Raněné
duše kvil a vytí
Radůza: Miluju vás; Radůza records/Indies MG 2010;
celkový čas 50:10
Předchozí Radůzinu řadovou desku V salonu barokních
dam jsem charakterizoval jako “album, ve kterém jde mnohem víc o
aranže než o živelnost a syrovost”. S novinkou Miluju vás se
písničkářka vrací nejen k syrovosti a živelnosti, ale také k akordeonu jako
svému nejoblíbenějšímu nástroji. Na první poslech jde o cestu zpět k albům
V hoře nebo Při mně stůj. Cestu zpět tak
jednoznačnou, že vám při poslechu nových písní automaticky v hlavě naskakují
Radůziny starší, více či méně podobné, melodie. Návaznost na starší
tvorbu je tedy více než zřejmá a přesto se Radůza neopakuje. Díky vlastní
píli a možná ještě víc vinou břemen, která na ni naskládal osud, písničkářka
vyspěla. Její nové album stojí víc než všechny její předchozí desky na
textech. A jako textařka ušla Radůza velký kus cesty po stránce formální i
obsahové. Jestliže tiskové zprávy před vydáním alba avizovaly, že
Miluju vás je Radůzina dosud nejintimnější výpověď, vůbec
nepřeháněly. I posluchač, který by nic netušil o trápeních, která zpěvačka
prožila v době vzniku písní, si musí všimnout témat, jako jsou smrt, strach,
boj proti zlému, volání k Bohu, prosby… a také naděje. Vladimíru Vlasákovi
v MF Dnes se Radůza nedávno přiznala, že “měla celý život komplikovanou
nemoc” a že navíc prožila komplikovanější těhotenství. Hovořila o životní
definitivě, kterou nahlédla: “Vždycky jsem si myslela, že musím žít tak,
jako kdyby mě mělo v nejbližší vteřině srazit auto. Tohle se mi potvrdilo a
ještě víc se raduji z toho, že tady jsem.” Není však důležité pátrat po tom,
co že to bylo za “slotu”, kterou se autorka učila chodit (Ale že musím),
nebo proč touží po “závětří, kde nemusím se ani vlka bát” (Už břízy
zlátnou). Stačí se zaposlouchat a smeknout před ženou, která se nestydí
odhalit svou slabost (“Co ještě přijde, ach, co mě ještě čeká / co mi osud
ještě na hřbet naloží”), která dokáže naplno vyzpívat své pochyby i doufání
(“Dřív jsem se ptávala, proč svoje věrný stíháš (…) / teď si myslím, že nás
jako růže stříháš” – Rixum pix) a která na rozdíl od starozákonního
trpitele Joba vidí na konci utrpení světlo, personifikované těmi nejbližšími
(“Když se otočím, v slunci tam jdou / můj muž, má dcera a syn” – Až půjdu
po úbočí). Radůza však v textech svých nových písní nenabízí pouze
autoterapii, aplikovatelnou případně i na posluchače. Poprvé se představuje
nejen jako zdatná textařka, ale přímo jako zpívající básnířka. Stačí nové
texty srovnat se syrovými, avšak nepříliš básnickými verši ze zpěvaččina
prvního CD Andělové z nebe. Ne všechny momenty na Miluju
vás sice snesou srovnání s tištěnou poezií (v ukolébavce Na Dříň
občas zaskřípe slovní přízvuk), avšak Radůzina práce s různými rovinami
jazyka (“Hora touhy, s níž jsem přivázaná k lanu / ta příčinou byla všech
mých neštěstí”; “Můj tanečník mě v pase chyt a zmáčk víc, než se patří”),
její umění vytvářet absolutní rýmy (“part přebraly smyčce / (…) mi pomohla
uniknout smyčce”), její slovník (“jenom z chřtánu vypustím / raněné duše
mojí kvil a vytí”; “kéž všechny staré lásky (…) / mi skála z útrob vyrve /
až mě chytí za skřele”) – to vše navazuje na tu nejlepší, rozuměj krylovskou,
tradici českého folku. Kromě toho Radůza opět nezapře inspiraci Zuzanou
Navarovou (Čokoláda), ale především zůstává sama sebou. Na dětské
dvojalbum O Mourince a Lojzíkovi navazuje spoluprací
s cimbálovou muzikou (Do mandorly), sama vedle akordeonu sem tam
sáhne po kytaře (Ale že musím), klávesách (Čokoláda) nebo
flétně (Jako zázrakem spíš) a tam, kde to cítí jako vhodné, si přizve
hráče na dechové nástroje nebo folkrockovou kapelu (Binder, Jakubec,
Dvořáček). Základem však zůstává její výpověď. Miluju vás je
nejen nejosobnější album, které kdy Radůza natočila. Je to možná
nejosobnější album, které na české folkové scéně kdy vzniklo. Vzniklo
z bolesti a utrpení a přesto vyznívá optimisticky. “Ale dokud ve mně / krve
kapka poslední / živote můj, trvej / probijem se k poledni,” zpívá Radůza
v poslední písni. I proto závěrečné “Miluju vás” nezní lacině.
Milan Tesař (Radio Proglas)
Folk 7-8/2010