Byla láska byla

(Radošov – Láska a vojna, Indies 2003, tt.: 49:39)

Radošov je cimbálová muzika ve Veselí nad Moravou a existuje už přes třicet let. Je to s ní ovšem jako s tou sekyrkou, co pamatuje Marii Terezii – jen se třikrát vyměnilo topůrko a čtyřikrát čepel. Současná sestava je mladá, spolu hrají asi dva roky.

V současné době prožíváme boom kapel, které zpracovávají folklórní materiál rockově. Netvrdím, že je to podmíněno komerčním úspěchem Fleretu a Čechomoru, naopak, myslím si, že to je jedna z logických cest – nechat promluvit staré poselství pomocí současného hudebního instrumentáře a tvarosloví. Jiné kapely sázejí na postup prakticky protichůdný – napsat umělou písničku, ale obléci ji do kroje. To je případ části repertoáru třeba Ulrychovců s Javory nebo Pavlici s Hradišťanem či Kočka s jeho orchestrem.

A co robí Radošov? Podle výsledného zvuku to je prakticky čistý folklór. Primy, sekundy, viola, kontrabas, cimbál a klarinet (pravda občas střídaný s flétnou). Ovšem už v úvodní instrumentálce Krvavé pole se dole ozvou jemně perkuse, ne sice rockové, ale rozhodně taky ne “stoprocentně folklórní”. A jinde zaslechnete hoboj nebo anglický roh. Právě perkusista Petr Hladík a hobojistka Jaroslava Tajanovská jsou jedinými hosty na albu.

Zaposloucháte-li se do muziky blíž, zjistíte, že z akademicky pojímaného folklóru nenápadně unikají prakticky neustále. Klarinet ve Studené rosence vám zní naprosto přirozeně, dokud vám nedojde, že jestli tohle je folklór, tak nám ti Američani jazz sprostě ukradli ze Slovácka. Aranže se nebojí drobných nepravidelností, pokud se jimi zdůrazní, rozsvítí to podstatné na písničce – její sdělení, poselství.

To základní na prvotině Radošova je vždy na téma láska a vojna, jak říká název. Deska navazuje na vystoupení na XII. ročníku Mezinárodního festivalu nástrojů lidových muzik v Uherském Hradišti, kde právě s tímto tématem Radošov získal Cenu diváků. Láska nikoliv ve všech podobách, to jistě ne. Svou podstatou cudná láska mezi mužem a ženou, hochem a dívkou přiměřeného stáří; láska, která by přirozeně měla doplynout k naplnění. Někdy snad ještě ne láska, jen první probuzená touha, jindy už láska odkvetlá ve zvyk a vzlyk. Vojna do ní vstupuje jako krutý osud shůry, srdce rozděluje vzdáleností nebo smrtí. Až mi přišlo, že tohle smutno odešlo s časem z našich životů. Naše babičky ještě doprovázely své milé k ešalonu na počátku vojny. My ještě alespoň pamatujeme, jaké to bylo, když kluk v devatenácti s první holkou brečící mu na triko odjížděl na dva roky sloužit lidu a věděl, že to asi láska nevydrží. Možná se do těch pocitů, o kterých zpívá Radošov, bude příští generace vžívat ještě hůř než my, ale věřím že nikoliv. Vždycky byla a je láska a vždycky bylo a je někde v přítmí tisíc kopí, která mohou udeřit.

Album obsahuje šestnáct “písní”, ovšem leckdy je taková písnička složená z několika původních popěvků nebo melodií. Jsou lidové? Nevím. V základu jistě ano, ale těžko říci, nakolik podlehly autorskému dotvoření, úpravě, dopsání (jako ostatně třeba u Pavlici na jeho slavné “Slavkovské desce). Zdá se, že tuto informaci ponechávají záměrně tvůrci desky jako tajemství, na kterém vlastně nezáleží. S písničkou je to jako s dívkou – co po tom, odkud se vzala, hlavně když je hezká. Každopádně hudební zpracování původního materiálu má na svědomí primáš Radošova Radim Havlíček.

Některé kousky textů jsem znal v jiných variantách, ale mnohde jsem objevil verš tak krásný a přitom mi dosud neznámý, že jsem měl radost velikou a dlouhou. (Nechodil jsem za ňú, sama přišla za mnú, jako ta ovečka za zelenú trávú.) Bylo mi proto líto, že na bookletu jsou jen úryvky z jednotlivých písniček, a ani ne ze všech. Jinak ovšem booklet obsahuje všechny ostatní základní potřebné informace.

S kapelou zpívají na desce dvě zpěvačky, výrazně větší prostor než Klára Plaširybová dostala Veronika Ulmanová, o jejímž talentu jsem už věděl. Všech šest muzikantů z Radošova také zpívá, takže barvy sborů i mužských sól jsou vpravdě duhové.

Album bylo natočeno v Českém rozhlasu v Brně, zvuk je čistý, příjemný a Milan Vidlák v pozici zvukového i hudebního režiséra odvedl opravdu dobrou práci.