Maminkovský folklórSestry Steinovy –
Měsíček svítí, Indies MG, 2008, celkový čas: 40:00
Za základní kámen při hodnocení a vnímání Steinovek jsem
vždy považoval písničkářské sdělení. Karolina Kamberská je prostě básnířka,
která svou poezii obléká do sdělné módy písničky. Jasně, sestry v akci dobře
zpívají, jejich hudební doprovod poučen punk rockem i folkem nervně tepe,
texty mají uvnitř skrytou silnou melodii, kterou dokáží najít a podpořit
výrazem, ale je to především autorská tvorba, kterou občas ozvláštní nějakou
tou zajímavou úpravou písně lidové. Druhou jistotou pro mne byl naprosto
převažující kytarový zvuk doprovodu. Obě tyto jistoty nové album zbořilo.
Pokud Steinovky položertem označovaly svou dosavadní tvorbu jako maminkovský
folk, protože prostě obě maminkami jsou, teď se rozhodly pro trochu jiný
projekt. To slovo nemám moc rád, projekty se to jen hemží, ale zde je na
místě. Má tři složky – CD z lidových písní, knížku – zpěvník a vystupování
pro děti v mateřinkách i na nižším stupni ZŠ, kde si společně budou zpívat.
Ostatně Lucie v mezinárodní MŠ učila, tak snad ví, co dělá. Kdybych byl o
půl století mladší, a paní učitelky mi přivedly ty dvě velkooké mrkací
panenky, asi bych moc nezlobil. To, že album je součástí většího projektu,
musíme brát v potaz při jeho hodnocení, je tomu totiž přizpůsobena
dramaturgie i výsledný tvar. Sestry do něj vybraly 26 lidových písní (včetně
několika slovenských), které dost různorodě zaranžovaly, část jich nazpívaly
samy a část jich naučily zpívat spřátelené malé děti, takže můžeme slyšet
v nevyumělkovaném tvaru, jak by takové dětské muzicírování mohlo vypadat. Na
desku si při tom pozvali do jednotlivých písní pár muzikantů, a především
Lucie stále častěji sedá za klávesy (většinou s klavírním rejstříkem) a
občas je zvuk doplněn o to, co Karolina naprogramovala na svém PC. Asi
nejčastějším dalším nástrojem jsou perkuse (David Landštof), naštěstí hrané
jemné, nevtíravě. Inu, dětem je třeba rytmem písničku občas trochu
ocukrovat. Mezi písničkami najdeme jak jednoduché lidovky dětské, tak
písničky s obsahem dospělým (především o lásce) a mírně složitější
strukturou. Při jejich ztvárňování se občas sestry blýsknou rafinovanými
dvojhlasy, většinou ale vycházejí z toho, že písničky jsou krátké a cílová
skupina jsou děti, takže nejlepší je najít jeden zajímavý, chytrý nápad a
nepřekombinovávat to. A tak Na tom bošileckým mostku si vezmou jako doprovod
dva beatboxy (Mikuláš a Darek Šušorovi), o chvíli později se u Tálinského
rybníku ozvou názvuky Afriky a takřka v zápětí dětský zpěváček konstatuje,
že Bude zima, bude mráz za doprovodu v latinskoamerickém rytmu a následuje
koleda Pásli ovce Valaši s pětitónovou basovou rytmickou ostinátní figurou.
Dovedu si představit, že někteří recenzenti jim to spočítají jako příliš
jednoduché aranžování, myslím ale, že je přiměřené a funkční. A jen tak
mimochodem, i já se jako dítě učil, co je to zpívat kánon, přímo na tomtéž
popěvku, který najdete na této desce. Zajímavé je, že jakkoliv je Karolina
jako autorka výtečná ve využívání hovorové češtiny a můžeme sledovat trend,
kdy děti se učí lidové písničky právě v obecné češtině a nářečí se nám
vytrácejí, na této desce se naopak ctí až přepečlivě. Samostatnou
kapitolou je booklet s výtečnými ilustracemi dvorní ilustrátorky Sester
Steinových Terezy Říčanové. Už proto se těším i na knížku, ale dovedu si
představit, že chce-li si rodič užít této desky s dítětem, k prohlížení
stačí i booklet zasunutý v kapse digipacku. Nahráno bylo v dobrém studiu
Svengali a dobrými muzikanty (V. Papež, A. Charvát), kteří naštěstí dokázali
nehlídat u dětských zpěváčků každou notu, a tím pádem působí výsledek velmi
přirozeně. Naprosto upřímně si ale myslím, že rozhodující pro vyhodnocení
celého projektu bude až to, zda a jak se podaří realizovat jeho třetí složku
– hraní a zpívání ve školkách a školách. Doufejme, že sestry vytlačí
postupně Maximum Turbulenc, a to zdaleka nejen proto, že je na ně hezčí
pohled.
Jiří moravský Brabec
Folk & Country 1/2009