Fúze
vítězí
Terne Čhave: More, love!, Indies Scope 2008, celkový
čas: 47:50
První dva takty by klidně mohl hrát Fleret. To taky kdysi
bývala folková – rozuměj převážně akustická – kapela a dnes, publicisto,
abys správnou škatulku pohledal. Ani Terne Čhave už nejsou, co bývali. Možná
si po loňském ne úplně povedeném koncertě Gypsy Kings na Colours Of Ostrava
řekli, že se už nechtějí svým dávným vzorům podobat. Ne, žertuji… Ve
skutečnosti byla změna stylu královéhradeckých Romů pozvolná, možná i trochu
cílená, v každém případě však logická. Světová scéna se vyvíjí, žánry se
mísí, fúze vítězí. Pokud tedy chtějí být někdejší držitelé zahradního
Krtečka světoví, měli by se vyvíjet. A i když raketovému startu skupiny
Gipsy.cz, která už dobývá světová pódia a figuruje na amerických
kompilacích, zatím nekonkurují, doma v koutě se nekrčí. V době, kdy píšu
tuto recenzi, figurují například na 17. příčce měsíčního prestižního
žebříčku World Music Charts Europe. Jakou že to tedy Terne Čhave na svém
dvojznačně pojmenovaném albu nabízejí žánrovou fúzi? Vlivy španělského
flamenca nebo fracouzského šansonu ani tentokrát neabsentují, úplně
nezmizely ani akustické kytary, i když zde zdaleka nejsou zastoupeny v tak
hojném počtu jako na minulých deskách. Mnohem nápadnější však je střídání
tanga s akustickou nápodobou klubové taneční hudby (Miri pirani),
práce s pravidelným dusavým rytmem (More, Love!), zběsilé ska (Aj
jaj jaj) i tvrdé rockové riffy (Pale tute). Ani to však kapele a
jejímu producentovi, rockerovi Petru Vyšohlídovi, nestačilo. V písních jsou
nasamplované dětské hlasy a smích (Mačkica) nebo dokonce pravoslavný
liturgický zpěv (Haleluja). Důležitější roli než kytary hraje
akordeon, avšak do popředí se derou nejrůznější typy rytmických nástrojů –
od akustických perkusí a bicích až po nasamplovaný rytmus. Poprvé Terne
Čhave experimetují s elektrickou kytarou a je pravda, že některé rockové
riffy mě docela překvapily. Pokud bych měl nové Terne Čhave k někomu
přirovnat, napadají mě kolegové ze stáje Indies Scope – Čankišou. I oni na
svém novém albu přitvrdili, i oni začali nově používat elektrické kytary, i
oni čím dál víc experimentují s žánrovými fúzemi. Zatímco však Čankišou svůj
druh folklóru od základu vymysleli (samozřejmě inspirováni stále novými a
novými podněty ze svých hudebních toulek), Terne Čhave vycházejí z hudební
tradice svých předků. Z romské lidové hudby toho v jejich současné produkci
zůstává stále ještě více než u kolegů Gulo čar (u kterých romský folklór
přežívá pouze v rovině textů), avšak nebojí se čerpat z hudby celého světa.
Mimochodem je příznačné, že si právě Terne Čhave vybrala jako svou
doprovodnou skupinu pro vystoupení na zámku v Boskovicích španělská
flamencová tanečnice Virginia Delgado. Ale zpátky ke srovnání s Čankišou…
Pokud byste hledali spojovací můstek mezi oběma skupinami, poslechněte si
titulní skladbu More, love! a představujte si, že ji se sborem Terne
Čhave zpívá svým nenapodobitelným vokálem Karel Heřman… Pokud jde o skutečné
hosty alba, najdeme mezi nimi jednak početný sbor vokalistů (včetně několika
dětí) a také – považte! – pravoslavného duchovního z Hradce Králové Milana
Augustýna Jareše, v bookletu uvedeného i s akademickými tituly. I díky němu
patří píseň Haleluja k vrcholům alba. Sympaticky vyčnívá i
tradicionál Mačkica, který mezi rytmicky nadupanými a samply
obohacenými tracky působí jako roztomilá dětská písnička. A za úplně
největší hit považuji tango Miri pirani (Nataša), nevšední klubovou
záležitost s akordeonem a s melodií chytlavou jako od Uhlíře a Svěráka. I
tentokrát Terne Čhave na svém album zařadili vkusný taneční remix – jde o
titulní píseň More, love! – a také videoklip (Aj jaj jaj).
Pěkná je i detailní fotografie koně v bookletu, avšak to zásadní říkají
pánové ve třinácti písních, které tvoří základ alba. A i když si kapela
v názvu svého alba hraje se slovíčky (Hele, prachy! vs. Více lásky), ke svým
posluchačům promlouvá především melodií, harmonií a rytmem. Slova v bookletu
sice najdeme, avšak pouze romsky a anglicky. Že by se pánové už opravdu
viděli ve světě? Přejme jim to.
Milan Tesař
Folk & Country 10/2008