Něco
platí pořád 6CD box Michal Prokop a Framus 5 - Pořád to
platí 1968-1989, Supraphon 2008, celkový čas: 65:56+ 47:37 + 62:12 + 42:31
+ 56:29 + 42:14
V originálním rozkládacím obalu vydal Supraphon všech šest
alb, která Michal Prokop vydal v uvedeném období. Alba jsou navíc
obonusována o to, co ve svém archivu vydavatel našel na singlech či
samplerech. Chcete-li si poslechnout celou nálož naráz, je k tomu vhodný
nejspíš víkend. Obětoval jsem ho, a snažil se
podržet si dojem ze všech těch pětasedmdesáti písní pohromadě.
Název boxu zní poněkud sebevědomě. Jak moc mohou platit nahrávky, z nichž
nejstarším je čtyřicet? Co inflace?
Box ukazuje nejen, jak se vyvíjel Michal Prokop, ale vlastně i to, jak
šla dopředu celá muzika. První CD, jehož základem je LP Blues
in soul (1969) představuje Prokopa jako
velmi dobře disponovaného zpěváka převzatých písní, kde se český bigbít
potkává se soulem pojímaným tradičně i s přesahem. Základním nástrojem
doprovodné kapely jsou elektrofonické varhany, případně piáno (Ivan Trnka),
které spolu s dechy vytvářejí základní zvukovou plochu, nad níž se klene
Prokopův zpěv. A skutečně zde je mnoho nestárnoucích písní, i když dnes se
hrají jinak.
Druhé CD obsahuje LP Město Er
a další bonusy. Jde o album z roku 1971 a do
popředí se na něm vedle Trnky tlačí kytara Luboše Andršta. Zvuk jasně
ukazuje tehdejší okouzlení jazzrockem. Titulní kompozice na Kainarova slova
má téměř dvacet minut, byla ve své době ambiciózní a novátorská, ale co do
výsledku už tehdy sporná. Kainarovi se
to prý moc nelíbilo a každopádně Kuře v hodinkách šlo v zápětí
dál. Pro Prokopa je album podstatné tím, že se přiklonil k českému zpěvu,
což si vyžádalo hledat nové výrazové prostředky. Každopádně se etabloval
jako chlapsky romantický zpěvák bez přehnaného afektu.
Třetí CD obsahuje asi nejméně známé z šestice alb – LP
Holubí Dante (1980). Znovu posiluje
význam kláves, poprvé se mihne jako sbor CK Vocal a objevuje se celá řada
textařů, kteří přišli s rozrůzněnou poetikou. Kromě Vladimíra Poštulky,
který je už na bonusech předchozího CD, je to zejména Jiří Oulík, jako
nejčastější textař a Pavel Vrba, který napsal vpravdě básnický titulní text.
Bonusy na tomto albu jsou dílem raritní – Svítá
od Ježka a V+W a rocková srandička do estrády Já báb rýbu
s textem F. R. Čecha. Nicméně samotné album je dobré a je to asi pro mnohé
diskofily onen chybějící článek před následující trilogií, která představuje
Prokopa jak suverénního mluvčího své (naší) generace, opírajícího se o
výtečné texty a kapelu na poprockové bázi koketující s prvky, které bychom
mohli označit dílem za postmoderní a dílem za předjímající etnické
inspirace.
Nesporně nejslavnějším z těchto alb je čtvrté v našem setu LP
Kolej “Yesterday” (1984). Zvuk kapely najednou
stojí na houslích Jana Hrubého, hoboji Jana Koláře a syntezátorech Lubora
Šonky. Textařsky exceluje Pavel Šrut, objevuje se i dvakrát Jiří Žáček a
jeden zhudebněný Kainar. Na tomto albu nejsou bonusy, a myslím, že o něm
nejvíce platí, že pořád platí. Titulní melodie, dále V baru jménem
“Krásný ztráty” nebo Blues o spolykaných slovech
patří do nadčasového pokladu naší muziky.
Páté CD ústrojně navazuje na předchozí a obsahuje kromě LP
Nic ve zlým, nic v dobrým (1987) i bonusy, zejména dva na Mertovy
texty, které tehdy na LP měly být, ale nebyly
připuštěny. Jsou to skladby Karyatidy a Kamarádi,
které Merta hrál i sám. Je škoda, že na původním albu nebyly. K dominantnímu
Šrutovi a Žáčkovi se textařsky přidávají Jan Burian a Ladislav Kantor. Zvuk
kapely se nijak výrazně nemění, snad ještě víc přibylo hostů, dobarvujících
jednotlivé skladby.
Poslední album Snad nám naše děti…
(1989) už propojuje naprosto zřetelně rockovou a folkovou scénu. Texty
obstarali Merta, Burian, Šrut a Kantor, do kapely se vrátila kytara Luboše
Andršta (celkem ukázněná), a díky rozdílné poetice textařů najdete písně,
jejichž společenský přesah je různě markantní, ale je. Bilance životů,
tušících nadcházející změnu a hledající k ní v sobě odvahu. Takže symbolicky
celý box končí písní Snad nám naše
děti prominou.
Jde o box, který do vaší fonotéky určitě patří, obsahuje všechny potřebné
informace a až zvládnete, jak vyndávat alba z obalu, aniž by se jiné
rozkutálelo, nebude důvod k nespokojenosti.
Jiří moravský Brabec
Folk & Country 9/2008 |