Horké
lednové trio
Trio de Janeiro: Malá Černá Domů. Indies Scope 2008,
celkový čas: 49:13
Začátek třetího tisíciletí se na světové – a s určitým
zpožděním i na české – hudební scéně nese ve znamení nejrůznějších hudebních
fúzí. Jedním z příkladů je pestrost kapel, které se přihlašují do soutěže
Colours Talents, pořádané vydavatelstvím Indies Scope Records a festivalem
Colours of Ostrava. Podle pravidel je soutěž “určena skupinám, jejichž styl
je inspirován jak místní lidovou hudbou, tak i hudbou světovou – například
Irsko, Skandinávie, hudba z Afriky, Asie i jižní Ameriky – a které nejsou
smluvně vázány u některé z vydavatelských společností”. O tom, že jde o
vymezení skutečně velmi široké, svědčí přehled dosavadních vítězů: Posmrtné
zkušenosti (“etnopop”), Yellow Sisters (vokální tvorba a inspirace – nejen –
africkou hudbou), Prosti dumi (balkánská hudba) a… Trio de Janeiro. Trio de
Janeiro navzdory svému názvu není trio: V bookletu alba najdete fotografie
šesti členů a zadní strana obalu uvádí dokonce osm muzikantů. Tím je dáno
pestré nástrojové obsazení: vedle zpěvu, kytary, basy a bicích jsou to
perkuse, trombón a dva saxofony, z toho jeden alternovaný s flétnou.
Z tohoto složení a samozřejmě z hudebního cítění jednotlivých muzikantů se
odvíjí i styl, který Rio de Janeiro hraje. Nelze jej označit jedním slovem,
kapela od písně k písni či spíše od skladby ke skladbě proplouvá vodami
zdánlivě nespojitelných hudebních forem a vytváří svou vlastní představu o
dokonalém zvuku. Názvuky brazilské či obecně latinskoamerické hudby, k nimž
by sváděl vtipný název souboru, zde sice najdeme také, avšak nejsou
dominantní. Velmi zjednodušeně má Trio de Janeiro nejblíže k energickému
jazzu a funku, avšak na albu najdeme i středoevropské inspirace (Aj,
ženy, ženy), blues (Točky) nebo letmý dotek hiphopu (Gummed
Paperes). Záměrně jsem v předchozím odstavci psal o “písních či spíše
skladbách”. Útvary, které skupina na svém albu nabízí, totiž většinou
klasickou písňovou strukturu postrádají a i tím má toto trio/netrio blízko
k improvizovanému jazzu. V lidové Anička, dušička se kapela odrazí od
stručného tradičního textu, aby mohla rozjet rytmicky zajímavou jízdu, ve
které mají barvy hlasů (ženské sólo a mužský sbor) větší vypovídací hodnotu
než původní obsah písně. Další známou lidovou Aj, ženy, ženy lze
srovnat s verzí slovenské skupiny Karpatské horké. Trio de Janeiro jde v jazzování
ještě dál, a původní strukturu tak zcela rozvolňuje. Nejodvážnější úpravou
je Byla cesta ušlapaná bez textu, v latinském rytmu a s kvákající
funky kytarou. Nemít záchytný bod v podobě názvu, možná bych v ní předlohu
ani nenašel. Úpravy (zdánlivě) známých lidových písní však tvoří pouze
zlomek alba. Většinu skladeb na albu Trio de Janeiro označuje jako své
autorské, avšak i v nich často čerpá ze známých motivů hudby celého světa.
Typickou ukázkou je vokál v “remixovém” intermezzu Gummed Paperes,
jehož funky-dubový úvod s výraznou basou a rytmickou figurou se mi
mimochodem moc líbí. Velmi zajímavá je také píseň Maison Derriere,
ačkoli ani zde není pojmenování “píseň” zcela přesné. I tentokrát totiž
kapela více než na (nijak zvlášť oslňující) text vsází na zajímavou hudbu,
aranže a rytmické hrátky. V průběhu skladby se proženeme vlnami reggae,
latinských rytmů i blues včetně vtipně vymyšlených stoptimů. Album
Malá Černá Domů se povedlo zvukově i muzikantsky a myslím, že
fanoušci žánrových fúzí z něj mohou být nadšeni. Já mám jedinou drobnou
výhradu ke zpěvu: Zpěvačka, velmi dobrá v komunikaci se sborem (Anička,
dušička), to v některých energičtějších skladbách bohužel přehání
s expresivitou a například v už zmíněné Maison Derriere by podle mne
neškodilo mírně ubrat. Název Rio de Janeiro, Lednová řeka, zapsal do mapy
v roce 1500 portugalský mořeplavec Cabral. Skupina Trio de Janeiro, “Lednové
trio”, nám připomíná, že na jižní polokouli je leden teplý měsíc, a že tedy
jakýkoli jednoznačný výklad jejího názvu i hudby by byl mylný a vedl by jen
k další spleti možných interpretací.
Milan Tesař (Radio Proglas)
Folk & Country 5/2009