Bezduché legrácky, nebo
satirické tnutí?
Jiří Schmitzer - Bouda. BMG, 2003. Celkový čas 42:05.
Herec a písničkář Jiří Schmitzer natočil ve svých
54 letech své teprve třetí album. Bez znalosti interpretova dramatického
umění a bez osobních prožitků z poslouchání předchozích Schmitzerových alb a
minimálně jednoho jeho živého vystoupení by posluchač mohl Boudu odsoudit
s posměšným: Ten chlap přece neumí zpívat. Ano, Schmitzer neumí zpívat
podobně jako třeba Vašek Koubek. Ale tak jako se Koubek pro svou ori ginalitu
mohl stát jedním z nejoceňovanějších písničkářů, má podobné šance i Jiří
Schmitzer. V jeho případě totiž nejde o intonaci nebo o krásnou barvu hlasu.
Důležité je sdělení a způsob jeho podání posluchači. Řada skladeb na albu
Bouda má charakter fórků, často drsnějších. Jenže pod zdánlivě siláckým
povrchem se skrývá jádro s hlubokou myšlenkou.
Klíčem k pochopení alba je poslední skladba Máte na to?, se kterou se každý
recenzent nutně musí nějak poprat. Schmitzer do klidné popové hudby nejprve
jen tak mimochodem prohodí: “Řekněte: prdel / Máte na to?” A pak pokračuje
řevem, který spočívá ve stálém opakování onoho inkriminovaného slova. Tato
pasáž se střídá s rapovanými slokami, po textové stránce úplně prázdnými.
Zprvu jsem skladbu vnímal jen jako “ulítlý
bonus” na závěr alba, ve kterém není třeba hledat hlubší smysl. Jenže pak
jsem si uvědomil, že jde o tradiční “písňové” schéma rapperů, jako je
například tolik populární Eminem. V nedávném rozhovoru pro časopis Rock &
pop mi sám Schmitzer mou domněnku víceméně
potvrdil. Ke skladbě jej prý inspirovala nahrávka nu-metalových Limp Bizkit,
plná různých “fuck you” a podobných výrazů.
Druhou klíčovou písní je singlová Kaluž. Písničkář zpracovává
neotřelým způsobem problém stárnutí a jeho filozofování vůbec nezní
křečovitě: “Jak ta voda strání pádí / Nezastaví ji sto kádí / A ten list co
plave na ní / Nejsem-li já sám.” Jinak (tentokrát opět s pár peprnými
výrazy) se Schmitzer dotýká stáří ve skladbě Čert: “Jako mladej, to
sem míval / Ideálů bezpočet.” A rychlý tok života zpracovává ještě jednou v Dokola,
dokola…: “Dědeček, babička
/ Starý i stařičká / Před chvilinkou byli děti.”
Na starších deskách se Schmitzer doprovázel pouze na kytaru. Vždycky však o
sobě tvrdil, že je “bigbíťák”. Nyní šel jednoduchý doprovod (definitivně?)
stranou, producent Zdeněk Vřešťál svěřil Schmitzerovy skladby do rukou
Zdeňka Zdeňka. Tento multiinstrumentalista (především však klavírista a
klávesista) má za sebou kapelničení ve vlastní skupině Naima, doprovázení
Vlasty Průchové, skládání
hudby k večerníčku nebo aranže na albu Lucie Vondráčkové. Na album Bouda
nahrál Zdeněk všechny nástroje s výjimkou Schmitzerových kytar a foukací
harmoniky. Výsledkem zajímavé spolupráce je nejen zmíněný “idylický” podkres
rapu v poslední skladbě, ale také rockový doprovod v Dokola,
dokola…, nápodoba undergroundu v Telefonu,
stadionový zvuk v závěru
Byndi, bluesový základ ve Šlapeme si nebo rytmický kolovrátek
v Hrdlo prdlo.
Přes v podstatě závažná
témata (nejen zmíněné stárnutí, ale například komplikované vztahy ve
Šlapeme si nebo život ve
své komplexnosti v písni Balada)
se Schmitzer na albu představuje především jako komik. Tak jako počmáráním
zesměšnil svůj “seriózní” fotoportrét na obalu desky, dělá si legraci i ze
sebe coby písničkáře. Dociluje toho například úctyhodným rejstříkem
výrazových prostředků, které vkládá do svého (ne)zpěvu. Poslechněte si třeba
už zmíněnou píseň Dokola, dokola… s chechtáním a šklebením.
Duet s Markem Ebenem Hrdlo prdlo,
vcelku realistický rozhovor
státního úředníka a výrobce paštik, končí jakousi scénkou, ve které se
pánové navzájem postřílejí. Bezduchá legrácka, nebo satirické tnutí do
živého? Nechci se pouštět do pokusu o hluboký výklad. Ale i zde si troufám
tvrdit, že píseň má několik rovin možného výkladu a že zdánlivě
dadaistická komika slouží pouze jako dveře ke vstupu do opravdového
písničkářova světa.
Album Bouda patří v každém případě k hudebním událostem roku. Ne pro
prvoplánovou estetickou hodnotu; krásu melodie nebo slova, jak ji většina
z nás vnímá, zde nehledejte. Schmitzer je zajímavý tím, že dokáže skloubit
humor (často černý, vulgární nebo dadaistický) s upozorněním na vážné
problémy. A to všechno výrazovými prostředky, díky nimž je rozeznatelný od
všech svých kolegů.
Milan
Tesař
(hudebním redaktor Radia Proglas) |