První
PranicPranic – Jaký je náš svět. Agentura Ing. Václav
Brožek – Organon Turnov, 2008, celkový čas: 44:25
Pro ty, kdo neznají skupinu Pranic, která se představuje
prvním oficiálním albem: Folková skupina z Turnova, jejímž hlavním autorem
je písničkář a evangelický duchovní Ondřej Halama, hraje v sestavě Jan
Dékány – baskytara, Ondřej Halama – akustická kytara, zpěv, František Tomáš
– akustické a elektrické kytary, zpěv, Alena Tomášová – kytary, zpěv, Míťa
Meier – flétna, dechový kontroler. Už úspěšně prošli i Konkursem Zahrady a
naposledy na Zahradě vystoupili v roce 2007. A teď k albu. Přináší čtrnáct
písní, točilo se v Jablonci a u hejblátek byli Miroslav Klus a Míra Ošanec.
V některých písních kapelu doplnil na perkuse Pavel Faltus. Na albu najdete
čtrnáct skladeb. Titul sice naznačuje, že by mohlo jít o písně o velkých,
vesmírných nebo alespoň planetárních tématech, ve skutečnosti jsou takové
písně na albu přesně tři, i když dramaturgicky významně rozloženy. Úvodní
píseň, která je zároveň i jménem kapely – Pranic, upozorňuje, že pokud Bůh
stvořil vše na světě, a dal to člověku do správy, je jeho povinností mu to
nepokazit. Závěrečná (před bonusem) Apokalypsa oblouk uzavírá tématem konce
světa a posledního soudu. Viděno ovšem nepříliš ortodoxně, tedy s obavami,
nikoliv očekáváním, a s podezřením, jestli k té apokalypse nepracujeme sami.
Třetí písní pak je titulní, i ona však není evengelizačním traktátem, ale
písní hledače: “Tak ptáme se, bez odpovědí, jako děti/ stvořil si člověk
boha a nebo Bůh svět/ je modlitba jen křik, co nikam nedoletí/ a kdy budeme
sami sobě rozumět?” a vyjadřuje víru, že přes všechno zlé, co vidíme (“jak
klidně spát, když děti umírají hlady”), je (nebo by alespoň mohl být) náš
svět v podstatě dobrý. Ostatní písně jsou o tématech spíš osobních než
celospolečenských, některé o existenciálních pocitech a mnohé o lásce, která
je cudná ale nikoliv platonická a jak už to bývá, tu naplněná (Milování,
Nezapomenu, Ještě chvíli), tu se smutným koncem (Já sama vstávám) a mnohdy
ještě vlastně nevíme, kam nás dovede. Kompozice jsou budovány na klasickém
půdorysu pravidelných slok a refrénů, vedle kytar hraje důležitou roli při
vytváření barvy a nálady hlavně akordeon. Tři zpěváci v kapele zaručují
dostatečnou barevnost, písně jsou ale psány prakticky téměř vždy pro jednoho
z nich, jemuž ostatní dopomohou, nějaké trojhlasé parádičky jako od Petera,
Paula a Mary přes post Míry Ošance na pozici hudebního režiséra nečekejte,
jen občas decentní sbor, většinou v refrénu. Vokálně nejpropracovanější je
asi Z října na listopad. V některých písních mi jeden z mužských hlasů
připomene mladého Venclovského z Folk Teamu před léty. Když už jsme u toho
připomínání. Občas se objeví slovní spojení, které už je taky někde ve folku
proslavené, někde mám pocit, že takhle nějak by to kdysi napsal a zhudebnil
Nohavica (a byla by to píseň pro něj řekněme průměrná). Každopádně
jsou to písně, které ukazují, že autoři (Ondřej Halama je autorem dvanácti
textů, jednou je Františkem Tomášem zhudebněn Václav Hrabě, který navíc
k jednomu Halamovu textu napsal melodii, a jednu písničku si sama napsala
Alena Tomášová) řemeslo znají, dokáží napsat písně kultivované a poctivě se
snaží najít jak nosnou melodii, tak výraz, který písničce slouží.
Pochopitelně, že pokud se týče toho, co je nad těmito základy, tedy, jestli
shůry přilétla s Múzami nebo anděly božská inspirace, nemáme patent nikdo, a
myslím, že někde alespoň závan perutě opravdu přišel. Třeba v písni Milování
jsem nezáviděl nutnost zazpívat spojení slov s dvěma sykavkami: “to aby
vzpomněla‘s si,” zvlášť když by nepomohlo napsat “to abys vzpomněla si,” ale
na druhé straně záviděl verš “tuhle noc nezastelem”. Jak jednoduchými slovy
se dá říci, že došlo k něčemu podstatnému, když se to umí! Jinak mám radost,
že regionální malý vydavatel našel odvahu desku vydat, i když asi na ní
nevydělá. Booklet obsahuje všechny texty, což je podstatné, a odkaz ne
webové stránky kapely, kde se dozvíte víc.
Jiří moravský Brabec
Folk & Country 1/2009