Mírně
ohnivý pražský klezmerTrombenik: Ay Di Fayer. Avik, 2010,
celkový čas 62:14
Klezmer = kvílivé housle + vřeštivý klarinet. Pokud máte
tuto představu, Trombenik (v podtitulu zvaný Prague klezmer band) ji se svým
nástrojovým obsazením a aranžemi může dost přesně naplňovat. Samozřejmě,
popsat, o co jde, je možné i z úplně jiné strany: “Ay Di Fayer (jako oheň) –
i tak by se dal charakterizovat hudební styl jménem klezmer. (…) Vyjděme
tedy z názvu titulní skladby, protože jeho výklad nám může pomoci
klezmerovou hudbu v podání Trombeniku definovat,” stojí v pěkně napsaném,
pochvalném sleevenotu. (Na kterém je bizarní, že ho nenapsal žádný
spřátelený publicista, ale bubeník Trombeniku Adam Krejčík…) Kapela se na
bookletu navlékla do slušivých starohasičských uniforem a ačkoli jí věřím,
že “na koncertech Trombeniku… …se pod pódiem spontánně a nespoutaně tvoří…
…taneční běsnění,” jsem velmi rád, že “živelnosti” a “ohně” nenacházím na
desce až tak nadměrně. Zdá se mi totiž, že se dá “ohnivost” dodat na
nahrávku velmi levně a hudebně hluše; díky Trombeniku za muzikantsky solidní
přístup. Možná, že tak kapela nedostala na cédéčko úplně všechnu energii,
kterou je zvyklá vydávat naživo: no a co? Jedná se o studiové album: hlavně,
že hnacím motorem nejsou oblýskané triky, ale výsledek je tažený výbornými
instrumentálními výkony obou hráčů na sólové nástroje. Důležitý je hlavně
kapelník a klarinetista Josef Vondráček alias Pepíno von Dráček se svojí
virtuózní technikou a schopností různě ohýbat a barvit tóny. Krásně stylové
housle Vojtěcha Pošmourného dostaly ovšem v podstatě stejné množství
příležitostí se blýsknout; nejčastěji ostatně hrají oba nástroje spolu, ať
už ve dvojhlasech nebo v častých unisonech. Hudba Trombeniku je tedy opřená
o klasickou klezmerskou instrumentaci: vlastně si člověk uvědomí, že přes
všechnu popularitu židovského folklóru u nás moc takových partiček nemáme.
Kapely většinou vyzobávají některé klezmerské prvky a míchají je do svých
world music nářezů, anebo jsou na druhé straně sestavy, kde jako by víc než
o muziku šlo o vyjádření světonázoru zúčastněných pomocí hebrejského nebo
jidiš ethna. Ne tak Trombenik: tam je smyslem hudba sama a klezmer je jasným
základem, ostatní styly maximálně zřídkavým kořením. Nikde neuslyšíme příliš
komplikované aranže, ani nečekané orientální rytmy a harmonie. Je pravda, že
občas instrumentální muzika poněkud zdivočí a rozběhne se jihovýchodním
směrem (Der Heyser Bulgar, Baym Rebin’s Sude), ale občas je zase v
docela klidném tempu a málem úpěnlivé pravidelnosti (Freylekh Tants).
Rychlé laufy i táhlé souzvuky klarinetu a houslí jsou podepřené rytmikou
(bicí již zmíněného Adama Krejčíka, na kontrabas Karel Bělohradský), pátým
doprovodným hráčem není – jak byste možná čekali – klavírista nebo
kytarista, ale hráč na šestistrunné banjo Radek Rýda. Banjový beglajt je
výborný nápad, který zvyšuje Trombeniku osobitost a ukazuje na americkou
větev klezmeru. Je pravda, že oproti ostatním nástrojům je jen velmi
tichoučce a opatrně v pozadí (proč vlastně?), nicméně jsem přesvědčen, že
jeho úplná absence by byla citelná. Host je na desce jediný, zřídka hrající
(Bayt Zhe Mir Oys A Finfuntsvantsiker…) a opět Trombenik překvapil:
nepozval si nějaký další dech, ale cimbál (Luděk Nezbeda). Z šestnácti
skladeb alba je přesně polovina instrumentálek (s jedinou výjimkou
tradicionály), i u mnoha zpívaných kousků (nejčastěji převzaté a upravené
skladby) jsou rozsáhlé instrumentální pasáže. Zpívá Pepíno von Dráček,
sedmkrát v jidiš, jednou roztomilou angličtinou čerstvého přistěhovalce (Momele).
Na nejen stravitelném, ale dokonce zábavném pojetí zpívaných věcí má zásadní
podíl. Zpívá vlastně civilně, ale zaujatě, a přestože dává zpěvu lehce
prvorepublikový nádech a občas nějaký ten tón zavzlyká či přelomí, je
obrovsky nad věcí i tam, kde nezbytně jojká či se poťouchle směje. Krásně to
dokládají třeba výborně provedené recitace - “výklady textu” v češtině ve
skladbách Die Grine Kuzine a Itsik Hot Khasene Gehat. Je
pravda, že kapela hrající nějaký “internacionální” žánr a zpívající ho
v původním jazyce si říká o srovnání ve světovém měřítku. Když však
protentokrát přiložím měřítko domácí, mohu konstatovat, že Trombenik hraje
zajímavou a strhující muziku a je s podivem, že vydal za devět let existence
teprve druhé album. Díky za něj.
Tomáš Hrubý