Pozdní
debutVomiště - Proti běhu času, Good Day Records, 2008,
celkový čas: 59:31
Severočeská skupina Vomiště má za sebou asi třináct let.
V letech 2007 a 2008 po kouscích u Jiřího Maška natočili své první album.
Žánr kapely lze označit asi za folkrock, protože v sestavě je elektrická
kytara (hostující Tomáš Plaček), baskytara (Jan Mirovský) i bicí (Ivan
Staněk). Sestavu nástrojů dále tvoří akustická kytara (Milan Sieber), dvě
zpěvačky hrající navíc na drobné perkuse (Jitka Mirovská a Gábina
Štěpánková) a hostující klávesy (Jaroslav Fotr) a ojediněle i dobro (Luboš
Novotný). Ale stejně dobře lze psát jen o folku a v některých případech i o
písničkovém country. Vomiště je dobrým reprezentantem regionální poctivé
kapely, která se snaží o vlastní tvorbu a vypěstovala si poměrně odlišitelný
rukopis a zvuk. Umějí dobře pracovat s aranžemi, dokáží vytvořit ve skladbě
dramatické pnutí a jejich v podstatě klasické kompozice mají hlavu a patu,
přiměřenou délku a přirozenou melodickou linku. Autorsky je stěžejní
postavou coby textař Jan Mirovský (10,5 textů ze 16), kterému sekunduje
Jitka Mirovská (5 textů), půl textu má na svědomí Tomáš Plaček. Hudebně pak
se podělily o melodie Jitka Mirovská (9) a Hana Roháčová (7). Mezi tématy
sice najdete i písně o milostných vztazích, ale většina jich je na témata
svým způsobem literární. Už úvodní Okamžik pravdy je píseň ve které
se praví, že “jestli tam někdy byl, dávno nás upustil, šel spasit jinej svět
Beránek Boží.” Tedy píseň o neukotvenosti, víře v to, že jsme na tenhle svět
sami. Podobné téma je třeba v Příběhu z obrazu. Inspiraci nebo
připodobnění k slavným postavám z historie najdete poměrně často a možná, že
se někde budou někteří křesťané cítit dotčeni. V Dubnových ohních je
zase zřetelný odkaz na Kladivo na čarodějnice (ale ono to s pálením
čarodějnic souvisí), neortodoxně se k světu víry vztahuje i Vzkaz nahoru.
Texty jsou psány poměrně klasickou poetikou, rýmově rytmická schémata jsou
dodržována a začátky refrénu (který často znamená i vícečetný zpěv proti
sloce) jsou zřetelné, často se slušným sloganem. Na druhé straně někde
kombinace klasické poetiky a odkazů na literární či jiné souvislosti působí
trochu jako mírně akademické šustění papírem. Přitom ale nesporně spousta
řádků je napsána z hlubokého vnitřního prožitku, vypořádá se s věcmi
bolavými. Někdy mi přijde, že snaha po dramatičnosti šla za přiměřenou
hranici, třeba recitace zpěvaček v Hvězdářích. Přičemž obě zpěvačky
zpívají velmi dobře, hlasy jim k sobě barví, a opřou-li se trochu do
dynamiky, jde z toho chvílemi až mráz. Za taková literární témata, která si
autor promítá do vlastního života, odmyslíme-li si odkazy na křesťanskou
tradici, můžeme považovat třeba Amundsena, Paula Gauguina, Artušovsko-Merlinskou
legendu v písni Návrat na Camelot, Penelopina noc odkazující
k Odysseovi nebo Schůzku s Rimbaudem s odkazem na Opilý koráb.
Elektrická kytara je zručná, ale poněkud mi splývají její party
v jednotlivých písních. Limitující pro různorodost alba je i to, že většinou
jde o písně v sudém taktu a středním či rychlejším tempu. Inu, jako jsou
někteří autoři nutkáni ke ¾ nebo 6/8 taktu, zde se počítá pěkně do čtyř.
Nevím ani, jestli Penelopina noc se tak vydělila na první poslech od
ostatních proto, že je tempem i rytmem jiná, nebo pro výtečné dobro Luboše
Novotného. Celkově bych desku označil za poctivě udělanou a možná trochu
pozdní, v tom smyslu, že se zde do jisté míry zastavil čas a podobný zvuk i
poetika jsou k nalezení i na albech starých přes deset let, což je ostatně i
stáří některých písniček. Po formální stránce nic nového nenalézá, ale
připustíme-li, že jakýsi folkový kánon byl už v devadesátých letech plně
konstituován a všechno od té doby jsou mezižánrové fúze, pak Vomiště tento
kánon naplňuje řemeslně dobře a s citem pro detail, který je odlišuje od
jiných písní folkového mainstreamu. Zvuk tradičně Maškovsky dobrý a čitelný,
obal výtvarně slušný, po obsahové stránce strohý – chybí texty a informace o
konkrétním rozdělení partů v jednotlivých písních.
Jiří moravský Brabec
Folk & Country 6/2009