Stříbrná
hudební svatba
Jitka Vrbová & Stanislav Chmelík, Pikovický blues, Multisonic, 2009
Čtvrtstoletí spolupracuje Jitka Vrbová se Stanislavem
Chmelíkem. Mohlo by se to zdát v době, kdy jiná hudební uskupení slaví
čtyřicítky, relativně málo, na druhou stranu je třeba mít na paměti, že to
není délka sólových drah obou protagonistů a také to, že je to příslibem, že
dalších 25 let spolupráce na oba aktéry a další spousta písniček na nás
posluchače teprve čeká. Stanislava Chmelíka, říkejme mu klidně i Akáty,
protože jen on se svým nástrojovým rozsahem reprezentuje doprovodnou skupinu
Jitky Vrbové na většině trampských nahrávek, jsem si poprvé všiml sice
v souvislosti s hudbou, ale ne s hudbou jeho. V dávných dobách, kdy se ještě
v Československém rozhlase na konci Studia 7 stanice Hvězda (obdoba dnešního
Odpoledního Radiožurnálu) jmenovitě odhlašoval celý vysílací tým, znělo jeho
jméno na místě hudebního redaktora. A to jméno jsem si rychle zapamatoval –
vždycky když v odpoledním proudu tehdejší muziky zazněly dvě – tři zajímavé
a neobvyklé nahrávky, obvykle countryové, věděl jsem, že hudbu vybírá právě
on. Se stejnou šťastnou rukou si zjevně vybral i Jitku Vrbovou ke spolupráci
poté, co už spolupracoval s Evou Olmerovou a Evou Pilarovou. Jitka Vrbová
měla zkušenosti s trampskou muzikou ze skupiny Sépie (a s ní i zkušenosti s portovním
soutěžením), proslula však jako zpěvačka jazzová (jakkoliv jeden můj známý
jazzman říká vždy, když s jeho skupinou Jitka hostuje: Přijď, bude s námi
zpívat známá a slavná trampská zpěvačka). To, jakým způsobem po relativně
dlouhé době opět vplula do trampských vod, jak tam zakotvila a jak tam
působí přirozeně, ve mě vyvolává neustále se zvětšující respekt, potvrzovaný
každoročně v Pikovicích, kdy je Jitka jedním z mála interpretů, nefalšovaně
a bezprostředně obléhaná zástupem příznivců, kteří chtějí podpis či jen si
potřást rukou. Důkaz, že publikum její trampské písničky bere nejen kvůli
provedení, ale že je Jitce Vrbové i věří. A to jak ty klasické, tak ty
novější, jejichž autorem je Stanislav Chmelík. Na CD najdeme 21 (proč ne
25?) písní, které již vyšly na předchozích společných albech Jitky Vrbové a
Akátů. Asi by se daly sestavit dvě tři další, stejně pěkné kompilace, tolik
těch písní je. Proto nebudu zkoumat, proč tam ta či ona píseň je či není –
je zřetelné, že písničky byly vybírány dílem podle popularity (určitě
Pikovický blues), ale dílem i podle oblíbenosti či vztahu k nim u
samotných interpretů (např. Mistr a candáti). Hudba je dílem St.
Chmelíka, textovala celá řada textařů a ve studiu drobné party doplnila celá
řada muzikantů. Jitka Vrbová dokáže vystihnout atmosféru písně a skloubit
trampskou romantiku i realitu. O technické stránce provedení nemá cenu se
v případě zpěvačky rozepisovat. Stanislav Chmelík dovede složit trampskou
písničku nenásilně čerpající z historických pramenů (např. Všem, kdo byli
správní trampi, Co nevidět se sejdem), i písničku veskrze moderní (např.
Jedu kánoí, Až skončí příští tejden). Dohromady pak výsledek působí
jednoduše, ale i kompaktně a důvěryhodně, přitom dostatečně moderně, aby
zaujal i mimo trampskou komunitu a současně stravitelně i pro “staromilce”
(míněno v dobrém). Na desce nenajdeme kvalitativní výkyvy (to může být dáno
i výběrem), najdeme tam ale příjemné odstíny trampské atmosféry, takže každý
si může zvolit ten, který mu vyhovuje. A to je na CD asi to nejdůležitější –
mohlo by oslovit ty, kteří za 25 let ještě existenci spojení Jitky Vrbové a
Stanislava Chmelíka nezaregistrovali. Příznivci trampské muziky asi už dávno
všechny písničky z alba mají doma na deskách starších. Pogratulujme tedy a
přejme dvojici další léta této spolupráce a těšme se na CD zbrusu nových,
“jako starých” trampských písniček.
Miloš Keller
Folk & Country 7-8/2009