Sázavského
beneficeVít Sázavský Nerez 1982 – 2007 Neřež, Indies MG
Record, celkový čas 61:45
Vít Sázavský slavil abrahamoviny, a to je jistě rozumný
důvod, aby se pochlubil bilančním albem. V původním hvězdném triu Nerez sice
byl autorsky ve stínu Navarové i Vřešťála, ale interpretačně naprosto
rovnocenný s oběma, a aranžérsky se propracoval na úroveň, která je zejména
pro Neřež zcela zásadní. Tomu odpovídá i fakt, že z osmnácti skladeb výběru
je Sázavský spoluautorem hudby na sedmi z nich, aranžérem či spoluaranžérem
na šestnácti a zpívá pochopitelně ve všech. Nenajdete žádné bonusy ve smyslu
skladeb dosud neslyšených nebo raritních nahrávek, ale prostě osmnáct kousků
posbíraných ze šesti nosičů a seřazených podle subjektivního klíče, tedy ani
chronologicky, ani nějak tematicky. Přitom totálně převažuje období Neřež –
nad Nerezem vede 14:4. Ale vzhledem k tomu, že Nerez vyšel v mnohem větších
nákladech a jako komplet docela nedávno, asi stejně tyto písně (Za
poledne, Masopust, Na zdraví, Yburan omažyp) většina potenciálních kupců
doma má. Psát o takovýchto deskách je trochu ošidné. Kdo a jak písně
vybral a sestavil, nevím, na albu se nedozvím a při vyrovnané kvalitě
repertoáru z něhož se vybíralo, možná by stačilo zvolit v počítadle náhodný
výběr. Jako producent je uveden Vít Sázavský. Každopádně Nové hry na
počátku jistě není největší a nejznámější píseň Neřež a naopak deska končí
původně Nerezáckou Tisíc dnů v podání Neřeže, což jednak je nesporný
hit a jednak může být dramaturgický záměr propojit obě časové větve Vítovy
kariéry. Vůbec: přišlo mi divné, že na obalu není nic než texty a osoby a
obsazení. Na druhé straně než pitomý oslavný sleevenote pro jubilanta, je
mlčení lepší, protože buď jsou ty písně dobré, a omáčku nepotřebují, nebo
nejsou, a pak to žádné pajány nezachrání. Skladby jsou voleny tak, aby
v nich vynikly Vítovy sólové party, a Vít je velmi dobrý zpěvák. Ale na
druhé straně si myslím, že daleko silnější je tam, kde se stane součástí
alespoň dvojhlasu se Zdeňkem Vřešťálem. Díky souzvuku (intonačně přesnému a
barevně unikátnímu) nejsou ze strany posluchače takové nároky na výraz,
který přece jen u sólového zpěvu vyžaduje víc osobitosti. Možná někde v tom
je hluboké Sázavského dilema - měl by jako sólista šanci prosadit se?
Upřímně řečeno, myslím si, že ne. Byl by někde v širší špičce, ale jeho síla
je v tom, že se stane dokonalou součástí něčeho většího. Posuzujete-li podle
této kompilace Sázavského jako aranžéra, pak mu asi vyseknete poklonu.
Autorský rukopis aranžéra je patrný ale zároveň neutlačil pestrost, snad jen
párkrát jsem měl pocit až přílišné popisnosti aranže vzhledem k textu, ale
to je mnohem lepší než samoúčelná svévole. Osud takovýchto bilančních desek
není nijak oslnivý, ale ani hořký. Hitparády nedobudou, ale na druhé straně
zatím stále žijeme v době, kdy vhodně zapadnou do fonotéky toho, kdo patří
k přívržencům Nerez s háčky či bez nich. Možná za deset let, až nebudeme mít
archiv CD, ale všechno na jednom mega giga hard disku, opravdu se ukáže, že
si pro poslouchání zvolíme jednoduchý programový příkaz a ono nám to
namixuje skladby nějak podobně. Poslouchalo se mi to příjemně, zavzpomínal
jsem si na to, když některé ze skladeb na albu měly ještě mléčné zuby,
zasmutnil za Zuzanou a nakonec si řekl, že je hezké, připomenout nám, že Vít
Sázavský prostě opravdu byl a je rovnoprávným členem obou part, a na dálku
mu k těm padesátinám popřát alespoň myšlenkou další silné písně, jimž
spoluvdechne život.
Jiří moravský Brabec
Folk & Country 10/2008