Slunečná Samsonova terapie

Jaroslav Samson Lenk: Slunečno,  Jumbo Tymákov, celkový čas 34:30

Jednoduše, Přívěs, Vím, že jsi, Hej hola, Valčíček, Letnička, Svetr, Kde je ta láska, Osecká, Tik a ťak, Maj čaj, Soumračno

Jsou písničkáři jako aktivní sopky, chrlící na své příznivce na stříbrných kotoučcích vše, co se vyklube z jejich hlav. Jaroslav Samson Lenk se nachází někde u zlatého středu. Ač písničky vytřepává jakoby z rukávu a pouští mezi lidi na koncertech i při sejšnech, s deskou si dává načas. Vybírá, třídí, pozoruje reakce posluchačů a teprve až dojde k přesvědčení, že je to ono, pošle své písně na cestu… CD Slunečno nabízí 12 písniček, které ač rozdílné mají jedno společné – vyzařují klid, pohodu a navíc i dávku místy trochu ironického až sebeironického humoru, takového na jaký jsme od Jaroslava Samsona Lenka zvyklí. Při prvním poslechu vám může pohodovost přivodit ztrátu soustředění. Deska rychle dohraje, její celkový čas jen o málo překračuje půlhodinku, jenže stejně vás to přinutí pustit si skladby znovu. Při druhém či třetím poslechu si už uvědomíte rozdílnost rytmů, textů i aranží, přesto však tvořící jednolitý celek. Na desce budete těžko hledat jednoznačný hit, který by rozhlasové stanice točily stále dokola. Všech dvanáct skladeb zapadá do sebe jedna za druhou. Jednoduše, písnička mající na desce oproti koncertní verzi jemnější kabátek. Svůj podíl na tom má i v refrénu skvěle podbarvující druhý hlas Jany Kučerové - Šneberkové. Celá písnička navozuje pocit letního poklidného slunečního dne někde u vody. Ragtimový Přívěs je jeden z dalších obyčejných příběhů, kterému nechybí ani humor. Opět Samson v duetu, tentokrát se zvonivým sopránem Ály Vítové. Vím,že jsi a Valčíček jsou písně krasosmutné, každá trochu v jiném duchu. Obě mají v sobě špetku naděje i nadhledu, která jim nedovolí sklouznout do sentimentální polohy. „Antičastuška“ Hej hola navozuje, hlavně v refrénu, dojem hospodských vyřvávaček. Nesklouzává ovšem k jejich textové primitivnosti. Letnička se nese v trampském duchu. Píseň lehce plynoucí opět v letně slunečné atmosféře, ovšem s překvapivě vygradovanou humornou pointou. Svetr v rytmu čači – lehce zapamatovatelný text prošpikovaný slovními hříčkami („buďto se zblázním nebo se zjevím“). Bigbítová hitovka Kde je ta láska kdyby zazněla skutečně na plný plyn, určitě by ze Slunečna vyčnívala. Její mírné sešněrování ve prospěch celkového vyznění desky jí přesto na kvalitě neubírá. Dívčí trio Berušky podbarvuje většinu písniček na desce. Skvěle sladěné hlasy „sluníček sedmitečných“ asi nejúžasněji vyznívají v písni Osecká. Tato znělka vznikla na objednávku pro místní rozhlas v Samsonově rodné vesnici. Z písničky s lidovým štychem přímo dýchá autorova láska k tomuto místu. „Obecní hlásání“ pak patří k dalším textovým perlám desky. Závěrečné písničky, Tik a ťak, vyvolávající představu atmosféry nedělní kavárny, i song se zdánlivě čínským názvem Maj čaj, pod skořápkou na první poslech proplouvajícího neřešícího hraní se slovíčky skrývají hlubší satirické postřehy. Poslední skladbou je možná trochu překvapivě instrumentálka Soumračno. Skladba, ze které je cítit vliv Erica Claptona, je zcela jasnou tečkou ukončující celou desku. Desku, ve které pocit z celku převažuje nad jednotlivými skladbami. Booklet září slunečně, stejně jako celé cédéčko a skrývá uvnitř pěkné fotky. Škoda jen, že se jedná o pouhý dvojlist bez jediného textu. Výběr hostů je nepochybně taky dobře promyšlený, o Beruškách a Janě Kučerové – Šneberkové už zmínka byla. Sluší se doplnit i kytaru Jirky Šneberka, ale především perkuse Pavla Plánky a vynikající jazzový kontrabas Petra Dvorského. Skladby jsou pochopitelně autorsky dílem Jaroslava Samsona Lenka, pouze ve dvou případech s textařským podílem Lenky Jirků. Možná tahle deska nebude zářit na čele tabulek všech renomovaných kritiků, ale jistě bude zdobit mnoho fonoték jako sluníčko, které vás vytrhne z každé depky.

Pavlína Bublina Veselková

Milan Belmondo Plch