Rockové
poselství dávných věků
Quanti minoris: Pijácké mravy, Indies Scope 2007,
celkový čas 34:58
To hlavní je prý v hudbě živé hraní a pořizování
“konzerv” ve formě studiových nahrávek je jen druhotný produkt, který má
sloužit k připomenutí toho, co jsme slyšeli na koncertech, tvrdilo mi už
několik muzikantů. Nesouhlasím s tím, protože živé hraní na straně jedné a
pořizování nahrávek ve studiu včetně možností “kouzel” se zvukem a
cizelování skladeb do posledního detailu jsou dvě různé disciplíny. A u
spousty kapel (především rockových) dávám klidnému poslechu doma jednoznačně
přednost před špatně nazvučeným koncertem v zakouřeném klubu. U Quanti
minoris je to přesně naopak. I když aktivity Zdeňka Němečka se sympatiemi
sleduji spoustu let, při poslechu alba Pijácké mravy jsem se
na jeho vlnovou délku nenaladil. CD jsem po pár “povinných” posleších
odložil a necítil jsem potřebu se k němu vracet. Uplynul rok, a já jsem
s úžasem naslouchal Němečkovým zvukovým kejklím na Konkursu Zahrady v Kuřimi.
Ve své reportáži jsem poté psal: “Naživo Němečkova fúze historizující hudby
s rockem zněla úžasně. A pokud jde o hráčskou profesionalitu, tato kapela
převálcovala všechny své konkurenty o několik levelů.” Vrátil jsem se tedy
ke zvukové konzervě a ejhle… Po pozitivní zkušenosti zpod pódia se mi i
album jeví jako zajímavější. Zdeněk Němeček, který na albu Pijácké
mravy hraje na loutnu, kytaru, různé flétny, křivé rohy, chalumeaux,
irské whistle a další nástroje, není v oboru historizujícího folku žádným
nováčkem. Už v roce 2000 natočil pod hlavičkou formace Vaganti & Qunti
minoris (alias Quanti Vaganti) CD Buchlovská rána pro brněnské
vydavatelství FT Records. Na něm zpíval zhudebněnou poezii středověkých
autorů i anonymních žáků-vagantů a hrál autorské pseudostředověké
instrumentální skladby. Rozdíl je pouze v tom, že doprovod byl akustičtější
než na novém albu. Pijácké mravy přinášejí zhruba z poloviny
tentýž repertoár jako minulé album. Tentokrát si Němeček, který drží svou
zavedenou značku Quanti minoris, poradil bez folkové skupiny Vaganti (z
jejího dávného repertoáru ovšem převzal například skladbu Jany Janové
Vytáhli jsme do boje) a vytvořil novou kapelu se třemi rockovými
muzikanty – kytaristou Davidem Grossem, baskytaristou Pavlem Bartou a
bubeníkem Romanem Goldou. Vznikl tak hudební tvar, který díky kapelníkovým
flétnám nutně připomene Jethro Tull a díky výběru repertoáru dá myslet na
módní Blackmore’s Night. I proto jsem album původně odzíval, protože jsem na
něm nenašel skoro nic originálního. Písničky jsem už znal a zvolený kabátek
za příliš původní nepovažuji. Hudba Quanti minoris, pro kterou pánové
zvolili vtipné označení “hrad rock”, skutečně patří především na koncertní
pódia. Vedle sluchu je třeba zapojit zrak, vnímat kejklířské oblečení pánů
muzikantů a především roztodivné nástroje, které pan kapelník ovládá. A
nutno podotknout, že je ovládá velmi dobře, stejně jako jeho spoluhráči umí
dobře – a moderně – hrát bigbít (včetně skvěle funkující basy). Po
muzikantské stránce jsou tedy Pijácké mravy takřka dokonalé.
Album má podtitul Když se krčma baví. Jde o (téměř)
monotematický projekt a byla by proto hloupost Zdeňku Němečkovi vytýkat
přemíru hospodských témat, košilatých scén a jemně obhroublých výrazů. To
k takto koncipovanému projektu patří a jako alibi interpretům může sloužit i
fakt, že se ve většině případů jedná o středověkou poezii a oni pouze
předkládají dnešní generaci poselství dávných věků. Pokud mi tedy text písně
Nevěstka připadá nestravitelný, je to můj problém a nikoli objektivní
výtka. Jsem však rád, že kapela monotematické texty prokládá výborně
zahranými instrumentálkami a že na závěr – vhodně a docela vtipně – zařadila
modlitbu Soudče všeho světa Bože. Nahrávky je třeba soudit
v kontextu. A tak zatímco při pouhém poslechu mi Quanti minoris znějí jako
jízda na módní vlně a hra na efekt, po zhlédnutí koncertu přehodnocuji svůj
názor a vyzdvihuji i pozitiva: výborná sehranost, muzikálnost a zábavnost.
Milan Tesař
Folk & Country 3/2009