Album
jako sextant
Xindl X: Návod ke čtení manuálu, Championship Records
+ Good Day Records 2008, Celkový čas: 54:02
Celkem 14 skladeb zařadil na své album Ondřej Ládek alias
Xindl X, držitel Porty a vítěz Krtečka. Co píseň, to hit. Texty propracované
do posledních detailů. Je to předešvím hiphop, avšak díky zajímavým aranžím
je CD stravitelné i pro rastamany, popaře, rockery… a možná i pro folkaře.
Skoro v každé písni najdeme nějaké kontroverzní slůvko, avšak jednak to k hiphopu
patří, jednak Xindl ví, proč to zpívá (či spíše rapuje). Tak by mohla znít
stručná recenze alba, které mě uchvátilo už svým vtipným názvem. Ano,
k manuálům potřebujeme návody a k těmto návodům často ještě rady přátel.
Ládek, mladý scenárista s úctyhodnou slovní zásobou a s darem vytvářet
originální rýmy a slovní hříčky, nám předkládá svou verzi návodu k orientaci
v dnešním spletitém světě. Jeho album, poslechneme-li si je opravdu pozorně,
nám může sloužit jako kompas či – vzhledem k voleným tématům – jako sextant.
Než si však Xindla pustíme do uší, musíme se zbavit předsudků.
S formou Xindlových písní nemám větší problém. Proč přehazuje přízvuky,
Ondřej smysluplně vysvětlil v rozhovoru pro náš časopis: “Když ve větě
položíte přízvuky jinak, než je zvykem, získá ta věta úplně jiný šmrnc – a i
to má svoje kouzlo.” Mnohem více jsem se musel vyrovnávat s tématy písní.
Verše o andělovi s lubrikačním gelem, o bohyni anonymního sexu nebo o
mamutovi s údem se mi samozřejmě vryly do paměti na první poslech (ještě
před vydáním alba) a já jsem přemýšlel, zda taková koncentrace erotických
témat není na škodu. Problém je zřejmě v tom, že svět, ve kterém Xindl žije,
je hodně odlišný od světa mého. A že staromilecky zastávám názor, že intimní
témata skutečně patří do intimní sféry. Jenže Ládkovy písně nejsou
v první řadě o sexu a už vůbec nejsou propagací bezbřehého užívání. Xindl X
si všímá nebezpečí, která současný svět nabízí, snaží se naplno a bez zábran
pojmenovat všechny ty “substituční lásky, substituční štěstí, substituční
víry, substituční naděje” (opět viz rozhovor), se kterými se někdy sám
potkal nebo které coby scenárista-pozorovatel vysledoval, a varovat před
nimi. Klíčovou větou alba není “Jsem mamut, mám úd”, ale spíše “Jsme závislí
na svý nezávislosti”, “S lítostí vám oznamujeme, že po dlouhé nemoci nás
opustila láska” nebo “Duši do kondomu nenarvem”. Přes zdánlivě silácké řeči
totiž Xindl X není mamutem-nadsamcem, ale spíše obyčejným člověkem, který
hledá bezpečný přístav. Zjišťuje, že v anonymním sexu ono bezpečí nenajde,
stejně jako se neskrývá v žádném z televizních programů (“Proč chodit ven,
když v televizi je tak krásně”). Sice ví, že “když chci do tvý party, musím
se stát partiovým zbožím”, avšak přitom zoufale volá: “V duši mám blues
(tedy smutek) a chtěl bych hrát jazz.” Xindla X tím pádem můžeme poslouchat
jako autora etických, možná až filosofických poselství. Pokud to pro
množství explicitních výrazů nedokážeme, zkusme vnímat album v jiné rovině.
Hledejme vtipné slovní hříčky (“jedná je nová a jedna je prima” – o
televizních stanicích) nebo rýmy (pasivně/masy vně). Jásejme nad zajímavými
aranžemi (od výborné basy přes všudypřítomný saxofon a pěvecké hostování
Jany Infeldové z Jananasu až po rytmicky zajímavý úvod písně Žádaný a
nežádoucí). Ne všechno se na Xindlově albu povedlo na sto procent.
Na můj vkus je rapu místy až příliš (Ládek sice nemá hlas slavíka, ale při
zpěvu rozhodně není nezajímavý). Při tak velké koncentraci slov se ne
všechny rýmy povedly (“ping pong/King Kong” je poměrně tuctové). A u
některých popových vsuvek (v písni Styky střední pasáž s přechodem do
falsetu) netuším, zda náhodou nemělo jít o parodii, kterou jsem nepochopil.
Přesto formálně CD drží pohromadě. I když mám stále pocit, že Ládkův
svět se od mého hodně liší a že sám mám úplně jiné starosti, považuji
Návod ke čtení manuálu za užitečný. Ukazuje totiž, že za siláckými
řečmi kolem nás se může skrývat citlivá duše a snaha vyřešit problémy, které
se neřeší snadno. Kéž by takových Ondřejů Ládků bylo víc, přeju si v duchu a
znovu poslouchám Xindlovy vtipné a přitom vážné verše. Jen tu desku prosím
chraňte před dětmi.
Milan Tesař
Folk & Country 1/2009