Kde je klíč od salonu?
Radůza: V salonu barokních dam.
Indies MG Records, 2007, celkový čas 50:19
“Ono mi scházelo, že když jsem odešla ze školy, tak jsem
přestala psát v notách, jelikož nebyl důvod. Tak jsem si je teďka napsala,”
komentovala Radůza v R&P okolnosti vzniku připravovaného alba. “Jak to, že
nehraje na harmoniku? Ty písničky jsou divné,” dovolím si v kontrapunktu
parafrázovat některé ohlasy na to, že si Radůza dovolila prudkým obratem
zmizet z místa na hudební mapě, kde byla očekávána. Myslím,
že pokud bychom jako zásadní problém alba začali rozebírat skutečnost, že
Radůza hraje místo na akordeon na klávesy, minuli bychom se s pochopením
onoho prudkého obratu i se sdělením alba. Ani v muzice není klíč k uchopení
desky, jakkoli se tato stala méně
písničkářskou, folkovou i zpěvnou. Klíč je v textech, přesněji řečeno v tom,
co vyklenuly nad sebou – v “příběhu” alba, které je ne snad přímo
monotematickou, ale určitě ucelenou
záležitostí. Vlastně je toto CD velmi podobné
téměř souběžně vyšlému trabandímu
Příteli člověka: pojednává o vztazích člověka a Boha nebo člověka a
jeho blízkých (v případě Radůzy jde o texty milostné). Zatímco Jarda Svoboda
mluví zcela průsvitně k Bohu křesťanskému, biblickému, Radůza zůstává při
svém rozhovoru s Nejvyšší bytostí mlžně nenasvícena: kdo chce, může
z některých jejích obratů cítit třeba new age nebo postmoderní, trochu
individualistický eklekticismus. Důležité není, co utajuje, ale co sděluje:
v zoufalství volá k Nejvyššímu (Celé noci),
poklidně ho prosí o duchovní růst (Za obzor),
raduje se ze spočinutí v něm (Kráčím). Dostává od něj “andělskou
poštou” dopis (Na stolku u hodin)
a snad po jeho přečtení se vydává na cestu (Vařič a mapa, kterou lze
asi interpretovat i jinak). Cesta – již dříve oblíbené Radůzino téma - je tu
frekventovaným obrazem vztahu a některé písně jsou vlastně taková posila na
cestu (Pevný úder, Ma phuč mandar: “upokoj se moje
mysli/vnímej srdcem, uspi smysly…”) V první písni alba (Zářivý
prostor), jejíž význam je podtržen označením za “téma”, zpívá Radůza
“jsem čirým bytím a mysl mám čistou a ostrou”. Podobné všeobjímající pocity
najdeme i ve dvou “variacích” – Moři pod Smyrnou a
Písních kosmických (zpěv XXX.), jediném
textu, který nenapsala Radůza. Správně, je to Jan Neruda; zařazení této
zhudebněné básně, důmyslně do stavby alba zapadající, považuji za geniální.
“Snažím se toho moc nemít… doufám, že si už nepořídím víc věcí,” řekla mi
kdysi Radůza v rozhovoru, a já si na to vzpomínám, když poslouchám titulní
píseň (“...to s sebou si vezmu, co dám/to
nepodlehne zkáze, to vím...”). V linii, kterou jsem zjednodušeně označil za
milostnou, najdeme celkem klasickou záležitost (Můj počerný anděli),
odlesk milostného příběhu zachycený starými obrazy (Dopis Taťáně) i
drsně psychologizující a přitom básnivý skvost
Něžně a mistrně. Básnivé jsou ovšem
skoro všechny texty; doufám, že jsem nevzbudil dojem, že se jedná o nějaké
náboženské agitky. Dobře se už jen čtou v nápaditém kontrastním bookletu (s
komiksovými ilustracemi Jiřího Zimčíka). Méně často se ale pokocháte
formou: nezřídka
se jedná o verše bez rýmů nebo jen
s asonancemi; přesto zasazeny na “své” místo fungují. Melodie výborně pasují
k textům i když někdy schválně klamou tělem (Vařič a mapa) a někdy
vůbec nejsou krásné, nýbrž “jen” nesmírně silné a působivé (Celé
noci). Najdeme tu dost zběsilých lichých
taktů i popěvek, jak když “vážný”
skladatel píše pro děti (Na stolku u hodin).
Ostatně inspirace současnou vážnou hudbou se nezapře, stejně tak
minimalismem. Najdeme tu i stopy hiphopu, baroka, vyššího populáru,
francouzských šansonů, ruských romansů… téměř čeho chcete. Radůzin rukopis
je přesto rozeznatelný: zas tak nekonečně vzdáleni její předchozí tvorbě
nejsme. Co se týče aranží, svorníkem cédéčka jsou úvodní Zářivý prostor
(v ní se také rapuje) a závěrečná Ma phuč
mandar, které mají folkrockový sound (kytary Peter Binder, basa Jan
Jakubec, bicí Miloš Dvořáček jr.). Hodně vybočuje řachavý “tulácký” valčík
Vařič a mapa hnaný hlavně šantánovým klimprem a banjem Luboše Maliny.
Jinde je zpravidla vůdčím nástrojem Radůzin klavír (většinou z kláves),
dvakrát hraje písničkářka dost originálně na spinet. Tuto kostru doplňují
barvy nástrojů vnášené hosty (smyčcový kvartet, hoboj, skvělá trubka
Miroslava Hloucala…) i Radůzou (jednou si zahraje i na akordeon, taky
na xylofon, turecký dechový nástroj mey, vibrafon nebo foukačku). I při
poslechu samotných instrumentů by bylo co obdivovat. Zpěv je možná tím, čím
se tato deska nejvíc liší od předchozí Radůziny produkce: žádné “tadajdaj,
hoplá, jo!” nečekejte. Pěvecký projev je často zdrženlivý, ale i dynamický
nebo naléhavý, rozvíjený v kaskádách barevných variant a nesmírně krásný. Na
většině míst tohoto alba je znát jeho “prokomponovanost”. Domnívám se, že
když tak obyčejným žánrem, jako je písnička, proteče cosi úplně shůry a
vznikne – dejme tomu – Mikymauz, Imaginární hospoda,
nebo taky – ať neodbíháme – Půjdu kam chci nebo Jednou to
pomine, je to ještě o kousek větší zázrak,
než toto promýšlené a po částicích
cizelované album. Ale to je tak všechno, co se mu dá vytknout.
Tomáš Hrubý
Folk & Country 2/2008 |