Otisky
hořovických nálad
Půl dechu do měchu:
Otisky, vlastní náklad 2010, celkový čas 43:26
Albovému debutu hořovické
skupiny Půl dechu do měchu pomohly ke vzniku nevšední okolnosti. Kapela se
v roce 2009 probojovala do finále soutěže o Krtky na festivalu Zahrada, což
je – vzhledem k množství interpretů, kteří se hlásí do Konkursu Zahrady –
velký úspěch. To, že ve finálovém klání skončila u diváků na poslední
příčce, až tak zásadní není. Znamená to třeba jen to, že je hudba Půl dechu
do měchu příliš náročná na první – a ještě k tomu povrchní – poslech.
Důležité však je, že zatímco diváci tedy dali přednost jiným kapelám, mladé
formace v čele se zpěvačkou Šárkou Pexovou si všiml mistr zvuku Honza Friedl
a nabídl jí možnost natočit si u něj v AV Studiu ve Vyšším Brodě album.
Nabídky více než velkorysé (leč v dějinách Zahrady nikoli ojedinělé) kapela
samozřejmě využila, a to hned v srpnu 2009. O necelý rok později už svou
desku – samozřejmě na Zahradě – oficiálně představila. Půl dechu do
měchu patří k té generaci českých kapel, které nikdy nepotřebovaly řešit,
zda hrají folk, rock, nebo třeba jazz. Všechny zmíněné žánry v jejích
písních existují ve vzácné symbióze a ještě občas přenechají prostor blues,
latině nebo kultivovanému popu. Mimochodem právě dobrý pop je to, co mě při
poslechu CD Otisky opakovaně napadá. Šárka jako zpěvačka své
řemeslo zvládá na výbornou. Album je – zvlášť vzhledem k tomu, že jde o
debut – profesionálně vyprodukované a zajímavě zaranžované. A texty nejsou
hloupé, i když se v nich zpravidla nic zásadního neřeší. To vše k popu –
nebereme-li jej jako pejorativum – patří. Na druhou stranu Půl dechu do
měchu pop – zvlášť ten český, který bohužel nelze nevnímat s despektem –
přesahují. Jejich skladby jsou rytmicky náročnější než průměrná rádiová
produkce a mezi výraznými energickými pasážemi elektrických kytar,
baskytary, saxofonu a bicích stále hraje důležitou roli i akustická kytara –
ovšem spíše jazzová než folková. I když si Šárka Pexová většinu písní
napsala sama (a dalo by se tedy s přivřením oka hovořit o písničkářce
s doprovodnou kapelou), výjimky z tohoto pravidla představují příjemné
zpestření. Skladba bubeníka a Šárčina muže Zdeňka Pexy O jedné story
kočičí je vtipná svým slovníkem („Každý ví, že se nesluší / Hladit kočku
od ocasu k záuší“), expresivnějšími vokály až výkřiky („kočičí rap“, jak
stojí v bookletu) i malinko odlišným hudebním slovníkem (funkový rytmus).
Zajímavou výpůjčku představuje skladba V rádiu hráli právě tohle blues,
což jsou Šárčina slova na melodii ostravského bluesmana Pepy Streichla. A i
když text na můj vkus obsahuje příliš mnoho gramatických rýmů (znám/mám,
tulipánem/cizím pánem), pokyvuji uznale hlavou, protože se mladé zpěvačce a
autorce podařilo napsat skutečně důvěryhodný – tedy dospělý – bluesový (či
šansonový) příběh. Ostatní Šárčiny texty moc nevyčnívají a spíše
slouží písním, které stojí více na náladách než na epice. To ale neznamená,
že bychom v nich nenašli zajímavé a originální nápady – velmi pěkná civilní
miniatura je například píseň Na dně lžíce. Skladba R.E.M. má
text ještě úspornější, ve volných verších. O poezii se autorka snaží i
v písni Věž, avšak zde je abstrakce už možná malinko přes míru.
Výsledek zní jako snaha po napodobení Dana Bárty, přičemž píseň hloubku
Bártových textů postrádá. Přes drobné výhrady k textům opakuji, že po
technické stránce je Šárka výborná zpěvačka, což dokládá i ve scatovaných
pasážích, tedy tam, kde si vystačí beze slov. Hlas jako hudební nástroj si
posluchač užije například v písních V plameni, Dešťovky nebo Na
cestách. Poslední zmíněná mi mimochodem vzdáleně připomíná někdejší hit
zpěvačky Glorie Gaynor I Will Survive, tedy píseň z doby, kdy Šárka
Pexová ještě nebyla na světě. Ovšem troufnu si tvrdit, že hudba Půl dechu do
měchu je zajímavější než většina disco produkce z konce 70. let. Mimo jiné i
díky zajímavým bicím Zdeňka Pexy.
Milan Tesař (Radio
Proglas)
Folk 12/2010