doby jsme ji neviděli. Ať si ji nechá, třeba mu ten krtek zreje zahradu.

Ke klasickému folku máte opravdu hodně daleko. Na jakých akcích teď nejčastěji hráváte?

M: V dnešní době z devadesáti procent hrajeme po klubech. Na festivaly jezdíme hodně málo, protože jsme zvyklí na hodně dlouhou přípravu před koncertem, takže nám ten festivalový rachot moc nevyhovuje.

A máte nějaký zvlášť oblíbený klub nebo domovskou scénu?

J: Kupodivu nejčastěji hráváme na Moravě. Loni jsme třeba odehráli kolem 85 koncertů a z toho minimálně polovina byla na Moravě. Doma v Táboře hrajeme dvakrát třikrát do roka. Pravidelně například na Táborských setkáních, což je velká akce, kterou pořádá město. Ale žádnou domovskou scénu nemáme. Občas hrajeme třeba i v kostele.
M: Výborný klub je třeba Jazz Tibet Club v Olomouci, Jazz Club v Teplicích nebo Keramický club v Lednici.

Podle čeho vybíráte názvy svých skladeb?

M: Málokterá naše skladba měla rovnou název. Názvy vybíráme vždycky až nakonec. Je to podle toho, co zažijeme, co se k té skladbě váže a podobně.
J: Většinou je to nějaká blbost.

Máte kapelníka?

M: My jsme v kapele čtyři, ale ještě máme v kapele jednoho člověka, zvukaře Luboše Kocourka. Ten nám natáčel desku a my ho považujeme za polovičního až celého člena kapely. A pokud jde o kapelníka, tak toho nemáme. Ale když jedeme na turné nebo na koncert, losujeme, kdo bude vedoucím dne. Ten potom taky samozřejmě vše platí…

Co Acoustic Impact a internet?

J: Díky našemu šikovnému webmasterovi Radimu Stolinovi máme stránky www.acousticimpact.cz, na kterých najdete veškeré informace o kapele, o její historii, fotky, videa z koncertů, mp3. Prostě veškerý servis jak pro posluchače, tak pro pořadatele. Přes stránky si také můžete koupit naše CD.

A Acoustic Impact a média? Jakou máte zkušenost třeba s rádii nebo televizí?

J: Jednou vysílala náš medailon Česká televize v rámci pořadu Folkomotivy.Také začínáme spolupracovat s Českým rozhlasem 3-Vltava. Ale domnívám se, že žánr, jakým se Acoustic Impact zabývá, televize a hlavně komerční rádia takřka pohřbily. Občas ale svitne na lepší čas. Výjimkou je Česká televize, která jazzové koncerty vysílá, ale bohužel v dost pozdních časech.
M: Rádio doma mám, ale už ho neposlouchám. Je to Tesla z roku 1967. A televizi, s tou mám taky zkušenost… Zatím se učím: vypnout – zapnout, vypnout – zapnout, vypnout – zapnout a už to jde.

Jak dlouho budeme čekat na další desku?

M: Minimálně dva roky.
J: Ale nějaké nápady už máme.

Se současnou sestavou jste spokojení, nebo budete hledat dalšího spoluhráče?

J: Jsme spokojeni, nikoho nehledáme!
M: V karavanu máme plno.
J: Už takhle se nám tam nevejde ani jedna fanynka…

Milan Tesař (Radio Proglas)

F&C 7/05

zpět na seznam rozhovorů

HOME

 
 

 

 

Časopis FOLK & COUNTRY/FOLK vycházel jako měsíčník v letech 1991 - 2011.
Webový portál časopisu  FOLK & COUNTRY/FOLK vycházel jako deník v letech 1995 - 2014.
Nyní funguje již jen jako archiv článků. 

Časopis FOLK:  Michal Jupp Konečný - šéfredaktor (jupp@folkcountry.cz),  Veronika Kirschnerová (editor), Pavel Major Vorel (manažer), Hana Konečná (produkce). Grafici: Martin Janda, Lucie Koubová. Spolupracovali: Jiří Moravský Brabec,Tomáš Hrubý, Milan Tesař, Jan Hučín, Petr Sedláček, Milan Plch, Miloš Keller, + Vladimír Vlasák, Václav Müller, Vlaďka Provazníková, Kamila Střeštíková a další. 

Foto: Miloš Truhlář, Bllemby, Veronika Kirschnerová, Michal Jupp Konečný, Katka Esserová, Antonín Volf, Václav Müller  a další.