Vlci s mokrou kapucí
Martina Trchová (+
Patrik Henel, Radek Polívka): Takhle ve mně vyjou vlci, Indies MG 2010,
celkový čas 36:38
Držitelka Krtečka a Autorské Porty
z roku 2004 Martina Trchová překvapila už na svém debutu před pěti lety.
Autor recenze v té době přirovnával její „lehce dekadentní“ poetiku ke svému
oblíbenému Karlu Hlaváčkovi, chválil její široký kulturní rozhled, znalost
úskalí češtiny a také aranže, na kterých se tehdy podílel vedle dalších Vít
Sázavský. O pět let později je vše malinko jinak, i když Martina neprodělala
žádnou revoluci, nýbrž poctivou revoluci. Už nemusíme hledat mezi řádky, zda
jde ještě o dívku, dospívající slečnu, nebo už téměř dospělou ženu.
Písničkářka vyzrála v tématech, usadil se jí hlas a především našla
spoluhráče, se kterými si výborně rozumí a s nimiž se její styl přednesu
skvěle doplňuje. Ne že by spolupráce s Janem-Matějem Rakem, Karolinou
Skalníkovou nebo Františkem Rabou na předchozí desce Čerstvě natřeno
nebyla výtečná. Jenže šlo o výpomoc maximálně v necelých dvou
třetinách písní (Skalníková), v Rabově případě pak pouze na třetině desky.
Album Takhle ve mně vyjou vlci je kompaktnější díky účasti
kytaristy Patrika Henela a Radka Polívka, kteří účinkují ve všech 13 písních
a kteří tvoří i Martininu stálou koncertní kapelu. Vedle dvou stálých
muzikantů se na novém CD objevuje také několik hostů v čele s Karolinou
Skalníkovou (zde častěji vokalistkou než flétnistkou) a s nepřehlédnutelným
podílem „dechaře“ Bharaty Rajnoška. Na celek dohlížel Michal Němec, který do
studia přizval své dva kolegy z Jablkoně – Johnnyho Jůdla (fagot v Kulhavém
valčíku) a Petra Chloubu (bicí na více než polovině desky).
Zatímco Kulhavý valčík Němec pojal neskrytě jablkoňsky, aranže
většiny ostatních písní decentnější a přesto působivé. Bicí se netlačí
dopředu, dechy jen občas opatrně vystrčí klaunský nos (dialog Rajnoškovy
trubky s Henelovým rapem v Zakázaném ovoci). Jinak zůstávají
nejsilnějšími nástroji alba kytara a kontrabas: ve vzájemném rozhovoru (U
baru, Takhle ve mně vyjou vlci) i samostatně (kytara ve Vodě stojaté,
kontrabas v Metrem). Právě akustický strunný doprovod dvou
erudovaných muzikantů (Henel kytaru studoval na Konzervatoři Jaroslava Ježka
a Polívka má vedle trampského Lístku zkušenost z malých jazzových kapel)
posouvá album směrem k šansonu a jazzu. Přidají-li se v titulní skladbě
decentní perkuse ještě zkušenějšího Petra Chlouby, hudební fajnšmekr může
jásat podobně jako u loňského alba Žofky Kabelkové. Byla by však chyba
soustředit se pouze na hudební složku a nevšimnout si textů. Navzdory snaze
přiblížit se ke složitějším hudebním formám totiž Martina Trchová zůstává
především písničkářkou. Po formální stránce se absolventka oboru český jazyk
opět o kousek přiblížila k dokonalosti a její práce s délkami samohlásek a
s rýmy a asonancemi (Zakázaný ovoce) je vzorná. V písni Metrem
je zajímavý kontrast mezi klišé („v Praze je blaze“, „láska/praská“) a
originálními slovními hříčkami („jedu metrem do Háje“; „stálej příjem
potravy nestačí“). Ne vše je dokonalé (v písni U baru – možná ve
snaze přiblížit se lidové mluvě – dostává vytříbená čeština na frak: „na tě
hleděl“, „v mojich očích“), ale to dobré výrazně převažuje. Většina písní
pojednává o vztazích. Cesta od dívčího či adolescentního pohledu k postoji
dospělé ženy je u Martiny skutečně spíše evoluční než revoluční – mezi
dospělými obrazy typu „Možná ve mně někdo umřel a možná někdo novej vzniká“
stále sem tam proznívá holčičí smích či pláč. Důležitější však je, že i
tisíckrát omílaná témata dokáže Trchová zpracovat zajímavě. Sedmero vlků,
jejichž oči žlutě svítí z obalu alba (z dílny téhož grafika jako obal
Půlpes od Jablkoně), symbolizuje dekadentní já mladé písničkářky. Tu
část jejího ega, která zpívá: „Až si večer dáš bílý víno za mě / Tak já si
dám raděj whisky a cizí rámě / Růžovou pentli pak uvážu si na trám.“ Jenže
na albu naštěstí nad siláckými řečmi převažují výpovědi nesebejisté a
hledající jako: „Jsem žena s berlí v srdci / Mokrou kapuci přes hlavu mám.“
Dobré písně totiž častěji vznikají z nejistot než ze siláckého přesvědčení.
A Martinino druhé CD takové dobré písně přineslo.
Milan Tesař (Radio Proglas)
Folk 12/2010