Reliéf

Reliéf: Suburban Street. Good Day Records, 2003. Celkový čas 40:25.

Bývaly doby, kdy jste nemohli prakticky projít českou kotlinou a moravskými úvaly, aniž byste nenarazili na bluegrassové pidlikáče, kteří hráli stylově konzervativně všechno, co kdykoliv ze Scruggse, Monroa a spol vypadlo. Mám pocit, že ty doby jsou ty tam. Část bluegrassistů zvlčila k modernějším odnožím, část toho zanechala úplně a jen sem tam se něco modrá (ve srovnání s dobu před patnácti lety). I tak jsme ovšem evropskou bluegrassovou velmocí, i když ze světového hlediska už nás asi předběhli pilní Japončíci. Co ovšem ubylo v kvantitě, přibylo v kvalitě.

Mezi věrnými u nás hraje významné postavení Reliéf. Jejich písničky působí většinou stavbou a barvou zvuku (ale na první poslech i vokální aranží) příjemně staromilsky, člověk by skoro přísahal, že jim musí být půl století. Přitom jde většinou o vlastní tvorbu a ne jen tak ledajakou. Na novém albu Suburban Street ji doplňuje pár převzatých věciček, ale zase nejde o odkaz otců zakladatelů bluegeassu, ale třeba o takového Toma Waitse, písničkářského skřeta.

Kapela těží z asi nejlepšího vokálu, který u nás můžete v této branži najít. Ten je postaven na příjemném barytonovém až basovém hlasu Zbyňka Bureše, který zároveň u většiny písní je vokálem vedoucím, hlavním. Nad ním se s lehkostí kupí hlasy ostatní, křížové vokály znějí jako naprostá samozřejmost ve výškách, kam bych nevyzpíval ani skřípnutý na štaflích. Nejklasičtější možné bluegrassové obsazení (banjo, kytara, mandolína, kontrabas) je občas doplněno o další nástroje z instrumentáře kapely (Bureš kromě banja hraje na dobro a steelku, Dvořák kromě mandolíny používá i mandolu) i hosta Pepy Maliny (housle). V několika písních se (pravda z bluegrassového hlediska nestylově) připojí Mikuláš Nop na bicí, naštěstí hrané z citem, nevyčnívající a nevulgarizující nahrávku. I když nahrávka takové Poor Country s bicími, kvílející steelkou a táhlou melodií v podání vemlouvavého hlasu Zbyňka Bureše rozhodně nebude svou sladkostí nic pro hudební diabetiky.

Nástroje Jirka Mašek nahrál ve svém studiu s dopomocí Emila Formánka čistě a čitelně, jednotlivé běhy lahodí uchu a vzbuzují obdiv. Musím se ovšem přiznat, že když se deska láme v půli a zazní a cappella Derricksův goospel Just a Little Talk with Jesus, člověk pomalu na všechny předchozí nástrojové kousky zapomene, protože zpěv je v podání povolaných tím nejlepším nástrojem. Druhou písní, která mi utkvěla napoprvé a která se taky liší pojetím od zbytku desky je závěrečná waitsovská a vlastně jazzová Yesterday’s Here.

Posuzovat anglické texty Zbyňka Bureše si netroufnu, spíš bych trošku chtěl vyjádřit výtku výtvarníkovi obalu (AnFas s.r.o.) že ve snaze nechat na něm dostatek čisté bílé plochy zase jednou použil sazbu písmem velikosti limitně se blížící nule. Prostě nepočítejte s tím, že se vám to v křesle za tlumeného osvětlení podaří přečíst. Jinak je ovšem obal hezký.

Celkově bych tedy řekl, že Suburban Street je dalším kvalitním rozšířením diskografie Reliéfu a jednou z nejzajímavějších bluegrassových nahrávek na domácí scéně. Je možné, že spolu s kapelami ubývá i bluegrassových fanoušků. Pokud ti zbývající jsou o to kvalitnější, poučenější a gurmánštější, jistě si Suburban Street vychutnají.