Snění
pro srdce a dvě violoncella
Tara Fuki: Sens, Indies
Scope 2010, celkový čas: 51:45
Když Tara Fuki vydaly
v roce 2007 své předposlední – mimochodem výtečné – album Auris,
zdálo se, že je už nebaví být pouze dámským violoncellovým duet. Však jsem
také svou tehdejší recenzi nazval Čím dál méně duo. Dorota Barová a Andrea
Konstankiewicz-Nazir se tehdy obklopili mnoha hosty, mezi nimiž figuroval
jazzový Vertigo Quintet nebo kytarista Martin Alajam z mezinárodní formace
Metamorphosis. O tři roky se Tara Fuki vracejí s novinkou Sens,
natočenou minimalisticky v duu, bez hostů. Není to samozřejmě tak, že
by si dámy s celly sedly do studia, odehrály písně jako na koncertě a
zaklaply futrály. Přestože album vznikalo v nezvykle krátké době pouhých
šesti dnů (od 10. do 15. července 2010), obě protagonistky si se zvukem
jaksepatří pohrály. A nejen se zvukem, ale i s aranžemi písní: violoncella
hraná smyčcem i prsty a zmnožené vokály, které například v titulní písni
slouží i jako rytmická konstanta, jsou samozřejmostí, navíc Dorota přispěla
hrou na melodicu (tedy klávesovou foukací „harmoniku“) a Andrea si z minulé
desky přinesla původně švýcarský kovový bicí nástroj hang. Tara Fuki se
příklonem k hraní bez hostů sice jakoby vracejí ke své debutové desce
Piosenki do snu z roku 2001, avšak o brodění v téže řece v žádném
případě nejde. Duo totiž mezitím nasbíralo tolik zkušeností, že ani nemohlo
natočit podobnou desku. Navíc do hry – podobně jako na Aurisu
Aleš Hyvnar – vstupoval (spolu)producent, kterým byl tentokrát Miroslav
Chyška. Kytarista rapové skupiny J.A.R. a bývalý člen Bártovy
Illustratosphere ke křehkým skladbám obou mladých žen přistupoval překvapivě
citlivě a přitom do nich dokázal vložit pořádnou porci napětí. Napětí místy
vykukuje opravdu nenápadně (zkuste se naplno zaposlouchat do zvonivého
doprovodu ve Wiosennej piosenke), zatímco jinde na vás nesměle
zakřičí (Sens). Navzdory všemu zvonění a cinkání a přestože vokály
obou členek dua jsou opravdu nádherné, hlavními nástroji alba jsou skutečně
dvě violoncella. V jednotlivých písních hrají různé role: suplují kytaru (Słowa),
načrtávají basovou linku (Tobě, Pragnienia), nahradí rozsáhlejší
smyčcový soubor (Śpiew do snu). Album Sens jako celek
je velmi klidné a tiché a přesto si posluchač při soustředěném poslechu bez
problému představí, že mu do uší burácí orchestr. Jestliže violoncella
na albu vykreslují zvukomalebnou krajinu, hlasy obou dam jim vydatně
pomáhají. V úvodní improvizaci Tobě i v dalších skladbách tvoří
jakýsi výtah do vyšších sfér a skladbu za skladbou lze sledovat gradaci
tohoto nejdokonalejšího hudebního nástroje. Samozřejmě při vnímání
melodických eskapád hlasů bychom neměli zapomínat na texty. Tara Fuki se
především po odmlce na albu Auris vrátili k textům polského
básníka Krzystofa Kamila Baczyńského, který zahynul ve Varšavě v roce 1944
ve věku pouhých 24 let. „Neumím stvořit nebe,“ snažil se vykřičet v době
válečných hrůz v mimořádně silné básni Pragnienia. A i pokud polštině
až tak moc nerozumíme, poetické obrazy v závěrečném Śpiewu do snu
nelze nevnímat. Vlastně lze. Textům navzdory (a vedle Baczyńského je třeba
zmínit jako textařku i Dorotu Barovou) totiž melodie a aranže písní hovoří
samy za sebe. A proto na albu není velký rozdíl mezi skutečnými písněmi a
dvěma improvizacemi beze slov. Hudba Tara Fuki je tichá a klidná. A tichou a
klidnou zůstane i tehdy, když si ji naplno pustíte do sluchátek. Klid a
ticho se však nevylučují s naléhavostí, s touhou a radostí. Sens
je zdánlivě nerytmické album. Když se však dostatečně ztišíte a nenecháte na
sebe kromě hudby působit jiné zvuky, ozve se nečekaný remix. O rytmický
základ obstará vaše srdce.
Milan Tesař (Radio
Proglas)
Folk 2/2011