Slunce a koření
Sanyland – Trochu korenia, Slnko records 2008, celkový čas: 55:37
V roce 2007 si Sanyland odvezl ze Zahrady Krtka od Folk &
Country. V roce 2008 na ni naopak přivezl své nové a lbum Trochu
korenia. Obsahuje třináct skladeb, na
kterých se kromě kapely podílela i řada hostů. Spojuje je ona pro Sanyho a
jeho přátele charakteristická zasněná atmosféra, většinou volné tempo,
čitelné aranže, kde každý tón má svůj smysl a blíže nepopsatelné poetično.
Autorsky převládá Sany čili Slavo Grék, ale podíleli se i další, textařsky
zpěvačka Katka Fečová, čili Habbiel (a dva texty přišly do kapely zvenčí),
muzikantsky Ivan Polák a Igor "Ajdži" Sabo. Zpívá se většinou slovensky, ale
i anglicky a česky, někdy se dva jazyky potkávají v jedné písni. Zpěv se
někdy proměňuje v další nástroj nesoucí pouze náladotvornou vokalizaci
melodické linky. Někdy se jen na prahu slyšitelnosti šeptá. Právě chytrá
práce s vokálním aranžmá je jedním z posluchačových potěšení
nad deskou. Z nástrojů je tím nejdůležitějším Sanyho akustická kytara,
nesoucí v sobě v čistých, barevně průzračných tónech něco tu z blues, tu
z latiny. Ji doplňuje kromě občasné elektrické kytary (Andrej Hruška) jindy
druhá akustika nebo mandolína (Martin Zajko). Nazvat tandem baskytara Ivan
Polák a perkuse Ajdži rytmikou by znamenalo popřít část funkce, kterou
v sestavě mají. Skladby s Ajdžim mi přišly zajímavější než ty, kde jsou bicí
Mariana Slávky, i když ani proti nim nic nemám. Ovšem zdaleka
ne všichni muzikanti se objeví ve všech skladbách, a naopak mnohdy na jejich
kapelní posty zaskočí jiní – třeba vokalistů se mihne albem celkem dost. To
je důkazem, že pro Sanyho je nejdůležitější písnička; pocitu, který jí chce
zachytit, přizpůsobuje obsazení ve
studiu (a asi také hrálo roli, kdo měl zrovna čas). Žánrově je pochopitelně
Sanyland těžko zařaditelnou kapelou, nepoužijeme-li nějakou berličku typu,
že jde o crossover nebo prostě o písničky. Což je oboje jistě pravda.
Většinou to je tak, že nejjednodušší kompoziční písničková kostra je vlastně
pravidelná a nekomplikovaná, často minimalisticky obměňující nějaký
ostinátní kytarový motivek, ale jemným přimícháváním oné trochy koření
v podobě dalšího hlasu nebo jemně prosvítajícího nástroje se vše posouvá
někam jinam, do oblastí hudby nenápadně se proměňující do nových a nových
poloh. Šeptaná a polosrozumitelná slova občas působí v tomto hudebním
spojení jako zaříkadla tajemných rituálů. U takovéto hudby nemusí být text
poslem kdovíjakého sdělení. Možná spíš naopak – příliš jasný smysl ruší
vágní poezii s duší, jak napsal klasik. Navrstvíte-li dobře slova, tak aby
neměla nějaký prvoplánový pitomě obyčejný smysl, on už jazyk se svou pamětí
a fantazie posluchačů z nálady slov vytvoří nějaký výsledný pocit.
Což je i případ mnoha konkrétních kousků textu tohoto alba, i když
pochopitelně několik pevných obrazů z každého textu je patrných. Album bylo
natočeno po částech ve čtyřech studiích, v pátém pak dopilováno, ale není
nijak zvlášť patrný rozdíl studií v barvě zvuku. Čitelnost nástrojů je
dodržována. Vypraveno je jako digipack s hezkým barevným obalem, jehož
vůdčím motivem je obloha různě polojasná či oblačná. Náladové krajinky
doplňují portréty a momentky muzikantů a pochopitelně všechny texty. Chvályhodné
je, že u každé písně je napsáno obsazení zvlášť, při variabilitě Sanylandu
to je nejjednodušší způsob jak postihnout osoby a obsazení. Sanyland už je
kapelou dlouhohrající, byť s přestávkami. Trochu korenia
je jejich oficiálním debutem, a to rozhodně vyzrálým, zajímavým a poctivě
odvedeným. Na české scéně kapela dvojníka nemá, už to je důvod, aby si ji
poslechli nejen u východních sousedů.
Jiří moravský Brabec
Folk & Country 10/2008 |