Beatles v Praze?

Leoš Šedo, Beatles přistanou v Praze dnes večer, vydalo nakladatelství Galén.

V městě Sázava je relativně vysoký počet spisovatelů na čtvereční kilometr. Tady žil Jiří Voskovec (a v posledních letech života tu chalupařil Jan Werich). Bydlí tu Pavel Kohout i Michal Wiewegh. A také autoři, kteří na vydání své první knihy teprve čekají. Když místní kulturní pospolitost pořádá pravidelná autorská čtení domácích autorů, nikdo se moc často neopakuje. Leoš Šedo je další výrazná osobnost současné literatury se sázavskou adresou v občance. Svoji prvotinu Kleště vydal teprve před několika lety v prestižním a dnes už neexistujícím nakladatelství Petrov. Kniha je z lékařského prostředí (Šedo sám je zubař) a provázíte v ní tři přátele různých povah a osudů od studia za totality až do země po Listopadu. Kniha je strhující a zároveň věrná svými obrazy doby a vztahů.  Proto jsem s napětím čekal druhou knížku s názvem Beatles přistanou v Praze dnes večer, která vyšla v listopadu v nakladatelství Galén. Odbočka: Nakladatelství Galén vydává (jak si i z jeho názvu rozklíčujete) lékařskou literaturu. Záležitost prospěšná a jistě i lukrativní. Z případných přebytků si naplňuje šéf nakladatelství Lubomír Houdek svou radost. Vydává knihy o hudbě, zejména pak o folkařích. Když zalistujete obsáhlým katalogem, objevíte knížky Jardy Hutky, Jana Buriana, Jiřího Dědečka, Zuzany Michnové, Zbyňka Benýška nebo knihy o Šafránu a o Nerezu. Nová knížka Leoše Šedo je literární fikcí z minulosti i současnosti (i když v případě závěrečné povídky Plyn posunuté o dvacet let do budoucnosti) české kultury. Titulní povídka popisuje přípravy koncertu Beatles na Strahově v roce 1965, který se mohl stát záminkou invaze sovětských vojsk do Československa. Koncert se nakonec neuskutečnil, a tak si museli soudruzi ještě tři roky počkat. Hlavní hrdina, kulturní manažer se potýká s naprosto stejnými problémy, které jsem zažíval v kultuře v sedmdesátých a osmdesátých let. Stejně tak se najdou v další povídce Rock and Roll Music všichni ti tehdy začínající rockoví i folkoví muzikanti na cestě plné režimních překážek. Povídka Plyn nás uvádí do Česka dvacet let po dnešku a exponencionálně rozvádí náš současný vývoj: přeplněnost země hypermarkety, oplocené podnikatelské rezidence, konzumovaná zábava, příliv cizinců schopných pracovat i resistence intelektuálských vrstev v návratu k přírodě. Děj: poslední koncert Rolling Stones v Praze, aplaudovaný jejich osmdesátiletými fanoušky. Konec jedné kulturní éry bez nástupu éry nové. Kromě jasnozřivého pohledu napříč epochami našeho žití vás Šedo zaujme neotřelostí jazyka a bohatostí metafor. Nepomáhá si levnými provokacemi, popis a doby událostí je jeho nejsilnější zbraní. Knihu graficky vypravil Vlasta Třešňák, předmluvu napsal Jiří Černý. Dost dobrá knížka a nejen o hudbě.

Michal Jupp Konečný