…aby
byla mou ozdobou a aby mi vařila
Stráníci: 25 let (2DVD), vlastní náklad 2008, celkový
čas: 64:15 + bonusový disk
Stráníci jsou manželská dvojice, která se s menšími i
většími úspěchy potlouká už 25 let na českém folkovém písečku. Stráníci jsou
stejnojmenná kapela, ve které Luboše a Veroniku postupně doplňovali různí
muzikanti včetně například Jardy Popelky (Pět oříšků pro Popelku) nebo
aktuálně Víti Troníčka (ex-Poupata, Marien). A konečně Míra Ošanec &
Stráníci je formace, která se zaměřuje především na interpretaci písní
amerického tria Peter, Paul & Mary. Kromě toho, protože v českém folku přece
každý spolupracuje s každým, dochází k plánovaným i nahodilým setkáním
například v rámci litvínovského koncertního cyklu Návštěva u Stráníků. Takto
Veronika s Lubošem doma přivítali například Epy de Myi, Nezmary s Mikim
Ryvolou, Bezefšeho, Jen tak tak a mnoho dalších především akustických
uskupení včetně například alternativnějšího mosteckého Zdarru. Pokud jste se
ve spleti názvů a jmen začali ztrácet, nezoufejte. Vše důležité o Stránících
vám v kostce přiblíží kolekce Stráníci: 25 let, kterou si
Luboš s Veronikou pro radost nechali připravit k významnému výročí společné
cesty nejen životem, ale i českým folkem. Rýha, kterou do desek hudební
historie udělali, možná není tak hluboká a tak patrná na první pohled jako
stopy Wabi Daňka, Mikiho Ryvoly nebo Nezmarů, avšak za čtvrtstoletí spolu
dva lidé leccos prožijí, potkají spoustu přátel a společně mají na co
vzpomínat a navazovat. Narozeninová video kolekce se skládá ze dvou disků.
Zatímco jiný interpret by vzal zavděk reprezentativním sestřihem koncertů,
Stráníci tento počin “odsunuli” na druhý, bonusový disk. “Jednička” skrývá
dokumentární film na téma 25 let Stráníků (a také 25 let se Stráníky).
Výsledek se víc než profesionálnímu dílu blíží poloamatérské nahrávce.
Kameramanovy ruce se občas zatřesou, záběry jsou až příliš statické (Stráník
a Strániková za stolem se hlavně na počátku filmu střídají pouze
s archivními fotografiemi). Jako promarněnou šanci vnímám absenci titulků.
Je pěkné, když se kontrabasista Nezmarů ve filmu představí “Já se jmenuju
Pavel Drengubák…”, avšak titulek by totéž vyřešil mnohem elegantněji. Ještě
výrazněji mi titulky chybí v závěrečné pasáži z koncertu, kterou režisér
zalidnil různými hosty a přáteli kapely. Stránici se na snímku představují
jako obyčejní lidé: milovníci dobrého jídla (Veronika: “Já strašně ráda jím
a strašně ráda vařím”) a tradičního rozdělení rolí v rodině (Luboš: “Mám
Verunku, aby byla mojí ozdobou, aby mi vařila…”). Důležitá je symbolická
rovina (rodinný krb, domov) a také role přírody, a to nejen ve vyprávění,
ale i na obrazovce: štěkající pes, který na sebe upoutá pozornost kamery,
tekoucí voda, stromy. Pokud jde o hudbu, Stráníci nezastírají, že nejsou
nijak výjimeční muzikanti, a že je na scéně drží víc láska k hudbě než
bůhvíjaký supertalent. Luboš vzpomíná, jak si vyráběl z dřevotřísky první
“elektrickou” kytaru a jak se učil první akordy (“Ani sluch jsem možná neměl
nacvičenej”), Veronika líčí svůj desetiletý boj s trémou. I díky těmto
přiznáním je dokument navýsost lidský. Vystihne to Wabi Daněk, když Stráníky
charakterizuje jako lidi “velice slušné, nechamtivé”. Souvislejší vyprávění
o jednotlivých sestavách Stráníků zde nenajdeme (pikantní by například bylo
připomenutí Náhodné sešlosti s Ivanem Vargou, později Martinem Maxou, který
si mimochodem název této kapely ponechal i pro své popové projekty). Příběh
kapely sledujeme mezi řádky, jednak na pozadí důležitých festivalů (Luboš:
“Porta, to je prostě pro mě TA Porta”), jednak při vyprávění spřátelených
muzikantů (Wabi Daněk: “Stráníky, ty já znám už asi takovejch 20 let”). I
když samotný film graduje (přibývá postav, postupně se přece jen mění
prostředí), to nejzajímavější představuje záznam z televize s vlasatým
Stráníkem (Veronika: “V tý době jsem se zbavila tý strašný trémy”) a
samozřejmě druhé DVD se třemi koncertními záznamy z různých let (včetně
záznamu Lubošovy bluegrassové kapely Kapr na modro z Porty 1989). Laskavý a
sympatický dokument zhlédnete jednou dvakrát a odložíte jej, ale na koncert
se možná podíváte opakovaně.
Milan Tesař
Folk & Country 1/2009