Další
možná Skoumalova kompilace
Petr Skoumal: Kampak
běžíš, ježku (Písničky pro děti), Supraphon 2008,
celkový čas 76:01
“Kompilaci písní Petra
Skoumala bychom mohli sestavit stokrát jinak.” Těmito slovy jsem uzavíral
recenzi loňského reprezentativního trojalba
písní Petra Skoumala, které vyšlo u brněnské společnosti Indies MG.
Připomínám, že šlo o tři a půl hodiny toho nejlepšího, co Skoumal složil a
případně i nazpíval pro dospělé posluchače v letech 1986–2004. Chyběly tedy
například starší nahrávky dua Vodňanský & Skoumal nebo Skoumalova tvorba pro
děti. První dluh splatil Supraphon boxem čtyř CD Vodňanský & Skoumal:
Život a dílo. Totéž vydavatelství přineslo už v roce 2003 výběr
nejznámějších Skoumalových dětských písniček Když jde malý bobr spát.
Nyní vychází další dětská kompilace s názvem
Kampak běžíš, ježku. Nutno podotknout, že přes tuto zdánlivou
nadprodukci nejde v žádném případě o paběrky. I na druhém dětském výběru
stále ještě najdeme spoustu snadno zapamatovatelných a přitom neotřelých
popěvků. Stavba alba je podobná jako u
pět let starého “Bobra”: písně ze tří dnes už klasických řadových desek
Kdyby prase mělo křídla, Jak se loví gorila a
Pečivo, něco málo navíc (Dejte
mi pastelku, nakreslím pejska) a na
závěr pět relativně nových písniček ze stále oblíbených
Včelích medvídků. Zatímco tři
zmíněná dětská alba sestavil Skoumal z textů Emanuela Frynty, resp. Pavla
Šruta, na dalších písních spolupracoval s Janem Vodňanským nebo Zdeňkem
Svěrákem. Jestliže u písní pro dospělé Skoumalův rukopis spolehlivě poznáme,
u tvorby pro děti to platí dvojnásob. V písni s miniaturní stopáží (průměrně
něco málo přes minutu) totiž skladatel nemá možnost rozvinout více
melodických motivů, natož si pohrát s aranžemi. A protože Skoumalovým
oblíbeným nástrojem stále zůstávají
klávesové nástroje (“I am the Japanese synthesizer,” zpíval kdysi v hitu
PSS 31), musíme při poslechu alba
vzít zavděk především střídajícími se rejstříky. Zatímco
Fryntovy i Šrutovy básničky nestárnou, Skoumalovy klávesy jako by zamrzly
ještě někde v 80. letech. Dnešní posluchač se možná pousměje nad
kolovrátkovým popem (Dva mrňaví uličníci) nebo nad
ne úplně zdařilou parodií na dechovku (včetně
úsměvného natahování slabik: Jelení).
Situaci naštěstí zachraňují hostující muzikanti (Jan Hrubý na housle nebo
Olin Nejezchleba na cello) a několik povedených
aranžérských vtípků (“barokní” hříčka Aničky nebo “chorální”
Tchoři s C & K Vocalem).
Přes uvedené výhrady se stále sluší smeknout
před Skoumalovým smyslem pro melodii. Uvědomil jsem si to při poslechu
nových písniček ze Včelích medvídků, ke kterým jsem chtěl
zpočátku chovat nedůvěru. Kultovní loutkový večerníček budu mít navždy
spojený především s hity, které zachytila už pět let stará supraphonská
kolekce (Slunce už vysouší loužičky,
Přátelé, chvátám, Tam, kde v noci jasně svítí světlušky) nebo ještě
starší kompilace Písničky z večerníčků (Nás by tak
nejvíce vábilo). Nicméně i nové písně jako
Modré z nebe nebo Ploty se
po několika posleších vryjí do mozku, až se jich nemůžete zbavit.
Vydáním alba Kampak běžíš, ježku
se Supraphonu povedla zvláštní věc. Zatímco
jiní umělci vybírají na kompilace jednu či pár
písní z každého řadového alba (a někdy ani to ne), skoumalovská dětská
tvorba byla pouze přeuspořádána. Co z prvních tří desek z 90. let nevyšlo na
“Bobrovi”, objevilo se nyní na “Ježkovi”. Včelí medvídky
i dvě ukázky pozdní spolupráce s Janem Vodňanským berme pouze jako bonus.
Mimochodem když jsme u spolupráce s Vodňanským, neměli bychom zapomenout na
čtvrté Skoumalovo řadové album pro děti, nazvané Pro děti od pěti.
Aby kompilace jeho dětské tvorby byla opravdu poctivá a úplná, nemělo by se
na tuto položku zapomínat, i když vyšla u jiného vydavatele. Vždyť písně
jako Jde si slon, Naše pračka nebo Nedaleko Cušimi
patří k tomu nejlepšímu, co Skoumal pro malé posluchače vytvořil. Zde toto
album pouze vzdáleně zastupují písně Byl jeden malý Bambuko a
Holčičko medvědí, které na
Pro děti od pěti v jiných
verzích také najdete.
Milan Tesař
Folk & Country 12/2008 |